خواص و مضرات مارچوبه برای بارداری چیست؟

خواص و مضرات مارچوبه برای بارداری
خواص و مضرات مارچوبه برای بارداری

مارچوبه چیست؟

مارچوبه یکی از سبزیجات متعلق به خانواده گیاهان گلدار سوسنیان و هم خانواده پیاز، تره فرنگی و سیر است. شاخه ها یا ساقه های آن همان چیزی است که ما معمولا به عنوان سبزی می خوریم و بسته به تنوع رنگ آن سبز، سفید یا بنفش است.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص و مضرات مارچوبه برای زنان در دوران بارداری می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آیا مصرف مارچوبه در دوران بارداری و شیردهی ایمن است؟

خوردن مارچوبه در دوران بارداری و شیردهی 100 درصد بی خطر است. با این حال چند دلیل وجود دارد که ممکن است نخواهید در دوران بارداری در مصرف آن زیاده روی کنید.

در مورد شیردهی باید به چند نکته توجه کرد :

  • خوردن مارچوبه ممکن است بر طعم شیر مادر تاثیر بگذارد. این به خودی خود مشکلی نیست اما کودک ممکن است از آن خوشش نیاید. اگر بعد از خوردن مارچوبه متوجه شدید که نوزاد شما علاقه کمتری به تغذیه دارد ممکن است لازم باشد در آینده میزان خوردن مارچوبه را محدود کنید
  • خوردن مقدار زیادی مارچوبه در دوران شیردهی می تواند باعث ایجاد گاز بیشتر در کودک شود. برخی بر این باورند غذاهایی که باعث ایجاد گاز در شما می شوند می توانند نوزاد را هم دچار مشکل کنند اما برخی دیگر می گویند شیر مادر نمی تواند گاز را به کودک انتقال دهد

فواید و مزایای مارچوبه در دوران بارداری

در هر مرحله از زندگی مارچوبه یک سبزی فوق العاده سالم سرشار از ویتامین است اما تقریبا هیچ چربی یا کالری ندارد. این امر در بارداری صادق است به خصوص از آنجایی که برخی از مواد مغذی موجود در مارچوبه به ویژه برای رشد نوزادان در رحم مفید هستند.

1. سرشار از ویتامین K است

این ویتامین هم برای شما و هم برای جنین در دوران بارداری مهم است.

ویتامین K به لخته شدن خون شما کمک می کند به این معنی که می تواند از خونریزی بیش از حد در حین زایمان جلوگیری کند. (بسیاری از متخصصین زنان و زایمان ویتامین K را بلافاصله پس از تولد تجویز می کنند)

مارچوبه سرشار از ویتامین K است اما مهم است که بدانید این ویتامین برای مدت طولانی در بدن شما نمی‌ ماند بنابراین اگر می‌ خواهید از مزایای آن بهره‌مند شوید بهتر است هر روز مقداری از آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

2. مقادیر بالایی فولات دارد

فولات یکی از ضروری ترین مواد مغذی دوران بارداری است و برای رشد لوله عصبی کودک مهم است.

دریافت مقدار کافی فولات که به طور طبیعی در غذا یافت می شود یا فولیک اسید (شکل مصنوعی آن) به خصوص در اوایل بارداری خطر ابتلای کودک شما به اختلالات لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا را کاهش می دهد.

فقط نصف فنجان مارچوبه حاوی 134 میکروگرم فولات یا حدود 34 درصد از مقدار مورد نیاز روزانه را تامین می کند.

3. کلسیم دارد

نصف فنجان مارچوبه بیش از 20 میلی گرم کلسیم دارد. اگرچه این مقدار زیاد نیست اما هر مقدار کمی مهم است به خصوص زمانی که می تواند به سلامت و قوی نگه داشتن استخوان های شما و کودک کمک کند.

4. فیبر زیادی دارد

مارچوبه سرشار از فیبر محلول است که مدفوع شما را حجیم می کند. از آنجایی که یبوست یک مشکل رایج در دوران بارداری است افزودن آن به رژیم غذایی خود به طور منظم ممکن است به شما کمک کند تا از ابتلا به یبوست جلوگیری کنید.

عوارض و مضرات مارچوبه برای زنان باردار

هیچ یک از عوارض جانبی خوردن زیاد مارچوبه مضر نیستند اما ممکن است در دوران بارداری کمی ناخوشایند باشند.

از آنجایی که مارچوبه دارای مقدار زیادی فیبر و همچنین آنزیمی به نام رافینوز است می تواند باعث احتباس گاز در روده ها شود.

همچنین مارچوبه بوی ادرار شما را بیشتر می دهد. گوگرد موجود در این سبزی به گازی بدبو تبدیل می شود و هنگامی که پس از هضم مارچوبه ادرار می کنید اغلب بوی بسیار شدیدی می دهد.

اگر در اثر هورمون های بارداری حالت تهوع دارید ممکن است بخواهید از مصرف این سبزی صرف نظر کنید تا زمانی که بتوانید راحت تر بوی تند را تحمل کنید.

از آنجایی که مارچوبه هم خانواده پیاز، تره فرنگی، سیر و پیازچه است اگر به هر یک از این سبزی ها حساسیت دارید باید از مصرف آن اجتناب کنید.

تنها نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که مارچوبه باید قبل از مصرف در دوران بارداری کاملا شسته شود. البته این برای همه سبزیجات خام صادق است اما در مورد مارچوبه کمی مهم تر از مثلا خیار است.

سرهای کوچک ساقه های مارچوبه محل تجمع انواع باکتری هایی که می توانند باعث عفونت لیستریا شوند (و همچنین انگل ها، پاتوژن ها و قارچ ها) هستند بنابراین عاقلانه است که قبل از مصرف آن ها را خوب بشویید.

روش های استفاده از مارچوبه برای دوران بارداری

بعد از اینکه مارچوبه خود را خوب شستید می توانید آن را به صورت خام (برای تهیه انواع سالاد) یا پخته شده، بخارپز شده و کبابی میل کنید.

از آنجایی که قسمت پایین ساقه می تواند سفت باشد باید آن را جدا کنید. قسمت پایینی را با چاقو به اندازه یک سانتیمتر برش دهید یا با خم کردن ساقه مارچوبه بین دستان خود آن را جدا کنید تا شکسته شود.

ساده ترین راه برای تهیه مارچوبه خوش طعم این است که آن را با مقداری روغن زیتون، نمک دریا و لیموترش تفت دهید.

  • مارچوبه را به پاستا، سوپ و املت اضافه کنید
  • آن را در فویل روی گریل بپزید
  • آن را با سرخ کنید و بخورید

خلاصه

وقتی مارچوبه به درستی تمیز، ذخیره و آماده شود خوردن آن در دوران بارداری و شیردهی 100 درصد بی خطر است. اگر مقدار زیادی از آن را بخورید ممکن است عوارض جانبی جزئی را تجربه کنید اما هیچ کدام از اینها برای شما یا کودک تان مضر نیستند.

تا زمانی که می توانید آن را تحمل کنید هر چقدر می خواهید مارچوبه بخورید. این یک سبزی بهاری سرشار از فولات و ویتامین است که می تواند شما و جنین را سالم نگه دارد.

منبع : healthline