8 خاصیت شگفت انگیز قارچ صدفی برای سلامتی بدن

خواص قارچ صدفی
خواص قارچ صدفی

قارچ صدفی، گروهی از قارچ های تیغک دار هستند.

حدود 40 نوع قارچ صدفی وجود دارد از جمله Pleurotus ostreatus (P. ostreatus) که همه انواع آن خوراکی هستند و معمولا در غذاهایی مانند پاستا و به صورت سرخ کرده میل می شوند.

آن ها به دلیل خواص چشمگیر تقویت کننده سلامتی شناخته شده اند و حاوی انواع مختلفی از ترکیبات گیاهی هستند. در حقیقت آن ها از قرن ها قبل در طب سنتی استفاده شده اند.

در ادامه این مقاله با همه ی فواید قارچ صدفی برای سلامتی بدن و همچنین ارزش غذایی و نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای قارچ صدفی برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

قارچ های صدفی دارای فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مهم هستند.

آن ها همچنین دارای کربوهیدرات کم هستند بنابراین برای افرادی که از رژیم های غذایی کم کربوهیدرات پیروی می کنند انتخاب خوبی می باشند.

در اینجا محتوای غذایی 1 فنجان (86 گرم) قارچ صدفی خام آورده شده است :

  • کالری : 28
  • کربوهیدرات : 5 گرم
  • پروتئین : 3 گرم
  • چربی : <1 گرم
  • فیبر : 2 گرم
  • نیاسین: 27٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • اسید پانتوتنیک (ویتامین B5): 22٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • فولات : 8٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • کولین : 8٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 8٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • آهن : 6٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • فسفر : 8٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • روی : 6٪ مقدار مورد نیاز روزانه

این قارچ ها همچنین حاوی مقادیر کمتری از سایر مواد مغذی از جمله ویتامین D و سلنیوم هستند.

2. منبع آنتی اکسیدان هاست

قارچ صدفی غنی از آنتی اکسیدان هاست. موادی که به کاهش آسیب سلولی در بدن کمک می کنند.

به عنوان مثال هفت ترکیب فنلی در عصاره قارچ صدفی P. ostreatus یافت شده اند از جمله گالیک اسید، کلروژنیک اسید و نارینژنین – که همه آن ها به عنوان آنتی اکسیدان در بدن شما عمل می کنند.

این قارچ ها همچنین حاوی آمینو اسید ارگوتیونین هستند که دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی است.

یک مطالعه در سال 2007 بر روی جوندگان نشان داد که درمان با عصاره قارچ صدفی باعث بهبود سطح آنتی اکسیدان شده و مارکرهای التهابی خاصی از جمله مالون دی آلدئید (MDA) را در موش های مسن کاهش می دهد.

به همین ترتیب یک مطالعه در سال 2020 بر روی رت ها مشاهده کرد که این عصاره اثرات آنتی اکسیدانی نشان می دهد و به کاهش آسیب کبدی ناشی از مواد شیمیایی سمی کمک می کند.

علاوه بر این یک مطالعه آزمایشگاهی در سال 2016 نشان داد که عصاره قارچ صدفی خاکستری (Pleurotus pulmonarius) از آسیب اکسیداتیو سلول های شریان انسانی و کلسترول LDL جلوگیری می کند احتمالا به لطف اسید آمینه ارگوتیونین.

اکسیداسیون کلسترول LDL در روند تصلب شرایین نقش دارد یعنی تجمع پلاک در شریان ها که می تواند منجر به بیماری قلبی شود.

اگرچه مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد که قارچ صدفی خواص آنتی اکسیدان ارائه می دهد و ممکن است از آسیب سلولی محافظت کند اما تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است.

3. ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد

قارچ صدفی با کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی مانند کلسترول خون بالا و فشار خون بالا ممکن است سلامت قلب را تقویت کند.

P. ostreatus غنی از فیبرهایی به نام بتا گلوکان هاست که برای سلامتی قلب مفید هستند.

بتا گلوکان ها توسط باکتری های روده تخمیر می شوند و اسیدهای چرب زنجیره کوتاه تولید می کنند که می تواند به کاهش تولید کلسترول در بدن کمک کند. جالب توجه است که P. ostreatus دو برابر قارچ خوراکی دکمه ای (A. bisporus) بتا گلوکان فراهم می کند.

یک آزمایش کنترل شده تصادفی کوچک در سال 2011 در 20 نفر نشان داد که خوردن سوپ حاوی 30 گرم P. ostreatus خشک به مدت 21 روز باعث کاهش تری گلیسیرید، کلسترول کل و میزان کلسترول LDL اکسید شده در مقایسه با دارونما می شود.

بعلاوه یک بررسی در سال 2020 از هشت مطالعه انسانی نشان داد که مصرف P. ostreatus به کاهش قند خون، تری گلیسیرید، فشار خون و سطح انسولین کمک می کند همه اینها می تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

با این حال نویسندگان اذعان داشتند که تمام مطالعات موجود خطر سوگیری بالایی دارند و برای درک بهتر چگونگی مصرف P. ostreatus ممکن است به مطالعات خوب طراحی شده در آینده نیاز است.

4. ممکن است باعث بهبود قند خون شود

علاوه بر ارتقا سلامت قلب، قارچ صدفی ممکن است به تنظیم سطح قند خون کمک کند.

مطالعه ای بر روی 22 فرد مبتلا و بدون دیابت نوع 2 دریافتند که مصرف پودر P. ostreatus باعث کاهش سطح قند خون بعد از غذا می شود.

نویسندگان حدس زدند که این قارچ ها ضمن جلوگیری از تولید برخی پروتئین های افزایش دهنده قند خون باعث افزایش مصرف قند توسط بافت های بدن می شوند.

به همین ترتیب یک مطالعه در سال 2007 در 30 بیمار بستری در بیمارستان بر اثر دیابت نوع 2 نشان داد که خوردن روزانه 150 گرم P. ostreatus به مدت 7 روز قند خون ناشتا را 22٪ و قند خون بعد از غذا را به طور متوسط ​​23٪ کاهش می دهد.

بعد از اینکه شرکت کنندگان درمان قارچ را به مدت 1 هفته متوقف کردند قند خون ناشتا و بعد از غذا به ترتیب به ترتیب 13 و 20 درصد افزایش یافت. این درمان همچنین به طور قابل توجهی فشار خون، کلسترول و تری گلیسیرید را در شرکت کنندگان کاهش داد.

علاوه بر این یک مطالعه بر روی 27 مرد مبتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون بالا نشان داد که درمان با 3 گرم پودر P. ostreatus در روز به مدت 3 ماه باعث کاهش قابل توجهی در هموگلوبین A1c (HbA1c) نشانگر کنترل طولانی مدت قند خون می شود.

یک بررسی در سال 2020 نشان داد که این اثرات احتمالی کاهش قند خون ممکن است به دلیل غلظت بالای بتا گلوکان ها باشد زیرا این نوع فیبر هضم و جذب کربوهیدرات را کند می کند.

5. برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است

قارچ صدفی به چندین روش ممکن است از سیستم ایمنی بدن شما پشتیبانی کند.

به عنوان مثال نشان داده شده است که پلوران – نوعی فیبر بتا گلوکان که از P. ostreatus مشتق شده است دارای خواص تعدیل کننده سیستم ایمنی بدن است. به علاوه قارچ ها ممکن است دارای اثرات ضد ویروسی و ضد باکتری باشند.

در یک مطالعه 130 روزه بر روی 90 نفر مبتلا به ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) درمان با مکمل پلوران، ویتامین C و روی باعث بهبود علائم HSV-1 و کاهش مدت و شدت علائم تنفسی بیش از ویتامین C شد.

همچنین نشان داده شده است که درمان با پلوران به طور قابل توجهی علائم را در کودکان مبتلا به عفونت های مکرر دستگاه تنفسی بهبود می بخشد و به طور قابل توجهی بروز عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی را در ورزشکاران کاهش می دهد.

علاوه بر این یک مطالعه 8 هفته ای روی 41 نفر نشان داد که در مقایسه با دارونما، مصرف روزانه مکمل عصاره قارچ صدفی با فعال کردن اینترفرون گاما، یک مولکول که در محافظت در برابر عفونت نقش اساسی دارد سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.

همچنین نشان داده شده است که این قارچ ها دارای اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی هستند.

با این حال مطالعات متمرکز بر خواص بالقوه تقویت کننده سیستم ایمنی بدن قارچ صدفی کامل – و نه فقط عصاره ها و مکمل ها – مورد نیاز است.

6. خواص ضد تومور دارد

تحقیقات در لوله های آزمایش و بر روی حیوانات نشان می دهد که این قارچ ها ممکن است اثرات ضد توموری ایجاد کنند.

با این حال تحقیقات انسانی در این زمینه وجود ندارد.

7. برای سلامتی روده مفید است

یک مطالعه در جوندگان در سال 2021 نشان داد که تکمیل رژیم غذایی موش های چاق با قارچ صدفی باعث کاهش رشد باکتری های بیماری زا و افزایش تولید اسیدهای چرب مفید با زنجیره کوتاه در روده آن ها می شود.

8. اثرات ضد التهابی دارد

این قارچ ها حاوی ترکیبات ضد التهابی هستند. یک مطالعه در سال 2020 بر روی رت ها نشان داد که درمان خوراکی با عصاره قارچ صدفی به طور قابل توجهی التهاب القا شده ی پنجه را کاهش می دهد.

طرز استفاده از قارچ صدفی در رژیم غذایی

این قارچ ها علاوه بر ارائه مزایای بالقوه سلامتی به دلیل مصارف آشپزی دارای ارزش زیادی هستند. تمام قطعات آن ها خوراکی است از جمله کلاهک ها، تیغک ها و ساقه ها.

در اینجا چند روش برای ترکیب قارچ صدفی در رژیم غذایی وجود دارد :

  • آن ها را به سوپ و خورشت اضافه کنید
  • آن ها را بپزید و به پاستا و خوراک غلات اضافه کنید
  • آن ها را با روغن زیتون و سیر تفت دهید تا یک پیش غذای مغذی تهیه شود
  • آن ها را خرد کرده و به سس ها و سس گوشت اضافه کنید
  • از آن ها در تهیه فریتاتا، املت و پای کیش استفاده کنید
  • آن ها را روی سیخ با سبزیجات و منبع پروتئینی مانند میگو یا مرغ کباب کنید
  • آن ها را در فر کبابی کنید

خلاصه

قارچ صدف نوعی قارچ محبوب است که با چندین فواید سلامتی مرتبط است.

علاوه بر اینکه بسیار مغذی هستند ممکن است سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند، باعث بهبود قند خون شوند و اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی ایجاد کنند.

سعی کنید این قارچ های همه کاره را در غذاهایی مانند ماکارونی، خورشت و املت استفاده کنید.

همچنین بخوانید : خواص قارچ شیتاکه چیست؟

منبع : healthline