طرز تهیه کشک بادمجان

طرز تهیه کشک بادمجان

طرز تهیه کشک بادمجان

 وقتی دانشجو بودیم همیشه دنبال غذاهای ساده‌ای می‌گشتیم که از خوردنش لذت ببریم و درعین‌حال همه مواد را داشته باشیم. کشک‌بادمجان یکی از غذاهایی بود که با امکانات محدود خوابگاه می‌توانستیم به‌راحتی درست کنیم و از خوردنش لذت ببریم. حتی در روزهایی که قرار بود پیک‌نیک دوستانه داشته باشیم، اولین انتخاب ما برای ناهار در فضای باز کشک‌بادمجان بود.

حالا خیلی از آن روزها گذشته و کشک‌بادمجان مجلسی با آن غذای ساده خوابگاهی فرق دارد. این غذا به‌قدری خوشمزه و اشتهاآور است که می‌توانید از آن در سفره مهمانی خود استفاده کنید. اما طرز تهیه کشک ‌بادمجان مجلسی کمی با کشک‌بادمجان معمولی متفاوت است و باید به مواد تشکیل‌دهنده آن دقت بیشتری کرد.

 درباره کشک‌بادمجان

کشک بادمجان غذایی معروف و منحصربه‌فرد در بین ذائقه ایرانی است که طعم خاصی دارد. کشک‌بادمجان که به‌صورت کشکو بادمجان تلفظ می‌شود، اسم یکی از غذاهای اصلی ایرانی است که ریشه آن به شمال کشور می‌رسد. کشک‌بادمجان به‌عنوان پیش‌غذا یا غذای اصلی سرو می‌شود. این غذا سرشار از طعم‌های دوست‌داشتنی که مهمان‌های شما در هر سن‌وسالی عاشق طعمش می‌شوند.

در طرز تهیه کشک ‌بادمجان کشک به‌صورت خشک یا مایع تولید می‌شود. شکل خشک کشک می‌تواند رشته‌ای یا پودری باشد که باید در جای خشک و خنک نگهداری کنید و برای استفاده از کشک خشک آماده، مقداری از آن را در ظرفی بریزید و با آب جوش مخلوط کنید. بااین‌حال، کشک مایع باید در یخچال نگهداری شود و می‌توان از آن به طور مستقیم در دستور پخت استفاده کنید.

 کشک‌بادمجان غذای خوشمزه‌ای است که در منوی بسیاری از بانوان ایرانی قرار دارد. این غذای اصیل و قدیمی ایرانی را می‌توان به‌راحتی در منزل با موادی که در دسترس است؛ مانند بادمجان، پنیر دلمه، سیر و پیاز تهیه کرد و با نان و سبزی‌ها میل کرد. امیدواریم از خوردن آن لذت ببرید پس با ما همراه باشید تا طرز تهیه این غذای خوشمزه را یاد بگیرید.

 مواد لازم برای کشک‌بادمجان مجلسی

کشک بادمجان به عنوان یک شام لذیذ و هم به عنوان یک غذای ایرانی برای تولد و مناسبت‌های مختلف درست کرده و به شکل فینگرفود سرو کنید.

 در اینجا من بهترین طرز تهیه کشک ‌بادمجان را که خیلی از اطرافیانم از آن تعریف کرده‌اند را با شما به اشتراک می‌گذارم. قول می‌دهم اگر از این روش استفاده کنید، قطعاً از کشک و بادمجان سیر نمی‌شوید.

 مواد لازم

بادمجان متوسط

6 عدد

کشک شیرین

4 قاشق غذاخوری

پیاز در اندازه متوسط

2 عدد

سیر

4 حبه

عصاره قلم

یک عدد

پودر گردو

3 قاشق غذاخوری

پونه کوهی

2 قاشق غذاخوری

روغن

به‌اندازه کافی

فلفل سیاه، زردچوبه و نمک

به‌اندازه کافی

  • مدت زمان آماده‌سازی 50 دقیقه

  مرحله اول: بادمجان را تفت دهید

 یکی از مهم‌ترین نکات برای طرز تهیه کشک ‌بادمجان، کبابی کردن بادمجان‌هاست که طعم فوق‌العاده لذیذی به این غذا می‌دهد. البته برخی از افراد طعم بادمجان کبابی را دوست ندارند و بهتر است آنها را سرخ کنند. اگر می‌خواهید بادمجان را کباب کنید بدون اینکه پوست یا دم آن را بردارید، آن را به سیخ بکشید و روی شعله گاز یا زغال کباب کنید.

بعد از اینکه شروع به چکیدن کرد و شل شد آن را از روی حرارت بردارید حالا باید پوست و ساقه بادمجان‌ها را بگیرید و له کنید. اگر می‌خواهید بادمجان‌ها را سرخ کنید باید پوست آن‌ها را بگیرید و به‌صورت ورقه‌ای برش دهید. سپس آن را در آب و نمک قرار دهید و 4 ساعت صبر کنید تا آب قهوه‌ای آن خارج شود. با این روش طعم تند و تلخ بادمجان را می‌گیرید.

دو طرف بادمجان را سرخ کنید و روی حرارت ملایم بگذارید کاملاً بپزد. در مرحله بعد باید بادمجان‌های سرخ شده را له کنید.

 نکته مهم: برای اینکه بادمجان‌ها در حین سرخ‌کردن روغن کمتری به خود بگیرند و رنگ طلایی داشته باشند، با برس کمی ماست روی بادمجان‌ها بمالید. این روش بر طعم بادمجان تأثیری نداشته و غذا را خراب نمی‌کند.

 مرحله دوم: تهیه پیازداغ

 در این مرحله از طرز تهیه کشک ‌بادمجان خوشمزه، باید پیاز را خلال کنید. سپس با کمی روغن تفت دهید تا رنگ آنها روشن شود و سیر رنده شده را اضافه کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا بوی سیر به مشام برسد. زردچوبه و فلفل سیاه را به پیازداغ اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا یکدست شود.10 ثانیه قبل از خاموش‌کردن حرارت، نعنا خشک یا پونه کوهی خشک را اضافه کنید. سپس شعله را کم کنید تا نعنا نسوزد و سیاه نشود.

 مرحله 3: مواد را مخلوط کنید

 در این بخش از طرز تهیه کشک ‌بادمجان می‌توانید بادمجان له شده را در همان ظرفی که سیر و پیاز تند را در آن آماده کرده‌اید، اضافه کنید. در این صورت باید 10 ثانیه بعد از ریختن نعناع خشک این کار را انجام دهید تا نسوزد یا می‌توانید یک بشقاب دیگر آماده کنید و پوره بادمجان را روی آن بگذارید و سپس تمام پیازداغ را روی آن بریزید.

 مرحله 4: کشک را اضافه کنید

 کشک را با مقداری عصاره پر و پودر گردو ترکیب کنید. سپس این مواد را روی بادمجان بریزید و خوب مخلوط کنید. شعله باید کم باشد تا مواد نسوزند. اگر کشک خیلی سفت بود قبل از ریختن داخل بادمجان آن را با چند قاشق آب گرم مخلوط کنید سپس داخل بادمجان بریزید. غذای شما باید روی حرارت بماند تا آب کاملاً خشک شود و داخل روغن بیفتد. در آخر نمک اضافه کنید.

 نکاتی کلیدی در طرز تهیه کشک ‌بادمجان

  • بادمجان یکی از مهم‌ترین مواد اولیه برای تهیه این غذا است که اگر بی‌کیفیت و کهنه باشد طعم غذای شما را خراب می‌کند. بادمجان‌های تند و مانده طعم جالبی ندارند و اگر انتظار دارید همه از طعم لذیذ غذای شما به وجد بیایند، باید از بادمجان‌های تازه و نه تلخ و تند استفاده کنید.

  • کیفیت کشک در خوش‌طعم شدن غذا تأثیر بسزایی دارد. کشک ترش به‌طورکلی برای دستور کشک‌بادمجان مناسب نیست و بهتر است از کشک تازه پاستوریزه استفاده کنید. قبل از قراردادن آن در غذا، مزه آن را فراموش نکنید و در صورت لزوم با کمی شکر مخلوط کنید تا شیرین شود.

  • برای عصاره هم می‌توانید از عصاره گوشت گاو (موجود در بازار) استفاده کنید.

  • در طرز تهیه کشک ‌بادمجان مقدار گردو سلیقه‌ای است و می‌توانید مقدار آنها را افزایش دهید. گردو خنکی را از کشک می‌گیرد و طعم لذیذتری به غذای شما می‌بخشد.

  • استفاده از سیر در این غذا اختیاری است و می‌توانید آن را بردارید یا سیر کمتری در غذا بریزید.

  • برای طرز تهیه کشک ‌بادمجان اگر می‌خواهید کشک‌بادمجانتان شیک‌تر و خوشمزه‌تر شود، مقداری گوشت چرخ‌کرده را با سیر و پیاز تفت دهید و به غذا اضافه کنید. در این صورت دیگر نیازی به عصاره مداد نخواهید داشت.

  • نکته دیگر در طرز تهیه کشک ‌بادمجان برای خوش‌طعم شدن این غذا می‌توانید به‌جای زردچوبه از زعفران استفاده کنید که در مرحله آخر باید به غذایتان اضافه شود.

  • ازآنجایی‌که کشک حاوی مقداری نمک است، بهتر است در مرحله آخر نمک را اضافه کنید تا غذا شور نباشد.

 سخن پایانی

بیاید قبول کنیم که کشک و بادمجان یک پیش‌غذای عالی است. کشک‌بادمجان خانگی که به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین پیش‌غذاهای ایرانی در مهمانی‌ها تهیه و سرو شده مطابق با هر سلیقه‌ای قابل‌تغییر است؛ چون برخی از افراد ترجیح می‌دهند مواد ماست و بادمجان را جداگانه سرو کنند.

مثلاً بادمجان را با پیاز و نعناع تند مخلوط کرده و با گردو، نعناع و خلال پیاز تند تزیین می‌کنند و کشک را در ظرف مناسبی ریخته و با ظرف بادمجان تزیین شده سر میز سرو می‌کنند. در این مطلب یک روش پخت آسان ولی کاملاً مجلسی از طرز تهیه کشک ‌بادمجان به شما آموزش داده‌ایم که به یاد ایام قدیم در کنار عزیزانتان میل کنید.