7 عوارض و مضرات سرکه سیب برای سلامتی بدن

عوارض و مضرات سرکه سیب
عوارض و مضرات سرکه سیب

خواص سرکه سیب برای سلامتی بدن توسط تحقیقات علمی ثابت شده است. اما سرکه سیب ممکن است عوارض جانبی مانند تاخیر در تخلیه معده، حالت تهوع یا فرسایش مینای دندان هم داشته باشد.

سرکه سیب یک تونیک طبیعی است و فواید سلامتی متعددی دارد که مطالعات علمی در انسان از آن ها حمایت می کنند.

در ادامه این مقاله با عوارض و مضرات سرکه سیب برای سلامتی بدن و همچنین روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب از ترکیب سیب با مخمر درست می شود. مخمرها قند موجود در سیب را به الکل تبدیل می کنند. سپس باکتری ها به مخلوط اضافه می شوند که الکل را به استیک اسید تخمیر می کنند.

استیک اسید حدود 5 تا 6 درصد سرکه سیب را تشکیل می دهد. این ماده به عنوان اسید ضعیف طبقه بندی می شود اما سرکه سیب غلیظ خاصیت اسیدی نسبتا قوی دارد.

علاوه بر استیک اسید سرکه سیب حاوی آب و مقدار کمی از اسیدها، ویتامین ها و مواد معدنی دیگر است.

چندین مطالعه بر روی حیوانات و انسان ها نشان داده که استیک اسید موجود در سرکه سیب ممکن است باعث چربی سوزی و کاهش وزن، کاهش سطح قند خون، افزایش حساسیت به انسولین و بهبود سطح کلسترول خون شود.

عوارض جانبی و مضرات سرکه سیب برای بدن

1. اختلال در عملکرد معده

سرکه سیب با کاهش میزان خروج غذا از معده و ورود به روده ها به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می کند. این باعث کاهش سرعت جذب قند در جریان خون می شود.

با این حال این اثر ممکن است علائم گاستروپارزی را بدتر کند، یک بیماری شایع که مبتلایان به دیابت را تحت تاثیر قرار می دهد. در گاستروپارزی اعصاب معده به درستی کار نمی کنند، بنابراین غذا بیش از حد در معده می ماند و با سرعت نرمال تخلیه نمی شود.

علائم گاستروپارزی شامل سوزش معده، نفخ و حالت تهوع است. برای بیماران دیابت نوع 1 مبتلا به گاستروپارزی، زمان مصرف انسولین همراه با وعده های غذایی بسیار چالش برانگیز است زیرا پیش بینی مدت زمان هضم و جذب مواد غذایی دشوار است.

یک مطالعه کنترل شده 10 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 و گاستروپارزی را بررسی کرد. مشخص شد که نوشیدن آب با 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سرکه سیب در مقایسه با نوشیدن آب معمولی به طور قابل توجهی مدت زمان ماندن غذا در معده را افزایش می دهد.

2. اختلالات گوارشی

سرکه سیب ممکن است در برخی افراد باعث اختلالات گوارشی شود.

مطالعات انسانی و حیوانی نشان داده است که سرکه سیب و اسید استیک ممکن است اشتها را کاهش داده و احساس سیری را افزایش دهند که منجر به کاهش کالری دریافتی می شود.

با این حال یک مطالعه کنترل شده نشان می دهد که در بعضی موارد اشتها و مصرف مواد غذایی ممکن است به دلیل سو هاضمه کاهش یابد.

افرادی که یک نوشیدنی حاوی 25 گرم سرکه سیب مصرف کرده بودند، اشتهای کمتر اما به طور قابل توجهی احساس تهوع بیشتری دارند به ویژه هنگامی که این سرکه بخشی از یک نوشیدنی با طعم نامطبوع بود.

3. کاهش سطح پتاسیم و از دست دادن استخوان

در حال حاضر هیچ مطالعه کنترل شده ای در مورد اثرات سرکه سیب بر سطح پتاسیم خون و سلامت استخوان وجود ندارد.

با این حال یک مورد گزارش شده از کاهش پتاسیم خون و از دست دادن استخوان وجود دارد که به دوزهای زیادی سرکه سیب در طی مدت زمان طولانی مربوط می شود.

یک زن 28 ساله به مدت 6 سال روزانه 250 میلی لیتر سرکه سیب رقیق شده در آب مصرف کرد. وی با سطح پتاسیم پایین و سایر ناهنجاری های خون در بیمارستان بستری شد.

به علاوه این خانم به بیماری پوکی استخوان مبتلا شد، وضعیتی که در افراد جوان به ندرت دیده می شود.

پزشکانی که این زن را معالجه می کنند معتقدند که مصرف مقادیر زیاد سرکه سیب منجر به ترشح مواد معدنی از استخوان های وی برای ایجاد تعادل در اسیدیته خون شده است.

آن ها همچنین اشاره کردند که سطح بالای اسید می تواند تشکیل استخوان جدید را کاهش دهد.

البته مقدار سرکه سیب در این مورد بسیار بیشتر از آن بود که بیشتر افراد در یک روز مصرف می کنند – به علاوه، او سال ها این کار را هر روز انجام می داد.

4. فرسایش مینای دندان

نشان داده شده است که غذاها و نوشیدنی های اسیدی به مینای دندان آسیب می رسانند.

نوشابه ها و آب میوه ها به طور گسترده تری مورد مطالعه قرار گرفته اند اما برخی تحقیقات نشان می دهد که اسید استیک موجود در سرکه سیب ممکن است به مینای دندان آسیب برساند.

در یک مطالعه آزمایشگاهی، مینای دندان عقل در سرکه های مختلفی غوطه ور شد که سطح pH آن از 2.7 تا 3.95 متغیر بود. سرکه ها منجر به از دست دادن 1 تا 20 درصد مواد معدنی از دندان پس از 4 ساعت شدند.

نکته مهم این است که این مطالعه در یک آزمایشگاه و نه در دهان انجام شده است، جایی که بزاق به اسیدیته بافر کمک می کند. با این وجود برخی شواهد نشان می دهد که مقادیر زیادی سرکه سیب ممکن است باعث فرسایش دندان شود.

یک مطالعه موردی همچنین نتیجه گرفت که پوسیدگی شدید دندان دختر 15 ساله ای در اثر مصرف 1 فنجان (237 میلی لیتر) سرکه سیب رقیق نشده در روز به عنوان یک کمک برای کاهش وزن ایجاد شده است.

5. سوزش گلو

سرکه سیب احتمال ایجاد سوختگی در مری (گلو) را افزایش می دهد.

در بررسی مایعات مضر که به طور تصادفی توسط کودکان بلعیده می شود، مشخص شد که اسید استیک سرکه سیب متداول ترین اسیدی است که باعث سوختگی گلو می شود.

محققان توصیه کردند که سرکه سیب به عنوان ماده سوزاننده قوی در نظر گرفته شود و در ظروف ضد کودک نگهداری شود.

هیچ موردی از سوختگی گلو ناشی از خود سرکه سیب منتشر نشده است.

با این حال یک گزارش موردی نشان داد که یک قرص سرکه سیب پس از قرار گرفتن در گلوی یک زن باعث سوختگی شده است. این زن گفت که 6 ماه پس از حادثه درد و مشکل بلع را تجربه کرده است.

6. سوختگی پوست

سرکه سیب به دلیل ماهیت شدید اسیدی که دارد، ممکن است هنگام استفاده از آن روی پوست نیز باعث سوختگی شود.

در یک مورد دختری 14 ساله پس از استفاده از چندین قطره سرکه سیب برای از بین بردن دو خال دچار ساییدگی پوست بینی خود شد.

در مورد دیگری پسری 6 ساله پس از آنکه مادرش از سرکه سیب برای تمیز کردن عفونت پایش استفاده کرده بود، دچار سوختگی پا شد.

همچنین چندین گزارش به صورت آنلاین درباره سوختگی های ناشی از استفاده از سرکه سیب بر روی پوست وجود دارد.

7. تداخل دارویی

چند دارو ممکن است با سرکه سیب تداخل داشته باشند :

  • داروهای دیابت : افرادی که انسولین یا داروهای تحریک کننده انسولین و سرکه مصرف می کنند ممکن است به طور خطرناکی سطح قند خون یا پتاسیم را کاهش دهند
  • دیگوکسین (لانوکسین) : این دارو سطح پتاسیم خون شما را کاهش می دهد. مصرف آن در ترکیب با سرکه سیب می تواند پتاسیم را بیش از حد کاهش دهد
  • داروهای مدر : برخی از داروهای ادرار آور باعث دفع پتاسیم در بدن می شوند. برای جلوگیری از پایین آمدن سطح پتاسیم، این داروها را نباید با مقادیر زیادی سرکه مصرف کرد

روش های استفاده از سرکه سیب بدون عوارض جانبی

اکثر افراد با رعایت این دستورالعمل های کلی می توانند با خیال راحت مقادیر مناسب سرکه سیب را مصرف کنند :

  • مصرف خود را محدود کنید. با مقدار کمتری شروع کنید و بسته به تحمل شخصی خود به تدریج حداکثر تا 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) در روز مصرف خود را افزایش دهید
  • قرار گرفتن دندان در معرض استیک اسید را به حداقل برسانید. سعی کنید سرکه سیب را در آب رقیق کرده و از طریق نی بنوشید
  • دهان خود را بشویید. بعد از مصرف سرکه سیب، دهان را با آب بشویید. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مینای دندان، حداقل 30 دقیقه صبر کنید و سپس مسواک بزنید
  • اگر مبتلا به گاستروپارزی هستید از مصرف سرکه سیب خودداری کنید یا مقدار آن را به 1 قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) در آب یا سس سالاد محدود کنید
  • مراقب آلرژی باشید. آلرژی به سرکه سیب نادر است اما در صورت مشاهده واکنش آلرژیک بلافاصله مصرف آن را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید

خلاصه

سرکه سیب فواید و خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد اما برای جلوگیری از مضرات و عوارض جانبی آن، مهم است که میزان مصرف خود را کنترل کنید و مراقب نحوه مصرف آن باشید.

در حالی که مصرف مقدار کمی سرکه سیب خوب است، زیاده روی در مصرف آن ممکن است برای سلامتی بدن مضر باشد.

همچنین بخوانید : آیا سرکه سیب برای رفلاکس معده خوب است؟

منبع : healthline