آیا سرکه سیب برای درمان اسهال خوب است؟

آیا سرکه سیب برای اسهال خوب است؟
آیا سرکه سیب برای اسهال خوب است؟

اسهال به حرکات سریع روده ها اشاره دارد. اسهال می تواند به دلیل تعدادی از شرایط مختلف با شدت متفاوت ایجاد شود. اگر علت زمینه ای نباشد اسهال معمولا در عرض چند روز برطرف می شود.

اسهال باعث عوارض زیر می شود :

  • گرفتگی معده
  • نفخ
  • تحریک پوست در اطراف مقعد
  • کم آبی بدن

جایگزینی مایعات از دست رفته می تواند به جلوگیری از کم آبی بدن کمک کند. نوشیدن مایعاتی مانند آب، نوشیدنی های ورزشی حاوی الکترولیت یا چای مهم است.

علاوه بر هیدراته ماندن، داروهای خانگی مانند نوشیدن سرکه سیب ممکن است به درمان اسهال کمک کنند. اما سرکه سیب می تواند اثر معکوس داشته باشد و اگر بیش از حد مصرف شود در واقع ممکن است باعث اسهال شود.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید دارویی و درمانی سرکه سیب برای درمان اسهال و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای سرکه سیب برای اسهال

سرکه سیب از سیب های تخمیر شده تهیه می شود. سیب های تخمیر شده حاوی پکتین هستند. پکتین ممکن است به رشد باکتری های خوب در روده کمک کند که برای هضم سالم ضروری است. همچنین ممکن است مدفوع را حجیم کند و التهاب روده را کاهش دهد.

از آنجایی که سرکه سیب یک آنتی بیوتیک طبیعی است ممکن است برای اسهال ناشی از عفونت های باکتریایی موثر باشد. این نوع عفونت ها اغلب به دلیل مواد غذایی فاسد یا آلوده ایجاد می شوند که می توانند حاوی اشریشیا کولی یا سالمونلا باشند.

ممکن است انتخاب سرکه سیب خام، ارگانیک و فیلتر نشده به جای پاستوریزه موثرتر باشد. سرکه سیب فیلتر نشده کدر است و نخ های ابریشمی در آن دیده می شوند که مادر سرکه نامیده می شوند.

مادر سرکه ممکن است حاوی مواد مغذی زیر باشد :

  • پکتین
  • مواد معدنی
  • باکتری های خوب
  • آنزیم ها

روش استفاده از سرکه سیب برای درمان اسهال

مانند بسیاری از درمان‌ های خانگی شواهد علمی زیادی مبنی بر حمایت یا رد خواص سرکه سیب برای سلامتی وجود ندارد.

سرکه سیب اسیدی است بنابراین مهم است که قبل از نوشیدن آن را با مایع دیگری رقیق کنید. در غیر این صورت سرکه ممکن است مینای دندان شما را از بین ببرد.

یک قانون کلی این است که 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان بزرگ آب مخلوط کنید یا با ترکیب سرکه با آب داغ و عسل یک چای درست کنید. این مخلوط را 2 تا 3 بار در روز بنوشید تا زمانی که علائم شما درمان شوند.

عوارض و مضرات سرکه سیب

سرکه سیب بسیار اسیدی است.

اگر آن را مستقیم و بدون رقیق شدن بنوشید می تواند بافت های دهان، گلو و مری شما را بسوزاند. همچنین ممکن است به مینای دندان شما آسیب برساند. برای به حداقل رساندن این اثرات بالقوه پس از نوشیدن مخلوط سرکه سیب رقیق شده دهان خود را بشویید.

اگر مقادیر زیاد سرکه سیب بنوشید ممکن است باعث اسهال شود. این ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد :

  • قندهای موجود در سیب می توانند پریستالسیس را تحریک کنند
  • اگر سرکه سیب رقیق نشده مصرف شود ممکن است آب را از بدن به داخل روده بکشد و مدفوع را آبکی تر کند
  • سیب همچنین می تواند باکتری های خوب روده شما را از بین ببرد

خطرات دیگری که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از :

  • مصرف بیش از حد سرکه سیب در مدت زمان طولانی می تواند باعث کاهش تراکم استخوان شود. اگر پوکی استخوان دارید قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید
  • سرکه سیب زیاد ممکن است باعث اسهال شود که به نوبه خود می تواند باعث کاهش ناسالم سطح پتاسیم شما شود. پتاسیم پایین ممکن است باعث ضربان قلب نامنظم (آریتمی)، فشار خون پایین و ضعف عضلانی شود
  • سرکه سیب ممکن است انتخاب مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نباشد. می تواند مدت زمان خروج غذا از معده را کاهش دهد که ممکن است بر سطح قند خون و انسولین تاثیر بگذارد
  • سرکه سیب همچنین ممکن است با داروهای تجویزی از جمله داروهای مورد استفاده برای دیابت و آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین تداخل داشته باشد

برای درمان اسهال چه کار دیگری می توانم انجام دهم؟

ایجاد تغییرات در رژیم غذایی اغلب اولین قدم در درمان اسهال است. مهم است که در حین مشاهده علائم بیماری مراقب آنچه می خورید و می نوشید باشید. رژیم غذایی شما می تواند تاثیر مستقیمی بر شدت علائم داشته باشد.

غذاهای مفید برای رفع اسهال کدامند؟

نوشیدن مایعات شفاف مانند آب مرغ ممکن است مفید باشد. مایعات شفاف می توانند به شما کمک کنند بدون بدتر شدن وضعیت خود هیدراته بمانید.

همچنین ممکن است یک فنجان دمنوش گیاهی آرام بخش مانند بابونه بنوشید. دمنوش های گیاهی ممکن است به کاهش اسپاسم معده کمک کند.

خوردن غذاهای مقوی مانند برنج سفید ساده و موز نیز ممکن است به حجیم شدن مدفوع کمک کند. نان تست با مربا یکی دیگر از انتخاب های آسان هضم است. اکثر مرباها حاوی پکتین هستند که ممکن است یک مزیت اضافی باشد.

مواد غذایی مضر برای اسهال کدامند؟

برخی از غذاها ممکن است اسهال را بدتر کنند و باید هنگام تجربه علائم اسهال از مصرف آن ها اجتناب کنید. این غذاها عبارتند از :

  • مواد غذایی سرشار از فیبر
  • مواد غذایی که چربی بالایی دارند
  • تند هستند
  • حاوی لبنیات هستند
  • کافئین
  • الکل
  • هر چیزی که ممکن است باعث ایجاد گاز در شما شود مانند نوشیدنی های گازدار یا سبزیجات خاص

گزینه های دارویی برای درمان اسهال

داروهای بدون نسخه (OTC) ممکن است به درمان اسهال کمک کنند. گزینه های محبوب عبارتند از بیسموت ساب سالیسیلات و لوپرامید. این داروهای بدون نسخه می توانند موثر باشند اما آن ها باید فقط با تایید پزشک استفاده شوند.

اگر اسهال شما ناشی از یک عفونت باکتریایی یا انگلی باشد داروهای بدون نسخه ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشند ضرر داشته باشند.

آن ها ممکن است مانع از پاکسازی بدن شما از منبع عفونت شوند. برای اسهال ناشی از یک بیماری مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر نباید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید.

همچنین ممکن است بخواهید یک پروبیوتیک بدون نسخه مصرف کنید. اینها می توانند با افزایش تعداد باکتری های خوب در سیستم گوارشی به کاهش اسهال کمک کنند.

خلاصه

معمولا هر از چند گاهی اسهال را تجربه می کنید. اگر اسهال شما مزمن نیست یا با علائم دیگر همراه نیست ممکن است بخواهید سرکه سیب یا یک درمان خانگی دیگر را امتحان کنید.

اگر بیش از 3 یا 4 روز اسهال دارید یا اگر اسهال با علائمی مانند تب همراه است مراجعه به پزشک ایده خوبی است. آن ها می توانند علت اسهال شما را تعیین کنند و داروهایی را توصیه کنند که به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید.

اسهال در نوزادان و کودکان همیشه نیاز به مراقبت های بهداشتی دارد.

همچنین بخوانید : خواص و مضرات سرکه سیب و جوش شیرین

منبع : healthline