خواص قارچ مایتاکه برای سلامتی بدن چیست؟

خواص قارچ مایتاکه
خواص قارچ مایتاکه

قارچ مایتاکه (به انگلیسی : Maitake Mushroom) نوعی آداپتوژن است. آداپتوژن ها به بدن در مبارزه با هر نوع مشکل ذهنی یا جسمی کمک می کنند. این نوع قارچ ها برای تنظیم سیستم های بدن که نامتعادل شده اند کاربرد دارند.

در حالی که این قارچ را می توان به تنهایی در غذاها استفاده کرد اما بیشتر به عنوان یک قارچ دارویی در نظر گرفته می شود.

این قارچ به صورت وحشی در بخش هایی از ژاپن، چین و آمریکای شمالی رشد می کند. قارچ مایتاکه در پایین درختان بلوط، سنجد و افرا رشد می کند. می توان آن را در خانه کشت و حتی رشد داد، اگرچه معمولا به خوبی در طبیعت رشد نمی کند. قارچ را معمولا در ماه های پاییز می توانید پیدا کنید.

اگرچه قارچ مایتاکه هزاران سال است که در ژاپن و چین مورد استفاده قرار گرفته است، اما تنها در بیست سال گذشته در ایالات متحده محبوبیت پیدا کرده است. مردم این قارچ را به خاطر سلامتی، سرزندگی و طول عمر استفاده می کنند.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی قارچ مایتاکه برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید دارویی و درمانی قارچ مایتاکه برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

در مقایسه با سایر قارچ ها، مایتاکه نتایج بهتری در پیشگیری و درمان سرطان و سایر بیماری ها نشان داده است. قارچ مایتاکه همچنین تاثیر مثبتی بر ایمنی بدن دارد.

قارچ مایتاکه سرشار از مواد مغذی زیر است :

  • آنتی اکسیدان ها
  • بتا گلوکان ها
  • ویتامین های B و C
  • مس
  • پتاسیم
  • فیبر
  • مواد معدنی
  • آمینو اسیدها

این نوع قارچ ها بدون چربی، کم سدیم، کم کالری و بدون کلسترول هستند.

دانشمندان در حال حاضر در حال مطالعه روش منحصر به فردی هستند که قارچ مایتاکه از سلامت کلی حمایت می کند و با بیماری مبارزه می کند.

2. به پیشگیری و درمان سرطان کمک می کند

یک مطالعه در سال 2013 نشان می دهد که یکی از مکمل های قارچ مایتاکه می تواند در پیشگیری و درمان سرطان سینه مفید باشد. محققان پیشنهاد می کنند که این قارچ می تواند با رشد و تولید مثل سلول های سرطانی مبارزه کند.

قارچ مایتاکه برای سرکوب رشد تومور در موش مفید بوده است. همچنین می تواند تعداد سلول هایی را که با تومور مبارزه می کنند افزایش دهد. این نشان می دهد که مصرف خوراکی آن می تواند در مدیریت سرطان در انسان نیز موثر باشد.

یک مطالعه قبلی نشان داد که مکمل قارچ مایتاکه در کشتن سلول های سرطانی انسان موثر است. این ماده در کنار پروتئینی که با سرطان نیز مبارزه می کند مصرف شد و در افزایش اثربخشی پروتئین موثر بود.

3. کلسترول خون بالا را کاهش می دهد

محققان در مطالعه‌ ای در سال 2013 دریافتند که عصاره پودر مایتاکه سطح کلسترول را در موش‌ ها کاهش می‌ دهد. همچنین نشان داده شد که اسیدهای چرب را افزایش می دهد که انرژی را تامین می کنند. به همین دلیل محققان این نظریه را مطرح کردند که خوردن قارچ مایتاکه ممکن است به حفظ سلامت عروق کمک کند.

4. به درمان دیابت نوع 2 کمک می کند

نتایج یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که قارچ مایتاکه می تواند تاثیر مثبتی بر موش های مبتلا به دیابت نوع 2 داشته باشد. در طول مطالعه، مصرف قارچ مایتاکه تاثیر مثبتی بر سطح گلوکز موش‌ ها داشت. این به پتانسیل قارچ برای درمان دیابت نوع 2 در انسان اشاره می کند.

قارچ مایتاکه همچنین ممکن است در درمان بیماری های زیر مفید باشد :

  • ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا
  • فشار خون بالا یا پایین
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی
  • درمان عوارض جانبی شیمی درمانی

روش های استفاده از قارچ مایتاکه در رژیم غذایی

اگر از قارچ مایتاکه برای تقویت سلامت خود استفاده می کنید، می توانید آن را به هر غذایی که به طور معمول در آن قارچ اضافه می کنید اضافه کنید. می توان آن را به غذاهای سرخ شده، سالاد، پاستا، پیتزا، املت یا سوپ اضافه کنید.

همچنین می توانید قارچ ها را در کره سرخ یا کبابی کنید. قارچ مایتاکه طعم قوی و خاکی دارد بنابراین مطمئن شوید که قبل از اضافه کردن آن به مقدار زیاد از طعم آن لذت می برید.

اگر قارچ مایتاکه تازه می‌ خرید، آن را کامل بخرید تا ماندگاری آن افزایش یابد. آن را در کیسه کاغذی در یخچال نگهداری کنید. ممکن است بتوانید قارچ مایتاکه را به صورت خشک شده در برخی از خواربار فروشی ها پیدا کنید.

قارچ مایتاکه به خوبی یخ می زند بنابراین اگر می توانید آن را تازه پیدا کنید، می توانید آن را در انبار نگهداری کنید و یا می توانید آن را به صورت خام فریز کنید.

قارچ مایتاکه همچنین ممکن است به عنوان کنسانتره مایع یا به صورت خشک در کپسول مصرف شود. دوز صحیح مصرف بستگی به سن، وزن و سلامت شما دارد. همچنین به قدرت واقعی یک برند خاص مکمل بستگی دارد. قبل از استفاده حتما دستورالعمل ها را به دقت بخوانید.

همیشه قبل از مصرف دوز بالا با پزشک خود مشورت کنید و واکنش های خود را به دقت بررسی کنید. اگر شروع به تجربه علائم یا ناراحتی غیرعادی کردید، مصرف را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد تا شما تفاوت محسوسی را احساس کنید. گفته می شود مصرف مکمل قارچ مایتاکه با ویتامین C فواید آن را افزایش می دهد.

عوارض و مضرات قارچ مایتاکه

مایتاکه تا زمانی که قارچ خیلی کهنه نباشد قابل هضم است. اگر قارچ خیلی کهنه باشد، سختی آن می تواند هضم را دشوار کند. پختن قارچ می تواند هضم آن را بهبود بخشد.

اگرچه واکنش آلرژیک و ناراحتی معده غیرمعمول است اما ممکن است. بیشتر اوقات قارچ مایتاکه به خوبی تحمل می شود.

اگر دیابت دارید قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنید. قارچ مایتاکه ممکن است بر قند خون شما تاثیر بگذارد. همچنین ممکن است فشار خون شما را کاهش دهد، بنابراین در صورت افت فشار خون حتما با پزشک خود مشورت کنید.

شما نباید قارچ مایتاکه را در عرض دو هفته پس از جراحی یا اگر اختلال خونریزی دارید مصرف کنید.

اگر باردار هستید، در دوران شیردهی هستید یا بیماری خودایمنی دارید، قبل از مصرف قارچ مایتاکه با پزشک خود مشورت کنید.

خلاصه

قارچ مایتاکه پتانسیل بسیار زیادی برای درمان نشان می دهد. هیچ تضمینی وجود ندارد اما احتمالات امیدوار کننده است. اگر می خواهید این قارچ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا به عنوان مکمل مصرف کنید حتما با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند خطرات و مزایای بالقوه را بررسی کند و همچنین به شما در مورد بهترین گزینه مشاوره دهد.

به طور کلی شما باید :

  • به دنبال عصاره 100 درصد قارچ مایتاکه باشید. مهم است که بدانید دقیقا چه چیزی به دست می آورید
  • تحقیق خود را انجام دهید و فقط از شرکتی خرید کنید که اطلاعات کافی در مورد محصول در اختیار شما قرار دهد
  • اگر از قارچ مایتاکه برای دیابت یا فشار خون استفاده می کنید مراقب باشید. حتما برای تایید یا راهنمایی با پزشک خود مشورت کنید
  • به یاد داشته باشید که مایتاکه می تواند افراد را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد

شما همچنین باید با مراقبت از سلامت خود، هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی از ایمنی و سلامت کلی خود حمایت کنید.

همچنین بخوانید : خواص قارچ انوکی

منبع : healthline