خواص گل گاو زبان اروپایی برای سلامتی بدن چیست؟

خواص گل گاو زبان اروپایی
خواص گل گاو زبان اروپایی

گل گاوزبان اروپایی (به انگلیسی : Borage) گیاهی دارویی است که از دیرباز به دلیل خواص مفید برای سلامتی مورد توجه بوده است.

این گیاه دارویی غنی از گاما لینولئیک اسید (GLA) است – یک اسید چرب امگا 6 که نشان داده شده است التهاب را کاهش می دهد.

گل گاوزبان اروپایی همچنین ممکن است به درمان چندین بیماری از جمله آسم، آرتریت روماتوئید و درماتیت آتوپیک کمک کند.

با این حال برخی عوارض جانبی جدی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و گروه‌های خاصی از مردم باید از مصرف این گیاه دارویی کاملا اجتناب کنند.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی گل گاوزبان اروپایی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

گل گاوزبان اروپایی چیست؟

گل گاوزبان اروپایی گیاهی دارویی است که به دلیل گل های بنفش زیبا و خواص دارویی آن مورد توجه قرار می گیرد.

در طب سنتی از گل گاوزبان اروپایی برای گشاد کردن رگ‌ های خونی، به عنوان آرام‌ بخش و درمان تشنج استفاده شده است.

هم برگ ها و هم گل های این گیاه خوراکی هستند و معمولا به عنوان چاشنی، سبزی خشک یا سبزی در انواع نوشیدنی ها و غذاها استفاده می شود.

برگ ها را گاهی آسیاب می کنند و در آب داغ غوطه ور می کنند تا دمنوش گیاهی تهیه کنند.

در همین حال از دانه ها برای تهیه روغن گل گاوزبان اروپایی استفاده می شود که معمولا به صورت موضعی روی مو و پوست مالیده می شود.

علاوه بر این گل گاوزبان به طور گسترده به شکل مکمل در دسترس است و برای درمان انواع اختلالات تنفسی و گوارشی استفاده می شود.

فواید و مزایای گل گاوزبان اروپایی برای سلامتی بدن

1. ممکن است التهاب را کاهش دهد

برخی تحقیقات نشان داده اند که گل گاوزبان اروپایی ممکن است دارای خواص ضد التهابی قوی باشد.

بر اساس یک مطالعه آزمایشگاهی و حیوانی، روغن دانه گل گاوزبان اروپایی در برابر آسیب سلولی اکسیداتیو محافظت می‌ کند که می‌ تواند به التهاب کمک کند.

مطالعه حیوانی دیگری نشان داد که تجویز روغن دانه گل گاوزبان اروپایی به موش باعث کاهش نشانگرهای التهاب مرتبط با سن می شود.

علاوه بر این یک مطالعه روی 74 نفر حتی مشاهده کرد که مصرف مکمل روغن گل گاوزبان اروپایی به مدت 18 ماه با یا بدون روغن ماهی علائم آرتریت روماتوئید، یک اختلال التهابی را کاهش می دهد.

2. ممکن است به درمان آسم کمک کند

چندین مطالعه نشان داده اند که عصاره گل گاوزبان اروپایی می تواند با کاهش التهاب و تورم در مجاری هوایی به تسکین علائم آسم کمک کند.

در یک مطالعه مصرف روزانه کپسول های حاوی روغن گل گاوزبان و روغن دانه اکیوم به مدت 3 هفته سطح التهاب را در 37 فرد مبتلا به آسم خفیف کاهش داد.

مطالعه 12 هفته ای دیگر روی 43 کودک نشان داد که مصرف مکمل حاوی روغن گل گاوزبان اروپایی همراه با ترکیبی از مواد دیگر مانند روغن ماهی، ویتامین ها و مواد معدنی التهاب و علائم آسم را کاهش می دهد.

با این حال مشخص نیست که آیا گل گاوزبان اروپایی به طور خاص مسئول اثرات مفید مشاهده شده در این مطالعات بوده است یا خیر.

از سوی دیگر یک مطالعه روی 38 نفر نشان داد که مصرف 5 میلی لیتر عصاره گل گاوزبان 3 بار در روز علائم آسم را بهبود می بخشد اما التهاب را در مقایسه با گروه کنترل کاهش نمی دهد.

بنابراین تحقیقات بیشتری برای ارزیابی چگونگی تاثیر عصاره گل گاوزبان بر آسم و التهاب مورد نیاز است.

3. ممکن است سلامت پوست را افزایش دهد

روغن گل گاوزبان اروپایی حاوی مقادیر زیادی گاما لینولنیک اسید (GLA) است – یک اسید چرب که برای ساختار و عملکرد پوست شما ضروری است.

روغن گل گاوزبان اروپایی همچنین دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند به بهبود زخم و ترمیم سد طبیعی پوست شما کمک کند.

برخی تحقیقات نشان داده اند که گل گاوزبان اروپایی ممکن است برای چندین بیماری شایع پوستی از جمله درماتیت آتوپیک – که نوعی اگزما است مفید باشد.

در یک مطالعه پوشیدن پیراهن زیر پوشیده شده با روغن گل گاوزبان اروپایی هر روز به مدت 2 هفته قرمزی و خارش را در 32 کودک مبتلا به درماتیت آتوپیک به طور قابل توجهی بهبود بخشید.

بررسی دیگری از 13 مطالعه نتایج متفاوتی را در مورد اثربخشی روغن گل گاوزبان اروپایی برای درماتیت آتوپیک نشان داد اما اشاره کرد که اکثر مطالعات نشان داده اند که ممکن است تا حدودی برای درمان علائم آن مفید باشد.

با این حال یک بررسی بزرگ از 27 مطالعه مشاهده کرد که مکمل‌ های روغن گل گاوزبان اروپایی هنگام مصرف خوراکی در تسکین علائم اگزما مؤثر نبودند.

مطالعات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود روغن گل گاوزبان اروپایی چگونه می تواند بر سلامت پوست در صورت مصرف خوراکی یا موضعی تاثیر بگذارد.

عوارض و مضرات گل گاوزبان اروپایی

مانند سایر روغن های ضروری، روغن گل گاوزبان اروپایی را نباید بلعید بلکه باید به صورت موضعی استفاده کرد.

قبل از استفاده مطمئن شوید که روغن گل گاوزبان اروپایی را با روغن حامل مانند نارگیل یا روغن آووکادو برای جلوگیری از تحریک پوست رقیق کنید.

همچنین باید با استفاده از مقدار کمی روی پوست و بررسی هرگونه واکنش نامطلوب یک تست پچ انجام دهید.

همچنین می‌ توانید مکمل‌ های سافت ژل را در بسیاری از داروخانه‌ ها پیدا کنید معمولا در دوزهای 300 تا 1000 میلی‌ گرم.

چای گل گاوزبان اروپایی با برگ ها تهیه می شود که می توان آن ها را در آب داغ خیس کرد تا یک فنجان چای گل گاوزبان اروپایی آرام بخش درست شود.

مکمل های گل گاوزبان اروپایی ممکن است با عوارض جانبی خفیفی از جمله مشکلات گوارشی مانند گاز معده، نفخ و سوء هاضمه همراه باشد.

در موارد نادر نشان داده شده است که مصرف دوزهای بالای روغن گل گاوزبان اروپایی باعث عوارض جانبی جدی تری از جمله تشنج می شود.

این مکمل ها همچنین ممکن است با برخی داروها از جمله رقیق کننده های خون تداخل داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که گیاه گل گاوزبان اروپایی همچنین حاوی آلکالوئیدهای پیرولیزیدین (PAs) است، ترکیباتی هستند که می توانند برای کبد سمی باشند و ممکن است به رشد سرطان کمک کنند.

با این حال این ترکیبات بیشتر در طول پردازش حذف می شوند و مکمل های گل گاوزبان اروپایی بدون آلکالوئیدهای پیرولیزیدین به طور گسترده در دسترس هستند.

به یاد داشته باشید که مکمل ها توسط FDA تنظیم نمی شوند. به همین دلیل بهتر است محصولاتی را خریداری کنید که از نظر کیفیت توسط شخص ثالث آزمایش شده باشند.

علاوه بر این گل گاوزبان نباید توسط افراد مبتلا به مشکلات کبدی یا زنان باردار یا شیرده استفاده شود.

در نهایت اگر دارویی مصرف می‌ کنید یا بیماری‌ های زمینه‌ ای دارید حتما قبل از مصرف مکمل با یک متخصص صحبت کنید.

خلاصه

گل گاوزبان اروپایی یک گیاه دارویی است که با تعدادی از فواید سلامتی قوی همراه بوده است.

مشخص شده است که گل گاوزبان اروپایی التهاب را کاهش می دهد، سلامت پوست را بهبود می بخشد و علائم آسم را کاهش می دهد.

با این حال مهم است که مکمل‌ ها را فقط طبق دستور العمل استفاده کنید، محصولاتی را انتخاب کنید که فاقد آلکالوئیدهای پیرولیزیدین هستند و قبل از مصرف با یک متخصص مراقبت‌ های بهداشتی مشورت کنید، به‌ ویژه اگر داروی دیگری مصرف می‌ کنید یا بیماری زمینه‌ ای دارید.

همچنین بخوانید : خواص برگ اکالیپتوس چیست؟

منبع : healthline