خواص قارچ دنبلان برای سلامتی بدن چیست؟

خواص قارچ دنبلان
خواص قارچ دنبلان

قارچ دنبلان یا قارچ ترافل (به انگلیسی : Truffles) اخیرا توجه گسترده ای را در دنیای آشپزی به خود جلب کرده و در میان سرآشپزها محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

قارچ دنبلان نوعی قارچ است که در نزدیکی ریشه درختان خاص رشد می کند. انواع مختلفی قارچ دنبلان وجود دارد – مانند قارچ دنبلان سیاه، قارچ دنبلان سفید، قارچ دنبلان تابستانی و قارچ دنبلان سیری – که هر کدام از نظر طعم، ظاهر و قیمت تفاوت‌ های جزئی دارند.

قارچ دنبلان علاوه بر طعم قوی و عطر تند، بسیار مغذی است و با تعدادی از اثرات قدرتمند سلامتی مرتبط می باشد.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی قارچ دنبلان برای سلامتی بدن و همچنین روش های استفاده از آن در رژیم غذایی آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای قارچ دنبلان برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی مهم است

قارچ دنبلان دارای مواد مغذی قابل توجه و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مهم می باشد.

در واقع آن ها سرشار از کربوهیدرات، پروتئین و فیبر بوده و حاوی اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع و همچنین ریزمغذی‌ هایی مانند ویتامین C، فسفر، سدیم، کلسیم، منیزیم، منگنز و آهن هستند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که قارچ دنبلان ممکن است منبع کاملی از پروتئین باشد و تمام نه اسید آمینه ضروری مورد نیاز بدن شما را تامین کند.

به خاطر داشته باشید که مشخصات مواد مغذی می تواند بین گونه ها متفاوت باشد. به عنوان مثال مطالعات نشان می دهد که قارچ دنبلان سفید صحرایی از نظر پروتئین، چربی و فیبر بالاتر از انواع دیگر مانند گونه های سیاه بیابانی است.

2. حاوی آنتی اکسیدان های بالایی است

قارچ دنبلان یک منبع عالی از آنتی اکسیدان ها است، ترکیباتی که به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند و از آسیب اکسیداتیو در سلول های شما جلوگیری می کنند.

مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها برای بسیاری از جنبه های سلامت شما مهم هستند و حتی ممکن است با کاهش خطر بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری قلبی و دیابت مرتبط باشند.

اگرچه مقادیر دقیق آن می تواند بین گونه های مختلف متفاوت باشد اما نشان داده شده است که قارچ دنبلان حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، لیکوپن، گالیک اسید و هموژن تیسیک اسید است.

به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی، مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که قارچ دنبلان سیاه و سفید ممکن است حتی به کشتن سلول های سرطانی و کاهش التهاب کمک کند.

توجه داشته باشید که این مطالعه با استفاده از عصاره قارچ دنبلان با غلظت بالا انجام شد. بنابراین مشخص نیست که چگونه آنتی اکسیدان های موجود در قارچ دنبلان تازه ممکن است بر سلامت کلی شما تاثیر بگذارند.

3. خاصیت آنتی باکتریال دارد

قارچ دنبلان علاوه بر مواد مغذی که دارد ممکن است دارای خواص ضد میکروبی نیز باشند که می تواند به کاهش رشد سویه های خاص باکتری کمک کند.

یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که عصاره قارچ دنبلان بیابانی رشد استافیلوکوکوس اورئوس را تا 66 درصد مهار می کند. این باکتری می تواند باعث ایجاد طیف گسترده ای از بیماری ها در انسان شود.

به طور مشابه مطالعه دیگری در لوله آزمایش مشاهده کرد که عصاره همان گونه رشد باکتری سودوموناس آئروژینوزا را کاهش می دهد، سویه ای از باکتری که اغلب به آنتی بیوتیک ها بسیار مقاوم است.

با این حال تحقیقات بیشتری برای اندازه گیری اثرات ضد باکتریایی سایر انواع قارچ دنبلان و در مقادیری که معمولا خورده می شوند مورد نیاز است.

علاوه بر این مطالعات با کیفیت بالا باید برای تعیین اینکه چگونه خواص ضد باکتریایی قارچ دنبلان ممکن است بر این عفونت‌ های باکتریایی در انسان تاثیر بگذارد، انجام شود.

4. ممکن است سلول های سرطانی را از بین ببرد

اگرچه شواهد در حال حاضر محدود به مطالعات لوله آزمایش است، برخی تحقیقات نشان می دهد که قارچ دنبلان ممکن است دارای خواص ضد سرطانی قوی باشد.

به عنوان مثال یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که ترکیبات استخراج شده از انواع مختلف قارچ دنبلان به جلوگیری از رشد سلول های تومور کبد، ریه، روده بزرگ و سینه کمک می کند.

مطالعه دیگری در لوله آزمایش نشان داد که عصاره‌ های قارچ دنبلان سیاه و سفید اثرات ضد سرطانی بر سلول‌ های سرطان دهانه رحم، سینه و روده بزرگ دارند.

با این حال مطالعات بیشتری برای ارزیابی اینکه چگونه قارچ دنبلان ممکن است در هنگام خوردن به جای عصاره غلیظ، بر رشد سرطان در انسان تاثیر بگذارد، نیاز است.

5. ممکن است به کاهش التهاب کمک کند

التهاب بخشی حیاتی از عملکرد سیستم ایمنی شما است که به دفاع از بدن شما در برابر عفونت و بیماری کمک می کند.

با این حال تصور می شود که حفظ سطوح بالای التهاب در دراز مدت به ایجاد بیماری مزمن منجر می شود.

برخی تحقیقات نشان می دهد که قارچ دنبلان ممکن است به تسکین التهاب و در نتیجه ارتقای سلامت و ایمنی کلی کمک کند.

یک مطالعه در لوله آزمایش نشان داد که ترکیبات خاصی در قارچ دنبلان سیاه و سفید می تواند فعالیت آنزیم های خاص درگیر در فرآیند التهابی را مسدود کند.

سایر تحقیقات لوله آزمایش نشان داده اند که قارچ دنبلان ممکن است به مبارزه با تشکیل رادیکال های آزاد کمک کند، که می تواند خطر آسیب سلولی و التهاب را کاهش دهد.

با این حال تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چگونه خوردن مقادیر معمولی قارچ دنبلان ممکن است بر سطوح التهاب در انسان تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

روش های استفاده از قارچ دنبلان در رژیم غذایی

قارچ دنبلان به عنوان یک غذای لذیذ گران قیمت در نظر گرفته می شود. راه های زیادی برای اضافه کردن قارچ دنبلان به رژیم غذایی وجود دارد.

قارچ دنبلان سیاه که به طور گسترده در بازار موجود است یکی از رایج‌ ترین گونه‌ ها و بسیار مقرون به صرفه‌ تر از انواع دیگر مانند قارچ دنبلان سفید است.

در حالی که هر 28 گرم قارچ دنبلان قیمت بالایی دارد اما شما برای تهیه غذا به مقدار کمی از آن نیاز دارید.

سعی کنید سالادها، سوپ ها یا غذاهای اصلی را با چند تکه ی کوچک قارچ دنبلان خوش طعم و عطر کنید.

از طرف دیگر می توانید کمی قارچ دنبلان را با روغن زیتون یا کره با دمای اتاق مخلوط کنید تا در دستور العمل های مورد علاقه خود استفاده کنید.

قارچ دنبلان همچنین با سس ها، پاستا، ریزوتو و غذاهای گوشتی یا غذاهای دریایی به خوبی ترکیب می شود.

خلاصه

قارچ دنبلان نوعی قارچ خوش طعم است که معمولا در انواع غذاها استفاده می شود.

قارچ دنبلان علاوه بر طعم و عطر متمایز بسیار مغذی و غنی از آنتی اکسیدان بوده و ممکن است دارای خواص ضد باکتری، ضد سرطان و ضد التهابی باشد.

با این حال تحقیقات کنونی عمدتا محدود به مطالعات لوله آزمایش با استفاده از عصاره غلیظ قارچ دنبلان است بنابراین مشخص نیست که چگونه این خواص مفید ممکن است بر سلامت شما تاثیر بگذارد.

همانطور که گفته شد مقدار کمی قارچ دنبلان می تواند کمک زیادی کند بنابراین مطمئن شوید که آن ها را با مواد سالم دیگر ترکیب کنید تا فواید بالقوه آن ها را به حداکثر برسانید.

همچنین بخوانید : خواص قارچ سیاه چینی (قارچ گوش ابری)

منبع : healthline