آیا مشکلات مثانه بعد از هیسترکتومی (برداشتن رحم) شایع است؟

مشکلات مثانه بعد از هیسترکتومی
مشکلات مثانه بعد از هیسترکتومی

اسپاسم مثانه (به انگلیسی : Bladder Spasms) باعث می شود که شما ناگهان احساس کنید که باید به دستشویی بروید و مثانه خود را خالی کنید. این اسپاسم ها زمانی رخ می دهند که ماهیچه های مثانه شما به سرعت منقبض می شوند.

اسپاسم مثانه برای افراد مبتلا به بیماری هایی مانند مثانه پرکار رایج است. همچنین پس از هیسترکتومی یا برداشتن رحم شایع می باشد. به طور کلی اسپاسم مثانه پس از هیسترکتومی در چند هفته بلافاصله پس از جراحی اتفاق می افتد و سپس خود به خود برطرف می شود.

در ادامه این مقاله با علائم اسپاسم مثانه پس از هیسترکتومی و روش های درمان آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

علائم اسپاسم مثانه

اغلب تنها علامت اسپاسم مثانه احساس نیاز فوری به ادرار کردن است. سایر علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند :

  • نشت ادرار قبل از اینکه بتوانید به دستشویی بروید
  • نیاز به 8 بار یا بیشتر ادرار کردن در روز
  • بیدار شدن 2 بار یا بیشتر در طول شب برای ادرار کردن
  • گرفتگی، سوزش ادرار یا سایر احساس های ناراحت کننده

اسپاسم مثانه چه حسی دارد؟

اسپاسم مثانه زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه های مثانه شما به طور ناگهانی منقبض شوند. این انقباض باعث می شود احساس کنید که باید بلافاصله مثانه خود را خالی کنید یا ادرار کنید.

برای برخی افراد اسپاسم مثانه مانند نیاز استاندارد آن ها به ادرار کردن است. تنها تفاوت این است که ناگهانی و فوری می آید. برای برخی دیگر اسپاسم مثانه باعث ایجاد گرفتگی یا احساس سوزش دردناک همراه با نیاز فوری به ادرار می شود.

چه بیماری هایی باعث اسپاسم مثانه می شوند؟

1. سندرم مثانه دردناک

سندرم مثانه دردناک نام هر دردی در مثانه است که ناشی از عفونت نباشد و باعث علائم ادراری مانند تکرر ادرار، درد لگن، بی اختیاری و اسپاسم مثانه می شود.

دلایل احتمالی متعددی برای سندرم مثانه دردناک وجود دارد از جمله هیسترکتومی یا سایر تغییرات در ناحیه لگن.

2. عفونت ادراری

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) پس از هیسترکتومی شایع ترین علل اسپاسم مثانه هستند. اغلب آن ها در چند روز اول پس از یک عمل رخ می دهند زیرا کاتترها اغلب برای روش های هیسترکتومی و برای بهبودی فوری استفاده می شوند.

استفاده از کاتتر خطر عفونت ادراری را افزایش می دهد. اسپاسم مثانه می تواند از علائم عفونت ادراری باشد. سایر علائم عفونت ادراری عبارتند از :

  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • فقط مقدار کمی ادرار کردن در یک زمان
  • درد در ناحیه لگن
  • ادرار کدر
  • ادرار قرمز یا صورتی
  • ادراری که بوی قوی دارد

3. آسیب مثانه

به ندرت هیسترکتومی می تواند منجر به آسیب به مثانه شود. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است نیاز به انجام یک جراحی برای اصلاح آسیب به مثانه داشته باشید.

تا زمانی که آسیب شما بهبود یابد یا با جراحی اصلاح نشود ممکن است علائمی مانند بی اختیاری ادرار، درد، احتباس ادرار و اسپاسم مثانه داشته باشید.

عوامل خطر ابتلا به اسپاسم مثانه

هیچ عامل خطر شناخته شده ای برای اسپاسم مثانه به دنبال هیسترکتومی وجود ندارد. اسپاسم مثانه یک عارضه شایع است که ممکن است پس از هر گونه هیسترکتومی رخ دهد.

علاوه بر این دیابت و سایر شرایطی که بر سیستم ایمنی شما تاثیر می گذارند، شما را در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به عفونت ادراری پس از جراحی قرار می دهند. خطر بالاتر عفونت ادراری پس از هیسترکتومی خطر کلی شما را برای تجربه اسپاسم مثانه افزایش می دهد.

درمان اسپاسم مثانه

اسپاسم مثانه اغلب به محض بهبودی بدن شما پس از عمل خود به خود متوقف می شود. با این حال در برخی موارد ممکن است نیاز به درمان باشد. برنامه درمانی شما به شدت اسپاسم و میزان بهبودی کلی شما بستگی دارد :

تمرینات کف لگن

تمرینات کف لگن می توانند به تقویت عضلات ناحیه لگن کمک کنند. این تمرینات می توانند به شما در کنترل ادرار و اسپاسم مثانه کمک کنند. پزشک تکنیک ها و میزان دقیق تمرینات کف لگن را به شما توصیه می کند اما به طور کلی می توانید این تمرینات را در خانه به تنهایی انجام دهید.

داشتن دفتر ثبت علائم

داشتن دفتری برای ثبت علائم اسپاسم مثانه به شما کمک می کند تا میزان و تعداد دفعات ادرار خود را پیگیری کنید. زمان‌ ها و مقداری که آب می‌ نوشید و غذا می‌ خورید و تعداد دفعات ادرار کردن را یادداشت کنید. شما تمام اسپاسم مثانه و هر دوره بی اختیاری را یادداشت خواهید کرد.

داشتن این دفتر می تواند به شما کمک کند تا در صورت بهبودی، اسپاسم خود را در حال بهتر شدن دنبال کنید.

تغییر سبک زندگی

ممکن است به شما توصیه شود در طول ریکاوری هیسترکتومی تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا به کاهش اسپاسم مثانه و هرگونه نشت یا بی اختیاری کمک کند. این تغییرات ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • کاهش یا حذف الکل، کافئین و سایر موادی که می‌توانند باعث افزایش ادرار شوند
  • برنامه ریزی برای ادرار کردن هر 2 تا 4 ساعت
  • سعی کنید هر بار که در حمام هستید طی دو مرحله ادرار کنید. (این روش تخلیه ادرار در دو مرحله نامیده می شود و می تواند به شما کمک کند مثانه خود را کاملا خالی کنید و ماهیچه های مثانه را شل کنید.)

داروها

گاهی اوقات داروها می توانند به کاهش یا از بین بردن اسپاسم مثانه کمک کنند. داروهای رایجی که ممکن است مصرف کنید عبارتند از :

  • آنتی بیوتیک ها : اگر عفونت ادراری باعث اسپاسم مثانه شما شود یا آن را بدتر کند آنتی بیوتیک برای شما تجویز می شود
  • آنتی کولینرژیک ها : این نوع داروها می توانند به شل شدن عضلات مثانه کمک کنند
  • استروژن موضعی : ممکن است برای شما استروژن به شکل کرم یا چسب برای کمک به تقویت عضلات لگن تجویز شود

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اسپاسم مثانه معمولا در چند هفته اول پس از هیسترکتومی خود به خود برطرف می شود. بسیاری از افراد می توانند با کمترین ناراحتی این مشکل را در خانه مدیریت کنند. با این حال در برخی موارد ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.

اگر مثانه شما دچار اسپاسم شد و علائم زیر را داشتید ایده خوبی است که با پزشک صحبت کنید :

  • به نظر می رسد بدتر می شود
  • دردناک است
  • باعث احساس سوزش می شود
  • بیشتر از چند هفته طول می کشد

خلاصه

اغلب اسپاسم مثانه پس از هیسترکتومی خود به خود برطرف می شود. احتمالا خیلی کم متوجه اسپاسم مثانه می شوید و با ادامه بهبودی متوجه می شوید که شدت آن کمتر می شود.

اگر اسپاسم‌ های شما بهتر نشد یا اگر باعث ناراحتی قابل توجهی برای شما شد با پزشک صحبت کنید. پزشک شما ممکن است بتواند تغییرات سبک زندگی، ورزش یا داروهایی را که به کاهش یا از بین بردن اسپاسم مثانه کمک می کند، توصیه کند.

همچنین بخوانید : عفونت مثانه چیست؟

منبع : healthline