روش های استفاده از موز قهوه ای در رژیم غذایی

روش های استفاده از موز قهوه ای
روش های استفاده از موز قهوه ای

خواص موز برای سلامتی بدن توسط بسیاری از تحقیقات علمی ثابت شده هستند. مانند بسیاری از میوه ها، موز هم با افزایش سن همچنان به رسیدن خود ادامه می دهد.

پوست موز در ابتدا سبز است، اما وقتی شروع به رسیدن می کند زرد می شود. هنگامی که موز قهوه ای می شود، می توانید فرض کنید که بیش از حد رسیده شده است – یا شاید پوست آن آسیب دیده یا قهوه ای شده است.

با رسیدن موز گاز اتیلن تولید و آزاد می شود که باعث قهوه ای شدن رنگدانه زرد در پوست موز می شود. اما با این وجود موز قهوه ای همچنان مغذی و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد.

در ادامه این مقاله به روش های استفاده از موز قهوه ای در رژیم غذایی آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

روش های استفاده از موز قهوه ای

1. از آن برای تهیه اسموتی استفاده کنید

موز یکی از مواد محبوب تشکیل دهنده اسموتی است.

موز قهوه ای به خوبی با همه ی میوه ها و سبزیجات ترکیب می شود و می تواند تقریبا در هر دستور العمل اسموتی که موز نیاز دارد استفاده شود.

تنها تغییری که ممکن است متوجه شوید، رنگ کمی تیره‌ تر و طعم شیرین‌ تر آن است زیرا موز قهوه‌ ای نسبت به موز زرد قند بیشتری دارد – و بنابراین طعم شیرین‌ تری دارد.

2. آن را به بلغور جو دوسر اضافه کنید

افزودن موز قهوه ای به بلغور جو دوسر راهی ساده برای افزودن طعم شیرین به بلغور جو دوسر بدون استفاده از شکر سفید یا قهوه ای است.

به علاوه موز دارای مواد مغذی است و می تواند فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های بیشتری را به وعده غذایی شما اضافه کند.

3. آن را همراه پنکیک بخورید یا برای تهیه پنکیک استفاده کنید

موز اغلب با پنکیک به خوبی ترکیب می شود. گاهی اوقات آن ها به سادگی برش داده می شوند و روی پنکیک قرار می گیرند، در حالی که برخی اوقات مستقیما در خمیر مخلوط می شوند.

برخی افراد معتقدند که استفاده از موز قهوه ای یا خیلی رسیده برای تهیه پنکیک آن را شیرین تر و پف تر می کند.

4. با آن کیک و کلوچه بپزید

اگر از طرفداران موز هستید، به احتمال زیاد می دانید که موز قهوه ای برای تهیه نان موز بسیار مناسب است.

5. از آن برای تهیه دمنوش موز استفاده کنید

دمنوش موز در واقع منبع خوش طعمی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است.

می توانید دمنوش موز را با یا بدون پوست درست کنید اما به خاطر داشته باشید که بسیاری از آنتی اکسیدان های مفید موز در پوست آن یافت می شوند بنابراین استفاده از آن در دمنوش ممکن است مواد مغذی بیشتری را به همراه داشته باشد.

6. از آن برای تهیه بستنی موز استفاده کنید

وقتی نوبت به تهیه بستنی موز می رسد، موز قهوه ای بیش از حد رسیده ممکن است انتخاب خوبی نباشد. از آنجایی که موز قهوه ای نرم و لطیف می شود به اندازه موز سفت و زرد شکل خود را حفظ نمی کند اما هنوز هم می توان از آن برای تهیه بستنی موز استفاده کرد.

7. آن را بپزید

آیا می‌ دانستید که موز را می‌ توان روی دستگاه گریل یا اجاق گاز کباب کرد. اگرچه موز قهوه ای را می توان به صورت خام مصرف کرد، اما اغلب آن را به صورت پخته شده هم میل می کنند.

موز قهوه ای را می توان کباب کرد، تفت داد یا پخت و استفاده کرد.

8. از آن به عنوان جایگزین تخم مرغ استفاده کنید

اگر تخم مرغ ندارید، به آن حساسیت دارید یا از رژیم گیاهخواری پیروی می کنید، تعدادی مواد دیگر وجود دارد که می توانید به جای آن استفاده کنید از جمله سس سیب، دانه های کتان آسیاب شده و حتی موز قهوه ای له شده.

به دلیل شیرینی و خاصیت چسبندگی، موز قهوه ای له شده به عنوان جایگزین تخم مرغ در دستور پخت انواع کیک و کلوچه بهترین کارایی را دارد.

برای هر تخم مرغی که می خواهید در دستور غذا جایگزین کنید، 1 موز قهوه ای کوچک یا 1/2 یک موز بزرگ را له کرده و استفاده کنید.

9. برای تهیه ماسک های پوستی از آن استفاده کنید

اگر موز قهوه ای بیشتر از مقداری است که می خواهید بخورید، می توانید از آن برای تهیه ماسک های پوستی استفاده کنید.

10. آن را فریز کنید

یکی از مزایای موز این است که به راحتی می توانید آن را در فریزر نگهداری کنید و هر وقت خواستید استفاده کنید.

سوالات متداول در مورد موز قهوه ای

چگونه از قهوه ای شدن موز جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از قهوه ای شدن موز این است که آن را در فضای باز نگهداری کنید تا گازهایی که آزاد می کنند خارج شوند. زمانی که موز محبوس می شود، مثلا در یک کیسه یا جعبه، احتمال قهوه ای شدن آن بیشتر است.

اگر موز اغلب قبل از اینکه فرصتی برای خوردن داشته باشید قهوه‌ ای می‌ شود، کمتر بخرید یا موزهایی بخرید که هنوز به رنگ زرد روشن یا کمی سبز هستند.

آیا موز قهوه ای سالم است؟

ممکن است تصور کنید موز قهوه ای نسبت به موز زرد مواد مغذی کمتری داشته باشد، اما در واقع تفاوت بین این دو نسبتا کم است. موز قهوه ای هنوز حاوی مواد مغذی سالم مانند ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است.

با این حال برخی از مواد مغذی موجود در موز قهوه ای، فیبر و قند هستند. با رسیدن موز فیبرها شروع به تحلیل می کنند و نشاسته های پیچیده به قندهای ساده تبدیل می شوند.

بنابراین اگر در مورد مصرف قند یا سطح قند خون خود نگران هستید، بهتر است موز زرد و کمتر رسیده را بیشتر از موز قهوه ای استفاده کنید.

آیا موز قهوه ای می تواند شما را بیمار کند؟

موزی که قهوه ای شده است یعنی بیش از حد رسیده و احتمالا شما را بیمار نمی کند. با این حال اگر یک موز شروع به کپک زدن کرده باشد، مایعی آزاد کرده یا بوی نامطبوعی داشته باشد، احتمالا شروع به پوسیدگی کرده است و دیگر برای خوردن ایمن نیست.

از آنجایی که ترکیب غذایی میوه با رسیدن آن تغییر می کند، ممکن است متوجه شوید که موز رسیده را بهتر هضم می کنید.

در واقع بسیاری از مردم می‌ گویند که موز قهوه‌ ای را راحت‌ تر از موز زرد هضم می‌ کنند، اگرچه دیگران – به‌ ویژه آن هایی که سندرم روده تحریک‌ پذیر یا سایر بیماری‌ های گوارشی دارند – ممکن است عکس این موضوع را تجربه کنند.

خلاصه

در بیشتر موارد، میوه های رسیده مانند موز کاملا بی خطر هستند. راه های زیادی برای استفاده از موز قهوه ای وجود دارد که ممکن است برای شما لذت بخش باشد.

به یاد داشته باشید، اگر موز را زمانی که هنوز به رنگ زرد روشن یا کمی سبز است بخرید، می توانید با نگهداری موز در دمای اتاق به رسیدن آن کمک کنید.

همچنین بخوانید : چگونه موز را فریز کنیم؟

منبع : healthline