خواص و مضرات دمنوش نعناع گربه ای چیست؟

خواص دمنوش نعناع گربه ای
خواص دمنوش نعناع گربه ای

نعناع گربه ای (به انگلیسی : Catnip Tea) گیاهی دارویی با بویی قوی بومی اروپای مرکزی است، اگرچه اکنون در بیشتر کانادا و شمال شرقی ایالات متحده یافت می شود. از خانواده نعناعیان است و دارای برگ های بیضی شکل به رنگ سبز تیره و گل های سفید است.

مدت‌ ها تصور می‌ شد که این گیاه فقط برای گربه سانان دارای خواص دارویی است.

به طور سنتی از برگ های خشک و گل های سفید آن برای خواص دارویی که دارند استفاده می شود. هر دو را می توان برای تهیه دمنوش استفاده کرد که گاهی اوقات برای درمان شرایطی مانند بی خوابی، اضطراب و سردرد استفاده می شود.

در برخی موارد می توان از ریشه گیاه نعناع گربه ای استفاده کرد. با این حال ریشه ی آن به جای یک عامل آرامش بخش به عنوان یک محرک عمل می کند.

در ادامه این مقاله با فواید دمنوش نعناع گربه ای برای سلامتی بدن و همچنین طرز تهیه و عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

طرز تهیه دمنوش نعناع گربه ای

برای تهیه دمنوش نعناع گربه ای 2 قاشق چای خوری برگ یا گل های خشک گیاه نعناع گربه ای را با 1 فنجان آب جوش مخلوط کنید. آب لیموترش و عسل را اضافه کنید، هم بزنید و بگذارید چند دقیقه خنک شود. بسیاری از مردم زمان دم کشیدن حدود 10 تا 15 دقیقه را ترجیح می دهند.

دمنوش نعناع گربه ای طعمی چوبی و تقریبا علف گونه دارد. هرچه مدت بیشتری لیمو در آن بماند طعم طبیعی زیرین نعناع و مرکبات را بیشتر خواهید چشید. برخی از افراد این نوشیدنی را به نوشیدن چای بلافاصله پس از خنک شدن ترجیح می دهند.

روش های استفاده از دمنوش نعناع فلفلی

دمنوش نعناع گربه ای بیشتر برای درمان مشکلات عصبی و اضطراب استفاده می شود همراه با سایر علائمی که این بیماری ها می توانند ایجاد کنند مانند سوء هاضمه و بی خوابی.

ممکن است برای درمان شرایط یا علائم مربوط به ناراحتی های گوارشی از جمله سوء هاضمه، گرفتگی عضلات و گاز استفاده شود.

می تواند به عنوان یک ادرار آور عمل کند، ادرار را افزایش داده و در نتیجه احتباس آب را کاهش دهد. این می تواند به درمان تعدادی از شرایط مختلف کمک کند.

دمنوش نعناع گربه ای در طول تاریخ برای درمان مشکلاتی مانند آرتریت، سرفه، کهیر، تب و بیماری های ویروسی استفاده شده است.

فواید و مزایای دمنوش نعناع گربه ای برای سلامتی بدن

بزرگترین مزیت سلامتی دمنوش نعناع گربه ای اثر آرام بخشی است که می تواند بر بدن داشته باشد. نعناع گربه ای حاوی نپتالاکتون است که شبیه به والپوتریات موجود در یک آرام بخش گیاهی رایج یعنی سنبل الطیب است.

این می تواند اثرات آرام بخشی طبیعی داشته باشد که ممکن است خلق و خو را تقویت کند و اضطراب، بی قراری و عصبی بودن را کاهش دهد.

دمنوش نعناع گربه ای می تواند انقباضات رحمی را تحریک کند که می تواند به زنان یا دخترانی که قاعدگی دیررس دارند کمک کند تا پریود شوند. همچنین ممکن است به تخلیه جفت پس از زایمان کمک کند.

عوارض و مضرات دمنوش نعناع گربه ای

یکی از عوارض رایج دمنوش نعناع گربه ای خواب آلودگی است که اغلب خفیف است. در حالی که اگر می‌ خواهید آرام شوید یا بی‌ خوابی را درمان کنید این یک مزیت است اما در ابتدای یک روز کاری ایده‌ آل نیست.

در شب دمنوش نعناع گربه ای بنوشید تا آرام بخوابید.

با این حال چون ادرار آور است و باعث تکرر ادرار و تعریق شدید می شود نباید آن را بلافاصله قبل از خواب بنوشید. انجام این کار می تواند منجر به تکرر ادرار و اختلال در خواب شود.

دمنوش نعناع گربه ای ممکن است باعث سردرد و ناراحتی های گوارشی در برخی افراد شود. اگر بعد از چند بار استفاده این مشکل برطرف نشد نوشیدن دمنوش را متوقف کنید.

دمنوش نعناع گربه ای فقط باید توسط بزرگسالان مصرف شود مگر اینکه پزشک شما توصیه دیگری داشته باشد. در حالی که گاهی اوقات برای درمان قولنج در نوزادان استفاده می شود اما در کودکان آزمایش نشده است. ممکن است باعث خواب‌آلودگی و کندی مفرط در کودکان و نوزادان شود بنابراین ممکن است انتخاب درمان دیگری ایمن‌ تر باشد.

اگر باردار هستید نباید دمنوش نعناع گربه ای بنوشید زیرا می تواند باعث انقباضات رحمی شود که ممکن است منجر به زایمان زودرس شود. این انقباضات رحمی همچنین می تواند باعث شروع زودتر قاعدگی زنان شود بنابراین دمنوش نعناع گربه ای برای زنان مبتلا به بیماری التهابی لگن (PID) یا کسانی که قاعدگی شدید دارند توصیه نمی شود زیرا می تواند در هر دو علائم را تشدید کند.

از چند هفته قبل از جراحی نوشیدن دمنوش نعناع گربه ای را متوقف کنید تا با بیهوشی و سیستم عصبی مرکزی تداخل یا تشدید نشود.

خلاصه

در حال حاضر شواهد علمی زیادی مبنی بر اینکه دمنوش نعناع گربه ای یک درمان موثر برای بسیاری از شرایطی است که گاهی اوقات به عنوان یک درمان برای آن ها استفاده می شود وجود ندارد اما برخی شواهد حکایتی قوی وجود دارد که نوشیدن دو تا سه بار دمنوش نعناع گربه ای در روز برای حداکثر اثربخشی آن برای اکثر افراد بی خطر است.

اگر دمنوش نعناع گربه ای در درمان علائم شما موثر نیست می توانید با پزشک خود مشورت کنید. آن‌ ها می‌ توانند راه‌ حل‌ های دیگری را ارائه دهند که ممکن است برای شما مفید باشد از جمله سایر درمان‌ های جایگزین و تغییرات سبک زندگی.

همچنین بخوانید : خواص دمنوش نعناع فلفلی

منبع : healthline