فواید و مضرات ریختن عسل در چشم چیست؟

فواید و مضرات ریختن عسل در چشم چیست؟
فواید و مضرات ریختن عسل در چشم چیست؟

عسل یک شیرین کننده طبیعی و جایگزین شکر است. همچنین به دلیل خواص ضد میکروبی، التیام بخش و تسکین دهنده آن در سراسر جهان استفاده می شود.

اگرچه آیورودا و دیگر طب های سنتی در فرهنگ‌ های غربی چندان محبوب نیستند اما قرن‌ هاست که از عسل برای درمان بیماری‌ های چشم استفاده می‌ کنند.

مصرف موضعی عسل می تواند التهاب و سوزش چشم شما را کاهش دهد. همچنین می تواند باکتری های مضری را که می توانند باعث عفونت چشم شوند از بین ببرد.

برخی از افراد از عسل برای تغییر رنگ چشم خود استفاده می کنند اگرچه هیچ تحقیقی برای اثبات اثربخشی آن وجود ندارد.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی و مضرات ریختن عسل در چشم آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای چکاندن عسل در چشم

خواص ضد التهابی و ضد میکروبی عسل همراه با توانایی های تسکین دهنده آن، آن را به یک درمان شگفت انگیز برای چندین بیماری چشمی تبدیل می کند.

تمام درمان‌ های خانگی زیر برای بیماری‌ های چشمی شامل مخلوط کردن عسل مخصوص (مانند عسل طبیعی یا عسل مانوکا) با قطره‌ های سالین استریل و استفاده موضعی از این مخلوط در چشم‌ ها یا روی پوست است.

1. کراتوکنژونکتیویت را درمان می کند

در یک مطالعه که بر روی 60 شرکت‌ کننده بود اشک مصنوعی حاوی عسل یک درمان موثر برای کراتوکنژونکتیویت (التهاب قرنیه و ملتحمه به دلیل خشکی) بود.

این بیماری مزمن با شروع آلرژی های فصلی ظاهر می شود.

2. زخم قرنیه را ترمیم می کند

زخم قرنیه زخم هایی در سطح لایه بیرونی چشم شماست. عسل می‌ تواند با عفونت‌ هایی که ممکن است باعث ایجاد زخم شوند مبارزه کند و همچنین بهبود زخم‌ ها را تسریع کند.

خواص ترمیم کننده زخم عسل و همچنین اثرات ضد میکروبی آن، آن را به طور منحصر به فردی برای درمان این نوع زخم ها مناسب می کند.

3. برای درمان بلفاریت مفید است

بلفاریت وضعیتی است که باعث تورم و سوزش در اطراف خط مژه شما می شود. یک مطالعه شش خرگوش مبتلا به بلفاریت را برای شناسایی پتانسیل عسل مانوکا به عنوان درمانی برای این بیماری آزمایش کرد.

اگرچه ما هنوز به آزمایشات انسانی نیاز داریم اما به نظر می رسد عسل مانوکا موثرتر از عسل تجاری باشد یا هیچ فایده ای برای خلاص شدن از شر بلفاریت نداشته باشد.

4. خشکی چشم را درمان می کند

خشکی چشم زمانی اتفاق می افتد که غدد اشکی که چشمان شما را روان می کنند به اندازه کافی اشک تولید نمی کنند. در حالی که درمان خشکی مزمن چشم با اشک مصنوعی امکان پذیر است اما هرگز روش پیشنهادی برای درمان کامل آن وجود نداشته است.

اشک مصنوعی حاوی عسل مانوکا و ژل چشم حاوی عسل مانوکا در حال حاضر به عنوان درمان خشکی چشم در حال بررسی است. در مطالعه‌ ای روی 114 نفر درمان‌ با عسل قرمزی و ناراحتی را در افراد مبتلا به خشکی مزمن چشم کاهش می‌ دهد.

5. چین و چروک را کاهش می دهد

عسل برای پوست شما کاربردهای زیبایی دارد. بررسی متون نشان می دهد که عسل می تواند رطوبت پوست را افزایش دهد، باعث نرمی لایه بالایی پوست شود و به کاهش علائم پیری کمک کند.

بیشتر مواد شیمیایی و حتی برخی از مواد طبیعی ضد پیری برای استفاده در ناحیه زیر و اطراف چشم شما بی خطر نیستند.

با این وجود عسل را می توان با نمک، آب، روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط کرد و برای سفت شدن پوست در اطراف چشم قرار داد.

6. التهاب ملتحمه (چشم صورتی) را درمان می کند

خواص ضد میکروبی عسل می تواند با عفونت باکتریایی چشم مبارزه کند، از گسترش آن جلوگیری کند، قرمزی را کاهش دهد و بهبود را تسریع کند.

یک مطالعه قدیمی‌ تر که در سال 2004 انجام شد اثرات ضد میکروبی عسل را در برابر انواع مختلف باکتری‌ ها تجزیه و تحلیل کرد و نشان داد که عسل تا چه اندازه می‌ تواند به ویژه در برابر التهاب ملتحمه مفید باشد.

آیا ریختن عسل در چشم برای تغییر رنگ مفید است؟

ملانین رنگدانه ای است که رنگ چشم شما را تعیین می کند. هرچه ملانین بیشتری در چشمان خود داشته باشید چشم های شما تیره تر به نظر می رسند.

برخی از افراد بر این باورند که استفاده از مخلوط عسل و آب می تواند به مرور زمان رنگ چشم شما را تغییر دهد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این درمان خانگی موثر است. بعید است که عسل بیشتر از لایه های بیرونی قرنیه شما نفوذ کند و آن هم جایی است که رنگدانه ای وجود ندارد.

خطرات ریختن عسل در چشم

عسل خام را نباید هرگز مستقیما در چشم بریزید. می توانید قطره چشم عسل مانوکا را بخرید یا می توانید قطره چشم عسل استریل شده خود را تهیه کنید.

می توانید عسل حل شده را با اشک مصنوعی، محلول نمکی یا آب استریل شده مخلوط کنید تا قطره چشمی خود را بسازید. مثال زیر از آب استفاده می کند :

  • با جوشاندن 1 فنجان آب و 5 قاشق چای خوری عسل شروع کنید و آن ها را خوب هم بزنید
  • بگذارید مخلوط کاملا خنک شود
  • می توانید از این مخلوط به عنوان محلول برای شستشوی چشم استفاده کنید یا از قطره چشم استریل شده برای چکاندن مستقیم در چشم استفاده کنید

می توانید نسبت عسل و آب استریل شده را آزمایش کنید. همچنین می توانید مخلوط را قبل از استفاده در یخچال قرار دهید تا احساس خنکی داشته باشید.

در استفاده از عسل برای چشم تا جایی که می توانید مراقب باشید. اگر در نظر دارید از عسل به عنوان درمان برای هر بیماری چشمی استفاده کنید با پزشک صحبت کنید.

به خاطر داشته باشید که ما چیزهای زیادی در مورد کاربردهای بالقوه عسل برای بیماری های چشمی می دانیم اما در مورد عوارض و مضرات احتمالی اطلاعات زیادی نداریم. فقط به این دلیل که چیزی تماما طبیعی باشد به این معنی نیست که استفاده از آن ایده خوبی است.

خلاصه

تحقیقات خوبی برای حمایت از اریختن عسل رقیق شده در قطره های چشمی برای برخی بیماری های چشمی وجود دارد.

تقریبا هیچ تحقیقاتی برای تایید اینکه که ریختن عسل در چشم می تواند رنگ چشم شما را تغییر دهد وجود ندارد.

عسل را به جای دارویی که چشم پزشک تجویز کرده است استفاده نکنید و همیشه در مورد هر دارویی که برای چشم خود در نظر می گیرید با پزشک صحبت کنید.

همچنین بخوانید : بهترین مواد غذایی برای تقویت چشم

منبع : healthline