خواص روغن جوجوبا برای موی سر چیست؟

خواص روغن جوجوبا برای موی سر
خواص روغن جوجوبا برای موی سر

روغن جوجوبا چیست؟

روغن جوجوبا (به انگلیسی : Jojoba Oil) یک موم روغن مانند است که از دانه های گیاه جوجوبا استخراج می شود.

گیاه جوجوبا یک درختچه بومی جنوب غربی ایالات متحده است که در مناطق بیابانی آریزونا، کالیفرنیای جنوبی و مکزیک رشد می کند.

تولید کنندگان در دهه 1970 شروع به افزودن این روغن به لوازم آرایشی و مواد غذایی کردند. این روغن فوق العاده همه کاره است و کاربردهای آن برای شمارش بسیار زیاد است. یکی از محبوب ترین اهداف آن لوازم آرایشی است که در انواع محصولات مو، پوست و ناخن یافت می شود.

امروزه به احتمال زیاد روغن جوجوبا را در انواع محصولات زیبایی و مراقبت از مو پیدا خواهید کرد.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی روغن جوجوبا برای موی سر می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

چرا برخی از افراد از روغن جوجوبا برای مو استفاده می کنند؟

روغن جوجوبا ترکیبی روغنی دارد بنابراین می توان از آن به عنوان مرطوب کننده استفاده کرد. همچنین می‌ توان آن را به نرم‌ کننده‌ های مو اضافه کرد تا از موهای شما در برابر خشکی، شکستگی و موخوره شدن موها محافظت کند.

این روغن همچنین می تواند پوست سر را مرطوب کند و ممکن است یک درمان طبیعی برای شوره سر باشد.

جوجوبا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که مو را تغذیه می کنند از جمله ویتامین C، ویتامین B، ویتامین E، مس و روی.

از آنجا که این روغن مو را تقویت می کند همچنین تصور می شود که روغن جوجوبا می تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و ضخامت مو را افزایش دهد. ایده پشت این نظریه این است که این روغن فولیکول های مو را مرطوب می کند و از خشکی که منجر به ریزش مو می شود جلوگیری می کند.

فواید و مزایای روغن جوجوبا برای سلامتی موها

ادعاهای زیادی در مورد روغن جوجوبا و آنچه که می تواند برای موهای شما انجام دهد وجود دارد. برخی دقیق هستند و توسط تحقیقات پشتیبانی می شوند در حالی که برخی دیگر ممکن است کمی دور از ذهن باشند.

استفاده از جوجوبا به عنوان یک مرطوب کننده برای مو و پوست مزیت اصلی آن است که بررسی پوستی اخیر این موضوع را تایید می کند.

ثبت اختراعات اخیر همچنین آن را به عنوان یک عنصر اصلی در اکثر شامپوها و نرم کننده ها گنجانده اند و استدلال می کنند که این ماده به عنوان یک میکروامولسیون مهم در محصولات مراقبت از مو گنجانده شده است. میکروامولسیون ها به حمل مواد فعال در محصول کمک می کنند. سایر میکروامولسیون های رایج موم زنبور عسل، موم کارنائوبا یا موم علف اسپارتو هستند.

به همین دلیل روغن جوجوبا واقعا ممکن است از شکستن موها جلوگیری کرده و موهای شما را تقویت کند. همچنین می تواند برای درمان شوره سر، خشکی پوست سر و خارش پوست سر مفید باشد و به عنوان یک ضد التهاب و مرطوب کننده پوست نیز استفاده شود.

از سوی دیگر شهرت این روغن به عنوان محرک مستقیم رشد مو توسط تحقیقات تایید نشده است. یک مطالعه اخیر که روغن جوجوبا را برای رشد مو آزمایش کرد نشان داد که این روغن نسبت به ماینوکسیدیل و اسانس نعناع موثرتر است.

به همین دلیل روغن جوجوبا نباید به عنوان درمانی برای طاسی، آلوپسی یا سایر اختلالات ریزش مو مورد اعتماد قرار گیرد. با این حال می تواند یک محصول عالی برای تقویت موها، ابریشمی شدن و براق شدن آن ها باشد.

روش های استفاده از روغن جوجوبا برای موها

1. مستقیما استفاده کنید : روغن را از قبل گرم کنید تا راحت تر استفاده شود. می توانید این کار را در یک قابلمه تمیز روی اجاق گاز یا در یک کاسه ایمن برای مایکروویو انجام دهید. حدود 1 قاشق غذا خوری برای موهای کوتاه و 2 قاشق غذا خوری برای موهای بلندتر استفاده کنید.

روغن را روی موهای بالای سر بمالید و به طور یکنواخت تا نوک موها بمالید. بگذارید حدود 20 دقیقه بماند و سپس شامپو بزنید، حالت دهید و بشویید.

برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست سر، از استفاده مستقیم روی پوست سر خودداری کنید. اگر برای پوست سر خشک یا شوره سر استفاده می کنید مقدار بسیار کمی را مستقیما به پوست اضافه کنید (حدود 1 تا 2 قطره).

2. به محصولات اضافه کنید : قبل از استفاده چند قطره روغن جوجوبا (حدود 3 تا 5 قطره) را در مقداری از شامپو یا نرم کننده مورد علاقه خود بریزید.

3. محصولاتی را خریداری کنید که حاوی آن هستند : به سادگی شامپو یا نرم کننده ای بخرید که شامل روغن جوجوبا به عنوان یکی از مواد طبیعی آن باشد. این یکی از ساده ترین راه ها برای استفاده از آن است.

قبل از استفاده چه چیزهایی باید بدانیم؟

آیا استفاده از روغن جوجوبا کاملا بی خطر است؟ بررسی رسمی ایمنی علمی در سال 1992 نشان می دهد که جای نگرانی بسیار کمی وجود دارد. اگرچه این مطالعه بیش از دو دهه پیش تکمیل شد اطلاعات در مورد ایمنی محصول کمی تغییر می کند.

آزمایشات روی حیوانات در بررسی نشان داد که استفاده بیش از حد می تواند باعث پر خونی و در نتیجه آسیب احتمالی قلب شود. با این حال این به دلیل دوزهای مصرف شده داخلی در این مطالعه بود و روی انسان انجام نشد.

در آزمایش‌ هایی که روی افراد انسانی و حیوانی برای حساسیت پوستی انجام شد موارد کمی واکنش آلرژیک مشاهده شد.

به این ترتیب آلرژی به روغن جوجوبا نادر است و استفاده از روغن به صورت موضعی (مخصوصا برای مو) کاملا بی خطر تلقی می شود. استفاده از روغن به صورت موضعی برای مراقبت از مو نیز در صورت بارداری یا شیردهی بی خطر در نظر گرفته می شود.

به هر حال محتاط باشید. اگرچه حساسیت به جوجوبا به خوبی مطالعه نشده یا شناخته شده نیست – و بررسی های اخیر ایمنی بیش از دو دهه است که تجدید نشده است – عاقلانه است که ابتدا تعیین کنید که آیا حساسیت دارید یا نه، فقط برای ایمن بودن.

اگر از روغن جوجوبا مستقیم استفاده می‌کنید و آن را به محصولات اضافه می‌کنید برای شروع با مقدار کم شروع کنید. مقداری را که در محصولات مراقبت از مو پیدا می کنید حفظ کنید. دوزها و دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید تا هیچ مشکلی پیش نیاید.

خلاصه

روغن جوجوبا می تواند یک مکمل عالی برای محصولات مراقبت از موی شما باشد. این روغن به موهای شما حالت بهترین می دهد و قدرت و درخشندگی آن ها را افزایش می دهد.

با این حال اثر روغن جوجوبا هنوز برای تحریک رشد مو یا جلوگیری از ریزش مو شناخته شده نیست.

از سوی دیگر روغن جوجوبا احتمالا برای درمان خشکی پوست سر و مشکلات شوره سر بسیار مفید است. همچنین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است که به مرور زمان موها را تغذیه می کند.

روغن جوجوبا از نظر ایمنی نیز شهرت دارد. مواردی از واکنش های آلرژیک نادر است و اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید پس از اینکه تشخیص دادید حساس نیستید می توانید از آن استفاده کنید.

همچنین بخوانید : خواص روغن جوجوبا برای پوست

منبع : healthline