خواص ترکیب عسل و سرکه سیب برای سلامتی بدن چیست؟

خواص ترکیب عسل و سرکه سیب
خواص ترکیب عسل و سرکه سیب

عسل و سرکه سیب هزاران سال است که برای اهداف دارویی و آشپزی مورد استفاده قرار می‌ گیرند و در طب سنتی اغلب این دو را به عنوان یک ترکیب مقوی استفاده می‌ کنند.

ترکیب سرکه سیب و عسل معمولا با آب رقیق می‌ شود و طیف وسیعی از مزایای سلامتی از جمله کاهش وزن و کاهش سطح قند خون را به همراه دارد.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید دارویی و درمانی ترکیب سرکه سیب و عسل برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

چرا افراد سرکه سیب و عسل را ترکیب می کنند؟

سرکه را می توان از اکثر منابع کربوهیدرات های قابل تخمیر تهیه کرد. سرکه سیب با آب سیب به عنوان پایه شروع می شود و سپس دو بار با مخمر تخمیر می شود. ماده اصلی آن استیک اسید است که به آن طعم ترش می دهد.

از سوی دیگر عسل یک ماده شیرین و چسبناک است که توسط زنبورهای عسل تولید می شود و در مجموعه ای از سلول های مومی شکل و شش ضلعی به نام لانه زنبوری ذخیره می شود.

عسل مخلوطی از دو قند – فروکتوز و گلوکز – با مقدار کمی گرده، ریز مغذی‌ ها و آنتی‌ اکسیدان‌ هاست.

بسیاری مخلوط سرکه سیب و عسل را ترکیبی خوش طعم می دانند زیرا شیرینی عسل به خوش طعم شدن سرکه سیب کمک می کند.

تصور می شود که مصرف این تونیک فواید بسیاری برای سلامتی دارد. با این حال با توجه به اینکه هر دو ماده به طور جداگانه مورد مطالعه قرار گرفته اند اثرات این مخلوط به طور خاص تا حد زیادی ناشناخته است.

فواید و مزایای ترکیب سرکه سیب و عسل برای سلامتی بدن

1. استیک اسید ممکن است باعث کاهش وزن شود

استیک اسید موجود در سرکه سیب به عنوان یک کمک کننده برای کاهش وزن مورد مطالعه قرار گرفته است.

در یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 144 بزرگسال مبتلا به چاقی افرادی که روزانه 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سرکه سیب رقیق شده در یک نوشیدنی 500 میلی لیتری مصرف می کردند در مقایسه با گروه کنترل بیشترین کاهش وزن و 0.9 درصد کاهش چربی بدن را تجربه کردند.

همچنین نشان داده شده است که سرکه سیب برای مدت طولانی‌ تری احساس سیری را در شما حفظ می‌ کند زیرا سرعت جذب مواد مغذی غذاها را به جریان خون کاهش می‌ دهد، اثری که ممکن است به کاهش وزن بیشتر کمک کند.

با این حال زمانی که عسل و سرکه سیب را ترکیب می کنید به خاطر داشته باشید که عسل کالری و قند بالایی دارد و باید در حد اعتدال مصرف شود.

2. ممکن است به کاهش آلرژی های فصلی و علائم سرماخوردگی کمک کند

عسل و سرکه سیب هر دو ضد میکروب طبیعی محسوب می شوند.

تصور می شود که عسل به تسکین آلرژی های فصلی کمک می کند زیرا حاوی مقادیر کمی گرده و ترکیبات گیاهی است. برخی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است به تسکین علائم رینیت آلرژیک یا تب یونجه کمک کند.

با این حال مشخص نیست که چگونه افزودن سرکه سیب به عسل ممکن است بر این اثرات تاثیر بگذارد.

همچنین این مخلوط ممکن است به کاهش برخی علائم سرماخوردگی مانند سرفه کمک کند.

علاوه بر این به دلیل فرآیند تخمیر، سرکه سیب حاوی پروبیوتیک است. این باکتری های مفید به هضم غذا کمک می کنند و ایمنی را تقویت می کنند که ممکن است به شما در مبارزه با سرماخوردگی کمک کند.

3. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

تصور می شود که کلروژنیک اسید موجود در سرکه به کاهش سطح کلسترول LDL کمک می کند و به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

به علاوه در مطالعات جوندگان نشان داده شده است که عسل فشار خون بالا را که یکی دیگر از عوامل خطر بیماری قلبی است کاهش می دهد.

همچنین حاوی آنتی اکسیدان های پلی فنل است که ممکن است با بهبود جریان خون و جلوگیری از لخته شدن خون و اکسیداسیون کلسترول LDL خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

علاوه بر این سرکه سیب ممکن است التهاب را کاهش دهد و خطر تجمع پلاک در شریان‌ ها را کاهش دهد که می‌ تواند از سلامت قلب محافظت کند. اگرچه مطالعات انسانی بیشتری برای کشف این مزیت احتمالی مورد نیاز است.

عوارض و مضرات ترکیب سرکه سیب و عسل

بر قند خون و کلسترول خون اثر می گذارد

یک مطالعه که ترکیبی مشابه حاوی سرکه انگور و عسل را مورد بررسی قرار داد برخی اثرات منفی بر سلامتی را مشاهده کرد.

در این مطالعه 4 هفته‌ ای در شرکت‌ کنندگانی که روزانه 250 میلی‌ لیتر آب با 4 قاشق چای‌ خوری (22 میلی‌ لیتر) مخلوط سرکه انگور و عسل و مقداری نعناع برای طعم دادن روزانه نوشیدند مقاومت نسبت به انسولین، هورمونی که سطح قند خون را تنظیم می کند در آن ها کمی کاهش پیدا کرد.

افزایش مقاومت به انسولین با دیابت نوع 2 مرتبط است.

علاوه بر این سطح کلسترول HDL محافظ قلب در پایان مطالعه کاهش یافت. کلسترول HDL پایین یک عامل خطر برای بیماری قلبی است.

به خاطر داشته باشید که این یک مطالعه کوچک و کوتاه مدت بود. برای تایید این یافته ها به تحقیقات بیشتری نیاز است. مطالعه ای که اثرات عسل و سرکه سیب را بررسی می کند – به جای سرکه انگور – ضروری است.

می تواند به معده و دندان های شما آسیب برساند

اسیدیته سرکه سیب ممکن است رفلاکس معده را بدتر کند اگرچه برخی افراد ادعا کرده اند که این سرکه باعث بهبود علائم آن ها شده است.

با این حال با توجه به اینکه هیچ مدرک محکمی نمی تواند این بحث را حل کند به نشانه های بدن خود گوش دهید.

علاوه بر این به دلیل اسیدی بودن نشان داده شده است که سرکه سیب مینای دندان را فرسایش می دهد و به طور بالقوه خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

بنابراین توصیه می شود سرکه را با آب صاف شده رقیق کنید و پس از نوشیدن آن دهان خود را با آب معمولی بشویید.

تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات ترکیب آن با عسل مورد نیاز است.

برخی از مطالعات نشان داده‌ اند که عسل می‌ تواند به سلامتی لثه درمان سوراخ دندان ها و بوی بد دهان کمک کند.

می تواند قند بالایی داشته باشد

بسته به مقدار عسلی که اضافه می کنید ممکن است مخلوط شما حاوی شکر بسیار بالایی باشد.

مهم است که قندهای اضافه شده را در رژیم غذایی خود محدود کنید زیرا مصرف بیش از حد می تواند اثرات منفی بر سلامت کلی شما داشته باشد.

قند اضافه شده بیش از حد – به ویژه از نوشیدنی های شیرین – با افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی و چاقی مرتبط است.

اگرچه مقادیر کم عسل می تواند در یک رژیم غذایی سالم قرار گیرد و حتی ممکن است فواید سلامتی داشته باشد مهم است که از آن در حد اعتدال لذت ببرید.

گفته می شود که ترکیب عسل و سرکه سیب بدن را قلیایی می کند

مقیاس pH از 0 تا 14 یا از اسیدی ترین تا قلیایی ترین حالت متغیر است.

برخی افراد ادعا می کنند که خوردن برخی غذاها یا مکمل ها مانند سرکه سیب و عسل می تواند بدن شما را قلیایی تر کند و از بیماری هایی مانند سرطان و پوکی استخوان جلوگیری کند.

با این حال بدن شما سیستم های پیچیده ای دارد تا سطح pH خون شما را بین 7.35 و 7.45 حفظ کند که برای عملکرد صحیح آن لازم است. اگر PH خون شما خارج از این محدوده باشد عواقب آن می تواند کشنده باشد.

غذاها و مکمل‌ ها از جمله ترکیب سرکه سیب و عسل تاثیر چندانی بر قلیایی کردن خون ندارند.

در واقع غذا فقط بر سطح pH ادرار شما تاثیر می گذارد. اینکه آیا سرکه سیب می تواند تعادل اسید-باز بدن شما را در درازمدت تغییر دهد یا خیر باید بررسی شود.

روش های استفاده از ترکیب عسل و سرکه سیب در رژیم غذایی

در طب عامیانه 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه سیب و 2 قاشق چای خوری (21 گرم) عسل در 240 میلی لیتر آب داغ رقیق می شود و به عنوان یک مقوی آرامش بخش قبل از خواب یا بعد از بیدار شدن از خواب میل می شود.

می توانید از این مخلوط گرم به تنهایی لذت ببرید یا برای طعم دادن به آن لیموترش، زنجبیل، نعناع تازه، فلفل هندی یا دارچین آسیاب شده اضافه کنید. اگر رفلاکس معده یا سوزش سر دل دارید بهتر است یک ساعت قبل از خوابیدن از آن بنوشید تا علائم کاهش یابد.

علاوه بر این سرکه سیب و عسل مواد مکمل در زمینه آشپزی هستند. آن ها با هم می توانند پایه فوق العاده ای برای سس های سالاد، مارینادها و آب نمک برای ترشی سبزیجات درست کنند.

با این حال ایمنی ترکیب سرکه سیب و عسل برای کودکان خردسال مورد مطالعه قرار نگرفته است. بهتر است قبل از استفاده از این مخلوط به عنوان یک درمان خانگی با پزشک اطفال صحبت کنید.

علاوه بر این کودکان کمتر از 1 سال نباید عسل بخورند زیرا خطر بوتولیسم، یک بیماری نادر و بالقوه کشنده ناشی از باکتری در آن ها زیاد است.

خلاصه

ترکیب سرکه سیب و عسل اغلب در طب عامیانه در آب گرم رقیق می شود و قبل از خواب یا پس از بیدار شدن از خواب نوشیده می شود.

ادعا می شود که به کاهش وزن و بهبود آلرژی های فصلی و فشار خون کمک می کند. با این حال بیشتر تحقیقات بر روی اثرات هر یک از مواد به طور جداگانه تمرکز می کنند.

در حالی که اطلاعات کافی در مورد فواید این ترکیب برای سلامتی وجود ندارد اما می تواند یک نوشیدنی خوشمزه و آرامش بخش باشد که در شروع یا پایان روز از آن لذت ببرید.

همچنین بخوانید : خواص دارچین و عسل چیست؟

منبع : healthline