رژیم لاغری با گریپ فروت چگونه است؟

رژیم لاغری گریپ فروت چیست؟
رژیم لاغری گریپ فروت چیست؟

رژیم لاغری گریپ فروت از جمله اولین رژیم های موثر برای لاغری و کاهش وزن بود که به مردم معرفی شد. رژیم غذایی گریپ فروت که به عنوان رژیم هالیوود هم شناخته می شود شامل خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب آن با هر وعده غذایی است.

حامیان این رژیم ادعا می کنند گریپ فروت می تواند به چربی سوزی کمک کند و در عرض 12 روز به سرعت منجر به کاهش وزن می شود. اما تحقیقات محدودی برای حمایت از این ادعاها وجود دارد.

در ادامه این مقاله به بررسی همه ی فواید رژیم لاغری گریپ فروت برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

رژیم لاغری گریپ فروت چیست؟

برخلاف رژیم های تک غذایی مانند رژیم سوپ کلم، رژیم گریپ فروت از بیش از گریپ فروت تنها تشکیل شده است. این رژیم نیاز به یک برنامه غذایی غنی از پروتئین دارد که در هر وعده غذایی با یک گریپ فروت یا آب گریپ فروت همراه می شود.

رژیم گریپ فروت نوید کاهش سریع وزن را می دهد زیرا ادعا می شود گریپ فروت دارای آنزیم های چربی سوز است. طرفداران رژیم معتقدند که شما می توانید در طی 12 روز 10 پوند (1.5 گیلوگرم) وزن کم کنید.

علیرغم شواهد حکایتی هیچ تحقیقی وجود ندارد که ادعاهایی وجود این آنزیم چربی سوز را پشتیبانی کنند.

چگونه رژیم گریپ فروت بگیریم؟

نسخه های مختلفی از دستورالعمل ها برای رژیم گریپ فروت وجود دارد اما بسیاری از منابع ادعا می کنند که این رژیم باید 2 یا 3 هفته طول بکشد.

هر نسخه کربوهیدرات و کالری کم و پروتئین زیادی دارد. در برخی نسخه ها رژیم غذایی بیش از 800 کالری در روز مصرف نمی کند.

به طور کلی افرادی که رژیم گریپ فروت را دنبال می کنند می توانند غذاهای خود را به هر روشی که دوست دارند تهیه کنند از جمله با ادویه، سس سالاد یا کره.

نمونه ای از برنامه غذایی عبارت است از :

  • صبحانه : دو عدد تخم مرغ آب پز، دو برش بیکن و 1/2 گریپ فروت یا 8 اونس (235 میلی لیتر) آب گریپ فروت
  • ناهار : سالاد همراه با سس، هر نوع گوشت به هر مقدار و 1/2 گریپ فروت یا 8 اونس (235 میلی لیتر) آب گریپ فروت
  • شام : هر نوع گوشتی که به هر روشی تهیه شده باشد، سالاد یا سبزیجات قرمز و سبز، قهوه یا چای و 1/2 گریپ فروت یا 8 اونس (235 میلی لیتر) آب گریپ فروت
  • میان وعده قبل خواب : 8 اونس (235 میلی لیتر) شیر بدون چربی

فواید و مزایای رژیم لاغری گریپ فروت

گنجاندن غذاهای کم کالری و بسیار مغذی مانند گریپ فروت در رژیم غذایی شما یک انتخاب هوشمندانه و سالم است – نه تنها برای کاهش وزن، اگر این هدف شما باشد بلکه برای سلامت کلی شما.

یک گریپ فروت حاوی بیش از 60٪ از میزان توصیه شده روزانه ویتامین C است. ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی شناخته شده برای محافظت و تقویت سیستم ایمنی بدن شماست.

علاوه بر محافظت از سیستم ایمنی بدن، تحقیقات نشان می دهد که مصرف گریپ فروت با مصرف بیشتر منیزیم، پتاسیم، فیبر غذایی و بهبود کیفیت رژیم غذایی همراه است.

فیبر و میوه های غنی از آنتی اکسیدان مانند گریپ فروت ممکن است به محافظت در برابر بیماری های قلبی و سکته مغزی کمک کنند.

محتوای غنی از فیبر گریپ فروت همچنین ممکن است به شما کمک کند احساس سیری بیشتری داشته باشید و کالری کمتری در طول روز بخورید که همین ممکن است به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

گرچه گریپ فروت از مدت ها قبل با کاهش وزن همراه بوده است اما تحقیقات بیشتری برای حمایت از این ادعا لازم است.

از آنجا که هیچ دستورالعمل مشخصی برای رژیم گریپ فروت وجود ندارد، ارزیابی مزایای کامل این رژیم غیرممکن است.

عوارض و مضرات رژیم لاغری گریپ فروت

اگرچه گریپ فروت یک گزینه کم کالری و دارای مواد مغذی بسیار مفید برای سلامتی است اما این رژیم به دلایل دیگری مشکل ساز است.

هیچ شواهدی از آنزیم های سوزاننده چربی جادویی مرتبط با گریپ فروت وجود ندارد.

کاهش سریع و موقتی وزن همراه با رژیم گریپ فروت احتمالا به دلیل کالری کم و مصرف کم کربوهیدرات است. این می تواند باعث کاهش سریع و موقتی وزن حتی بدون گریپ فروت شود.

اگرچه رژیم های کم کالری ممکن است منجر به کاهش وزن اولیه شوند اما برای کسانی که به دنبال نتایج طولانی مدت هستند به ندرت موفقیت آمیز است.

اشکالات بهداشتی نیز وجود دارد.

رژیم های کم کالری می توانند استخوان های شما را ضعیف کرده، متابولیسم بدن شما را کاهش دهند و باعث خستگی، از دست دادن عضلات و کمبود مواد مغذی شوند.

یکی دیگر از جنبه های منفی برنامه غذایی محدودیت های آن است.

دوازده روز با چنین برنامه محدودی ممکن است امکان پذیر باشد اما خوردن همان غذاها و همین مقدار کم کالری هر روز می تواند برخی از افراد را وادار کند تا در نهایت این طرح را کنار بگذارند.

رژیم گریپ فروت نیز مبهم است و با نسخه های متعدد مطمئنا باعث ایجاد سردرگمی در دنبال کنندگان این رژیم ها خواهد شد.

علاوه بر این بیشتر سس های سالاد و گوشت هایی که استفاده می کنید – به خصوص بیکن در صبحانه – سرشار از چربی های اشباع و کلسترول هستند.

آیا رژیم لاغری گریپ فروت برای کاهش وزن موثر است؟

اگرچه ادعای برخی از آنزیم های سوزاننده چربی سوزی در گریپ فروت ها با تحقیقات پشتیبانی نمی شود، مطالعات نشان داده است که گریپ فروت با کاهش وزن ارتباط مثبتی دارد.

یک مطالعه نشان داد شرکت کنندگانی که روزانه گریپ فروت را به همراه وعده های غذایی مصرف می کردند، اندازه کمر خود را کاهش دادند.

مطالعه ای در سال 2014 نشان داد که وزن بدن، دور کمر و شاخص توده بدن (BMI) در مقایسه با زنانی که گریپ فروت مصرف نمی کنند، کمتر است.

برای تعیین ارتباط بین مصرف گریپ فروت و کاهش وزن، تحقیقات بیشتری لازم است.

اگرچه کاهش وزن سریع و موقتی در رژیم غذایی گریپ فروت امکان پذیر است اما این احتمالا به این دلیل است که شما روزانه کمتر از 1000 کالری مصرف می کنید.

وعده های کاهش 10 پوند در 12 روز غیرواقعی و پایدار نیست. در ابتدا ممکن است با این رژیم لاغر شوید اما مطالعات نشان می دهد که رژیم های کم کالری به ندرت وزن را برای همیشه کاهش می دهند.

آیا رژیم لاغری گریپ فروت امن است؟

آب گریپ فروت و گریپ فروت تازه می توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل باشند.

اما گریپ فروت می تواند با برخی از داروها تداخل ایجاد کند، از جمله :

  • برخی از داروهای استاتین که کلسترول را کاهش می دهند مانند زوکور (سیمواستاتین) و لیپیتور (آتورواستاتین)
  • برخی از داروها که فشار خون را کاهش می دهند مانند نیفیدیپین
  • برخی از داروهای پیوند اعضا مانند سیکلوسپورین
  • برخی از داروهای ضد اضطراب مانند بوسپیرون
  • برخی از کورتیکواستروئیدها که بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو را درمان می کنند مانند بودزونید
  • برخی از داروها که آریتمی قلبی را درمان می کنند مانند آمیودارون
  • برخی از آنتی هیستامین ها مانند فکسوفنادین

آب گریپ فروت هم تمایل به تداخل در عملکرد این داروها دارد زیرا حاوی دسته ای از مواد شیمیایی به نام فورانوکومرین است.

مطالعات نشان می دهد که فورانوکومرین ممکن است سطح خونی بیش از 85 دارو را افزایش دهد.

گریپ فروت با کم کردن سرعت شکسته شدن داروها در روده و کبد، می تواند عوارض جانبی این داروها را افزایش دهد و خطر ابتلا به عوارض را افزایش دهد.

برای داروهای دیگر مانند آنتی هیستامین ها، گریپ فروت ممکن است اثر معکوس داشته باشد و اثر دارو را کاهش می دهد.

از پزشک یا داروساز خود بپرسید که آیا می توانید در حین مصرف این داروها و سایر داروها آب گریپ فروت یا گریپ فروت تازه میل کنید یا نه.

خلاصه

جز چند مطالعه کوچک هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد گریپ فروت قدرت جادویی در لاغری دارد، غیر از این که این یک مرکبات کم کالری و بسیار مغذی است.

در حالی که این رژیم غذایی ممکن است به شما کمک کند تا به سرعت وزن خود را کاهش دهید، وزن احتمالا به همان سرعت باقی مانده برمی گردد.

این یک راه حل سریع و بدون هیچ پتانسیل واقعی پایداری طولانی مدت است. رژیم های غذایی کاملا متنوع شامل انواع غذاها و میوه های سالم هستند.

به جای اینکه فقط روی گریپ فروت ها تمرکز کنید، 2 تا 2.5 فنجان میوه توصیه شده در روز را هدف قرار دهید. گریپ فروت ها می توانند بخشی از این وعده ها باشند – اما نیازی نیست که آن ها را در هر وعده مصرف کنید.

همچنین بخوانید : خواص گریپ فروت برای زنان باردار چیست؟

منبع : healthline