خواص روغن کتان برای سلامتی بدن چیست؟

خواص روغن کتان
خواص روغن کتان

دانه‌ کتان به‌ خاطر فواید بسیاری که برای سلامتی‌ دارد شناخته می‌ شود، این فواید شامل ارائه دوز مناسب پروتئین و فیبر، کاهش اشتها و کمک به کنترل وزن هستند.

با توجه به مشخصات مواد مغذی فوق‌ العاده آن‌ جای تعجب نیست که روغن کتان هم با فواید سلامتی مشابه همراه است.

روغن کتان که با نام روغن دانه کتان نیز شناخته می شود از دانه های کتان که آسیاب و فشرده شده اند تا روغن طبیعی خود را آزاد کنند به دست می آید.

این روغن تقویت کننده سلامتی کاربردهای متنوعی دارد از پخت و پز گرفته تا مراقبت از پوست.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی روغن کتان برای سلامتی بدن و همچنین روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن کتان برای سلامتی بدن

1. سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است

روغن کتان مانند دانه کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که برای قلب مفید هستند. در واقع یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن کتان حاوی 7196 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 است.

به طور خاص روغن کتان حاوی آلفا-لینولنیک اسید (ALA)، شکلی از اسید چرب امگا 3 است که فقط در مقادیر کم به اشکال فعال امگا 3 مانند ایکوزا پنتانوئیک اسید و دکوزا هگزانوئیک اسید تبدیل می شود.

اکثر دستورالعمل ها مصرف روزانه حداقل 1600 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 آلفا-لینولنیک اسید را برای مردان و 1100 میلی گرم را برای زنان توصیه می کنند.

فقط یک قاشق غذاخوری روغن کتان می تواند نیاز روزانه شما به آلفا-لینولنیک اسید را برآورده کند و از آن فراتر رود.

اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامتی ضروری هستند و با فوایدی مانند کاهش التهاب، بهبود سلامت قلب و محافظت از مغز در برابر پیری همراه بوده اند.

اگر روغن ماهی مصرف نمی کنید یا هر هفته یک تا دو وعده ماهی چرب در رژیم غذایی خود مصرف نمی کنید روغن کتان ممکن است راه حل خوبی برای مصرف مقادیر کافی اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی باشد.

2. ممکن است به کاهش رشد سلول های سرطانی کمک کند

اگرچه تحقیقات فعلی محدود به مطالعات آزمایشگاهی و حیوانات است شواهدی وجود دارد که روغن کتان ممکن است به کاهش رشد سلول‌ های سرطانی کمک کند.

در یک مطالعه حیوانی به موش ها 0.3 میلی لیتر روغن کتان به مدت 40 روز داده شد. مشخص شد که روغن کتان از گسترش سرطان و رشد تومورهای ریه جلوگیری می کند.

در مطالعه حیوانی کوچک دیگری نشان داده شد که روغن کتان از تشکیل سرطان روده بزرگ در موش‌ ها جلوگیری می‌ کند.

علاوه بر این مطالعات لوله آزمایش یافته‌ های مشابهی را به دست آورده‌ اند، مطالعات متعدد نشان می‌ دهد که روغن کتان رشد سلول‌ های سرطان سینه را کاهش می‌ دهد.

در حالی که این یافته ها امیدوار کننده هستند تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه این نتایج ممکن است برای انسان مفید باشد مورد نیاز است.

3. می تواند برای سلامت قلب مفید باشد

چندین مطالعه نشان داده اند که روغن کتان می تواند برای سلامت قلب مفید باشد.

یک مطالعه روی 59 نفر اثرات روغن کتان را با روغن گلرنگ، نوعی روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 مقایسه کرد.

در این مطالعه مصرف مکمل با یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن کتان به مدت 12 هفته منجر به کاهش قابل توجه فشار خون نسبت به مکمل با روغن گلرنگ شد.

فشار خون بالا می تواند به سلامت قلب آسیب برساند زیرا فشار اضافی بر قلب وارد می کند و آن را مجبور می کند سخت تر کار کند.

روغن کتان همچنین ممکن است خاصیت ارتجاعی رگ ها را بهبود بخشد. هم افزایش سن و هم افزایش فشار خون به طور کلی با کاهش خاصیت ارتجاعی رگ ها مرتبط هستند.

این فواید احتمالا به دلیل غلظت بالای اسیدهای چرب امگا 3 در روغن کتان است زیرا نشان داده شده است که این روغن میزان امگا 3 را در خون به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

علاوه بر این مطالعات متعدد نشان داده‌ اند که اسیدهای چرب امگا 3 با فوایدی مانند کاهش التهاب و کاهش فشار خون سلامت قلب را بهبود می‌ بخشد.

4. ممکن است به درمان یبوست و اسهال کمک کند

روغن کتان ممکن است در درمان یبوست و اسهال موثر باشد.

یک مطالعه اخیر روی حیوانات نشان داد که روغن کتان به عنوان یک ملین برای بهبود حرکات روده عمل می کند در حالی که به عنوان یک عامل ضد اسهال هم عمل می کند.

مطالعه دیگری روی 50 بیمار مبتلا به یبوست که تحت همودیالیز بودند از روغن کتان، روغن زیتون یا روغن معدنی برای درمان یبوست آن ها استفاده کرد.

پس از چهار هفته روغن کتان تعداد دفعات اجابت مزاج را افزایش داد و قوام مدفوع را بهبود بخشید. همچنین مشخص شد که به اندازه روغن زیتون و روغن معدنی در درمان آن ها موثر است.

با این حال تحقیقات در مورد اثرات روغن کتان بر یبوست و اسهال در حال حاضر محدود به مطالعات حیوانی و مطالعات بر روی افراد با شرایط خاص است.

مطالعات بیشتری برای ارزیابی اثربخشی آن در جمعیت عمومی مورد نیاز است.

5. ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد

روغن کتان ممکن است به بهبود سلامت پوست کمک کند.

یک مطالعه کوچک بر روی 13 زن با روغن کتان به مدت 12 هفته انجام شد. در پایان مطالعه آن ها بهبودهایی را در صافی و آبرسانی پوست تجربه کردند در حالی که حساسیت پوست به تحریک و زبری آن کاهش یافته بود.

یک مطالعه اخیر روی حیوانات نشان داد که روغن کتان نتایج مثبت مشابهی داشت.

به موش های مبتلا به درماتیت روغن کتان به مدت سه هفته داده شد. نشان داده شد که این روغن علائم درماتیت آتوپیک مانند قرمزی، تورم و خارش را کاهش می دهد.

با این حال هیچ مطالعه ای به فواید استفاده از روغن کتان برای پوست افراد توجه نکرده است. با این وجود گزارش های حکایتی متعددی از بهبود صافی و کاهش تحریک پس از استفاده از روغن کتان وجود دارد.

6. ممکن است التهاب را کاهش دهد

به لطف محتوای اسید چرب امگا 3 برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن کتان ممکن است به کاهش التهاب در جمعیت های خاص کمک کند.

با این حال یک تجزیه و تحلیل از 20 مطالعه نشان داد که روغن کتان تاثیری بر التهاب در جمعیت عمومی ندارد.

با این وجود به طور قابل توجهی سطوح پروتئین واکنشی C – نشانگری که برای اندازه گیری التهاب استفاده می شود را در افراد چاق کاهش داد.

یک مطالعه حیوانی همچنین نشان داد که روغن کتان دارای خواص ضد التهابی قوی است.

برخی از مطالعات نشان می دهد که اثرات ضد التهابی روغن کتان با روغن زیتون برابری می کند.

به عنوان مثال یک مطالعه روی 37 نفر نشان داد که مکمل‌ های روغن کتان در مقایسه با روغن زیتون بر هیچ نشانگر التهابی در بزرگسالان سالم و با وزن طبیعی تاثیر نمی‌گذارد.

در حالی که به نظر می رسد روغن کتان ممکن است تاثیر متفاوتی روی افراد بگذارد تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات آن بر التهاب برای جمعیت عمومی مورد نیاز است.

روش های استفاده از روغن کتان در رژیم غذایی

یکی از بهترین چیزها در مورد روغن کتان تطبیق پذیری آن است. برای شروع می توان آن را به راحتی با انواع دیگر روغن ها در سس سالاد، دیپ و چاشنی های دیگر جایگزین کرد.

همچنین می توانید یک وعده (یک قاشق غذاخوری یا 15 میلی لیتر) را به اسموتی ها یا شیک ها اضافه کنید تا با کمترین تلاش مقداری روغن کتان به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

به خاطر داشته باشید که روغن کتان نباید برای پخت و پز استفاده شود زیرا نقطه دود بالایی ندارد و در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت بالا می تواند ترکیبات مضری را ایجاد کند.

روغن کتان را می توان علاوه بر استفاده در مواد غذایی بر روی پوست استفاده کرد تا سلامت و رطوبت پوست را افزایش دهد.

از طرف دیگر برخی افراد از روغن کتان به عنوان ماسک مو برای تقویت رشد و درخشش آن ها استفاده می کنند.

خلاصه

روغن کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و نشان داده شده است که چندین فواید سلامتی مانند کاهش فشار خون و بهبود حرکات روده را در پی دارد.

علاوه بر این روغن کتان را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد. می توان از آن به عنوان جایگزینی برای انواع دیگر روغن ها استفاده کرد، به غذاها اضافه کرد یا به صورت موضعی روی پوست و مو مالید.

گنجاندن تنها یک یا دو وعده روغن کتان در برنامه روزانه شما آسان است و می تواند فواید بی شماری برای سلامت کلی شما داشته باشد.

همچنین بخوانید : عوارض و مضرات روغن کتان

منبع : healthline