سبزیجات زرد رنگ کدامند؟

سبزیجات زرد رنگ
سبزیجات زرد رنگ

این اصل که سبزیجات برای سلامتی بسیار مفید هستند بر کسی پوشیده نیست. اما فقط سبزیجات سبز نیستند که خواص زیادی برای بدن دارند.

سبزیجات زرد رنگ هم مملو از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و سایر اجزای تقویت کننده سلامتی هستند.

در ادامه این مقاله با انواع سبزیجات به رنگ زرد آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

انواع سبزیجات زرد رنگ

1. ذرت

خواص ذرت به دلیل مقادیر بالای ویتامین های A، B و E و همچنین بسیاری از مواد معدنی موجود در آن است.

دانه های ذرت سرشار از فیبر هستند که به بدن کمک می کند تا از هرگونه مشکل گوارشی یا بیماری از جمله یبوست، هموروئید و سرطان روده بزرگ جلوگیری کند.

دانه‌ های زرد کوچک ذرت حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند. این مواد شیمیایی می توانند عوامل سرطان زا را متوقف کنند و همچنین می توانند به سلول ها کمک کنند تا هرگونه تغییر سرطان مانند را متوقف کرده و از بین ببرند.

2. کدوی زرد

انواع کدوهای زرد که به عنوان کدو تابستانی نیز شناخته می شوند، فواید سلامتی بی شماری دارند. این سبزی ها سرشار از ویتامین های A، B6 و C، فولات، منیزیم، فیبر، ریبوفلاوین، فسفر و پتاسیم هستند.

کدوی زرد سرشار از منگنز است. یک ماده معدنی که به تقویت استحکام استخوان ها و توانایی بدن برای پردازش چربی ها و کربوهیدرات ها کمک می کند.

3. فلفل دلمه ای زرد

از نظر فنی فلفل دلمه ای ها سبزیجات نیستند. فلفل دلمه ای زرد یک میوه است. اما آن را طوری می خوریم که انگار سبزیجات می باشد.

این سبزی رنگی که عمدتا از آب با مقدار کمی کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده است بدن را به خوبی آبرسانی می کند.

فلفل دلمه ای زرد منبع خوبی از مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان است. این سبزیجات همچنین فولات را تامین می کنند – ماده ای است که از عملکرد گلبول های قرمز پشتیبانی می کند. ویتامین K موجود در فلفل دلمه ای زرد در توانایی بدن برای لخته شدن خون ضروری است.

فلفل دلمه ای زرد سرشار از ویتامین C است که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، تامین انرژی، سلامت پوست، محافظت از بیماری ها و بهبود زخم ها نقش دارد.

4. سیب زمینی زرد

سیب زمینی زرد کالری کمی دارد اما بسیار سیر کننده است. به علاوه این نوع سیب زمینی ها سرشار از مواد مغذی از جمله نیاسین، پانتوتنیک اسید، ویتامین‌ های C و B6، منگنز و فسفر هستند.

فسفر برای بدن ضروری است، برای حفظ ساختار غشای سلولی لازم است و به تولید انرژی و تامین مواد معدنی استخوان کمک می کند.

روغن ها و چربی هایی که به سیب زمینی اضافه می کنید را به حداقل برسانید تا بیشترین فواید را از خوردن آن ببرید. می توانید این کار را با آب پز کردن سیب زمینی ها، له کردن آن ها و اضافه کردن مقداری چاشنی انجام دهید.

5. چغندر قند

چغندر قند شیرین‌ تر از چغندر قرمز اما بسیار مغذی است. چغندر قند سلامت قلب را بهبود می بخشد و همچنین به پاکسازی سموم، کاهش کلسترول و فشار خون بالا و حتی درمان خستگی کلیه ها کمک می کند.

چغندر قند مانند بسیاری از میوه ها و سبزیجات زرد رنگ سرشار از بتاکاروتن است. هنگامی که بتاکاروتن وارد بدن می شود به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A یک ماده مغذی ضروری است که از سلول های بدن در برابر آسیب محافظت می کند.

6. کدو تنبل

فقط یک فنجان کدو تنبل پخته شده بیش از 200 درصد از مقدار توصیه شده روزانه ویتامین A را تامین می کند.

ویتامین A برای بدن انسان مفید است زیرا به حفظ بینایی کمک می کند. همان مقدار کدو تنبل حاوی مقدار زیادی ویتامین C – حدود 11 میلی گرم – است که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند، سرماخوردگی را درمان کرده و فواید متعدد دیگری برای سلامتی دارد.

7. لوبیای زرد

لوبیای زرد حاوی یک دسته کامل از مواد شیمیایی گیاهی طبیعی و ضد سرطان از جمله ایزوفلاون ها می باشد.

این نوع حبوبات همچنین حاوی فیتواسترول هستند که جذب کلسترول را مسدود می کند و در نتیجه سطح کلسترول خون را کاهش می دهد. لوبیای زرد همچنین با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

خلاصه

سبزیجات سبز برای سلامتی بدن خوب هستند اما از مصرف سبزیجات به رنگ های روشن‌ تر مانند سبزیجات زرد رنگ غافل نشوید.

سبزیجات زرد رنگ ارزش غذایی و فواید قابل‌ توجهی دارند و بهتر است که آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

همچنین بخوانید : سبزیجات قرمز رنگ کدامند؟

منبع : healthline