خواص قارچ قیفی (چانترلا) برای سلامتی بدن چیست؟

خواص قارچ قیفی
خواص قارچ قیفی

قارچ قیفی یا چانترلا (به انگلیسی : Chanterelle Mushrooms) نوعی قارچ خوراکی زرد رنگ دارای طعمی فلفلی است که ممکن است شنیده باشید آن را کمی شیرین یا میوه‌ ای توصیف می‌ کنند.

قارچ قیفی در بسیاری از دستور العمل ها از جمله سس ها، سوپ ها، املت ها و غذاهای جانبی استفاده می شود. آن ها بسیار مغذی هستند و مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی را در هر وعده تامین می کنند.

در ادامه این مقاله به بررسی خواص دارویی و درمانی قارچ قیفی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای قارچ قیفی برای سلامتی بدن

1. سرشار از مواد مغذی است

قارچ قیفی کالری کمی دارد اما حاوی مقدار مناسبی فیبر در هر وعده است. این نوع قارچ ها همچنین چندین ماده مغذی کلیدی دیگر از جمله مس، نیاسین و ویتامین D را فراهم می کنند.

فقط 1 فنجان (54 گرم) قارچ قیفی خام حاوی مواد مغذی زیر است :

  • کالری : 17
  • پروتئین : 1 گرم
  • کربوهیدرات : 4 گرم
  • چربی : 0.3 گرم
  • فیبر : 2 گرم
  • مس : 21 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • نیاسین : 14 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین D : حدود 14 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پنتوتنیک اسید : 12 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • آهن : 10 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ریبوفلاوین : 9 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منگنز : 7 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

قارچ قیفی غنی از مس است – یک ماده معدنی که نقش اصلی را در تولید انرژی بدن، سلامت مغز و متابولیسم آهن ایفا می کند.

آن ها همچنین حاوی مقداری ویتامین D هستند که بدن شما برای حفظ سلامت استخوان ها و سیستم ایمنی بدن به آن نیاز دارد.

به علاوه قارچ قیفی چندین ویتامین B مانند نیاسین و پنتوتنیک اسید را فراهم می کند که هر دو از سیستم عصبی مرکزی بدن شما حمایت می کنند.

2. سرشار از آنتی اکسیدان هاست

قارچ قیفی منبع خوبی از آنتی اکسیدان هاست که ترکیباتی هستند که ممکن است التهاب را کاهش دهند و با خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر از شما در برابر بیماری های مزمن محافظت کنند.

به طور خاص مطالعات لوله آزمایش نشان می‌ دهد که قارچ قیفی حاوی چندین ترکیب آنتی‌ اکسیدانی مانند بتاکاروتن، فلاونوئیدها، پلی‌ فنول‌ ها و اسکوربیک اسید است.

بر اساس برخی از مطالعات لوله آزمایش برخی از ترکیبات جدا شده از قارچ قیفی می تواند به کاهش نشانگرهای التهاب مانند اینترلوکین 6 کمک کند.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است سایر مطالعات لوله آزمایش نیز نشان می دهد که ترکیبات خاص استخراج شده از قارچ قارچ می تواند خواص مبارزه با سرطان داشته باشد و ممکن است رشد سلول های سرطانی را کند کند.

3. از سلامت استخوان ها حمایت می کند

قارچ قیفی یکی از معدود منابع غذایی طبیعی ویتامین D است. ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری است. این به شما کمک می کند تا جذب کلسیم و معدنی شدن بافت استخوان را تنظیم کنید.

اطمینان از اینکه ویتامین D کافی را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، منابع غذایی یا مکمل ها دریافت می کنید مهم است.

در واقع برخی از مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است با خطر بالاتر شکستگی استخوان و پوکی استخوان همراه باشد.

4. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

قارچ قیفی حاوی چندین ریز مغذی است که در حفظ عملکرد سیستم ایمنی نقش دارند.

به عنوان مثال آن ها دارای مس زیادی هستند که برای ایمنی ضروری است. طبق یک بررسی کمبود این ماده معدنی مهم حتی می‌ تواند حساسیت بدن به عفونت‌ های باکتریایی را افزایش دهد.

قارچ قیفی همچنین مقدار خوبی ویتامین D دارد، یک ریز مغذی دیگر که به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن برای محافظت در برابر بیماری و عفونت کمک می کند.

علاوه بر این یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که برخی ترکیبات استخراج شده از قارچ قیفی می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد و بهبود عملکرد سلول های ایمنی شما کمک کند.

عوارض و مضرات قارچ قیفی

مهم است که هنگام جستجوی قارچ احتیاط کنید زیرا قارچ قیفی ممکن است شبیه چندین نوع قارچ دیگر باشد که برخی از آن ها می توانند سمی باشند.

به طور خاص قارچ قیفی اغلب با قارچ های جک اولانترن اشتباه گرفته می شود که سمی هستند و می توانند مشکلاتی مانند تهوع و استفراغ ایجاد کنند.

علاوه بر این قارچ‌ هایی که در نزدیکی بزرگراه‌ ها یا مکان‌ های صنعتی برداشت می‌ شوند ممکن است حاوی غلظت بالایی از فلزات سنگین، آفت‌ کش‌ ها یا سایر آلاینده‌ های مضر باشند.

برخی از افراد نیز ممکن است به انواع خاصی از قارچ ها از جمله قارچ قیفی حساسیت داشته باشند.

اگر بعد از خوردن قارچ قیفی هر گونه عوارض جانبی مانند کهیر، خارش یا مشکلات گوارشی را تجربه کردید، فورا خوردن را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

طرز استفاده از قارچ قیفی در رژیم غذایی

اگرچه به اندازه برخی دیگر از انواع قارچ ها رایج نیست، قارچ های خشک شده و تازه را می توان در بسیاری از فروشگاه ها یافت.

می‌ توانید آن‌ ها را به‌ صورت خام یا پخته میل کنید، اگرچه بیشتر مردم طعم و بافت قارچ‌ های پخته شده را ترجیح می‌ دهند. قارچ های قیفی خشک شده را نیز می توان با خیساندن آن ها در آب داغ تا زمانی که نرم شوند، دوباره هیدراته کرد.

قارچ قیفی افزودنی عالی برای سس پاستا، پیتزا، چاشنی یا ریزوتو است. آن ها همچنین تفت داده شده و به عنوان یک غذای ساده سرو می شوند.

به خاطر داشته باشید که قارچ قیفی حاوی مقدار زیادی آب است که هنگام پختن آن ها آزاد می شود. بنابراین هنگام پختن قارچ قیفی ممکن است بخواهید ابتدا آن ها را خشک کنید. این به حذف رطوبت اضافی قبل از افزودن هر گونه کره یا روغن کمک می کند.

در اینجا دستور العملی برای استفاده از قارچ قیفی وجود دارد که می توانید در خانه امتحان کنید :

  • 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن زیتون و 1 موسیر خرد شده را در یک تابه بزرگ روی حرارت متوسط قرار دهید
  • هر از گاهی هم بزنید و بپزید تا موسیرها شفاف شوند. سپس 2 تا 3 حبه سیر خرد شده را به تابه اضافه کنید و 1 تا 2 دقیقه دیگر تفت دهید
  • مخلوط سیر و موسیر را در یک بشقاب جداگانه کنار بگذارید
  • تابه را پاک کنید تا روغن آن گرفته شود، 454 گرم قارچ قیفی را به تابه اضافه کنید و 4 تا 5 دقیقه بپزید. حتما آن ها را کاملا بشویید و انتهای ناصاف را قبل از پختن جدا کنید
  • 1 قاشق غذاخوری (14 گرم) کره را اضافه کنید و 2 تا 3 دقیقه دیگر بپزید
  • در آخر سیر و موسیر پخته شده را مخلوط کرده و کمی نمک و فلفل بپاشید و نوش جان کنید

خلاصه

قارچ قیفی، نوعی قارچ همه کاره و مغذی سرشار از فیبر، ویتامین D، مس و ویتامین B است.

این نوع قارچ ها منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند که ممکن است به تقویت سلامت استخوان و عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

بهتر از همه، آن ها خوشمزه هستند و به راحتی می توان آن ها را در انواع دستور العمل ها از جمله سس پاستا، چاشنی، ریزوتو و غذاهای جانبی به کار برد.

سعی کنید آن ها را با قارچ های دیگر در رژیم غذایی خود جایگزین کنید تا از مزایای بالقوه بسیاری که آن ها به شما ارائه می دهند بهره مند شوید.

همچنین بخوانید : خواص قارچ یال شیر

منبع : healthline