خواص و مضرات قهوه سیاه برای سلامتی بدن چیست؟

خواص و مضرات قهوه سیاه
خواص قهوه سیاه

قهوه سیاه (به انگلیسی : Black Coffee) یک نوشیدنی پرمصرف در سراسر جهان است. البته به عنوان پایه بسیاری از نوشیدنی های مبتنی بر قهوه نیز عمل می کند.

اگرچه قهوه سیاه کالری کمی دارد اما حاوی کافئین بالا و برخی مواد مغذی مهم است. حتی ممکن است مزایای سلامتی مختلفی را ارائه دهد.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص دارویی و درمانی قهوه سیاه برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و طرز تهیه آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

قهوه سیاه چیست؟

قهوه سیاه نوعی نوشیدنی است که از دانه های قهوه بو داده تهیه می شود. لوبیای قهوه آسیاب شده و در آب خیس می شود که طعم، رنگ، محتوای کافئین و مواد مغذی آن را آزاد می کند. اگرچه قهوه اغلب گرم سرو می شود اما می توان آن را به صورت سرد نیز سرو کرد.

در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده قهوه معمولا با صبحانه میل می شود. مصرف قهوه در صبح خوب است زیرا محتوای کافئین آن اثرات محرکی را ارائه می دهد که ممکن است به افراد کمک کند زودتر بیدار شوند.

بسیاری از مردم خامه، شیر، شکر یا شیرین کننده را به قهوه خود اضافه می کنند تا آن را خامه ای کند و طعم تلخ آن را کاهش دهد. قهوه سیاه همچنین به عنوان پایه بسیاری از نوشیدنی ها از جمله کاپوچینو، لاته و ماکیاتو استفاده می شود.

انواع مختلفی از قهوه سیاه وجود دارد. به عنوان مثال نوع آن به منشا لوبیاها و نحوه برشته شدن آن ها بستگی دارد. شما همچنین می توانید قهوه بدون کافئین را خریداری کنید که با پردازش شیمیایی دانه های قهوه برشته شده برای استخراج محتوای کافئین آن ها تهیه می شود.

طرز تهیه قهوه سیاه

تنها دو چیز برای تهیه قهوه سیاه نیاز دارید، قهوه آسیاب شده و آب.

می‌ توانید دانه‌ های قهوه کامل و بو داده را آسیاب کنید یا می‌ توانید قهوه از قبل آسیاب شده خریداری کنید. از آنجایی که انواع مختلفی از قهوه در دسترس است ممکن است کمی زمان بخواهد تا متوجه شوید کدام یک به بهترین وجه با جوانه های چشایی شما سازگار است.

هنگامی که نوع قهوه آسیاب شده مورد علاقه خود را انتخاب کردید، روش های مختلفی برای دم کردن آن وجود دارد. در اینجا برخی از رایج ترین روش ها آورده شده است :

  • قهوه فیلتری یا پر اور : آب داغ روی قهوه آسیاب شده در یک فیلتر کاغذی ریخته می شود و قهوه دم کرده به داخل ظرف زیر می ریزد. اکثر قهوه جوش های برقی به این سبک هستند. همچنین می توانید فلاسک های ساعت شنی را که از فیلترهای مخروطی شکل استفاده می کنند خریداری کنید
  • فرنچ پرس : آب داغ و قهوه آسیاب شده را برای چند دقیقه در یک ظرف قرار می گیرند. سپس یک پیستون به آرامی به داخل ظرف فشار داده می‌ شود و قهوه دم‌ شده را به زور بالا می‌ آورد در حالی که تفاله‌ ها در زیر آن به دام می‌ افتند. بسیاری از مردم ادعا می کنند که این روش بیشترین طعم را آزاد می کند
  • قهوه پرکلاتور : قهوه و آب در ته ظرف دو محفظه ای تخصصی روی اجاق قرار می گیرد. همانطور که آب به جوش می آید، از طریق قهوه آسیاب شده به سمت بالا رفته و قهوه دم کرده در محفظه بالایی جمع می شود. این روش معمولا برای اسپرسو استفاده می شود
  • پد قهوه : پدهای قهوه را می‌ توان در دستگاه‌ های خودکار نوشیدنی مانند نسپرسو استفاده کرد. همچنین می توانید یک پد قهوه قابل استفاده مجدد بخرید و آن را با قهوه خود پر کنید تا گزینه ای سازگارتر با محیط زیست داشته باشید
  • قهوه فوری : قهوه فوری به کریستال های قهوه اطلاق می شود که می توانند با آب مخلوط شوند. خشک کردن قهوه دم کرده، نیاز به حذف تفاله های قهوه را از بین می برد. در حالی که راحت است، اکثر مردم موافقند که قهوه فوری خیلی خوشمزه نیست
  • آیس کافی :  آیس کافی را می توان از قهوه دم شده با هر روشی تهیه کرد. قهوه سرد می شود و معمولا روی یخ ریخته می شود
  • قهوه دم سرد : آب سرد و قهوه آسیاب شده برای دم کردن در یخچال، اغلب در طول شب باقی می‌ مانند. می توانید آن را با استفاده از فیلتر، پارچه یا فرنچ پرس صاف کنید. قهوه دم سرد معمولا طعم ملایم تری دارد و با توجه به زمان طولانی دم کردن کافئین بیشتری دارد

فواید و مزایای قهوه سیاه برای سلامتی

1. سرشار از مواد مغذی است

یک فنجان (240 میلی لیتر) قهوه سیاه مواد مغذی زیر را فراهم می کند :

  • کالری : 2
  • پروتئین : 0 گرم
  • چربی : 0 گرم
  • کربوهیدرات : 0 گرم
  • فیبر : 0 گرم
  • کافئین : 96 میلی گرم
  • ریبوفلاوین : 14 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • نیاسین : 3 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • تیامین : 3 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 3 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

البته به خاطر داشته باشید که بسته به زمان دم کردن، قهوه سرد ممکن است به طور قابل توجهی کافئین بیشتری داشته باشد.

قهوه همچنین حاوی مقادیر کمی از سایر ویتامین‌ ها، مواد معدنی و پلی‌فنول‌ هاست که مورد آخر ترکیبات گیاهی مفیدی هستند. یکی از اینها کلروژنیک اسید است که ممکن است برخی از فواید سلامتی مانند مبارزه با التهاب و تثبیت سطح قند خون را ارائه دهد.

البته محتویات مواد مغذی و پلی فنل بسته به برند، نوع قهوه و نحوه دم کردن آن می تواند متفاوت باشد.

2. می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند

برخی شواهد نشان می دهد که نوشیدن قهوه ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.

یک بررسی از 28 مطالعه در مورد قهوه و خطر ابتلا به سرطان نشان داد که هر چه شرکت کنندگان در مطالعه بیشتر قهوه بنوشند خطر ابتلا به سرطان کبد و سرطان آندومتر در آن ها کاهش می یابد.

بررسی دیگری یافته های مشابهی را مشاهده کرد اما همچنین گزارش داد که قهوه ممکن است خطر سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. با این حال این مطالعه به همین ترتیب اشاره کرد که قهوه هیچ تاثیری بر خطر کلی سرطان ندارد.

با این وجود مطالعات بیشتری برای درک کامل چگونگی تاثیر نوشیدن قهوه بر خطر سرطان مورد نیاز است.

3. ممکن است در برابر بیماری های عصبی اثر محافظتی داشته باشد

قهوه به طور گسترده ای برای تقویت هوشیاری استفاده می شود. در واقع کافئین موجود در آن یک ماده نوتروپیک یا یک ماده تقویت‌ کننده شناخت در نظر گرفته می‌ شود.

به همین دلیل بسیاری از محققان حدس می زنند که این نوشیدنی می تواند از بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری کند.

یک مطالعه مشاهده‌ ای روی 360 نفر نشان داد که قهوه در برابر پیشرفت بیماری پارکینسون اثر محافظتی دارد.

علاوه بر این مطالعه ای بر روی داده های مشاهده ای مصرف قهوه بیش از 2500 فرد 60 ساله و بالاتر را مورد بررسی قرار داد. قهوه کافئین دار را با افزایش عملکرد ذهنی مرتبط می کند اما این مزایا با قهوه بدون کافئین یافت نشد.

یک بررسی بزرگ نشان داد که قهوه خطر زوال شناختی را افزایش نمی دهد. با این حال هیچ ارتباط قوی بین قهوه و کاهش خطر زوال شناختی پیدا نکرد.

علاوه بر این بررسی دیگری ارتباط بین مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را نشان داد.

به این ترتیب تحقیقات با کیفیت بیشتری برای درک بهتر اینکه چگونه قهوه ممکن است بر خطر بیماری‌ های عصبی تاثیر بگذارد مورد نیاز است.

4. می تواند از سیروز کبد جلوگیری کند

به نظر می رسد قهوه از سرطان کبد و سیروز کبد – نوعی بیماری مزمن کبدی در مراحل پایانی که با فیبروز مشخص می شود – جلوگیری می کند. فیبروز زخم و مرگ نهایی بافت کبد است.

چندین مطالعه نشان داده اند که چگونه مصرف قهوه ممکن است سلامت کبد را بهبود بخشد. به عنوان مثال یک مطالعه در افراد مبتلا به بیماری کبد نشان داد که کسانی که 4 فنجان (960 میلی لیتر) قهوه در روز می نوشند نسبت به کسانی که قهوه نمی نوشند کمتر در معرض ابتلا به سیروز کبدی قرار دارند.

به علاوه در یک مقاله یک پزشک روزانه 2 تا 4 فنجان (480 تا 960 میلی‌ لیتر) قهوه قطره‌ ای برای بیماران مبتلا به بیماری کبدی خود تجویز می‌ کند. او ادعا می کند که این به کند کردن پیشرفت بیماری به سیروز کمک می کند.

حدس زده می شود که کافئین می تواند پشت فواید امیدوار کننده قهوه برای سلامت کبد باشد. با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

5. می تواند خلق و خو و تمرکز را بهبود بخشد

قهوه سیاه به طور گسترده ای برای تامین انرژی استفاده می شود. من شخصا بعد از نوشیدن اولین فنجان قهوه در صبح احساس بیداری بیشتری می کنم.

یک مطالعه روی 59 بزرگسال اثرات قهوه معمولی، قهوه بدون کافئین و نوشیدنی دارونما را بر خلق و خو و عملکرد مغز مقایسه کرد.

قهوه معمولی در مقایسه با دارونما زمان واکنش را کاهش داده و هوشیاری را افزایش می دهد. همچنین دقت تست را افزایش داد و خستگی و سردرد را بیش از قهوه بدون کافئین کاهش داد.

با این حال مصرف کنندگان قهوه بدون کافئین نیز سطح هوشیاری بالاتری را نسبت به گروه دارونما گزارش کردند. این نشان می‌ دهد که قهوه بدون کافئین می‌ تواند اثر دارونما داشته باشد یا اینکه ترکیبات موجود در قهوه به غیر از کافئین ممکن است به اثرات شناختی آن کمک کنند.

6. ممکن است خطر دیابت را کاهش دهد

مصرف قهوه ممکن است به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

به عنوان مثال یک بررسی نشان داد که نوشیدن 3 تا 4 فنجان (720 تا 960 میلی لیتر) قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد که احتمالا به دلیل محتوای کافئین و کلروژنیک اسید در این نوشیدنی است.

به طور قابل توجهی یک بررسی بزرگ از 28 مطالعه شامل بیش از 1.1 میلیون شرکت‌ کننده نشان داد که یک پاسخ وابسته به دوز واضح بین مصرف قهوه و خطر دیابت نوع 2 وجود دارد.

در حالی که افرادی که هرگز یا به ندرت قهوه مصرف نکرده بودند، بالاترین خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را داشتند، این خطر با مصرف هر فنجان قهوه اضافی (240 میلی لیتر) در روز کاهش می یابد.

این محققان همچنین دریافتند که نوشیدن قهوه بدون کافئین خطر دیابت را کاهش می دهد. این نشان می دهد که ترکیبات غیر از کافئین ممکن است نقش کلیدی را در مورد این مزیت امیدوار کننده ایفا کنند.

با این حال توجه به این نکته مهم است که افزودن شکر به قهوه سیاه یا نوشیدن سایر نوشیدنی‌ های قهوه شیرین احتمالا هر گونه اثرات مبارزه با دیابت را که ممکن است از قهوه ناشی می‌ کنید، خنثی کند.

7. سایر مزایای قهوه سیاه

مصرف قهوه چندین مزیت بالقوه دیگر نیز دارد مانند :

  • لاغری و کاهش وزن : نوشیدن قهوه ممکن است کمی سرعت متابولیسم یا کالری هایی را که در زمان استراحت می سوزانید افزایش دهد. این می تواند به کاهش وزن و سوزاندن چربی کمک کند. همچنین شواهدی وجود دارد که قهوه به عنوان یک سرکوب کننده اشتها عمل می کند
  • افزایش انرژی : کافئین قهوه انرژی را افزایش می دهد و ممکن است عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد. یک بررسی مصرف کافئین را با استقامت و قدرت عضلانی بهتر، قدرت بیشتر در طول تمرینات قدرتی و بهبود استقامت قلبی مرتبط دانست
  • منبع غنی آنتی اکسیدان : قهوه سطوح آنتی اکسیدانی مشابه میوه ها و سبزیجات را فراهم می کند که احتمالا بسیاری از مزایای سلامتی آن را توضیح می دهد

عوارض و مضرات قهوه سیاه

قهوه سیاه وقتی در حد اعتدال مصرف می شود به نظر می رسد که مضرات زیادی ندارد.

با این حال کافئین بیش از حد – چه از قهوه یا سایر نوشیدنی‌ ها مانند نوشابه‌ های گازدار و نوشابه‌ های انرژی‌ زا – می‌ تواند عوارض جانبی ناخوشایندی مانند بی‌ خوابی، اضطراب، ضربان قلب سریع، ناراحتی معده، سردرد و حالت تهوع ایجاد کند.

به طور کلی بزرگسالان سالم باید سعی کنند 400 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند. اگر تنها نوشیدنی کافئین‌ دار شما قهوه است حدود 4 فنجان (960 میلی‌ لیتر) قهوه حدود 400 میلی گرم کافئین دارد.

اگر باردار یا شیرده هستید مصرف کافئین خود را به حدود 200 میلی گرم در روز (2 فنجان یا 480 میلی لیتر قهوه) محدود کنید. اگر از داروهای تجویزی خاصی مانند قرص های ضد بارداری، داروهای قلبی و آنتی بیوتیک ها استفاده می کنید ممکن است نیاز به محدود کردن کافئین داشته باشید.

اگر در یکی از این دسته بندی ها قرار می گیرید بهتر است با پزشک متخصص صحبت کنید. پزشک می تواند به تعیین یک توصیه خاص تر در مورد میزان مصرف کافئین برای شما کمک کند.

علاوه بر این سازمان های بهداشتی توصیه می کنند که کودکان و نوجوانان مصرف کافئین خود را تا حد امکان به حداقل برسانند. با این حال در حال حاضر هیچ دستور العمل رسمی وجود ندارد.

همچنین شایان ذکر است از آنجایی که قهوه سیاه نسبتا اسیدی است، برخی افراد متوجه می شوند که معده آن ها را تحریک می کند.

در نهایت قهوه ممکن است اثر ادرارآور داشته باشد به این معنی که ممکن است باعث تولید ادرار بیشتر در شما شود. همچنین ممکن است مایعات را به دستگاه گوارش شما بکشد و در برخی افراد باعث ایجاد اثر ملین شود.

خلاصه

اگرچه قهوه در طول سال‌ ها مورد انتقاد قرار گرفته است اما به نظر می‌ رسد که یک نوشیدنی سالم است به خصوص اگر از نوشیدنی‌ های قهوه شیرین اجتناب کنید.

قهوه سیاه ممکن است خطر ابتلا به سرطان، سیروز کبدی و دیابت نوع 2 را کاهش دهد. همچنین دارای اثرات انرژی زا و افزایش دهنده تمرکز است.

با این حال اکثر افراد سالم باید کل مصرف کافئین خود را به حدود 400 میلی گرم در روز محدود کنند که معادل حدود 4 فنجان (960 میلی لیتر) قهوه است.

همچنین بخوانید : جدول ارزش غذایی قهوه

منبع : healthline