8 خاصیت شگفت انگیز آب آناناس برای سلامتی بدن

خواص آب آناناس
خواص آب آناناس

آب آناناس (به انگلیسی : Pineapple Juice) یک نوشیدنی گرمسیری محبوب است.

این آبمیوه از میوه آناناس تازه تهیه می شود که بومی آمریکای جنوبی است و امروزه در کشورهایی مانند تایلند، اندونزی، مالزی، کنیا، هند، چین و فیلیپین کاشته می شود.

در بسیاری از فرهنگ ها از میوه و آب آناناس به عنوان دارویی سنتی برای درمان یا پیشگیری بیماری های مختلف استفاده می کنند.

تحقیقات مدرن آب آناناس و ترکیبات آن را با مزایای سلامتی مانند بهبود هضم و سلامت قلب، کاهش التهاب و شاید حتی محافظت در برابر سرطان مرتبط کرده است. با این حال همه شواهد قطعی نبوده است.

در ادامه این مقاله با فواید آب آناناس طبیعی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب آناناس برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

آب آناناس حاوی مقادیر بالای مواد مغذی است. یک فنجان (250 گرم) حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 132
  • پروتئین : کمتر از 1 گرم
  • چربی : کمتر از 1 گرم
  • کربوهیدرات : 33 گرم
  • قند : 25 گرم
  • فیبر : کمتر از 1 گرم
  • منگنز : 55٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • مس : 19٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B6 : حدود 15٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین C : حدود 100٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • تیامین : 12٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • فولات : 11٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 7٪ مقدار مورد نیاز روزانه
  • منیزیم : 7٪ مقدار مورد نیاز روزانه

آب آناناس به ویژه سرشار از منگنز، مس و ویتامین B6 و C است. این مواد مغذی نقش مهمی در سلامت استخوان ها، ایمنی بدن، ترمیم زخم، تولید انرژی و سنتز بافت دارند.

همچنین حاوی مقادیر کمی آهن، کلسیم، فسفر، روی، کولین و ویتامین K و ویتامین های مختلف B است.

2. حاوی ترکیبات مفید است

آب آناناس منبع خوبی از آنتی اکسیدان هاست که ترکیبات گیاهی مفیدی هستند و به حفظ سلامت بدن شما کمک می کنند.

آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن ترکیبات ناپایدار موسوم به رادیکال های آزاد کمک می کنند که می توانند در بدن شما به دلیل عواملی مانند آلودگی، استرس یا رژیم غذایی ناسالم تجمع کرده و باعث آسیب سلول ها شوند.

آب آناناس همچنین حاوی بروملین است، گروهی از آنزیم ها که با مزایای سلامتی مرتبط هستند مانند کاهش التهاب، بهبود هضم و ایمنی قوی تر.

3. ممکن است التهاب را سرکوب کند

آب آناناس ممکن است به کاهش التهاب کمک کند که تصور می شود علت اصلی بسیاری از بیماری های مزمن باشد.

این به دلیل محتوای بروملین آن است. برخی تحقیقات نشان می دهد که این ترکیب ممکن است به اندازه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) موثر باشد اما عوارض جانبی کمتری دارد.

در اروپا بروملین برای کاهش التهاب ناشی از ضربه یا جراحی و همچنین درمان زخم های جراحی یا سوختگی های عمیق استفاده می شود.

علاوه بر این شواهدی وجود دارد که مصرف بروملین قبل از عمل ممکن است به کاهش سطح التهاب و درد ناشی از جراحی کمک کند.

بعضی مطالعات بیشتر نشان می دهند که بروملین ممکن است به کاهش درد و التهاب ناشی از آسیب ورزشی، آرتریت روماتوئید یا آرتروز زانو کمک کند.

با این وجود تحقیقات هنوز تاثیر مستقیم آب آناناس را بر التهاب آزمایش نکرده است.

بنابراین مشخص نیست که آیا مصرف بروملین از طریق نوشیدن مقادیر کم تا متوسط ​​آب آناناس می تواند همان مزایای ضد التهابی را داشته باشد که در این مطالعات مشاهده شده است یا نه.

4. ممکن است باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود

آب آناناس ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که بروملین – مخلوطی از آنزیم ها که به طور طبیعی در آب آناناس یافت می شوند – ممکن است سیستم ایمنی بدن را فعال کند.

بروملین همچنین ممکن است بهبود عفونت ها مانند ذات الریه، سینوزیت و برونشیت را بهبود بخشد به ویژه هنگامی که در ترکیب با آنتی بیوتیک ها استفاده شود.

با این حال اکثر این مطالعات قدیمی هستند و هیچ کدام اثرات تقویت کننده ایمنی آب آناناس را در انسان بررسی نکرده اند. بنابراین تحقیقات بیشتری برای تایید این نتایج مورد نیاز است.

5. ممکن است به هضم غذا کمک کند

آنزیم های موجود در آب آناناس به عنوان پروتئاز عمل می کنند. پروتئازها به تجزیه پروتئین به زیرواحدهای کوچکتر مانند اسیدهای آمینه و پپتیدهای کوچک کمک می کنند که می توانند به راحتی در روده شما جذب شوند.

بروملین آب آناناس به ویژه می تواند به بهبود هضم در افرادی که لوزالمعده آن ها قادر به تولید آنزیم های گوارشی کافی نیست کمک کند – یک بیماری که به نارسایی لوزالمعده معروف است.

تحقیقات روی حیوانات نشان می دهد که بروملین همچنین می تواند از روده شما در برابر باکتری های مضر مانند اشریشیا کلی و ویبریو کلرا محافظت کند.

علاوه بر این بر اساس برخی تحقیقات لوله آزمایش بروملین ممکن است به کاهش التهاب روده در افراد مبتلا به اختلالات التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسروز کمک کند.

با این وجود اکثر مطالعات تاثیر دوزهای غلیظ بروملین را به جای آب آناناس بررسی کرده اند و تعداد کمی از آن ها بر روی انسان انجام شده است. بنابراین تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

6. ممکن است سلامت قلب را افزایش دهد

بروملین موجود در آب آناناس نیز ممکن است برای قلب مفید باشد.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانات نشان می دهد که بروملین ممکن است به کاهش فشار خون بالا، جلوگیری از تشکیل لخته خون و کاهش شدت آنژین صدری و حملات ایسکمیک گذرا – دو وضعیت سلامتی ناشی از بیماری قلبی کمک کند.

با این حال تعداد مطالعات محدود است و هیچ کدام مختص آب آناناس نیست. بنابراین قبل از نتیجه گیری قوی تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

7. ممکن است به مبارزه با انواع خاصی از سرطان کمک کند

آب آناناس ممکن است دارای اثرات بالقوه ای برای مبارزه با سرطان باشد. باز هم این به احتمال زیاد به دلیل محتوای بروملین آن است.

برخی از مطالعات نشان می دهد که بروملین ممکن است از تشکیل تومورها جلوگیری کند، اندازه آن ها را کاهش دهد یا حتی باعث مرگ سلول های سرطانی شود.

با این حال این مطالعات آزمایشگاهی با استفاده از مقادیر غلیظ بروملین بود که بسیار بیشتر از آن هایی بود که از نوشیدن یک لیوان آب آناناس مصرف می کردند. این امر نشان می دهد که نتایج آن ها برای انسان ها دشوار است.

بنابراین قبل از نتیجه گیری قوی تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

8. ممکن است علائم آسم را کاهش دهد

آب آناناس همچنین می تواند در تسکین علائم مرتبط با آسم موثر باشد. در یک مطالعه روی حیوانات محققان دریافتند که اثرات ضد التهابی بروملین ممکن است برای افرادی که مبتلا به آسم هستند مفید باشد.

علاوه بر این آناناس و آب آناناس حاوی ویتامین C هستند که نشان می دهد انقباض برونش را کاهش می دهد.

در موارد حملات آسم متوسط ​​تا شدید که به دلیل سرماخوردگی تشدید می شود مقادیر بالای ویتامین C موجود در آب آناناس مفید است.

عوارض و مضرات آب آناناس

تداخل دارویی

آب آناناس به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر تلقی می شود.

با این وجود بروملین، گروهی از آنزیم ها که به طور طبیعی در آب آناناس یافت می شود ممکن است جذب برخی از داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها و رقیق کننده های خون را افزایش دهد.

بنابراین اگر از داروها استفاده می کنید با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید تا مطمئن شوید مصرف آب آناناس بی خطر است.

رفلاکس معده

اسیدیته این نوشیدنی همچنین ممکن است در برخی افراد سوزش سر دل یا رفلاکس ایجاد کند. به طور خاص کسانی که به بیماری رفلاکس معده (GERD) مبتلا هستند ممکن است بخواهند از مصرف مقادیر زیاد این نوشیدنی خودداری کنند.

چاقی و افزایش وزن

علیرغم مزایای بالقوه آن مهم است که به یاد داشته باشید که آب آناناس دارای فیبر کم و در عین حال قند بالایی است.

این بدان معناست که بعید است شما را به اندازه خوردن همان مقدار آناناس سیر کند و در نتیجه باعث افزایش وزن در برخی افراد می شود.

قند خون و دیابت

علاوه بر این در حالی که نوشیدن مقدار کمی آبمیوه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی مرتبط است نوشیدن بیش از 150 میلی لیتر آن در روز ممکن است تاثیر عکس داشته باشد.

توجه داشته باشد فقط آبمیوه هایی را مصرف کنید که خالص و بدون قند اضافه شده هستند.

خلاصه

آب آناناس حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید است که ممکن است شما را در برابر بیماری ها محافظت کند.

مطالعات این نوشیدنی را با بهبود هضم، سلامت قلب و ایمنی مرتبط می دانند. آب آناناس یا ترکیبات آن نیز ممکن است به کاهش التهاب کمک کرده و حتی ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهند.

با این حال مطالعات انسانی محدود است و مشخص نیست که آیا اثرات مشاهده شده در لوله های آزمایش یا حیوانات با مصرف روزانه آب آناناس قابل دستیابی است یا خیر.

علاوه بر این این نوشیدنی دارای فیبر کم و غنی از قند است بنابراین نوشیدن مقادیر زیاد آن به صورت روزانه توصیه نمی شود.

همچنین بخوانید : خواص آناناس برای پوست

منبع : healthline