جدول ارزش غذایی آناناس (کالری، ویتامین ها و مواد معدنی)

جدول ارزش غذایی آناناس
جدول ارزش غذایی آناناس

خواص آناناس به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی موجود در آن است که با چندین فواید بی نظیر برای سلامتی همراه می باشد. آناناس علیرغم شیرینی خاصی که دارد، می تواند در هر برنامه غذایی سالمی گنجانده شود.

آناناس چربی و سدیم کمی دارد و ویتامین ها و مواد معدنی مفیدی برای سلامتی دارد.

در این مقاله به بررسی ارزش غذایی، کالری، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در میوه آناناس می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

ارزش غذایی آناناس

یک فنجان آناناس خرد شده (165 گرم)
مقدار
کالری82.5
کربوهیدرات22 گرم
فیبر2.3 گرم
پروتئین0.9 گرم
قند16.3 گرم
چربی0.2 گرم
سدیم1.7 میلی گرم
ویتامین C79 میلی گرم
  • کالری موجود در 100 گرم آناناس تازه : 60
  • کالری موجود در یک عدد میوه آناناس :452

کربوهیدرات ها

مانند اکثر میوه ها کالری آناناس عمدتا از کربوهیدرات ها تامین می شود. یک فنجان تکه های آناناس تازه حاوی 22 گرم کربوهیدرات است. از این 22 گرم، 16 گرم به شکل قند (فروکتوز) و 2 گرم از فیبر است.

آناناس یک میوه با شاخص گلیسمی متوسط ​​(GI) در نظر گرفته می شود. بار گلیسمی آن کمتر از موز و هندوانه رسیده است اما بیشتر از میوه هایی با شاخص گلیسمی پایین مانند انواع توت ها، سیب یا گلابی است.

چربی ها

آناناس بسیار کم چربی است و کمتر از نیم گرم در هر وعده 1 فنجان دارد.

پروتئین

آناناس منبع مهمی از پروتئین نیست. این حاوی کمتر از 1 گرم در هر وعده است.

ویتامین ها و مواد معدنی

آناناس منبع عالی ویتامین C است. یک فنجان ارزش یک روز کامل را ارائه می دهد.

علاوه بر این یک وعده آناناس 181 میکروگرم مس دارد. با توجه به اینکه مصرف کافی مس 900 میکروگرم در روز است، خوردن آناناس راهی عالی برای رسیدن به توصیه برای این ماده معدنی ضروری است.

فواید و مزایای آناناس برای سلامتی بدن

1. ممکن است التهاب را کاهش دهد

آناناس حاوی ماده ضدالتهابی بروملین است. این آنزیم زمانی که با سایر داروها برای درمان سینوزیت حاد ترکیب می‌شود ممکن است مفید باشد.

همچنین به صورت مکمل برای آرتریت، کشیدگی‌ های عضلانی، رگ به رگ شدن و سایر آسیب‌ها به فروش می‌رسد. حتی به عنوان یک عامل ضد التهابی در جراحی دندان و درمان سوختگی در اروپا استفاده می شود اما هنوز در ایالات متحده استفاده نشده است.

2. ممکن است به کاهش چاقی شکمی کمک کند

خوردن میوه و سبزیجات به اندازه کافی یک روش ثابت شده برای حفظ وزن سالم است. فراتر از وزن روی ترازو، چاقی شکمی یا چربی احشایی به دلیل ارتباط آن با بیماری قلبی و سندرم متابولیک از نگرانی های خاص است.

داده های مطالعه اپیدمیولوژی چاقی هلند نشان می دهد که ارتباط واضحی بین مصرف میوه و سبزیجات کافی و حفظ سطح چربی احشایی سالم تر وجود دارد. علاوه بر این تنقلات شیرین به چاقی شکمی منجر می شوند.

طعم شیرین آناناس همراه با مشخصات غذایی مفید آن، آن را به جایگزینی عالی برای شیرینی های فرآوری شده تبدیل می کند.

3. به ترمیم پوست کمک می کند

محتوای بالای ویتامین C آناناس به بدن در ساخت کلاژن کمک می کند. کلاژن یک عامل حیاتی در بهبود زخم است. دریافت ویتامین C کافی از طریق منابع طبیعی مانند آناناس به بدن کمک می کند تا آسیب های پوستی را به موقع ترمیم کند.

4. به سلامت روده کمک می کند

بروملین اغلب به عنوان یک آنزیم گوارشی با هدف کمک به اسید معده در تجزیه غذا فروخته می شود. اگرچه این اثر هنوز به طور کامل توسط شواهد علمی قوی تایید نشده است، آناناس هنوز هم می تواند نقشی در ارتقا هضم سالم در دستگاه گوارش داشته باشد.

پلی فنول های موجود در غذاهای گیاهی از جمله آناناس تکثیر میکروبیوم های متنوع روده را تشویق می کند. روده سالم طیف وسیعی از مزایای سیستم ایمنی را ارائه می دهد و با پیشگیری از بیماری های مزمن مرتبط است.

5. با سلول های سرطانی مبارزه می کند

بروملین همچنین برای تاثیر آن بر سرطان معده و روده بزرگ مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج مطالعه نشان می دهد که بروملین آپوپتوز را تشویق می کند – مکانیسمی از مرگ برنامه ریزی شده سلولی که بدن از آن به عنوان یک دفاع طبیعی در برابر سلول های غیر طبیعی استفاده می کند.

همچنین نشان داده شده است که بروملین از رشد سلولی در سرطان معده و سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. اگرچه هنوز خیلی زود است که بروملین را برای درمان سرطان موثر بدانیم اما تحقیقات اولیه امیدوار کننده است.

با توجه به پلی فنول ها و آنتی اکسیدان های مفید موجود در همه میوه ها و سبزیجات از جمله آناناس در برنامه غذایی شما روشی پیشگیرانه برای پیشگیری از سرطان است.

عوارض و مضرات آناناس

اگر به انواع میوه ها حساسیت دارید ممکن است هنگام مصرف آناناس نیز واکنش نشان دهید. به گفته متخصصان پزشکی واکنش متقاطع در آلرژی میوه ها ممکن است. اگر علائم آلرژی غذایی مانند کهیر، تورم یا مشکل در تنفس را تجربه کردید برای تشخیص به یک متخصص مراجعه کنید.

بروملین موجود در آناناس ممکن است برای افرادی که از داروهای خاصی استفاده می کنند مضر باشد. اگر از داروهای رقیق کننده خون (مانند وارفارین) یا داروهای آرامبخش استفاده می کنید قبل از مصرف آناناس با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از داده های غیرقطعی همچنین حاکی از اجتناب از آناناس (بروملین) در صورت مصرف آموکسی سیلین یا آنتی بیوتیک تتراسایکلین است.

چه زمانی برای خرید آناناس بهتر است

آناناس های تازه در طول بهار، پاییز و زمستان به بازار عرضه می شوند. آناناس یخ زده و تازه به طور طبیعی شیرین و بدون قند افزوده هستند. آناناس منجمد برای هر زمانی از سال مناسب است.

برخی از مارک‌ های کنسرو آناناس می‌ توانند سرشار از شکر باشند به‌ خصوص اگر میوه‌ ها کنسرو شده یا در شیشه‌ های شربتی باشند. لیست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید تا ببینید آیا شکر به برندی که خریداری می کنید اضافه شده است یا خیر. اگر چنین است مایع را تخلیه کرده و میوه را بشویید تا شکر اضافی کاهش یابد.

بهتر است آناناس را به صورت کنسرو شده یا شیشه ای در آب یا آب خود آناناس انتخاب کنید.

روش های نگهداری از آناناس

آناناس به راحتی خراب می شود. استفاده از میوه در مدت کوتاهی پس از خرید بسیار مهم است و در انتخاب خود دقت کنید.

میوه ای را انتخاب کنید که نسبت به اندازه آن سنگین باشد. باید عطری قوی، شیرین و رنگی غنی داشته باشد. از آناناسی که بوی ترش می دهد خودداری کنید.

از میوه هایی که دارای برگ های خشک یا نواحی تیره یا لکه های نرم هستند صرف نظر کنید.

همیشه میوه های تازه را قبل از برش بشویید. بعد از برش در یخچال نگهداری کنید و ظرف سه تا پنج روز مصرف کنید.

روش های استفاده از آناناس در رژیم غذایی

برای برش زدن آناناس به روش زیر عمل کنید؛

  • برگ ها و ساقه را برش دهید
  • میوه را در حالت ایستاده قرار دهید و پوست آن را به صورت نوارهای عمودی جدا کنید
  • میوه را از هسته چوبی جدا کنید – این کار معمولا در چهار قسمت انجام می شود
  • گوشت میوه را به دلخواه برش دهید

آناناس تازه افزودنی عالی برای سالاد است.

همچنین می‌توانید آناناس خرد شده را به ماست، پنیر کوتاژ یا ریکوتا اضافه کنید یا از آن در اسموتی استفاده کنید.

اسموتی ها روشی عالی برای استفاده از آناناس یخ زده هستند.

آناناس را همچنین می توان پخت، کبابی کرد یا در سوپ ها و خورش های مختلف گنجاند.

منبع : verywellfit