آیا آزمایش خون می تواند سرطان ریه را تشخیص دهد؟

آزمایش خون برای تشخیص سرطان ریه
آزمایش خون برای تشخیص سرطان ریه

سرطان ریه دومین نوع سرطان شایع در جهان است و هر چه زودتر تشخیص داده شود چشم انداز بهتری دارد. اما بیشتر افراد مبتلا به سرطان ریه تا زمانی که این بیماری به خارج از ریه‌ ها گسترش نیابد نمی‌ دانند که به آن مبتلا هستند.

آزمایش‌ های غربالگری مانند اسکن‌ های تصویربرداری پزشکی می‌ توانند به تشخیص سرطان ریه کمک کنند اما این آزمایش‌ ها با خطراتی همراه هستند و فقط برای افرادی که در معرض خطر بالای سرطان ریه هستند توصیه می‌ شوند.

محققان در حال کار بر روی آزمایش‌ های خونی هستند که می‌ توانند سرطان ریه را زودتر تشخیص دهند.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که آیا آزمایش خون برای تشخیص سرطان ریه مناسب است یا نه؟ با سومیتا همراه باشید؛

در حال حاضر از چه آزمایش هایی برای تشخیص سرطان ریه استفاده می شود؟

آزمایش‌ های تصویربرداری معمولا زمانی انجام می‌ شوند که پزشک مشکوک به سرطان ریه باشد. تست های تصویربرداری زیادی وجود دارد اما همه آن ها راه های مختلفی را برای دیدن داخل بدن شما ارائه می دهند.

آزمایش های تصویربرداری برای سرطان ریه

آزمایش‌ های تصویربرداری که ممکن است پزشک برای بررسی سرطان ریه تجویز کند شامل یکی از موارد زیر است :

  • رادیوگرافی قفسه سینه : می تواند توده هایی را در داخل یا اطراف ریه شما تشخیص دهد
  • سی تی اسکن : جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس دارد و تصاویر مقطعی از بدن شما ایجاد می کند
  • ام آر آی : می تواند برای بررسی سرطان استفاده شود اما در مورد سرطان ریه معمولا برای مشاهده اینکه آیا در حال گسترش است یا خیر استفاده می شود
  • برش‌ نگاری با گسیل پوزیترون : از رنگ برای جستجوی سلول های سرطانی استفاده می کند و می تواند به تعیین محل انتشار سرطان کمک کند
  • اسکن استخوان : به طور خاص برای یافتن سرطانی که به استخوان‌های شما گسترش یافته است، مفید است

تست های تشخیصی سرطان ریه

اگر آزمایش های تصویربرداری نشان دهد که شما ممکن است سرطان ریه داشته باشید با یک آزمایش تشخیصی تایید می شود. این آزمایش ها شامل گرفتن نمونه بافت از بدن شما و بررسی آن در آزمایشگاه است.

تست های تشخیصی سرطان ریه شامل موارد زیر است :

  • سیتولوژی خلط : موادی مانند مخاط را که از ریه های شما سرفه شده است بررسی می کند
  • آسپیراسیون قفسه سینه : آزمایشی است که در آن پزشک با استفاده از سوزن مخصوصی که بین دنده‌ های شما قرار می‌ گیرد نمونه‌ ای از مایع اطراف ریه‌ های شما را می‌ گیرد
  • بیوپسی : سوزنی که یک قطعه کوچک از بافت را به جای مایع جدا می کند
  • برونکوسکوپی : روشی است که در آن پزشک لوله مخصوصی را در راه هوایی شما قرار می دهد تا به ریه های شما نگاه کند یا نمونه بافتی از برونش را بگیرد

آزمایش خون چگونه سرطان ریه را تشخیص می دهد؟

محققان به دنبال راه هایی برای استفاده از نشانگرهای زیستی در خون شما برای تشخیص سرطان ریه قبل از شروع هر گونه علائمی هستند.

پزشکان از نشانگرهای زیستی برای اندازه گیری عینی سلامتی شما استفاده می کنند. در مورد سرطان ریه آنتی‌ بادی‌ ها، پروتئین و DNA غیرطبیعی از سلول‌ های سرطانی خارج می‌ شوند که احتمالا برای غربالگری سرطان ریه استفاده می‌ شوند.

فواید و مزایای آزمایش خون برای سرطان ریه

استفاده از نمونه خون برای آزمایش سرطان ریه مزایای زیادی دارد.

آزمایش خون معمولی در حال حاضر یک روش به خوبی تثبیت شده است. بسیاری از مطب ها و آزمایشگاه ها قادر به انجام آزمایش خون هستند. اکثر مطب های پزشک می توانند برای آزمایش نمونه خون بگیرند.

همچنین این روشی است که برای اکثر مردم ناراحت کننده نیست. برای گرفتن نمونه خون نیازی به داروهای بی حس کننده، رنگ های خاص یا دستگاه های بزرگ نیست و این کار را می توان تنها در چند دقیقه با کمترین عوارض جانبی انجام داد.

تحقیقات فعلی در مورد آزمایش خون برای تشخیص سرطان ریه دلگرم کننده است اما هنوز برای تایید نتایج به کار بیشتری نیاز است.

چه کسانی باید از نظر سرطان ریه غربالگری شوند؟

غربالگری زودهنگام به معنای جستجوی سرطان ریه زمانی است که علائم یا سابقه سرطان ریه را ندارید.

کارگروه خدمات پیشگیرانه در ایالات متحده (USPSTF) یک گروه مشاوره غیردولتی است که از متخصصان پیشگیری از بیماری تشکیل شده است. توصیه آن ها این است که غربالگری زودهنگام سرطان ریه باید به افرادی که در معرض خطر بالای سرطان ریه هستند محدود شود. به طور خاص این به معنی سیگاری های فعلی و سابق بین 50 تا 80 سال است.

در ابتدا ممکن است فکر کنید همه باید به طور منظم غربالگری شوند. مسئله این است که هیچ آزمایش سرطان ریه که کاملا بدون خطر باشد وجود ندارد.

سی تی اسکن توموگرافی کامپیوتری با دوز پایین (LDCT) رایج ترین ابزار غربالگری برای افرادی است که هیچ نشانه ای از سرطان ریه را نشان نمی دهند. این اسکن ها سالانه برای افرادی که در معرض خطر بالای سرطان ریه هستند توصیه می شوند.

اگر یکی از این اسکن ها را داشته باشید در معرض مقدار محدودی تابش قرار خواهید گرفت. قرار گرفتن در معرض تابش این اسکن یک خطر برای سلامتی محسوب می شود. به همین دلیل است که اسکن LDCT سالانه فقط برای یک جمعیت منتخب توصیه می شود.

سوالات متداول در مورد تشخیص سرطان ریه

آیا سرطان ریه در آزمایش خون معمولی خود را نشان می دهد؟

متخصصان در حال حاضر در حال تحقیق هستند که آیا خون شما به طور قابل اعتمادی دارای نشانگرهای زیستی سرطان ریه هست یا خیر.

در حال حاضر سرطان ریه چیزی نیست که یک آزمایش خون معمولی بتواند به طور دقیق آن را تشخیص دهد.

سرطان ریه بیشتر در چه مرحله ای تشخیص داده می شود؟

سرطان ریه معمولا پس از اینکه در سراسر بدن متاستاز پیدا کرد تشخیص داده می شود. اما میزان تشخیص‌ های دیررس سرطان ریه در 20 سال گذشته کاهش یافته است و این تا حدی به دلیل غربالگری اسکن سالانه ریه هاست.

امید به زندگی با تشخیص زودهنگام یا دیرهنگام سرطان ریه چقدر است؟

با توجه به گفته ی انجمن سرطان آمریکا میزان بقای نسبی 5 ساله بسته به اینکه سرطان ریه در چه زمانی تشخیص داده شود بسیار متفاوت است.

  • اگر سرطان ریه سلول غیر کوچک قبل از انتشار در خارج از ریه ها تشخیص داده شود میزان بقای نسبی 5 ساله 64 درصد است
  • هنگامی که سرطان ریه سلول غیر کوچک در هنگام تشخیص به ساختارها یا غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است میزان بقای نسبی 5 ساله 37 درصد است
  • اگر سرطان ریه سلول غیرکوچک قبل از تشخیص به سایر نقاط بدن گسترش یافته باشد میزان بقای نسبی 5 ساله 8 درصد است

علائم اولیه سرطان ریه چیست؟

در مراحل اولیه علائم سرطان ریه مشابه علائم بسیاری از بیماری های دیگر است که همه آن ها سرطانی نیستند. اما اگر مشکوک به سرطان ریه هستید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

علائم اولیه اغلب شامل موارد زیر است :

  • سرفه کردن
  • سرفه خونی
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس

خلاصه

آزمایش خون هنوز برای غربالگری سرطان ریه در دسترس نیست اما چیزی است که محققان در حال کار روی آن هستند. بسیاری از انواع بیومارکرها در خون ممکن است برای نشان دادن سرطان ریه بدون علامت استفاده شوند.

تا زمانی که آزمایش خون معمولی در دسترس نباشد می‌ توانید سرطان ریه را با انجام یک اسکن سالانه ریه ها تشخیص دهید. همچنین اگر سیگار می کشید ممکن است بخواهید آن را ترک کنید.

ترک سیگار می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد یا حتی در صورت ابتلا به سرطان شرایط شما را بهبود بخشد.

همچنین بخوانید : علائم سرطان ریه

منبع : healthline