آیا زنان باردار می توانند سوشی بخورند؟

آیا زنان باردار می توانند سوشی بخورند؟
آیا زنان باردار می توانند سوشی بخورند؟

دستورالعمل های فعلی نشان می دهند که زنان باردار می توانند با خیال راحت سه وعده در هفته میگو، سالمون، گربه ماهی و سایر ماهی های چرب بخورند. حتی برای اکثر زنان باردار خوردن سوشی پخته شده بی خطر در نظر گرفته می شود.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که خوردن سوشی در دوران بارداری ایمن است یا نه؟ با سومیتا همراه باشید؛

خوردن چه نوع سوشی برای زنان باردار ممنوع است؟

گفته می شود که خوردن هرگونه سوشی با غذاهای دریایی خام یا نیم پز ممنوع است. خوردن ماهی خام یا نیم پز می تواند کودک در حال رشد شما را در معرض جیوه، باکتری و سایر انگل های مضر قرار دهد.

یک متخصص تغذیه بالینی می گوید : به دلیل تغییرات سیستم ایمنی در دوران بارداری زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند که می تواند خطر سقط جنین، مرده زایی، عفونت رحم و زایمان زودرس را افزایش دهد.

علاوه بر این کودک شما در معرض جیوه قرار می گیرد که این می‌ تواند منجر به مشکلات عصبی شود زیرا متیل جیوه در طول رشد اثرات سمی روی سیستم عصبی دارد.

چه زمانی از بارداری باید از خوردن سوشی خودداری کنید؟

در واقع حتی اگر در تلاش برای باردار شدن هستید ایده خوبی است که از خوردن ماهی خام خودداری کنید. قانون حذف سوشی نپخته یا ماهی خام در هر سه ماهه اول بارداری اعمال می شود.

در طول سه ماهه اول چندین پیشرفت مهم در حال رخ دادن است بنابراین بسیار مهم است که به محض اینکه متوجه شدید باردار هستید از خوردن ماهی خام خودداری کنید.

در طول هفته های 1 تا 8 مغز و نخاع شروع به شکل گیری می کنند. همچنین این زمانی است که بافت‌ هایی که قلب را تشکیل می‌ دهند شروع به تپیدن می‌ کنند و چشم‌ ها، گوش‌ ها و بینی رشد می‌ کنند.

تمام اندام های اصلی کودک شما تا پایان سه ماهه اول رشد کرده و کار می کنند. در این 12 هفته اول است که جنین در معرض آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد سمی است.

در طول بارداری سیستم ایمنی بدن شما کاهش می یابد زیرا آن را با جنین در حال رشد به اشتراک می گذارید. وقتی سیستم ایمنی ضعیفی دارید بیشتر مستعد ابتلا به باکتری‌ ها یا انگل‌ هایی هستید که می‌ توانند در ماهی‌ های خام یافت شوند.

با این حال اگر به تازگی متوجه شده اید که باردار هستید و از سوشی خام یا نیم پز استفاده کرده اید نفس عمیقی بکشید و برای کمک به کاهش هر گونه نگرانی به پزشک خود اطلاع دهید که سوشی با ماهی خام مصرف کرده اید. آن‌ ها می‌ توانند به هر سوالی که ممکن است داشته باشید پاسخ دهند و شما را در انتخاب غذای ایمن‌ تر در دوران بارداری راهنمایی کنند.

چرا باید از مصرف سوشی ماهی خام اجتناب کنید؟

اکنون می‌ دانید که خوردن سوشی با ماهی خام یا گوشت خام در دوران بارداری ممنوع است چون ماهی نیم پز یا خام خطر قرار گرفتن در معرض انواع خاصی از باکتری ها را در دوران بارداری افزایش می دهد و احتمال بیشتری دارد که حاوی باکتری ها و انگل ها باشد.

لیستریا یک باکتری که باعث لیستریوز می شود، نوعی مسمومیت غذایی است که می تواند خطرات جدی برای سلامتی شما و نوزادتان ایجاد کند و زنان باردار در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به لیستریوز هستند.

علاوه بر استفراغ و اسهال می تواند باعث زایمان زودرس، مرده زایی و سقط جنین شود. علاوه بر این اگر نوزادی با لیستریوز به دنیا بیاید ممکن است مشکلاتی در کلیه ها و قلب و همچنین عفونت های خون یا مغز ایجاد شود.

برای کمک به پیشگیری از لیستریوز کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) توصیه می‌ کند که زنان باردار از خوردن سوشی با ماهی خام و سایر مواد غذایی مانند هات داگ، گوشت فرآوری شده و شیر غیر پاستوریزه خودداری کنند.

علاوه بر این ماهی خام می تواند منجر به افزایش قرار گرفتن در معرض جیوه برای کودک شما شود. هنگامی که یک زن باردار در معرض سطوح بالای جیوه که یک فلز است قرار می گیرد سلامت نوزاد و مادر به خطر می افتد. در واقع میزان بالای جیوه می تواند باعث آسیب مغزی، مشکلات شنوایی و بینایی در نوزاد شود.

به طور عمده دو دلیل وجود دارد که چرا نباید سوشی ماهی خام را در دوران بارداری مصرف کنید؛

  • باکتری‌ ها و انگل‌ هایی که نسبت به آن‌ ها ایمنی ندارید (ممکن است در تمام ماهی‌ های خام، گوشت و محصولات شیر ​​یافت شوند)
  • سطوح بالای جیوه (در بسیاری از انواع ماهی‌ ها یافت می‌ شود)

سوشی هایی که می توانید در دوران بارداری بخورید

می توانید در دوران بارداری مقداری رول سوشی بخورید. سوشی که علاوه بر غذاهای دریایی با سبزیجات پخته تهیه می شود برای زنان باردار بی خطر است.

در واقع دستورالعمل های فعلی کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان توصیه می کند که زنان باردار حداقل دو وعده ماهی کم جیوه مانند ماهی سالمون و سایر ماهی های چرب و صدف های چرب حاوی اسیدهای چرب امگا 3 در هفته مصرف کنند.

اما قبل از اینکه سوشی بخورید مطمئن شوید که پخته شده است زیرا باید از خود و کوک تان در برابر جیوه و لیستریا محافظت کنید.

سوشی های پخته شده اگر تا دمای 63 درجه سانتیگراد حرارت داده شوند و اگر با ماهی کم جیوه تهیه شده باشند برای خوردن در دوران بارداری مناسب هستند.

هنگام انتخاب سوشی با غذاهای دریایی پخته شده سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به زنان باردار می‌ گوید از این ماهی‌ های پر جیوه اجتناب کنند :

  • اره ماهی
  • کاشی ماهی
  • شاه ماهی خال خالی
  • مارلین
  • کوسه
  • ماهی تن چشم درشت

ماهی‌ های سرشار از جیوه معمولا سطح جیوه بیش از 0.3 قسمت در میلیون دارند.

با این حال سوشی کالیفرنیایی که یکی از محبوب‌ترین رول‌ های سوشی است اغلب با گوشت خرچنگ درست می‌ شود. از آنجایی که این نوع گوشت خرچنگ پخته شده و از ماهی هایی با جیوه کمتر تهیه می شود به طور کلی خوردن آن برای زنان باردار بی خطر است.

وقتی نوبت به هر رول سوشی با غذاهای دریایی می رسد حتما در مورد مواد تشکیل دهنده آن بپرسید. ممکن است فکر کنید که فقط گوشت خرچنگ یا میگو می‌ خورید اما انواع دیگری از ماهی‌ ها در آنجا وجود داشته باشند که دارای جیوه بالایی هستند.

برخی از سوشی های معمولی پخته شده که ممکن است در منو مشاهده کنید عبارتند از :

  • سوشی کالیفرنیا
  • سوشی اوناگی (مارماهی پخته شده)
  • سوشی مرغ تند
  • سوشی خرچنگ تند
  • سوشی میگو تند
  • سوشی کاتسو مرغ

برخی از سوشی های سبزیجات رایج که ممکن است در منو مشاهده کنید عبارتند از :

  • سوشی خیار
  • سوشی آووکادو خیار
  • سوشی قارچ شیتاکه
  • سوشی فوتوماکی (مناسب برای گیاهخواران)

خلاصه

دانستن ترکیبات موجود در غذاهایی که می‌ خورید می‌ تواند به شما و کودک در حال رشد شما در دوران بارداری کمک کند.

هنگام خوردن سوشی در مورد مواد تشکیل دهنده یک رول سوشی بپرسید و مطمئن شوید که ماهی خام نمی خورید.

اگر در مورد آنچه که باید و نباید در 9 ماه آینده بخورید مطمئن نیستید با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید. آن ها می توانند به شما در ایجاد یک رژیم غذایی ایمن و رضایت بخش کمک کنند.

همچنین بخوانید : بستنی برای بارداری خوب است یا بد؟

منبع : healthline