آیا بابل تی (چای حباب دار) باعث سرطان می شود؟

آیا بابل تی سرطان زاست؟
آیا بابل تی سرطان زاست؟

بابل تی (به انگلیسی : Boba یا Bubble Tea) که به نام چای حباب دار هم شناخته می شود یک نوشیدنی تایوانی است که از چای سیاه، شیر و دانه های مرواریدی گیاه تاپیوکا یا کاساوا تهیه می شود.

این دانه های مرواریدی از نوعی نشاسته استخراج شده از ریشه کاساوا تولید می شوند و به چای حباب دار بافتی منحصر به فرد و جویدنی می بخشند.

برخی افراد نگران این موضوع هستن که آیا بابل تی می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد؟

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا بابل تی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد یا نه؟ با سومیتا همراه باشید؛

آیا بابل تی سرطان زاست؟

بسیار بعید است که بابل تی حاوی مواد سرطان زا باشد.

در سال 2012 بسیاری از خبرگزاری ها یک مطالعه آلمانی را پوشش دادند که در آن محققان ادعا کردند نمونه هایی از مرواریدهای تاپیوکای موجود در یک نمونه بابل تی حاوی ترکیباتی مانند استایرن و استوفنون بوده اند.

استایرن، ماده شیمیایی که اغلب در صنعت استفاده می شود به طور طبیعی در بسیاری از غذاها نیز به مقدار کم یافت می شود.

در همین حال، استوفنون یک طعم دهنده غذای مصنوعی است که توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید شده است.

محققان در این مطالعه و منابع رسانه ای به اشتباه این ترکیبات را به عنوان بیفنیل های پلی کلر شده (PCB) که احتمالا سرطان زا هستند شناسایی کردند.

این ترکیبات از نظر فنی PCB نیستند اما بررسی مطالعات حیوانی نشان می دهد که استایرن ممکن است سرطان زا باشد.

با این حال مشخص نیست که بابل تی در مطالعه اصلی از کجا تهیه شده باشد، چه مقدار از این ترکیبات در آن وجود داشته و آیا این ترکیبات در انواع بابل تی وجود دارد یا فقط در نمونه های مورد استفاده در مطالعه بوده است.

بعلاوه از آنجا که این مطالعه هرگز منتشر نشده است، اعتبار نتایج آن زیر سوال می رود. به همین ترتیب هیچ مدرک علمی برای تایید رابطه ی بابل تی با سرطان وجود ندارد.

بابل تی سرشار از قند است

اگرچه نباید نگران سرطان زا بودن بابل تی باشید اما توجه به میزان قند موجود در آن بسیار مهم است.

مقدار دقیق قند موجود در بابل تی بسته به عطر و طعم و نوع آن متفاوت است، اما یک وعده 475 میلی لیتری معمولا حاوی 300 کالری و 38 گرم قند است.

نوشیدنی های شیرین مانند بابل تی با چندین اثر منفی بر سلامتی مرتبط هستند از جمله بیماری های قلبی، چاقی، مشکلات کبدی و دیابت نوع 2.

برخی مطالعات همچنین افزایش مصرف نوشیدنی های شیرین را با افزایش خطر ابتلا به سرطان های خاص از جمله سرطان های پستان، کبد، پروستات، روده بزرگ، تخمدان و آندومتر مرتبط می دانند. با این حال تحقیقات متفاوت هستند.

وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) توصیه می کند که قندهای اضافه شده به کمتر از 10٪ کل کالری دریافتی روزانه شما محدود شود. اگر رژیم 2000 کالری را دنبال می کنید یک بابل تی 475 میلی لیتری حدود 76٪ از قند مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند.

آیا بابل تی باعث سرطان می شود؟

بابل تی اگر در مقادیر کم مصرف شود، می تواند در یک رژیم غذایی سالم هم جای داشته باشد.

در حالی که تحقیقات بیشتری برای ارزیابی اینکه آیا بابل تی حاوی ترکیبات مضر هست یا نه لازم است، نوشیدن آن گاه به گاه خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد.

با این حال از آنجا که قند زیادی دارد، بهتر است مصرف خود را محدود کنید و به جای یک قسمت منظم از رژیم غذایی، گاهی از نوشیدن آن لذت ببرید.

همچنین می توانید با درخواست شربت های بدون طعم، انتخاب اندازه های کوچکتر و حذف مواد قندی مقدار قند موجود در چای حباب دار خود را کاهش دهید.

خلاصه

بابل تی یا چای حباب دار با افزودن مرواریدهای تاپیوکا به چای سیاه و شیر یا شربت های طعم دار درست می شود.

اگرچه یک مطالعه منتشر نشده گزارش داده است که بابل تی دارای مواد سرطان زاست اما چندین ترکیب را به اشتباه شناسایی کرده است.

به همین ترتیب بعید است چای حباب دار باعث سرطان شود. با این وجود به دلیل داشتن مقدار زیادی قند بهتر است در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

منبع : healthline