خواص شگفت انگیز گیاه رزماری برای سلامتی بدن چیست؟

خواص گیاه رزماری
خواص گیاه رزماری

رزماری یک درختچه همیشه سبز محبوب و بومی مدیترانه است که در سراسر جهان برای آشپزی استفاده می شود. برگ‌ های آن را می‌ توان به صورت تازه یا خشک، به‌ عنوان دمنوش رزماری و روغن رزماری مصرف کرد.

رزماری برای قرن ها به دلیل خواص دارویی مورد استفاده قرار گرفته است اما تحقیقات علمی اخیرا این ادعاها را تایید کرده است.

تحقیقات اولیه رزماری را به عنوان یک مکمل مهم در رژیم غذایی تایید می کند زیرا حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی است که برای سلامتی ضروری هستند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی گیاه رزماری برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن در رژیم غذایی آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای رزماری برای سلامتی بدن

رزماری سرشار از منگنز است که یک ماده مغذی ضروری برای سلامت متابولیک محسوب می شود. منگنز همچنین به بدن کمک می‌ کند تا لخته‌ های خونی ایجاد کند و جراحات را سریع‌ تر بهبود بخشد.

رزماری فواید سلامتی دیگری نیز دارد که شامل مواد زیر می شوند :

1. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

رزماری حاوی کارنوزیک اسید است، ترکیبی که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قوی خود شناخته شده است. مطالعات نشان داده اند که کارنوزیک اسید می تواند رشد سلول های سرطانی و حتی خطر ابتلا به تومورها را کاهش دهد.

2. به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند

مطالعات نشان داده است که کارنوزیک اسید و رزمارینیک اسید موجود در رزماری دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی قوی هستند.

مصرف منظم رزماری به طور بالقوه می تواند به کاهش خطر عفونت کمک کند و به سیستم ایمنی کمک کند تا با هر گونه عفونتی که رخ می دهد مبارزه کند.

3. باعث کاهش استرس می شود

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما مطالعات اولیه نشان می دهد که رزماری تاثیر مثبتی بر کاهش اضطراب و استرس دارد. در یک کارآزمایی تصادفی که بر روی دانشجویان انجام شد مشاهده شد که رزماری در مقایسه با دارونما، کیفیت خواب دانشجویان را بهبود می بخشد و سطح اضطراب آن ها را کاهش می دهد.

4. به بهبود حافظه و تمرکز کمک می کند

رزماری برای قرن ها برای تقویت حافظه مورد استفاده قرار می گرفته است و مطالعات در مورد رایحه درمانی با استفاده از رزماری برخی از این ادعاها را تایید کرده است. یک مطالعه بهبود قابل توجهی را در عملکرد شناختی ظرف 20 دقیقه پس از استنشاق اسانس رزماری نشان داد.

5. سرشار از مواد مغذی است

رزماری به ویژه سرشار از مواد شیمیایی گیاهی است. در حالی که فیتوکمیکال ها مانند ویتامین ها و مواد معدنی برای بقا ضروری نیستند اما برای مبارزه با بیماری ها و حفظ سلامت کلی مهم هستند.

فیتوکمیکال های موجود در رزماری ممکن است به بهبود سلامت چشم، تنظیم عملکرد کبد و کاهش خطر ابتلا به آسم کمک کند.

رزماری همچنین منبع فوق العاده ای از پانتوتنیک اسید، نیاسین، تیامین، فولات و ریبوفلاوین است.

یک شاخه رزماری حاوی مواد مغذی زیر می باشد :

  • کالری : 3.9
  • پروتئین : 0.1 گرم
  • چربی : 0.2 گرم
  • کربوهیدرات : 0.6 گرم
  • فیبر : 0.4 گرم

عوارض و مضرات رزماری

در حالی که رزماری یک گیاه مغذی است، برای همه مناسب نیست. در دوران بارداری باید از مصرف آن اجتناب کرد زیرا به تحریک جریان قاعدگی کمک می کند.

روش های استفاده از رزماری در رژیم غذایی

برگ های خشک رزماری یک چاشنی سنتی در غذاهای مدیترانه ای است. رزماری را می توان تقریبا در هر فروشگاه مواد غذایی یا گیاهی خریداری کرد اما همچنین یک گیاه محبوب برای رشد در خانه است. شاخه ها را می توان به صورت تازه یا خشک مصرف کرد.

قبل از استفاده از رزماری برگ ها را زیر آب سرد بشویید تا هرگونه آلودگی از بین برود. ساقه ها را جدا کنید و از شاخه های باقیمانده به عنوان چاشنی غذاهای گوشتی، سبزیجات و غذاهای پخته استفاده کنید.

برای تهیه روغن رزماری یک قابلمه را با روغن زیتون پر کنید و شاخه های رزماری خود را اضافه کنید. تا 10 دقیقه روی حرارت ملایم بپزید تا بوی رزماری از ظرف بلند شود. حرارت را خاموش کنید، اجازه دهید روغن خنک شود و سپس شاخه های رزماری را صاف کرده و دور بریزید. روغن حاصل را می توان تا شش ماه در یخچال نگهداری کرد.

در اینجا چند ایده برای گنجاندن رزماری بیشتر در رژیم غذایی شما وجود دارد :

  • شاخه های رزماری را روی غذاهای تهیه شده با مرغ و گوشت گاو پاشید
  • برای تهیه دمنوش رزماری برگ های تازه رزماری را با آب بجوشانید
  • در حین پختن رزماری را به سبزیجات تفت داده شده اضافه کنید
  • رزماری همراه با سیب زمینی یک ترکیب محبوب است
  • از رزماری تازه یا خشک شده به عنوان ترکیبی با غذاهای پاستا استفاده کنید
  • رزماری را با کره خود مخلوط کرده و روی نان بمالید
  • شاخه های رزماری را به لیموناد اضافه کنید تا یک نوشیدنی با طراوت تهیه کنید
همچنین بخوانید : خواص به لیمو چیست؟

منبع : webmd