5 خاصیت شگفت انگیز قارچ انوکی برای سلامتی بدن

خواص قارچ انوکی
خواص قارچ انوکی

قارچ انوکی (به انگلیسی : Enoki Mushrooms) یک قارچ همه کاره و خوشمزه است که به دلیل بافت ترد و طعم ملایم خود شناخته شده است.

این قارچ ها طعم و عطر منحصر به فردی را به طیف وسیعی از غذاها می آورند و ممکن است با لیست طولانی از فواید سلامتی مرتبط باشند.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی قارچ انوکی برای سلامتی بدن و همچنین روش های استفاده از آن در رژیم غذایی آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای قارچ انوکی برای سلامتی بدن

1. بسیار مغذی است

قارچ انوکی سرشار از انواع مواد مغذی از جمله فیبر و ویتامین های گروه B است.

یک فنجان (65 گرم) قارچ انوکی خام حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 24
  • پروتئین : 2 گرم
  • چربی : 0.2 گرم
  • کربوهیدرات : 5 گرم
  • فیبر : 2 گرم
  • نیاسین : 29 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پنتوتنیک اسید: 18 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • تیامین : 12 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ریبوفلاوین : 10 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • مس : 8 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • فولات : 8 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • فسفر : 6 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

قارچ انوکی به ویژه سرشار از نیاسین است یک ریزمغذی که بدن شما برای تنظیم کلسترول و ارتقای سلامت مغز از آن استفاده می کند.

هر وعده قارچ انوکی حاوی مقدار سالم پنتوتنیک اسید (ویتامین B5) است که بدن شما از آن برای سنتز اسیدهای چرب استفاده می کند.

علاوه بر این قارچ انوکی سرشار از تیامین است که عملکرد سلول های عصبی شما را تنظیم می کند.

2. سرشار از آنتی اکسیدان است

قارچ انوکی منبع عالی آنتی اکسیدان است. این ترکیبات می توانند به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر برای محافظت از سلول های شما در برابر آسیب و استرس اکسیداتیو کمک کنند.

علاوه بر این آنتی اکسیدان ها ممکن است به پیشگیری از بسیاری از بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع 2 کمک کنند.

یک بررسی گزارش داد که قارچ انوکی حاوی انواع آنتی اکسیدان هاست از جمله :

  • گالیک اسید
  • کورستین
  • فرولیک اسید
  • کافئیک اسید
  • کلروژنیک اسید
  • الاژیک اسید
  • پیروگالول

طبق بررسی ها انواع و مقادیر دقیق آنتی اکسیدان های موجود در قارچ انوکی بسته به عوامل مختلفی از جمله محل رشد قارچ و زیرگونه خاص می تواند متفاوت باشد.

3. ممکن است رشد سلول های سرطانی را کند کند

اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد انسان مورد نیاز است، برخی از مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که قارچ انوکی ممکن است دارای خواص قدرتمندی برای مبارزه با سرطان باشد.

برای مثال یک مطالعه قدیمی‌ تر در لوله آزمایش نشان داد که عصاره قارچ انوکی ممکن است رشد سلول‌ های سرطانی کبد را مسدود کند.

مطالعه دیگری در لوله آزمایش اثرات هشت عصاره قارچ های دارویی از جمله قارچ انوکی را آزمایش کرد و نشان داد که همه آن ها ممکن است باعث کاهش انتشار سلول های سرطانی سینه و دهانه رحم شوند.

علاوه بر این یک مطالعه قدیمی‌ تر در لوله آزمایش نشان داد که برخی از ترکیبات استخراج شده از قارچ انوکی ممکن است رشد سلول‌ های سرطانی معده را تا 95 درصد سرکوب کند.

با این حال به خاطر داشته باشید که این مطالعات در لوله های آزمایش انجام شد و از مقادیر بسیار غلیظ عصاره قارچ انوکی استفاده شد.

بنابراین تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود که چگونه قارچ انوکی ممکن است بر رشد سرطان در انسان در صورت مصرف در مقادیر غذایی معمولی تاثیر بگذارد.

4. ممکن است از سلامت قلب حمایت کند

مطالعات نشان می دهد که قارچ انوکی می تواند به سلامت قلب کمک کند.

به عنوان مثال یک مطالعه حیوانی نشان داد که همسترهایی که عصاره یا پودر قارچ انوکی مصرف می‌ کردند در مقایسه با گروه کنترل سطوح تری گلیسیرید، کلسترول تام و کلسترول بد (LDL) کمتری داشتند.

مطالعه دیگری در لوله آزمایش به این نتیجه رسید که محتوای آنتی اکسیدانی قارچ انوکی ممکن است به کند کردن پیشرفت آترواسکلروز کمک کند، یک عامل خطر برای بیماری قلبی که با تجمع پلاک چربی در شریان ها مشخص می شود.

علاوه بر این چندین مطالعه حیوانی قدیمی نشان می دهد که عصاره قارچ انوکی ممکن است فشار خون، کلسترول و سطوح تری گلیسیرید را کاهش دهد.

با این حال تحقیقات بیشتری در انسان مورد نیاز است تا ارزیابی شود که چگونه قارچ انوکی ممکن است بر سلامت قلب تاثیر بگذارد، زمانی که به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل از آن لذت می بریم.

5. ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد

جالب اینجاست که برخی تحقیقات امیدوار کننده نشان داده اند که قارچ انوکی ممکن است عملکرد مغز و حافظه را تقویت کند.

در یک مطالعه حیوانی ترکیبات خاصی که از قارچ انوکی استخراج می‌ شوند در برابر اختلالات یادگیری و حافظه ناشی از یک داروی خاص مرتبط با کاهش حافظه محافظت می‌ کنند.

علاوه بر این، این درمان آزمایشی با عصاره قارچ انوکی باعث افزایش سطح برخی آنتی اکسیدان ها و انتقال دهنده های عصبی در مغز شد.

مطالعه حیوانی دیگری نیز یافته‌ های مشابهی را مشاهده کرد و گزارش داد که جفت کردن عصاره قارچ انوکی با جین سنوزیدها – ترکیبی که در جینسنگ یافت می‌شود – ممکن است عملکرد مغز موش‌های مبتلا به بیماری آلزایمر را بهبود بخشد.

علاوه بر این یک مطالعه قدیمی‌ تر در لوله آزمایش نشان داد که عصاره قارچ انوکی ممکن است به جلوگیری از تجزیه استیل کولین یک انتقال‌ دهنده عصبی که توجه، یادگیری و حافظه را تنظیم می‌ کند کمک کند.

مطالعات بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود که آیا قارچ انوکی در رژیم غذایی خود فواید مشابهی دارد یا خیر.

6. ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

قارچ انوکی سرشار از آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات تقویت کننده سلامتی است و ممکن است دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی باشد.

بر اساس یک مطالعه حیوانی تجویز ترکیبات استخراج شده از قارچ انوکی به موش باعث افزایش سطح برخی از سلول های ایمنی می شود.

در مطالعه دیگری روی موش‌ های مبتلا به عفونت تنفسی ویروسی، پروتئین‌ های قارچ انوکی باعث کاهش التهاب راه‌ های هوایی شد.

چندین مطالعه آزمایشگاهی و حیوانی دیگر نشان می دهد که عصاره قارچ انوکی همچنین ممکن است تولید سلول های ایمنی را برای کمک به عملکرد سالم ایمنی افزایش دهد.

با این حال با وجود این نتایج امیدوار کننده مطالعات با کیفیت بالا در انسان مورد نیاز است. اگر می‌ خواهید سیستم ایمنی بدن خود را سالم‌ تر و قوی‌ تر کنید، قارچ انوکی ممکن است دفاع بیشتری در برابر عفونت‌ ها به شما ارائه دهد.

روش های استفاده از قارچ انوکی در رژیم غذایی

وقتی قارچ انوکی می خورید، متوجه بافت ترد و طعم ملایم آن خواهید شد. طعم کمی خاکی آن ها در انواع دستور العمل های خوشمزه به خوبی عمل می کند.

از قارچ انوکی به صورت خام در سالاد یا پخته شده و اضافه شده به غذاهایی مانند سوپ، خورش و غذاهای سرخ کردنی لذت ببرید.

وقتی قارچ ها را آماده می کنید حتما آن ها را کاملا بشویید تا هرگونه کثیفی از بین برود و ساقه ها را که ممکن است در هنگام پخت نرم و لطیف شوند، جدا کنید.

سرآشپزها اغلب قارچ انوکی را با کمی روغن همراه با نمک، روغن کنجد یا سس سویا تفت می دهند.

برای لذت بردن از قارچ های انوکی، سعی کنید آن ها را با انواع قارچ های دیگر در ریزوتو، رامن یا کاسه غلات جایگزین کنید.

خلاصه

قارچ انوکی بسیار مغذی است و مقدار مناسبی از فیبر، آنتی اکسیدان ها و ویتامین های گروه B را در هر وعده مصرف می کند.

آن ها همچنین با مزایای سلامتی متعددی همراه بوده اند و ممکن است به حمایت از سلامت قلب، عملکرد مغز، ایمنی و موارد دیگر کمک کنند.

از همه بهتر، آن ها همه کاره هستند، به راحتی آماده می شوند و طعم منحصر به فردی دارند که می تواند مکمل بسیاری از غذاهای مختلف باشد.

همچنین بخوانید : خواص قارچ قیفی

منبع : healthline