5 خاصیت شگفت انگیز آب آلوئه ورا برای سلامتی بدن

خواص آب آلوئه ورا
خواص آب آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گونه گیاهی آبدار از تیره آلوئه است. در آب و هوای گرمسیری به وفور رشد می کند و قرن ها به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار گرفته است.

آب آلوئه ورا (به انگلیسی : Aloe Vera Juice) مایعی غلیظ است که از گوشت برگ های گیاه آلوئه ورا تهیه می شود و از لحاظ تاریخی هم به صورت موضعی و هم به صورت خوراکی استفاده شده است.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی آب آلوئه ورا برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا خواهید شد. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب آلوئه ورا برای سلامتی بدن

1. حاوی آنتی اکسیدان است

بر اساس مطالعات لوله آزمایش تصور می شود که گیاه آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است. به همین دلیل است که بسیاری از افراد از آن برای درمان و تسکین برخی بیماری‌ های پوستی مانند سوختگی و زخم‌ ها استفاده می‌ کنند.

فعالیت ضد التهابی پیشنهادی آن به لطف پلی فنول ها – گروهی از ترکیبات گیاهی غنی از آنتی اکسیدان است.

آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند – که به عنوان استرس اکسیداتیو نیز شناخته می شود. تحقیقات نشان داده است که استرس اکسیداتیو مزمن می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری ها از جمله بیماری قلبی و حتی برخی سرطان ها را افزایش دهد.

با این حال در حال حاضر هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد آب آلوئه ورا مستقیما بر درمان این شرایط تاثیر دارد.

2. ممکن است به درمان بیماری های پوستی کمک کند

تصور می شود که آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی است و آن را به یک درمان بالقوه برای سوختگی و سایر اختلالات پوستی مانند درماتیت آتوپیک تبدیل می کند.

بسیاری از فواید آلوئه ورا بر سلامت پوست زمانی که به صورت موضعی استفاده شود دیده می شود. با این حال تحقیقات محدودی در مورد مکمل های خوراکی آلوئه ورا وجود دارد.

یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه 40 میکروگرم استرول های آلوئه ورا به مدت 12 هفته خاصیت ارتجاعی پوست را در گروهی از مردان زیر 46 سال بهبود بخشید.

مطالعه دیگری به طور مشابه نشان داد که مصرف آلوئه ورا باعث بهبود تولید کلاژن و کاهش ظاهر چین و چروک در گروهی از زنان بالای 40 سال شد.

توجه به این نکته مهم است که در هر دوی این مطالعات از آلوئه ورا به عنوان یک مکمل استفاده شده است نه آب آلوئه ورا. علاوه بر این اگرچه این تحقیق امیدوار کننده است اما قطعی نیست و آزمایش‌ های انسانی بیشتری مورد نیاز است.

3. ممکن است برای درمان پیش دیابت مفید باشد

تحقیقات قدیمی نشان داده است که هم ژل و هم آب آلوئه ورا ممکن است سطح قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد.

در مقابل دو بررسی جداگانه نشان دادند که نوشیدن آب آلوئه ورا قند خون ناشتا را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود نمی بخشد – اگرچه در افراد مبتلا به پیش دیابت این کار را انجام می دهد.

علاوه بر این مطالعه دیگری مشاهده کرد که آب آلوئه ورا هم سطح قند خون و هم سطح اسید چرب خون را در افراد مبتلا به پیش دیابت بهبود می بخشد.

در حالی که این امیدوار کننده به نظر می رسد تحقیقات محدود است. برای تایید رابطه بین آب آلوئه ورا و کنترل قند خون به کارآزمایی های بزرگ تر، تصادفی و کنترل شده نیاز است.

علاوه بر این مکمل‌ های آلوئه‌ ورا درمان جایگزین برای دیابت در نظر گرفته نمی‌ شوند.

4. ممکن است به درمان مشکلات گوارشی کمک کند

آب آلوئه ورا حاوی گلیکوزیدهای آنتراکینون است. اینها ترکیبات گیاهی با اثرات ملین هستند که می توانند به رفع یبوست کمک کنند.

با این حال تحقیقات در مورد این موضوع منسوخ شده است و ایمنی استفاده از آب آلوئه ورا برای درمان یبوست ناشناخته است.

در سال 2002 سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دیگر ملین های آلوئه ورا را برای فروش بدون نسخه تایید نکرد زیرا آن ها برای تایید ایمنی و اثربخشی آزمایش نشده اند.

برخی از تحقیقات اولیه نشان می دهد که شربت آلوئه ورا می تواند به درمان و کاهش علائم بیماری رفلاکس معده (GERD) کمک کند. سایر تحقیقات اولیه نتایج امیدوار کننده ای را برای استفاده از عصاره آلوئه ورا برای درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نشان می دهد.

در نهایت اگرچه ممکن است آلوئه ورا فواید گوارشی داشته باشد هنوز تحقیقات کافی مبنی بر ایمنی یا دوز مصرف آن برای این اهداف وجود ندارد.

5. ممکن است سلامت دندان و دهان را بهبود بخشد

برخی از مطالعات حیوانی نشان می دهد که آلوئه ورا خواص ضد باکتریایی دارد و می تواند برای درمان برخی از بیماری های دندانی و دهانی استفاده شود.

به علاوه یک مطالعه روی 74 فرد مبتلا به فیبروز تحت مخاطی دهان – یک بیماری مزمن که باعث درد و التهاب در دهان می شود – نشان داد که مصرف 30 میلی لیتر آب آلوئه ورا دو بار در روز به مدت 3 ماه به اندازه درمان های سنتی مانند هیدروکورتیزون موثر است.

مطالعه دیگری نشان داد که دهان شویه آلوئه ورا به طور موثر شدت و درد مربوط به موکوزیت دهان – یک عارضه جانبی رایج شیمی درمانی و درمان های پرتودرمانی – را در افراد مبتلا به سرطان سر و گردن کاهش می دهد.

علاوه بر این مطالعه ای روی 64 فرد مبتلا به سرطان نشان داد که استفاده از محلول دهانشویه آلوئه ورا 3 بار در روز به مدت 14 روز به کاهش بروز و درد مرتبط با استوماتیت ناشی از شیمی درمانی که یک عفونت در دهان است کمک کرد.

همچنین حدس زده می شود که دهانشویه آلوئه ورا می تواند به کاهش پلاک دندان و مدیریت درد و تورم پس از جراحی دهان کمک کند.

اگرچه داده‌ های دراز مدت بیشتری مورد نیاز است این مطالعات نشان می‌ دهد که آب آلوئه‌ ورا می‌ تواند یک رویکرد جایگزین برای درمان برخی از بیماری‌ های دندانی و دهانی ارائه دهد.

عوارض و مضرات آب آلوئه ورا

آلوئه ورا را می توان به صورت آب آلوئه ورا یا ژل استفاده کرد. آب آن را می توان به عنوان شیره در نظر گرفت زیرا از قسمت برگ گیاه آلوئه به دست می آید. از طرف دیگر ژل ماده غلیظی است که از قسمت های داخلی گیاه می آید.

به طور کلی آب آلوئه ورا را می توان به عنوان نوشیدنی مصرف کرد در حالی که ژل اغلب به صورت موضعی استفاده می شود.

برخی تحقیقات استفاده از آب آلوئه ورا و مکمل ها را برای شرایط مختلف سلامتی پیشنهاد می کنند. با این حال بیشتر داده‌ های موجود از مطالعات کوچک و کوتاه‌ مدت به دست می‌ آیند و هنوز به آزمایش‌ های بالینی بزرگ‌ تر انسانی نیاز است.

ایده خوبی است که قبل از امتحان هر چیز جدیدی در رابطه با رژیم غذایی و سلامت خود – از جمله اضافه کردن آب آلوئه ورا یا مکمل ها به برنامه روزانه خود با یک متخصص صحبت کنید.

این امر مخصوصا اگر باردار هستید یا در حال شیردهی هستید صادق است زیرا ایمنی محصولات آلوئه ورا در این گروه ها ناشناخته باقی مانده است.

به طور مشابه در صورت مصرف هر گونه دارویی برای جلوگیری از تداخل احتمالی حتما با پزشک خود صحبت کنید.

خلاصه

آلوئه ورا معمولا به عنوان یک ژل موضعی برای درمان آفتاب سوختگی استفاده می شود. اما ممکن است فواید سلامتی دیگری نیز داشته باشد که عمدتا به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن است.

تحقیقات اولیه نشان داده است که آلوئه ورا ممکن است برای سلامت پوست، دندان، دهان و دستگاه گوارش شما مفید باشد. حتی ممکن است کنترل قند خون را بهبود بخشد. با این حال برای تایید این مزایا به داده های طولانی مدت بیشتری از آزمایشات بالینی انسانی نیاز است.

قبل از استفاده از محصولات آلوئه ورا به خصوص اگر باردار یا شیرده هستند و یا دارویی استفاده می کنید حتما با یک متخصص صحبت کنید.

همچنین بخوانید : خواص و مضرات آلوئه ورا در بارداری

منبع : healthline