خواص سرکه سیب برای درمان پسوریازیس چیست؟

خواص سرکه سیب برای درمان پسوریازیس
خواص سرکه سیب برای درمان پسوریازیس

پسوریازیس بیماری است که حدود 3 درصد از بزرگسالان یا 7.5 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولا به صورت لکه های دردناک، پوسته پوسته، بنفش متمایل به قرمز یا تغییر رنگ روی پوست ظاهر می شود.

در حالی که گزینه های درمانی زیادی برای افراد مبتلا به پسوریازیس وجود دارد اما هیچ درمان قطعی شناخته شده ای برای آن وجود ندارد.

علاوه بر درمان های معمولی که توسط متخصصان پوست توصیه می شود برخی از جایگزین های طبیعی را برای بهبود علائم پسوریازیس انتخاب کرده اند. یکی از داروهای جایگزین محبوب، سرکه سیب است – که به عنوان یک ماده درمانی برای بسیاری از مشکلات سلامتی استفاده می شود.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص درمانی سرکه سیب برای بیماری پسوریازیس می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب (ACV) سرکه ای است که از آب سیب تخمیر شده تهیه می شود. ممکن است دیده باشید که از آن برای طعم دادن به سس ها و سس های سالاد استفاده می شود.

سرکه سیب هزاران سال است که به عنوان یک درمان طبیعی استفاده می شود. در واقع بقراط که به عنوان پدر پزشکی شناخته می شود، به دلیل مخلوط کردن سرکه سیب با عسل برای درمان بیماری های مختلف معروف شده بود. سرکه سیب در طول جنگ داخلی ایالات متحده برای درمان زخم های سربازان استفاده می شد.

در سال های اخیر، سرکه سیب به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری ها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. به عنوان مثال ادعا می شود که این سرکه باعث کاهش وزن، هدف قرار دادن چربی شکم، تنظیم قند خون، سرکوب اشتها و تقویت سیستم ایمنی بدن شما می شود.

در حالی که سرکه سیب حاوی مقادیر کمی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است اکثر ادعاهای سلامت آن توسط علم تایید نشده یا به شدت اغراق شده است.

آیا سرکه سیب می تواند به درمان پسوریازیس کمک کند؟

سرکه سیب (ACV) به دلیل خواص ضد عفونی کنندگی طبیعی ممکن است به کاهش خارش یا تحریک ناشی از پسوریازیس کمک کند.

همچنین تصور می شود که pH پوست را متعادل می کند تا سد محافظ طبیعی پوست شما را بهبود بخشد.

در واقع بنیاد ملی پسوریازیس سرکه سیب را به عنوان یک درمان طبیعی برای بهبود علائم پسوریازیس فهرست می کند.

علاوه بر این گزارش های حکایتی زیادی از بیماران پسوریازیس به صورت آنلاین وجود دارد که به اثربخشی شستشوی پوست با سرکه سیب چند بار در هفته اشاره می کنند.

با این حال اکثر تحقیقات هیچ فایده ای برای استفاده از سرکه سیب برای درمان بیماری های پوستی شما – از جمله پسوریازیس – پیدا نکرده اند.

در یک مطالعه کوچک روی 22 بیمار مبتلا به درماتیت آتوپیک محققان هیچ بهبودی در یکپارچگی سد پوستی پس از استفاده از سرکه سیب رقیق شده به مدت 10 دقیقه در روز و به مدت 14 روز پیدا نکردند. در واقع 73 درصد از شرکت‌ کنندگان تحریک خفیفی داشتند که پس از قطع استفاده از سرکه سیب کاهش یافت.

مطالعه دیگری در بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک، هیچ تغییری در میکروبیوم باکتریایی پوست پس از استفاده از سرکه سیب به مدت 2 هفته نشان نداد.

تا به امروز هیچ مطالعه ای به طور خاص در مورد سرکه سیب و پسوریازیس وجود ندارد. بیشتر ادعاها در مورد سرکه سیب و پسوریازیس بر اساس تجربیات شخصی است تا تحقیقات علمی.

اگر تصمیم دارید از سرکه سیب برای کاهش علائم پسوریازیس خود استفاده کنید، مطمئن شوید که از سرکه سیب رقیق شده با آب (نسبت 1 : 1) استفاده می کنید. سرکه سیب را مستقیما روی پوست قرار ندهید زیرا می تواند منجر به سوختگی پوست شود.

همچنین از اعمال سرکه سیب روی هر زخم باز یا پوست ترک خورده خودداری کنید زیرا ممکن است منجر به افزایش سوزش و درد شود.

مثل همیشه بهترین گزینه شما این است که قبل از جستجوی درمان های پزشکی با متخصص پوست یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

گزینه های دیگر برای درمان پسوریازیس

اگرچه هیچ درمان شناخته شده ای برای پسوریازیس وجود ندارد اما درمان های زیادی وجود دارد که ممکن است توسط پزشک توصیه شود.

درمان های مرسوم

بهترین روش های درمانی برای پسوریازیس که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اند عبارتند از :

  • کرم های موضعی : کورتیکواستروئیدها، آنالوگ های ویتامین D، رتینوئیدها، مهارکننده های کلسینورین
  • فتوتراپی یا نور درمانی
  • داروهای خوراکی یا تزریقی : استروئیدها، سیکلوسپورین، متوترکسات، بیولوژیک ها، رتینوئیدهای خوراکی
  • سایر محصولات موضعی : آنترالین، سالیسیلیک اسید، کرم ها، مرطوب کننده ها

جایگزین های سرکه سیب برای درمان پسوریازیس

علاوه بر درمان مرسوم، داروهای جایگزینی وجود دارند که ممکن است به کاهش خارش یا تحریک ناشی از پسوریازیس کمک کنند :

  • آلوئه ورا : آلوئه ورا یک ماده مراقبت از پوست محبوب است که برای تسکین سوختگی، بریدگی و تحریک پوستی استفاده می شود. ممکن است به شما در کاهش تحریک و تسکین آرامش کمک کند
  • نمک اپسوم : حمام نمک ممکن است به کاهش خارش و ناراحتی کمک کند. با این حال استفاده از مرطوب کننده پس از حمام برای جلوگیری از خشکی پوست مهم است
  • جو دوسر : جو دوسر به دلیل خاصیت تسکین دهنده ای که دارد یک ماده محبوب در محصولات مراقبت از پوست است. شما اغلب جو دوسر را در کرم های پوستی و مرطوب کننده ها خواهید یافت
  • کرم انگور اورگان : ماده اصلی فعال آن یعنی بربرین به دلیل خواص ضد التهابی خود شناخته شده است و در برخی مطالعات کوچک نشان داده شده است که به طور قابل توجهی علائم پسوریازیس را بهبود می بخشد
  • چینگ دای : یک داروی سنتی چینی است که ممکن است دارای خواص ضد التهابی باشد که به کاهش علائم پسوریازیس کمک می کند
  • مکمل های غذایی : مکمل هایی مانند روغن ماهی، زردچوبه، زنجبیل، ویتامین D، سلنیوم و ویتامین B12 با بهبود جزئی در علائم پسوریازیس مرتبط هستند. اگرچه تحقیقات با کیفیت بالاتر مورد نیاز است

متاسفانه اکثر داروهای جایگزین دارای پشتوانه علمی کمی هستند یا به شواهد حکایتی متکی هستند. بنابراین داده های کافی برای حمایت از این داروهای طبیعی به عنوان درمان های مستقل موثر وجود ندارد.

به همین دلیل بهتر است درمان های معمولی را که توسط متخصص پوست یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی توصیه می شود، انتخاب کنید.

خلاصه

سرکه سیب به عنوان یک درمان برای بیماری های مختلف از جمله پسوریازیس محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

علیرغم بسیاری از گزارشات حکایتی که نشان می دهد این دارو علائم پسوریازیس را درمان می کند، تحقیقات کمی از این ادعاها پشتیبانی می کند. در واقع ممکن است علائم پسوریازیس شما را بدتر کند.

اگر تصمیم دارید سرکه سیب را امتحان کنید، مطمئن شوید که آن را با آب به نسبت 1 : 1 رقیق کنید تا از سوختگی شیمیایی جلوگیری کنید. مثل همیشه قبل از انجام درمان های خانگی، با متخصص پوست خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید : درمان اختلال نعوظ با سرکه سیب

منبع : healthline