7 خاصیت شگفت انگیز انگور سیاه برای سلامتی بدن

خواص انگور سیاه
خواص انگور سیاه

انگور سیاه (به انگلیسی : Black Grapes) میوه ای کوچک و شیرین است که به دلیل رنگ آبی مایل به بنفش تیره ای که دارد تقریبا سیاه به نظر می رسد.

رنگ منحصر به فرد این نوع انگورها از غلظت بالای آنتوسیانین ها ناشی می شود، آنتی اکسیدانی که مسئول رنگ سایر میوه ها و سبزیجات سیاه، بنفش و آبی است. آنتوسیانین ها همچنین به غذاهایی مانند توت سیاه، بلوبری، بادمجان و گل کلم بنفش رنگ می دهند.

انواع مختلفی انگور سیاه از جمله انواع دانه دار و بدون دانه موجود است. انگور سیاه می تواند یک میان وعده یا دسر مغذی باشد.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی انگور سیاه برای سلامتی بدن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای انگور سیاه برای سلامتی بدن

1. خوشمزه و مغذی است

یک فنجان (138 گرم) انگور سیاه بدون هسته مواد مغذی زیر را فراهم می کند :

  • کالری : 90
  • کربوهیدرات : 24 گرم
  • فیبر : 1 گرم
  • پروتئین : 1 گرم
  • چربی : 1 گرم
  • ویتامین C : حدود 11 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین A : حدود 11 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • آهن : 2 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

مانند بیشتر میوه ها، انگور سیاه در درجه اول منبع کربوهیدرات است و عملا هیچ چربی و پروتئینی ندارد. با این حال منبع خوبی از ویتامین C و A هستند.

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که بدن شما از آن برای بهبود جذب آهن، تولید کلاژن و تقویت سیستم ایمنی استفاده می کند. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که ممکن است به پیشگیری از برخی بیماری های مزمن کمک کند.

از سوی دیگر ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که در عملکرد ایمنی بدن، رشد و تکامل سلولی و سلامت چشم نقش دارد.

2. سرشار از آنتی اکسیدان است

جدا از محتوای بالای ویتامین C، انگور سیاه سرشار از آنتی اکسیدان های متعدد است.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کنند که زمانی رخ می دهد که مقدار زیادی رادیکال های آزاد در بدن شما وجود داشته باشد. استرس اکسیداتیو نقش عمده ای در ترویج بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی و سرطان ایفا می کند.

انگور سیاه حاوی مقادیر قابل توجهی پلی فنول است، دسته ای از ترکیبات با ظرفیت آنتی اکسیدانی قوی.

همانطور که قبلا ذکر شد رنگ انگور سیاه ناشی از محتوای آنتوسیانین آن است – نوع اصلی پلی فنول موجود در این میوه.

یکی دیگر از آنتی اکسیدان های ضروری موجود در انگور سیاه رسوراترول است که به دلیل خواص ضد سرطانی، ضد التهابی و ضد پیری خود شناخته شده است.

همانطور که می توانید تصور کنید، بیشتر آنتی اکسیدان های انگور سیاه در پوست آن متمرکز شده است که حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان های دیگر از جمله کاتچین ها و اپی کاتچین ها، کافئیک اسید، کاتچین گالات اپی کاتچین و گالیک اسید است.

هسته انگور نیز سرشار از این ترکیبات مفید هستند.

3. ممکن است از سلامت قلب حمایت کند

خواص آنتی اکسیدانی آنتوسیانین ها و رسوراترول با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط است. بنابراین افزودن انگور سیاه به رژیم غذایی شما ممکن است از سلامت قلب شما حمایت کند.

به عنوان مثال آنتوسیانین ها ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب از شما در برابر آترواسکلروز (تجمع پلاک در شریان ها) محافظت کنند.

علاوه بر این آن ها ممکن است سفتی شریان را کاهش دهند که منجر به بهبود جریان خون و کاهش فشار خون می شود. آنتوسیانین ها همچنین ممکن است سطح کلسترول کل و کلسترول بد (LDL) را کاهش دهند.

در مورد رسوراترول، مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که ممکن است عملکرد رگ های خونی شما را نیز بهبود بخشد. علاوه بر این رسوراترول ممکن است از التهاب جلوگیری کرده و از تجمع پلاک جلوگیری کند و به طور بالقوه خطر تصلب شرایین و سکته را نیز کاهش دهد.

4. ممکن است اثرات ضد دیابتی داشته باشد

پلی فنول های موجود در انگور سیاه همچنین ممکن است اثرات ضد دیابتی داشته باشند که ممکن است به مدیریت سطح قند خون شما کمک کند.

دیابت با سطوح بالای قند خون ثابت و اختلال در توانایی شما در تنظیم تولید انسولین مشخص می شود.

مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که رسوراترول ممکن است پروتئینی به نام سیرتوئین 1 (SIRT1) را فعال کند که مقاومت به انسولین را کاهش می دهد.

علاوه بر این مطالعات حیوانی نشان می دهد که رسوراترول همچنین ممکن است مقاومت به انسولین را کاهش دهد و ترشح انسولین بدن شما را بهبود بخشد. این ممکن است به کاهش عوارض مرتبط با دیابت شما کمک کند.

علاوه بر این مطالعات نشان می دهد که رسوراترول همچنین ممکن است توانایی شما را برای تنظیم کنترل قند خون و کاهش مقاومت به انسولین در صورت زندگی با دیابت نوع 2 بهبود بخشد.

با این حال مطالعات بالینی بیشتری برای درک کامل اثرات رسوراترول بر کنترل قند خون مورد نیاز است زیرا شواهد حاصل از مطالعات فعلی متناقض است.

5. ممکن است خواص ضد سرطانی ارائه دهد

باز هم، رسوراترول و آنتوسیانین ها ممکن است انگور سیاه را با خواص مبارزه با سرطان ارائه دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد که هر دو آنتی‌ اکسیدان ممکن است با جلوگیری از رشد و گسترش تومور به مبارزه با سلول‌ های سرطانی کمک کنند که بر نحوه رشد سرطان تاثیر می‌ گذارد.

این آنتی اکسیدان ها همچنین ممکن است باعث آپوپتوز سلولی شوند – مرگ برنامه ریزی شده سلول های سرطانی.

مطالعات لوله آزمایش اثر ضد سرطانی رسوراترول را در برابر سرطان‌ های مختلف از جمله سرطان‌ های معده، سینه، کبد، تیروئید، تخمدان و پروستات نشان می‌ دهد.

به طور مشابه مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی از اثرات مبارزه با سرطان آنتوسیانین ها در برابر سرطان های معده، پوست، کولورکتال، دهانه رحم و پستان حمایت می کنند.

با این حال مطالعات بزرگ انسانی خطر کمتری برای اکثر سرطان های انسانی پس از مصرف آنتوسیانین ها را نشان نمی دهد. بنابراین هنوز تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا مصرف انگور سیاه می تواند از سرطان جلوگیری کند مورد نیاز است.

6. ممکن است سلامت پوست را افزایش دهد

تحقیقات نشان می‌ دهد که آنتی‌ اکسیدان‌ هایی مانند آنتوسیانین‌ های موجود در انگور سیاه نه تنها ممکن است در برابر سرطان پوست موثر باشند، بلکه در درمان مشکلات پوستی جزئی مانند آکنه نیز موثر هستند.

علاوه بر این آنتی اکسیدان های انگور سیاه همچنین ممکن است در برابر اثرات مخرب قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش، که اغلب شامل آفتاب سوختگی، ادم یا احتباس آب، هایپرپیگمانتاسیون و سرطان پوست است محافظت کنند.

اشعه ماوراء بنفش همچنین منجر به تولید رادیکال‌ های آزاد و استرس اکسیداتیو می‌ شود که ممکن است منجر به پیری زودرس پوست شود که با چین و چروک، خشکی پوست یا ظاهر شدن خطوط ریز مشخص می‌ شود.

در حالی که انگور و فرآورده‌ های جانبی آن برای فرمولاسیون‌ های آرایشی گیاهی در نظر گرفته می‌ شوند بیشتر اثرات آن به جای خوردن میوه، به استفاده مستقیم آن‌ ها روی پوست بستگی دارد.

صرفا خوردن انگور سیاه ممکن است پتانسیل مشابه کرم های موضعی را در بهبود سلامت پوست نشان ندهد.

7. ممکن است خواص ضد میکروبی داشته باشد

آنتی اکسیدان های موجود در پوست انگور سیاه ممکن است به عنوان عوامل ضد میکروبی عمل کنند که می توانند با رشد باکتری های مضر مقاوم به آنتی بیوتیک و کپک های تولید کننده سم مبارزه کنند.

مطالعات لوله آزمایش نشان می دهد که فعالیت ضد باکتریایی به طور قابل توجهی از رشد باکتری های مسئول بیماری های ناشی از غذا مانند استافیلوکوکوس اورئوس، انتروکوکوس فکالیس و انتروباکتر آئروژنز جلوگیری می کند.

به طور مشابه به نظر می رسد فعالیت ضد قارچی آن ها در برابر کپک های تولید کننده سم مانند پنی سیلیوم کریزوژنوم، پنی سیلیوم اکسپانسوم، آسپرژیلوس نایجر و آسپرژیلوس ورسیکالر موثر باشد.

با این حال مطالعاتی در مورد اینکه آیا خوردن این میوه منجر به اثرات مشابهی می شود وجود ندارد.

8. ممکن است باعث رشد مو شود

مطالعات آزمایشگاهی، حیوانی و انسانی نشان می دهد که رسوراترول ممکن است رشد مو را تقویت کند.

شواهد نشان می دهد که آنتی اکسیدان ممکن است انتقال چرخه مو را از فاز تلوژن – همچنین به عنوان فاز استراحت – به فاز آناژن یا فاز رشد فعال تحریک کند، در نتیجه باعث رشد مو می شود.

همچنین ممکن است از فولیکول های موی شما در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند و تراکم موهای شما را افزایش دهد.

مطالعات حیوانی حتی نشان می دهد که رسوراترول ممکن است تعداد فولیکول های مو را در پوست جوندگان جوان افزایش دهد.

با این وجود این اثرات همچنین به استفاده مستقیم از رسوراترول بر روی پوست بستگی دارد. بنابراین تحقیقات در مورد تاثیر مستقیم خوردن انگور سیاه بر رشد مو هنوز مورد نیاز است.

خلاصه

مانند بیشتر انگورها، فواید انگور سیاه تقریبا به طور انحصاری ناشی از آنتی اکسیدان بالای آن یعنی آنتوسیانین و رسوراترول است.

برخی از گسترده ترین مزایای این ترکیبات در انگور سیاه شامل اثرات مفید آن ها بر سلامت قلب، توانایی شما در تنظیم قند خون و شاید حتی توانایی شما برای مبارزه با رشد سلول های سرطانی است.

در حالی که برخی تحقیقات از مزایای انگور سیاه بر روی پوست، مو و خواص ضد میکروبی حمایت می کنند، هنوز تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

همچنین بخوانید : خواص انگور چیست؟

منبع : healthline