تخم مرغ برای دیابت مفید است یا مضر؟

تخم مرغ برای دیابت مفید است یا مضر؟
تخم مرغ برای دیابت مفید است یا مضر؟

تخم مرغ یک غذای همه کاره و منبع عالی پروتئین است.

انجمن دیابت آمریکا تخم مرغ را یک انتخاب عالی برای افراد مبتلا به دیابت می داند. این در درجه اول به این دلیل است که یک تخم مرغ بزرگ حاوی حدود نیم گرم کربوهیدرات است بنابراین تصور می شود که قند خون را افزایش نمی دهد.

تخم مرغ کلسترول بالایی دارد. یک تخم مرغ بزرگ حاوی نزدیک به 200 میلی گرم کلسترول است اما اینکه آیا این بر بدن تاثیر منفی می گذارد یا نه بحث برانگیز است.

اگر دیابت دارید نظارت بر کلسترول خون بسیار مهم است زیرا دیابت یک عامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی است.

سطوح بالای کلسترول در جریان خون نیز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. اما دریافت کلسترول از طریق رژیم غذایی آنچنان که تصور می‌ شد تاثیر عمیقی بر سطح کلسترول خون ندارد.

بنابراین برای هر فرد مبتلا به دیابت مهم است که از سایر خطرات بیماری قلبی آگاه باشد و آن را به حداقل برساند.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی تخم مرغ برای افراد مبتلا به دیابت و همچنین اثرات آن بر سطح کلسترول خون آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای تخم مرغ برای افراد دیابتی

یک تخم مرغ کامل حدود 7 گرم پروتئین دارد.

تخم مرغ همچنین منبع عالی پتاسیم است که از سلامت اعصاب و عضلات حمایت می کند. پتاسیم به تعادل سطح سدیم در بدن نیز کمک می کند که سلامت قلب و عروق شما را بهبود می بخشد.

تخم مرغ دارای مواد مغذی زیادی مانند لوتئین و کولین است. لوتئین از شما در برابر بیماری محافظت می کند و تصور می شود کولین سلامت مغز را بهبود می بخشد. زرده تخم مرغ حاوی بیوتین است که برای سلامت مو، پوست و ناخن ها و همچنین تولید انسولین مهم است.

تخم مرغ هایی که در مراتع پرسه می زنند سرشار از امگا 3 هستند که چربی های مفیدی برای افراد دیابتی می باشند.

تخم مرغ برای لاغری و کاهش وزن هم مفید است. یک تخم مرغ بزرگ تنها حدود 75 کالری و 5 گرم چربی دارد که تنها 1.6 گرم آن چربی اشباع شده است.

تخم مرغ ها همه کاره هستند و می توان آن ها را به روش های مختلفی مطابق با ذائقه تهیه کرد. می‌ توانید با مخلوط کردن گوجه‌ فرنگی، اسفناج یا سبزیجات دیگر یک غذای سالم درست کنید.

فراموش نکنید که تخم مرغ باید در حد اعتدال مصرف شود.

نگرانی های مربوط به کلسترول

تخم‌ مرغ‌ سال‌ ها پیش به عنوان یک غذای مضر معرفی شد چون کلسترول آن‌ ها بسیار بالا بود. از آن زمان خیلی چیزها تغییر کرده است و به نظر می رسد که نقش کلسترول رژیم غذایی در افزایش کلسترول خون فرد کمتر از آنچه قبلا تصور می شد باشد.

سابقه خانوادگی ممکن است بر روی میزان کلسترول خون شما بسیار بیشتر از میزان کلسترول رژیم غذایی اثر داشته باشد. تهدید بزرگ‌ تر برای سطح کلسترول شما غذاهایی است که حاوی چربی‌ های ترانس و چربی‌ های اشباع شده هستند.

اگر دیابت دارید هنوز هم نباید بیش از حد تخم مرغ مصرف کنید. توصیه‌ های فعلی نشان می‌ دهد که فرد مبتلا به دیابت نباید بیش از 200 میلی‌گرم کلسترول در روز مصرف کند.

فردی که دیابت یا بیماری های قلبی ندارد ممکن است تا 300 میلی گرم کلسترول در روز مصرف کند. یک تخم مرغ بزرگ حدود 186 میلی گرم کلسترول دارد و پس از خوردن آن فضای زیادی برای سایر کلسترول های غذایی وجود ندارد.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد تخم مرغ ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را افزایش دهد. در حالی که این ارتباط روشن نیست محققان بر این باورند که مصرف بیش از حد کلسترول زمانی که از غذاهای حیوانی می آید ممکن است این خطرات را افزایش دهد.

از آنجایی که تمام کلسترول در زرده است، می توانید سفیده تخم مرغ را بدون نگرانی در مورد تاثیر آن بر مصرف روزانه کلسترول خود بخورید.

بسیاری از رستوران ها در غذاهای خود جایگزین های سفیده تخم مرغ را به جای تخم مرغ کامل ارائه می دهند. همچنین می‌ توانید جایگزین‌ های تخم‌ مرغ بدون کلسترول را خریداری کنید.

با این حال به خاطر داشته باشید که زرده تخم مرغ همچنین منبع برخی از مواد مغذی کلیدی است. به عنوان مثال تقریبا تمام ویتامین A موجود در تخم مرغ در زرده وجود دارد. همین امر در مورد کولین، امگا 3 و کلسیم موجود در تخم مرغ نیز صادق است.

خلاصه

اگر دیابت دارید باید مصرف تخم مرغ را به سه عدد در هفته محدود کنید. اگر فقط سفیده تخم مرغ بخورید می توانید با خوردن بیشتر احساس راحتی کنید.

اما مراقب باشید که با تخم مرغ چه می خورید. یک تخم مرغ نسبتا بی ضرر و سالم اگر در کره یا روغن آشپزی ناسالم سرخ شده باشد می تواند مضر باشد.

پختن تخم مرغ در مایکروویو فقط یک دقیقه طول می کشد و نیازی به چربی اضافی ندارد. به همین ترتیب تخم مرغ را اغلب با بیکن پرچرب و پر سدیم یا سوسیس سرو نکنید.

تخم مرغ آب پز یک میان وعده مفید و پر پروتئین است، اگر دیابت دارید پروتئین به سیری شما کمک می کند بدون اینکه بر قند خون شما تاثیر بگذارد. پروتئین نه تنها هضم را کند می کند بلکه جذب گلوکز را نیز کند می کند. اگر دیابت دارید این بسیار مفید است.

داشتن پروتئین بدون چربی در هر وعده غذایی و برای میان وعده های گاه به گاه یک قدم هوشمندانه برای افراد مبتلا به دیابت است.

همانطور که با محتوای کربوهیدرات و قند غذاهای مختلف آشنا می شوید باید به سطح کلسترول و چربی های اشباع موجود در غذا نیز توجه کنید.

این بدان معناست که تخم مرغ کامل را با سفیده تخم مرغ یا پروتئین گیاهی مانند توفو عوض کنید، این فقط یک راه عاقلانه برای لذت بردن از پروتئین و به حداقل رساندن خطرات سلامتی آن است.

همچنین بخوانید : آیا ماست برای دیابت مفید است؟

منبع : healthline