آیا آب نارگیل به درمان اسهال کمک می کند؟

خواص آب نارگیل برای درمان اسهال
خواص آب نارگیل برای درمان اسهال

خواص آب نارگیل به عنوان یک نوشیدنی محبوب که از آب موجود در نارگیل تهیه می شود به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی موجود در آن می باشد.

آب نارگیل یک منبع طبیعی از مواد معدنی است که می تواند به آبرسانی بدن کمک کند و بسیاری از مردم زمانی که دچار اسهال یا بیماری های دیگر هستند که منجر به کم آبی بدن می شود، آب نارگیل می نوشند.

با این حال آب نارگیل در برخی موارد هم می تواند منجر به اسهال شود.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید دارویی و درمانی آب نارگیل برای اسهال و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

ارزش غذایی آب نارگیل

آب نارگیل از آب موجود در نارگیل به دست می آید. بیشتر شامل آب است اما همچنین حاوی مواد مغذی مهمی است که در آب ساده یافت نمی شوند.

یک فنجان (240 میلی لیتر) آب نارگیل شیرین نشده حاوی مواد مغذی زیر می باشد :

  • کالری : 45
  • پروتئین : 1.7 گرم
  • چربی : 0.5 گرم
  • کربوهیدرات : 9 گرم
  • فیبر : 2.6 گرم
  • شکر : 6 گرم
  • کلسیم : 5 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منیزیم : 15 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 17 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • سدیم : 10 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

آب نارگیل بسیار آبرسان است و جایگزینی طبیعی برای نوشیدنی های ورزشی محسوب می شود.

پتاسیم، سدیم، منیزیم و کلسیم موجود در آن به عنوان الکترولیت عمل می کنند تا به حفظ تعادل مایعات مناسب در بدن شما کمک کنند.

میزان الکترولیت‌ ها در آب نارگیل به این بستگی دارد که از نارگیل‌ های جوان گرفته شده است یا نارگیل های بالغ و ممکن است در برندهای مختلف متفاوت باشد. نارگیل های بالغ مقادیر بیشتری الکترولیت دارند.

نوشیدنی‌ های ورزشی و نوشیدنی‌ های مشابه با هدف آبرسانی مجدد نیز حاوی الکترولیت هستند اما معمولا با قندهای افزوده شده و رنگ‌ های غذایی تهیه می‌ شوند. برخی از انواع تجاری آب نارگیل هم ممکن است حاوی شیرین کننده ها و طعم دهنده ها باشند.

خواص آب نارگیل برای آبرسانی مجدد بعد از اسهال

اسهال اصطلاحی است برای داشتن مدفوع شل و آبکی معمولا سه بار یا بیشتر در طول روز.

اسهال می تواند به دلیل بیماری هایی مانند آنفولانزای معده، بیماری های گوارشی، مسمومیت های غذایی، دویدن، داروها و بسیاری دلایل دیگر رخ دهد.

اسهال با کاهش قابل توجه مایعات و الکترولیت ها از بدن مشخص می شود و می تواند منجر به کم آبی بدن شود. در این موارد توصیه می‌ شود با نوشیدنی‌ هایی که حاوی الکترولیت هستند، بدن را هیدراته نگه دارید.

آب نارگیل به دلیل مقادیر بالای الکترولیت هایی که دارد یک نوشیدنی خوب در هنگام اسهال در نظر گرفته می شود.

مطالعات نشان داده اند که آب نارگیل به طور موثری از دست دادن آب بدن به دلیل اسهال خفیف را درمان می کند و با نوشیدنی های ورزشی در بهبود آبرسانی مجدد در سایر موارد از دست دادن الکترولیت قابل مقایسه است.

عوارض و مضرات مصرف زیاد آب نارگیل

اگرچه آب نارگیل ممکن است به درمان کم آبی خفیف ناشی از اسهال کمک کند اما ممکن است در موارد دیگر اثر ملین داشته باشد.

نوشیدن بیش از حد آب نارگیل ممکن است منجر به مصرف بیش از حد پتاسیم شود که در برخی افراد باعث اسهال می شود.

یک گزارش موردی هایپرکالمی یا سطوح بالای پتاسیم خون را در بیماری که چندین وعده آب نارگیل در یک روز مصرف کرده بود، ثبت کرد.

علاوه بر این آب نارگیل سرشار از الیگوساکاریدهای قابل تخمیر، دی ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلی‌ ال‌ها (FODMAPs) است. کربوهیدرات‌ هایی با زنجیره کوتاه که می‌ توانند آب را به روده‌ ها بکشانند و در برخی افراد باعث مشکلات گوارشی مانند اسهال شوند.

در نهایت آب نارگیل که به صورت تجاری تهیه می شود ممکن است حاوی مقادیر زیادی قند اضافه شده یا شیرین کننده های مصنوعی باشد که ممکن است باعث ناراحتی گوارشی شوند. بنابراین نوشیدن مقدار زیادی آب نارگیل شیرین شده یا طعم‌ دار ممکن است منجر به تشدید اسهال شود.

برای کاهش خطر اسهال ناشی از آب نارگیل، انواع غیر شیرین را انتخاب کنید و از مصرف چند وعده در یک زمان خودداری کنید.

خلاصه

آب نارگیل یک نوشیدنی آبرسان و منبع طبیعی الکترولیت ها است.

هنگامی که اسهال دارید ممکن است به شما کمک کند تا آب بدن خود را تامین کنید. با این حال آب نارگیل ممکن است در برخی افراد اثر ملین داشته باشد به خصوص زمانی که به مقدار زیاد مصرف شود.

به یاد داشته باشید که آب نارگیل را در حد اعتدال بنوشید و انواع شیرین نشده و بدون مواد افزودنی را انتخاب کنید. اگر آب نارگیل باعث اسهال یا ناراحتی گوارشی می شود از مصرف آب نارگیل خودداری کنید.

همچنین بخوانید : خواص آب نارگیل برای زنان باردار

منبع : healthline