شکلات برای رفلاکس معده مفید است یا مضر؟

شکلات برای رفلاکس معده مفید است یا مضر؟
شکلات برای رفلاکس معده مفید است یا مضر؟

رفلاکس معده به مری (GER) یک جریان معکوس اسید به مری است، لوله ای که گلوی شما را به معده شما متصل می کند. این اسیدها می توانند به مری شما آسیب بزنند یا باعث سوزش سر دل شوند.

بیست درصد از جمعیت آمریکا رفلاکس معده دارند. اگر رفلاکس شما دو بار یا بیشتر در هفته اتفاق بیفتد ممکن است به بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) مبتلا شده باشید. اگر این بیماری درمان نشود می تواند منجر به عوارض جدی برای سلامتی شود.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی شکلات برای رفلاکس معده و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای شکلات برای رفلاکس معده

محققان در مورد این موضوع که آیا شکلات برای رفلاکس معده خوب است یا نه پاسخ های متفاوتی دارند. دکتر لورن گرسون از دانشگاه استنفورد می گوید که افراد مبتلا به رفلاکس معده می توانند شکلات بخورند بدون اینکه عوارض بدی را تجربه کنند.

او می گوید که قهوه و غذاهای تند نیز نباید ممنوع باشد. او همچنین می‌ گوید که شواهد کافی برای اثبات اینکه برخی غذاها رفلاکس معده را بدتر می‌ کنند وجود ندارد.

دکتر لورن گرسون توضیح می دهد که اجتناب از برخی غذاهای محرک ممکن است برای کمک به یک مورد خفیف رفلاکس معده مناسب باشد.

اکثر مطالعات در این زمینه بر روی تاثیر یک غذا بر فشار اسفنکتر یا افزایش اسیدیته آن در معده متمرکز شده‌ اند نه اینکه اجتناب از غذا به درمان علائم کمک می کند یا نه.

برای موارد پیشرفته‌ تر رفلاکس معده او می‌ گوید که به خوردن شکلات ادامه دهید. برخی از مطالعات نشان می دهد که شکلات تلخ ممکن است مواد شیمیایی را که بدن شما در پاسخ به استرس آزاد می کند کاهش دهد. برخی افراد گزارش می دهند که استرس تولید اسید معده را افزایش می دهد اما محققان مدرکی برای این موضوع ندارند.

عوارض و مضرات شکلات برای رفلاکس معده

مصرف کاکائو می تواند باعث افزایش سروتونین شود. این افزایش می تواند باعث شل شدن اسفنکتر مری و افزایش محتویات معده شود.

کافئین و تئوبرومین موجود در شکلات نیز ممکن است باعث رفلاکس معده شوند.

پودر کاکائو موجود در شکلات اسیدی است و ممکن است علائم بیماری شما را افزایش دهد. کاکائو می تواند باعث شود سلول های روده ای که اسفنکتر مری را شل می کنند موجی از سروتونین آزاد کنند. هنگامی که این ماهیچه شل می شود، محتویات معده می تواند افزایش یابد. این باعث احساس سوزش در مری می شود.

شکلات همچنین حاوی کافئین و تئوبرومین است که می تواند علائم بیماری را افزایش دهد.

موارد دیگری که ممکن است اسفنکتر تحتانی مری را شل کند عبارتند از :

  • میوه های خانواده مرکبات
  • پیازها
  • گوجه فرنگی ها
  • قهوه
  • الکل
  • سیگار کشیدن

گزینه های درمانی برای رفلاکس معده

موارد خفیف رفلاکس معده ممکن است به داروهای بدون نسخه (OTC) به خوبی پاسخ دهند :

  • آنتی اسیدها می توانند به خنثی کردن اسیدهای معده و تسکین سریع علائم آن کمک کنند
  • مسدود کننده های H2 مانند سایمتیدین و فاموتیدین می توانند میزان اسید تولیدی معده را کاهش دهند
  • مهارکننده های پمپ پروتون مانند امپرازول نیز اسید معده را کاهش می دهند. آن ها همچنین می توانند به بهبود مری کمک کنند

اگر سبک زندگی تغییر کرد و داروهای بدون نسخه برای شما موثر نبود با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. آن ها می توانند داروهای قوی تری تجویز کنند و به شما اطلاع دهند که آیا می توانید این داروها را با هم مصرف کنید یا خیر.

مسدود های H2 قوی شامل نیزاتیدین هستند. مهار کننده های پمپ پروتون با قدرت تجویزی شامل اسموپرازول و لانزوپرازول هستند. این داروهای تجویزی خطر کمبود ویتامین B12 و شکستگی استخوان را کمی افزایش می دهند.

بسته به شدت علائم شما پزشک ممکن است دارویی مانند باکلوفن را برای تقویت مری پیشنهاد کند. این دارو عوارض جانبی قابل توجهی از جمله خستگی و گیجی دارد. با این حال ممکن است به کاهش دفعات شل شدن اسفنکتر کمک کند و اجازه ندهد اسید به سمت بالا جریان یابد.

اگر داروهای تجویزی جوب ندادند جراحی گزینه دیگری است. پزشک شما ممکن است یکی از دو روش زیر را پیشنهاد دهد؛

  • جراحی LINX که شامل استفاده از دستگاهی ساخته شده از دانه های تیتانیوم مغناطیسی برای تقویت اسفنکتر مری است
  • نوع دیگری از جراحی فوندوپلیکاسیون نیسن نام دارد. این روش شامل تقویت اسفنکتر مری با پیچاندن بالای معده در اطراف قسمت تحتانی مری است

خلاصه

بسیاری از پزشکان در صورت داشتن رفلاکس معده شما را از خوردن شکلات منع می کنند.

مانند بسیاری از شرایط دیگر رفلاکس معده شما احتمالا منحصر به فرد خواهد بود. این به این معنی است که چه چیزی باعث تحریک و بهبود علائم بیماری می شود بسته به فرد می تواند متفاوت باشد.

شاید بهتر باشد مصرف شکلات را در حد اعتدال آزمایش کنید. از آنجا می توانید ثبت کنید که شکلات چه احساسی به شما می دهد و آیا علائم رفلاکس معده شما را بدتر می کند یا خیر.

همچنین بخوانید : خواص شکلات تلخ چیست؟

منبع : healthline