خواص درمانی گیاه آرنیکا برای سلامتی بدن چیست؟

خواص گیاه آرنیکا
خواص گیاه آرنیکا

آرنیکا یک گیاه دارویی از خانواده کاسنیان است.

چندین گونه آرنیکا حاوی یک ترکیب ضد التهابی هستند و تصور می شود که این ترکیب درد و کبودی را تسکین می دهد. آرنیکا معمولا به صورت موضعی روی پوست اعمال می شود اما فرم های خوراکی نیز موجود هستند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی گیاه آرنیکا برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

گیاه آرنیکا چیست؟

آرنیکا (به انگلیسی : Arnica) از مناطق نیمه کوهستانی غرب آمریکای شمالی به دست می آید. همچنین می توان آن را در مناطق قطبی اروپا، آسیا و آمریکای شمالی یافت.

گیاه آرنیکا دارای برگ های بلند و کرکی است و گل های آن به رنگ زرد روشن یا نارنجی هستند.

ماده ضدالتهابی موجود در آرنیکا هلنالین نام دارد. این ترکیب هنگام مصرف بسیار سمی است همچنین اگر رقیق نشود می تواند پوست را تحریک کند.

آرنیکا اغلب به عنوان پماد، ژل یا کرم موضعی بدون نسخه (OTC) فروخته می شود. همچنین به عنوان یک داروی موضعی هومیوپاتی یا به صورت خوراکی عرضه می شود. داروهای هومیوپاتی بسیار رقیق هستند.

سایر اشکال عبارتند از :

  • عصاره ها
  • تنتورها
  • مکمل های خوراکی
  • پودرها
  • روغن آروماتراپی
  • گیاه خشک شده

فواید و مزایای گیاه آرنیکا برای سلامتی بدن

1. به درمان آرتروز کمک می کند

استئوآرتریت اغلب به عنوان آرتروز شناخته می شود. در این شرایط غضروفی که از مفاصل محافظت می کند به مرور زمان فرسوده می شود و اغلب با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) درمان می شود.

برخی تصور می کنند که آرنیکا جایگزین ایمن و طبیعی برای داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی است.

در یک بررسی در سال 2013 محققان استرالیایی هفت کارآزمایی را در مورد داروهای گیاهی موضعی برای آرتروز بررسی کردند.

به نظر می رسد ژل آرنیکا تقریبا به خوبی ایبوپروفن عمل می کنند. مزایا شامل کاهش درد و بهبود عملکرد مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز دست است.

با این حال 13 درصد از کسانی که از ژل آرنیکا استفاده کردند عوارض جانبی داشتند و حتی افزایش سفتی و درد مفاصل را گزارش کردند. این با 8 درصد از افرادی که ایبوپروفن مصرف کرده بودند مقایسه می شود.

2. درد و کبودی بعد از جراحی را کاهش می دهد

طرفداران آرنیکا فکر می کنند که می تواند کبودی و تورم بعد از جراحی را کاهش دهد. برای این منظور یا به صورت موضعی استفاده می شود یا به عنوان مکمل خوراکی.

یک بررسی در سال 2016 نشان داد که گونه آرنیکا مونتانا یک جایگزین عالی برای داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی در درمان است که موارد زیر را کاش می دهد :

  • درد بعد از عمل
  • ادم یا تورم
  • خون مردگی یا کبودی

با این حال گفته می شود که نتایج بر اساس فرمولاسیون و دوز متفاوت هستند. بررسی دیگری به این نتیجه رسید که شواهد کافی برای حمایت از استفاده از آرنیکا به صورت خوراکی یا موضعی برای تورم یا کبودی پس از جراحی وجود ندارد.

3. به درمان درد عضلانی کمک می کند

درد عضلانی را میالژی نیز می نامند که با طیف وسیعی از شرایط پزشکی مرتبط است. همچنین ممکن است پس از استفاده بیش از حد از عضلات رخ دهد.

بیشتر مطالعات روی آرنیکا روی درد عضلانی پس از ورزش متمرکز شده است. آرنیکا از دیرباز برای این منظور در مکمل های ورزشی استفاده شده است با این حال شواهد کمی برای حمایت از استفاده از آن وجود دارد.

یک مطالعه استفاده ترکیبی از آرنیکا خوراکی و موضعی را برای آسیب‌ های عضلانی تایید کرد.

نویسندگان این مطالعه هیچ فایده‌ ای از استفاده ی آرنیکا در مقایسه با دارونما پیدا نکردند. دارونما ماده‌ ای است که حاوی هیچ ماده فعالی نیست.

عوارض و مضرات گیاه آرنیکا

آرنیکا دارای عوارض جانبی شناخته شده ای است. این امر حتی زمانی که در پمادها یا کرم های موضعی بسیار رقیق استفاده می شود نیز صادق است. عوارض جانبی جدی تری ممکن است با اشکال خوراکی رخ دهد.

استفاده موضعی

در فرمول‌ های رقیق‌ تر، آرنیکا ممکن است یک واکنش آلرژیک خفیف ایجاد کند. این اغلب در افرادی که به گیاهان خانواده کاسنیان حساسیت دارند اتفاق می افتد. این گیاهان عبارتند از :

  • راگوید (پیر گیاه)
  • گل همیشه بهار
  • گل داوودی
  • مینای چمنی

آرنیکا همچنین می تواند باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب شود. این احتمال در صورت استفاده بیش از حد بیشتر است.

استفاده خوراکی

اکثر داروهای هومیوپاتی آرنیکا بسیار رقیق هستند. اینها به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شوند اگرچه برخی از اشکال ممکن است حاوی مقادیر قابل تشخیص هلنالین باشند. این اشکال خطرات سلامتی دارند.

هلنالین در صورت مصرف خوراکی می تواند باعث موارد زیر شود :

  • تحریک دهان و گلو
  • دل درد
  • اسهال
  • استفراغ
  • تنگی نفس
  • کبودی و خونریزی آسان
  • ضربان قلب تند
  • فشار خون بالا

از فرآورده های خوراکی حاوی آرنیکا خالص خودداری کنید. اینها بیشتر احتمال دارد علائم را ایجاد کنند. آن ها همچنین می توانند به قلب آسیب برسانند و خطر نارسایی اندام ها، کما و مرگ را افزایش دهند

موارد منع مصرف و تداخل دارویی

در تئوری آرنیکا می تواند لخته شدن خون را کند کند. استفاده از هر گونه آرنیکای غیر هومیوپاتی باید دو هفته قبل از جراحی قطع شود.

اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید از آرنیکا اجتناب کنید. این ترکیب می تواند خطر خونریزی و کبودی را افزایش دهد. این داروها شامل موارد زیر می شوند :

  • کومادین (وارفارین)
  • پلاویکس (کلوپیدوگرل)
  • هپارین
  • ایبوپروفن و ناپروکسن

اطلاعات کمی در مورد ایمنی آرنیکا در دوران بارداری وجود دارد. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید قبل از استفاده از آرنیکا به هر شکلی با پزشک مشورت کنید.

روش های استفاده از گیاه آرنیکا

آرنیکا مونتانا گونه ای است که بیشتر برای اهداف پزشکی استفاده می شود.

بیشتر آرنیکاها بسیار رقیق شده هستند و به صورت ژل، پماد و عصاره های بدون هلنالین فروخته می شوند. این در مورد پودرهای آرنیکا، کپسول ها و سایر اشکال خوراکی نیز صادق است.

هنگام خرید آرنیکا به دنبال مارک هایی باشید که توسط یک نهاد گواهی مستقل آزمایش شده اند مانند :

  • داروسازی ایالات متحده (USP)
  • بنیاد استاندارد بنیاد ملی بهداشت NSF

به این ترتیب می توانید از دقیق بودن برچسب محصول مطمئن شوید. همچنین می توانید تشخیص دهید که آیا هلنالین در محصول وجود دارد یا خیر.

مطمئن شوید که نام لاتین گونه آرنیکا (مانند آرنیکا مونتانا) روی برچسب محصول باشد. مراقب هر محصولی باشید که ادعا می کند آرنیکای خالص دارد.

هرگز آرنیکای خشک شده را نخرید. آرنیکای تازه را پرورش ندهید و از آن برای تهیه چای یا تونیک استفاده نکنید. هیچ راهی برای تعیین دوز ایمن آرنیکا در خانه وجود ندارد و قرار گرفتن در معرض هلنالین می تواند خطرناک باشد.

بیشتر فرآورده های آرنیکا را می توان در دمای اتاق نگهداری کرد. به عنوان یک قانون کلی آن ها را در ظروف اصلی خود نگهداری کنید و از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

هرگز بیش از دوز ذکر شده در برچسب محصول را استفاده نکنید. آرنیکا که تاریخ انقضای آن گذشته است را دور بریزید.

خلاصه

آرنیکا گیاهی است که معمولا برای درمان درد استفاده می شود اما شواهد محدودی برای حمایت از استفاده از آن وجود دارد.

اعتقاد بر این است که آرنیکا به تسکین درد مرتبط با آرتریت و درد عضلانی کمک می کند. همچنین برای درمان تورم و کبودی پس از جراحی به صورت موضعی و خوراکی استفاده می شود.

وقتی آرنیکا رقیق نشده باشد ممکن است عوارض جانبی مانند حالت تهوع، ضربان قلب سریع و کبودی یا خونریزی ایجاد کند. همچنین ممکن است با داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد.

همیشه قبل از استفاده از هر داروی گیاهی از یک پزشک سوال کنید. به دنبال آرنیکایی باشید که رقیق شده و توسط شخص ثالث آزمایش شده است.

همچنین بخوانید : خواص روغن آرنیکا برای موی سر

منبع : verywellhealth