اثرات کلسترول بالا بر بدن چیست؟

اثرات کلسترول بالا بر بدن
اثرات کلسترول بالا بر بدن

کلسترول یک ماده مومی شکل است که در خون و سلول های شما یافت می شود. کبد شما بیشتر کلسترول بدن شما را می سازد. بقیه از غذاهایی است که می خورید.

کلسترول در خون شما به صورت بسته بندی شده در بسته هایی به نام لیپوپروتئین ها حرکت می کند. کلسترول به دو شکل وجود دارد :

  • لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) : نوع بد و ناسالم کلسترول است. کلسترول LDL می تواند در شریان های شما رسوب کند و رسوبات مومی و چرب به نام پلاک را تشکیل دهد
  • لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) : نوع خوب و سالم کلسترول است. کلسترول اضافی را از شریان های شما به کبد منتقل می کند و آن را از بدن شما خارج می کند

خود کلسترول بد نیست. بدن شما برای ساخت هورمون ها، ویتامین D و مایعات گوارشی به مقداری کلسترول نیاز دارد. کلسترول همچنین به عملکرد صحیح اندام های شما کمک می کند.

با این حال داشتن کلسترول LDL بالا می تواند یک مشکل باشد. کلسترول LDL بالا در طول زمان می تواند به شریان های شما آسیب برساند و منجر به بیماری قلبی شده و خطر سکته را افزایش دهد.

در ادامه این مقاله با تاثیرات کلسترول بالا بر قسمت های مختلف بدن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

عوارض کلسترول بالا بر روی قسمت های مختلف بدن

1. سیستم قلبی عروقی و گردش خون

هنگامی که کلسترول LDL بیش از حد در بدن شما وجود دارد، می تواند در شریان های شما رسوب کند، آن ها را مسدود کرده، انعطاف پذیری شان را کاهش دهد و آترواسکلروز یا تصلب شرایین را ایجاد کند.

خون به خوبی از طریق شریان های سفت جریان نمی یابد، بنابراین قلب شما باید سخت تر کار کند تا خون را از طریق آن ها حرکت دهد. با گذشت زمان با ایجاد پلاک در شریان ها، ممکن است به بیماری قلبی مبتلا شوید.

تجمع پلاک در عروق کرونر می تواند جریان خون غنی از اکسیژن به عضله قلب شما را مختل کند. این ممکن است باعث درد قفسه سینه یا آنژین قلبی شود. آنژین قلبی یک حمله قلبی نیست اما یک اختلال موقت در جریان خون است. این یک هشدار است که شما در معرض خطر حمله قلبی هستید.

یک تکه پلاک در نهایت می تواند شکسته شود و لخته ایجاد کند یا ممکن است شریان همچنان باریک شود تا به طور کامل جریان خون را به قلب شما مسدود کند و منجر به سکته قلبی شود. اگر این فرآیند در شریان هایی که به سمت مغز می روند یا در داخل مغز رخ دهد، می تواند منجر به سکته مغزی شود.

پلاک همچنین می تواند جریان خون به شریان هایی که خون را به روده و پاهای شما می رساند مسدود کند. به این وضعیت بیماری سرخرگ محیطی (PAD) می گویند.

2. سیستم غدد درون ریز

غدد تولید کننده هورمون بدن شما از کلسترول برای تولید هورمون هایی مانند استروژن، تستوسترون و کورتیزول استفاده می کنند.

هورمون ها هم می توانند بر سطح کلسترول بدن شما تاثیر بگذارند.

تحقیقات نشان داده است که با افزایش سطح استروژن در طول چرخه قاعدگی زنان سطح کلسترول HDL افزایش و سطح کلسترول LDL کاهش می یابد. این ممکن است یکی از دلایلی باشد که خطر ابتلا به بیماری قلبی در زنان پس از یائسگی زمانی که سطح استروژن کاهش می‌ یابد، افزایش می‌ یابد.

کاهش تولید هورمون تیروئید (کم کاری تیروئید) منجر به افزایش کلسترول تام و LDL می شود. افزایش تولید هورمون تیروئید (پرکاری تیروئید) اثر معکوس دارد.

درمان محرومیت از آندروژن که سطوح هورمون‌ های مردانه را برای توقف رشد سرطان پروستات کاهش می‌ دهد، می‌ تواند سطح کلسترول LDL را افزایش دهد.

کمبود هورمون رشد هم می تواند سطح کلسترول LDL را افزایش دهد.

3. سیستم عصبی

کلسترول جزء ضروری مغز انسان است. در واقع مغز حاوی 25 درصد کلسترول کل بدن است. این چربی برای رشد و محافظت از سلول های عصبی ضروری است که مغز را قادر می سازد با بقیه بدن ارتباط برقرار کند.

در حالی که برای عملکرد مطلوب مغز به مقداری کلسترول نیاز دارید، مقدار زیاد آن می تواند مضر باشد. کلسترول اضافی در شریان ها می تواند منجر به سکته مغزی شود – اختلال در جریان خون که می تواند به بخش هایی از مغز آسیب برساند و منجر به از دست دادن حافظه، حرکت، مشکل در بلع و گفتار و سایر عملکردها شود.

کلسترول خون بالا به خودی خود در از دست دادن حافظه و عملکرد ذهنی نیز نقش دارد. داشتن کلسترول خون بالا ممکن است تشکیل پلاک های بتا آمیلوئید را تسریع کند – رسوبات پروتئین چسبنده ای که به مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر آسیب می رساند.

4. دستگاه گوارش

در دستگاه گوارش، کلسترول برای تولید صفرا ضروری است – ماده ای که به بدن شما کمک می کند غذاها را تجزیه کند و مواد مغذی را در روده جذب کند. اما اگر کلسترول زیادی در صفرا وجود داشته باشد به کریستال ها و سپس سنگ های سخت در کیسه صفرا تبدیل می شود. سنگ کیسه صفرا می تواند بسیار دردناک باشد.

نظارت بر سطح کلسترول با آزمایش های خون توصیه شده و کاهش خطر بیماری قلبی به بهبود کیفیت کلی زندگی شما کمک می کند.

همچنین بخوانید : کلسترول خون بالا چیست؟

منبع : healthline