5 خاصیت شگفت انگیز رزهیپ (میوه گل رز) برای سلامتی بدن

خواص رزهیپ یا میوه گل رز
خواص رزهیپ یا میوه گل رز

رزهیپ یا میوه گل رز (به انگلیسی : Rose Hips) یکی از بخش‌ های کمتر شناخته شده گل رز است که به شکل پیازهای گرد و پر از دانه بوده و در زیر گلبرگ‌ های رز یافت می‌ شود.

رزهیپ معمولا قرمز مایل به نارنجی است، اگرچه انواع زرد و مشکی نیز یافت می شوند.

برخلاف شکوفه های رز که در ماه های بهار و تابستان شکوفا می شوند، رزهیپ معمولا پس از شکوفه دادن گلبرگ ها و شروع ریزش رشد می کند که معمولا در اوایل تا اواسط پاییز است. در واقع وقتی بعد از اولین یخبندان فصل چیده شوند شیرین‌ تر به حساب می‌ آیند.

رزهیپ سرشار از مواد مغذی و خواص مبارزه با بیماری است.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی رزهیپ یا میوه گل رز برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن بیشتر آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای رزهیپ برای سلامتی بدن

1. سرشار ار مواد مغذی است

در داخل رزهیپ دانه های کوچک و خوراکی زیادی وجود دارد که منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی هستند. 2 قاشق غذاخوری (16 گرمی) رزهیپ وحشی حاوی مواد مغذی زیر می باشد :

  • کالری: 26
  • کربوهیدرات: 6 گرم
  • فیبر: 4 گرم
  • ویتامین A : حدود 4 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B5 : حدود 3 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین C : حدود 76 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین E : حدود 6 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

رزهیپ رنگ قرمز نارنجی خود را از رنگدانه های کاروتنوئیدی به نام لیکوپن و بتا کاروتن می گیرد. نشان داده شده است که این رنگدانه ها سلامت پوست و چشم را تقویت می کنند.

آن ها همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های مبارزه کننده با بیماری ها مانند ویتامین C، کاتچین، کوئرستین و الاژیک اسید هستند. یک رژیم غذایی غنی از این ترکیبات می تواند به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در بدن شما کمک کند.

علاوه بر این ویتامین C نقش کلیدی در سنتز کلاژن و سلامت سیستم ایمنی بدن ایفا می کند.

با این حال محتوای مواد مغذی رز هیپ تا حد زیادی به خاک و شرایط رشد، تکنیک های پردازش و گونه های خاص بستگی دارد. به عنوان مثال بسیاری از گونه های رزهیپ با گرما و آب پردازش می شوند که به طور قابل توجهی سطح ویتامین C آن ها را کاهش می دهد.

2. خواص ضد پیری طبیعی دارد

روغن گل سرخ یک ماده ضد پیری محبوب در جامعه زیبایی است، اگرچه تحقیقاتی که از مزایای آن حمایت می کند محدود است. این روغن با پرس سرد رزهیپ و استخراج روغن های طبیعی آن ساخته شده است.

دانه های رزهیپ سرشار از چربی های اشباع نشده چندگانه هستند که از غشای پوستی سالم حمایت می کنند و از پوست شما در برابر ترکیبات التهابی مانند اشعه ماورا بنفش (UV)، دود سیگار و آلودگی محافظت می کنند.

در یک مطالعه کوچک 8 هفته ای مصرف روزانه 3 میلی گرم پودر رزهیپ منجر به کاهش قابل توجه چین و چروک پوست و افزایش قابل توجهی در رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست شد.

محققان این نتایج را به آنتی اکسیدان قوی، ویتامین C و مشخصات اسیدهای چرب رزهیپ نسبت دادند که همگی از سد پوستی شما محافظت می کنند و آن را دوباره پر می کنند.

علاوه بر این نشان داده شده است که استفاده مستقیم از ویتامین C بر روی پوست، سنتز کلاژن و گردش سلولی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. بنابراین محصولاتی که به طور طبیعی سرشار از ویتامین C هستند مانند روغن گل سرخ ممکن است اثرات ضد پیری داشته باشند.

روغن گل سرخ همچنین ممکن است به بهبود زخم کمک کند. در یک مطالعه اخیر موش‌ های تحت درمان با این روغن نسبت به گروه کنترل به طور قابل‌ توجهی بهبود زخم سریع‌ تر و ایجاد اسکار کمتری داشتند. با این حال تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

3. ممکن است درد آرتریت را کاهش دهد

رزهیپ به خوبی برای تاثیر آن بر درد آرتروز مورد مطالعه قرار گرفته است.

استئوآرتریت یکی از شایع ترین انواع آرتریت است که به ترتیب 10 و 13 درصد از مردان و زنان بالای 60 سال را مبتلا می کند. این بیماری به عنوان کاهش تدریجی غضروف در مفاصل شما تعریف می شود که می تواند منجر به درد و التهاب شدید شود.

یک بررسی اخیر از 24 مطالعه نشان داد که مصرف مکمل رزهیپ ممکن است با مبارزه با استرس اکسیداتیو و التهاب در مفاصل به کاهش علائم آرتروز کمک کند.

علاوه بر این مروری بر سه مطالعه نشان داد که افرادی که پودر رزهیپ مصرف می‌ کنند دو برابر بیشتر احتمال دارد که بهبود درد آرتروز را گزارش کنند. با این حال تعداد مطالعات در این زمینه محدود است.

در نهایت یک بررسی اخیر مشاهده کرد که رزهیپ درد و سفتی را در افراد مبتلا به استئوآرتریت کاهش می‌ دهد اما دامنه حرکتی را بهبود نمی‌ بخشد.

در حالی که به نظر می رسد رزهیپ درد آرتروز را بهبود می بخشد، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر دوزهای مناسب مورد نیاز است.

4. ممکن است به کاهش چربی شکم کمک کند

رزهیپ به عنوان یک کمک بالقوه برای کاهش چربی مورد مطالعه قرار گرفت.

در یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 32 نفر، مصرف روزانه یک قرص 100 میلی گرمی رزهیپ به طور قابل توجهی چربی شکم را در مقایسه با گروه کنترل کاهش داد. نویسندگان این اثر را به تیلی روزید نسبت دادند، یک آنتی اکسیدان قوی که ممکن است متابولیسم چربی را افزایش دهد.

این اثر در تعدادی از مطالعات جوندگان نیز نشان داده شده است. با این حال تحقیقات گسترده تری مورد نیاز است.

5. ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد

مصرف رزهیپ ممکن است با کاهش کلسترول و فشار خون، سلامت قلب را تقویت کند.

در یک مطالعه 6 هفته ای بر روی 31 نفر نوشیدن روزانه یک نوشیدنی حاوی 40 گرم پودر رزهیپ منجر به کاهش قابل توجه فشار خون، کلسترول کل و کلسترول LDL در مقایسه با گروه کنترل شد.

این نوشیدنی همچنین حاوی 31 گرم فیبر بود. نه تنها مصرف فیبر زیاد با سلامت قلب بهتر مرتبط است، بلکه سطوح بالای آنتی اکسیدان رزهیپ نیز ممکن است نقش داشته باشد.

با این وجود، تحقیقات بیشتر ضروری است.

عوارض و مضرات رز هیپ

رزهیپ به طور گسترده ای بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال در حال حاضر مشخص نیست که آیا مصرف آن ها در دوران بارداری و شیردهی بی خطر هست یا نه.

اگرچه تحقیقات در مورد عوارض جانبی خوردن مقادیر زیاد رزهیپ انجام نشده است، مصرف دوزهای بالای ویتامین C ممکن است باعث تهوع، ناراحتی معده، یبوست و سوزش سر دل شود.

در نهایت به دلیل ویتامین C موجود در آن مصرف بیش از حد رز هیپ ممکن است به افراد مبتلا به سنگ کلیه، کم خونی داسی شکل و هموکروماتوز (اختلال آهن) آسیب برساند.

همیشه قبل از شروع یک مکمل جدید با پزشک خود صحبت کنید.

کاربردها و روش های استفاده از رزهیپ

رزهیپ را می توان در غذاها و محصولات تجاری استفاده کرد.

بسیاری از فرهنگ ها آن ها را به سوپ، چای و دسر اضافه می کنند. به عنوان مثال، دمنوش گل سرخ یک نوشیدنی محبوب اروپایی است. در نهایت مرباها و مارمالادهای تهیه شده از این میوه در خاورمیانه رایج هستند.

بعلاوه این میوه را می توان به صورت پودر ریز آسیاب کرد و به عنوان یک مکمل غذایی برای اثرات ضد پیری و سلامت مفاصل استفاده کرد.

روغن گل سرخ به طور گسترده ای در محصولات زیبایی ضد پیری موجود است که می توان آن ها را در فروشگاه ها یا به صورت آنلاین خریداری کرد.

خلاصه

از لحاظ تاریخی، رزهیپ به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. این میوه ممکن است به کاهش علائم پیری و کاهش فشار خون، کلسترول و درد آرتروز کمک کنند.

در حالی که میوه گل رز برای اکثر افراد بی خطر است، بهتر است قبل از امتحان کردن مکمل ها، با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین بخوانید : خواص میوه قهوه چیست؟
منبع : healthline