خواص قارچ سیاه چینی (قارچ گوش ابری) برای سلامتی بدن چیست؟

خواص قارچ سیاه چینی (قارچ گوش ابری)
خواص قارچ سیاه چینی (قارچ گوش ابری)

قارچ سیاه چینی (به انگلیسی : Black Fungus) (نام علمی : Auricularia polytricha) یک قارچ وحشی خوراکی است که با توجه به شکل تیره و گوش مانند آن گاهی اوقات به عنوان قارچ گوش درختی یا قارچ گوش ابری هم شناخته می شود.

قارچ سیاه چینی بیشتر در چین یافت می شود اما در آب و هوای گرمسیری مانند جزایر اقیانوس آرام، نیجریه، هاوایی و هند نیز رشد می کند. روی تنه درختان و کنده های افتاده در طبیعت رشد می کند اما می توان آن را کشت کرد.

قارچ سیاه که به دلیل قوام ژله مانند متمایزش شناخته شده است، یک ماده آشپزی محبوب در میان طیف وسیعی از غذاهای آسیایی است. به همین ترتیب صدها سال است که در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار گرفته است.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی قارچ سیاه یا قارچ گوش ابری برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

قارچ سیاه چگونه استفاده می شود؟

قارچ سیاه معمولا به صورت خشک فروخته می شود. قبل از خوردن آن باید حداقل به مدت 1 ساعت آن را در آب گرم خیس کنید.

در حین خیساندن اندازه قارچ ها 3 تا 4 برابر افزایش می یابد. این را در هنگام آشپزی در نظر داشته باشید زیرا مقادیر کم می تواند بسیار زیاد شود.

قارچ سیاه یک ماده محبوب در غذاهای مالزیایی، چینی و مائوری است.

این قارچ بزرگ تر از قارچ گوش ژله ای است و اغلب در سوپ استفاده می شود. از آنجایی که طعم نسبتا خنثی دارد حتی به دسرهای کانتونی نیز اضافه می شود و مانند توفو طعم غذاهایی که بخشی از آن است را جذب می کند.

از قرن نوزدهم قارچ سیاه چینی در طب سنتی چینی برای کاهش علائم چندین بیماری از جمله یرقان و گلودرد مورد استفاده قرار گرفته است.

فواید و مزایای قارچ سیاه چینی برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

یک چهارم فنجان (7 گرم) قارچ سیاه چینی خشک شده حاوی مواد مغذی زیر می باشد :

  • کالری : 20
  • کربوهیدرات : 5 گرم
  • پروتئین : کمتر از 1 گرم
  • چربی : 0 گرم
  • فیبر : 5 گرم
  • سدیم : 2 میلی گرم
  • کلسترول : 0 گرم

همانطور که می بینید این قارچ چربی و کالری کم اما فیبر بالایی دارد.

همان مقدار قارچ سیاه کمی پتاسیم، کلسیم، فسفر، فولات و منیزیم ارائه می دهد. این ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامت قلب، مغز و استخوان حیاتی هستند.

2. سرشار از آنتی اکسیدان است

قارچ ها عموما دارای آنتی اکسیدان های بالایی هستند.

این ترکیبات گیاهی مفید به مبارزه با استرس اکسیداتیو در بدن شما کمک می کند که با التهاب و طیف وسیعی از بیماری ها مرتبط است.

علاوه بر این قارچ ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های قوی پلی فنل هستند. رژیم غذایی سرشار از پلی فنل با خطر کمتر سرطان و بیماری های مزمن از جمله بیماری قلبی مرتبط است.

4. ممکن است سلامت روده و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند

قارچ سیاه مانند سایر قارچ‌ ها دارای پری بیوتیک است – عمدتا به شکل بتا گلوکان.

پری بیوتیک ها نوعی فیبر هستند که میکروبیوم روده یا باکتری های مفید شما را تغذیه می کنند. اینها سلامت گوارشی را تقویت می کنند و منظم بودن روده را حفظ می کنند.

جالب اینجاست که میکروبیوم روده ارتباط نزدیکی با سلامت سیستم ایمنی دارد. تصور می‌ شود که پری بیوتیک‌ هایی مانند آن هایی که در قارچ سیاه وجود دارد پاسخ ایمنی شما را به پاتوژن‌ های مهاجم که در غیر این صورت ممکن است شما را بیمار کنند، تقویت می‌ کنند.

5. ممکن است کلسترول خون را کاهش دهد

پلی فنول های موجود در قارچ ممکن است به کاهش کلسترول LDL کمک کنند. به نوبه خود کاهش کلسترول LDL ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

یک مطالعه بر روی خرگوش هایی که قارچ گوش ابری به آن ها داده بودند نشان داد که کلسترول کل و LDL به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

با این حال محققان دقیقا مطمئن نبودند که قارچ‌ ها چگونه این اثر را اعمال می‌ کنند و یک مطالعه روی حیوان ها لزوما برای افرادی که قارچ سیاه می‌ خورند کاربرد ندارد.

6. ممکن است سلامت مغز را تقویت کند

تصور می شود که قارچ سیاه از عملکرد سالم مغز حمایت می کند.

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که قارچ ها فعالیت بتا سکرتراز، آنزیمی که پروتئین های آمیلوئیدی بتا را آزاد می کند مهار می کنند.

این پروتئین ها برای مغز سمی هستند و با بیماری های دژنراتیو مانند آلزایمر مرتبط هستند.

در حالی که این یافته ها امیدوارکننده هستند تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

7. ممکن است از کبد محافظت کند

قارچ سیاه ممکن است کبد شما را از آسیب برخی مواد محافظت کند.

در یک مطالعه بر روی موش ها محلولی از آب و پودر قارچ سیاه به معکوس کردن و محافظت از کبد در برابر آسیب ناشی از مصرف بیش از حد استامینوف، که اغلب با نام تیلنول در ایالات متحده به فروش می رسد کمک کرد.

محققان این اثر را با خواص آنتی اکسیدانی قوی قارچ سیاه مرتبط دانستند.

به هر حال مطالعات کم است.

عوارض و مضرات قارچ سیاه چینی

قارچ سیاه چینی خریداری شده از تامین کنندگان تجاری با عوارض جانبی اندکی – در صورت وجود – همراه است.

با این حال از آنجایی که بیشتر قارچ های سیاه به صورت خشک به فروش می رسند مهم است که همیشه قبل از استفاده آن را خیس کنید.

علاوه بر این همیشه باید به طور کامل پخته شود تا باکتری ها را از بین ببرد. مطالعات نشان می دهد که جوشاندن حتی ممکن است فعالیت آنتی اکسیدانی آن را افزایش دهد.

با این حال با توجه به خطر شناسایی نادرست یا آلودگی به طور کلی جستجو برای قارچ سیاه توصیه نمی شود.

قارچ های وحشی نه تنها آلاینده ها را از محیط خود جذب می کنند بلکه خوردن قارچ نامناسب می تواند سمی یا حتی کشنده باشد.

خلاصه

قارچ سیاه یک قارچ خوراکی و یک ماده غذایی محبوب در غذاهای چینی است.

معمولا به صورت خشک با نام‌ های مختلفی مانند قارچ گوش ابری یا قارچ گوش درختی فروخته می‌ شود. قبل از مصرف باید خیس خورده و کاملا پخته شود.

تحقیقات جدید نشان می‌ دهد که قارچ سیاه فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد که از آن جمله می توان به محافظت از کبد، کاهش کلسترول و تقویت سلامت روده اشاره کرد. همچنین سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان است.

در حالی که این قارچ در طب سنتی چینی نیز مورد استفاده قرار گرفته است مطالعات بیشتری برای ارزیابی اثرات آن مورد نیاز است.

همچنین بخوانید : خواص قارچ شیتاکه چیست؟

منبع : healthline