خواص آناناس برای پوست چیست؟

خواص آناناس برای پوست
خواص آناناس برای پوست

آناناس میوه ای استوایی است که دارای مزایای سلامتی بسیاری است. این میوه خوشمزه سرشار از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها، فیبر و آب است اما کالری کمی دارد و همین موضوع آن را به یک میان وعده ایده آل تبدیل می کند.

به دلیل محتوای غذایی و آنتی اکسیدانی میوه آناناس، برخی از افراد برای تقویت سلامت پوست خود از آن بصورت خوراکی استفاده می کنند یا آن را بصورت موضعی روی پوست خود می مالند.

در این مقاله همه ی فواید خوراکی و موضعی آناناس برای پوست صورت و بدن و همچنین عوارض استفاده از آن بررسی خواهد شد. با سومیتا همراه باشید:

خواص خوردن آناناس برای سلامت پوست

آناناس حاوی آنزیمی قدرتمند به نام بروملین است و بسیاری از مزایای سلامتی در این میوه به دلیل وجود این ماده می باشد. همچنین بسیاری از محققان ادعا می کنند همین ماده عامل اصلی خواص آناناس برای سلامت پوست شماست.

نتایج مطالعات انجام شده نشان داده است که بروملین دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد باکتری می باشد.

نتایج یک مطالعه بر روی 8 فرد مبتلا به پیتریازیس لیکنوئید کرونیکا (PLC) که یک بیماری مزمن پوستی است و باعث ایجاد لکه های کوچک، پوسته پوسته شدن و برجستگی بر روی پوست می شود، نشان داده که مصرف روزانه مکمل بروملین به مدت 3 ماه شرایط آزاردهنده این بیماری را بدون اینکه هیچ عارضه جانبی ایجاد نماید، معکوس می کند.

یک فنجان آناناس حاوی 88٪ نیاز روزانه ویتامین C برای بدن می باشد که یک آنتی اکسیدان قوی است. درواقع ویتامین C دارای چندین ویژگی است که می تواند برای سلامت پوست شما مفید باشد.

این ویتامین تولید کلاژن را تقویت می کند. کلاژن نوعی پروتئین در پوست است که ساختار آن را از نظر ارتجاعی حفظ می کند و باعث لیفت شدن پوست می شود.

با افزایش سن میزان تولید کلاژن در بدن کاهش پیدا می کند و اگر با مواد مغذی دارای آنتی اکسیدان مانند آناناس این کمبود کلاژن جبران نشود، پوست دچار چروک و افتادگی خواهد شد.

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی می تواند از آسیب سلول های پوستی ناشی از رادیکال های آزاد، جلوگیری کند. رادیکال های آزاد ترکیبات ناپایداری هستند که در صورت وجود در سطوح بالا می توانند برای سلامتی بدن و پوست، بسیار مضر باشند.

همچنین خوردن آناناس به ترمیم زخم کمک می کند. ترکیبات موجود در این میوه لذیذ، این کار را با حمایت از تولید سلول های جدید پوست انجام می دهد.

با این اوصاف، احتمالا لازم است مقدار زیادی آناناس را به تنهایی بخورید تا متوجه نتایج سریع در پوست خود شوید. اما اگر در طولانی مدت آناناس را جزئی از یک رژیم متعادل روزانه قرار دهید، بعد از مدتی نتایج فوق العاده آن را خواهید دید.

فواید استفاده موضعی آناناس برای پوست

برخی از افراد با استفاده از میوه تازه آناناس به طور مستقیم بر روی پوست خود یا تهیه ماسک صورت یا سرم خانگی، از آناناس به صورت موضعی استفاده می کنند و به دنبال بهره بردن از فواید آن برای پوست هستند.

بسیاری از محصولات مراقبت از پوست نیز حاوی عصاره آناناس یا بروملین می باشند. زیرا برخی شواهد نشان می دهد که استفاده موضعی بروملین می تواند برای بهبود پوست مفید باشد.

نتایج یکی از مطالعات آزمایشگاهی نیز نشان می دهد که شست و شوی صورت با محصولات دارای بروملین، می تواند برخی از باکتری های ایجاد کننده آکنه و جوش صورت را مهار کند.

علاوه بر این، نتایج یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 11 نفری که روزانه دو بار از کرم عصاره آناناس استفاده می کردند، نشان داد که به طور قابل توجهی تحریک پوست، ملاسما (لکه های خورشید) و تولید چربی اضافی روی پوست را کاهش داده است.

البته در نتایج این مطالعه این مورد نیز ذکر شد که این امر در مورد آناناس تازه صدق نمی کند، زیرا کرم عصاره آناناس استفاده شده در این مطالعه به طور خاص فرموله شده است.

عوارض و مضرات آناناس تازه برای پوست

بروملین آنزیمی قوی و علت شایعی برای تحریکات پوستی است. از جمله این تحریکات می توان به تورم زبان یا قرمزی اطراف دهان پس از خوردن آناناس اشاره نمود.

همچنین همان طور که قبلا هم گفتیم در بیشتر مطالعات در مورد اثر آناناس یا بروملین، از عصاره آناناس غلیظ استفاده شده است نه از آناناس تازه. این عصاره ها دوزهای بسیار بیشتری از بروملین را به پوست می رسانند به همین دلیل بعید است که استفاده از آناناس تازه روی پوست بصورت موضعی فواید قابل توجه و سریعی داشته باشد.

در استفاده از خود آناناس بصورت موضعی دوز بروملین برای تامین مزایای پوستی بسیار کم است، اما برای تحریک پوست کافی است. به علاوه آناناس تازه به راحتی جذب پوست نمی شود به همین دلیل بهتر است از محصولات مراقبت از پوست ساخته شده با عصاره آناناس یا بروملین استفاده کنید.

این محصولات به گونه ای ساخته شده اند که بیشترین جذب ممکن را برای ایجاد فواید حداکثری در پوست داشته باشند و حاوی دوزهای موثرتری از بروملین هستند. به علاوه فرمول های این محصولات به گونه ای است که ایجاد تحریک نمی کند.

خلاصه

آناناس سرشار از مواد مغذی، آنتی اکسیدان و آنزیم بروملین است. همه این ها می توانند سلامت پوست شما را بهبود بخشند. با این حال، استفاده از آن به طور مستقیم بر روی پوست شما یا تنها خوردن آن، ممکن است فواید قابل توجهی نداشته باشد و باعث تحریک پوست شود.

پس اگر می خواهید فواید آناناس برای پوست را تجربه کنید، به جای استفاده از آناناس تازه، محصولات مراقبت از پوست دارای بروملین یا عصاره آناناس را امتحان کنید.

همچنین بخوانید : خواص آب آناناس

منبع : healthline