بوی بد ادرار بدون درد نشانه چیست؟

بوی بد ادرار بدون درد
بوی بد ادرار بدون درد

ادرار یک ماده خوشبو نیست. مواد زائد اغلب بوی مشخصی دارند و برخی افراد آن را شبیه بوی آمونیاک توصیف می کنند.

با این حال اگر ادرار شما بوی مشخصی دارد – یا بوی ماهی یا کپک زدگی – ممکن است نشانه عفونت یا یک بیماری دیگر باشد. همچنین ممکن است نتیجه چیزی باشد که خورده اید یا اینکه آب کافی ننوشیده اید.

در ادامه این مقاله به بررسی علل بوی بد ادرار بدون درد و راهای تشخیص و درمان آن ها آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

علل بوی بد ادرار بدون درد

1. رژیم غذایی

اگر شما جزو 40 درصد افرادی هستید که پس از خوردن مارچوبه بوی مشخصی را در ادرار خود استشمام می کنند، احتمالا می دانید که چگونه غذا می تواند بر ادرار تاثیر بگذارد.

اما ساقه های مارچوبه تنها ماده غذایی مسئول بوی بد ادرار نیستند.

سیر و پیاز دارای مواد شیمیایی حاوی گوگرد هستند و با تجزیه شدن آن ها می تواند ادرار شما را آلوده کند. کلم بروکسل، ماهی هایی مانند سالمون و برخی ادویه ها نیز می توانند بوی ادرار شما را تغییر دهند.

اگر مشکوک هستید که غذاها باعث ایجاد بو می شوند، سعی کنید آن ها را برای چند روز از رژیم غذایی خود حذف کنید تا ببینید آیا بو از بین می رود یا خیر.

لازم نیست برای همیشه از این غذاها اجتناب کنید. فقط بدانید که اگر بخواهید آن ها را بخورید ممکن است بوی خاصی به ادرار شما اضافه کنند.

2. کم آبی بدن

ادرار ترکیبی از آب و مواد شیمیایی است که از بدن شما خارج می شوند.

اگر دچار کم آبی هستید نسبت آب به مواد شیمیایی موجود در ادرار غلیظ کمتر خواهد بود. همین به مواد شیمیایی شانس قوی تری برای تولید بو می دهد. آب بو و مواد شیمیایی را به طور طبیعی رقیق می کند.

سایر علائم کم آبی بدن عبارتند از :

  • ادرار تیره
  • خشکی دهان
  • احساس خستگی
  • سردرد
  • خشکی پوست
  • افزایش تشنگی

3. عفونت مجاری ادراری

تغییر در بوی ادرار ممکن است اولین علامت عفونت دستگاه ادراری (UTI) باشد. به زودی پس از آن ممکن است در هنگام ادرار کردن درد هم احساس کنید.

بو توسط باکتری های موجود در ادرار شما ایجاد می شود. این باکتری ها می توانند رشد کنند و به سایر قسمت های دستگاه ادراری مانند مثانه یا کلیه ها گسترش یابد.

عفونت دستگاه ادراری در زنان شایع تر است زیرا مجرای ادرار کوتاه دارند. این امر احتمال راه یافتن باکتری ها به دستگاه ادراری و ایجاد عفونت را افزایش می دهد.

4. عفونت مقاربتی

چندین عفونت مقاربتی (STIs) از جمله کلامیدیا و تریکومونیازیس می توانند باعث ترشحات واژن شوند. این ترشحات غیر معمول ممکن است بوی ادرار شما را هنگام خروج از مجرای ادرار تغییر دهند.

علائم دیگر مانند ادرار دردناک ممکن است پس از ظاهر شدن ادرار بدبو ایجاد شوند.

5. داروها و ویتامین ها

برخی داروها، ویتامین ها و مکمل ها ممکن است بوی ادرار را تغییر دهند. برخی از داروهایی که برای درمان آرتریت روماتوئید، عفونت‌ ها و دیابت استفاده می‌ شوند بر بوی مواد زائد نیز تاثیر می‌ گذارند.

ویتامین های B مانند تیامین و کولین ممکن است بر تعادل مواد شیمیایی در ادرار شما تاثیر بگذارند. این مواد شیمیایی و ویتامین های اضافی می توانند بوی ادرار شما را تغییر دهند.

6. واژینوز باکتریایی

واژن فرد به طور طبیعی حاوی انواع مختلفی از باکتری هاست. بدن شما برای حفظ تعادل بین باکتری های مختلف کار می کند و از رشد خارج از کنترل انواع خاصی جلوگیری می کند. گاهی اوقات این تعادل تغییر می کند و منجر به واژینوز باکتریایی می شود.

یکی از علائم این بیماری ترشحات با بوی ماهی همراه با موارد زیر است :

  • ترشحات خاکستری یا سفید
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • خارش یا درد در ناحیه فرج

7. تخمک گذاری

تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک برای لقاح در طول چرخه قاعدگی آزاد می شود. هورمون های استروژن و پروژسترون مسئول تحریک ترشح تخمک هستند.

این هورمون ها همچنین ممکن است مسئول تقویت حس بویایی شما باشند.

تخمک گذاری به خودی خود بوی ادرار را تغییر نمی دهد. اما حس بویایی یک فرد ممکن است در این مرحله از چرخه افزایش یابد و این ممکن است شما را از بوی ادرار آگاه کند.

8. بارداری

مانند تخمک گذاری، تغییرات هورمونی ممکن است در صورت بارداری بینی شما را نسبت به بوها حساس تر کند. این بدان معناست که همه چیز از ادرار گرفته تا شامی که درست می‌کنید ممکن است برای شما بوی قوی‌ تری داشته باشد.

ویتامین های دوران بارداری هم ممکن است بوی ادرار را تغییر دهند.

علاوه بر این در افراد باردار که مستعد ابتلا به عفونت های ادراری هستند، ادرار با بوی تند ممکن است تنها علامت عفونت در آن ها باشد.

9. داروهای دیابت و دیابت

داروهای خاص دیابت می توانند بر بوی ادرار شما تاثیر بگذارند. اینها شامل داروهای سولفونیل اوره مانند گلیبورید است.

همچنین دیابت کنترل نشده یا مدیریت نشده می تواند بر بوی ادرار شما تاثیر بگذارد. اگر قند بیش از حد در ادرار شما وجود داشته باشد، ممکن است هنگام تخلیه مثانه متوجه بو شوید. این بو ممکن است شیرین به نظر برسد که همان قند اضافی در ادرار شماست.

سایر علائم دیابت مدیریت کنترل نشده عبارتند از :

  • اغلب تشنه بودن
  • احساس خستگی
  • ادرار کردن مکرر

10. مشکلات کبدی یا کلیوی

سیستم کنترل مواد زائد بدن از طریق کبد و کلیه ها عبور می کند. اگر این اندام ها به درستی کار نکنند ممکن است نتوانند زباله ها را به خوبی فیلتر کنند. این می تواند منجر به تغییر در ظاهر، قوام و بوی ادرار شود.

11. سندرم بوی ماهی

این اختلال متابولیک نادر از تجزیه برخی ترکیبات در بدن جلوگیری می کند. به طور خاص بدن نمی تواند تری متیل آمین را که ترکیبی در گوشت، ماهی و غذاهای دریایی است پردازش کند.

در عوض بدن شما این ترکیب را مستقیما در ادرار آزاد می کند که می تواند باعث بوی ماهی در ادرار و حتی باعث بوی بد بدن شود.

درمان های خانگی بوی بد ادرار بدون درد

از مصرف غذاهای محرک بو خودداری کنید

اگر مشکوک هستید که یک یا چند غذا ممکن است باعث بوی ادرار شما شوند سعی کنید از مصرف آن ها اجتناب کنید.

در حالی که غذاها ممکن است باعث ایجاد بوی قوی در ادرار شوند بعید است که باعث مشکلات سلامتی شوند بنابراین انتخاب اجتناب از آن ها یک اولویت شخصی است.

مقدار زیادی آب بنوشید

کم آبی به سرعت بر بو و رنگ ادرار شما تاثیر می گذارد. اگر آب کافی مصرف نکنید ممکن است متوجه شوید که ادرار به رنگ زرد تیره تر تغییر می کند و بوی قوی تری می دهد.

هیدراته ماندن به رقیق شدن مواد شیمیایی موجود در ادرار کمک می کند تا بو معمولی تر باشد.

سعی کنید از قهوه و الکل نیز اجتناب کنید. این مایعات احتمال کم آبی بدن شما را افزایش می دهند.

به طور منظم ادرار کنید

زمانی که میل به ادرار کردن دارید، ادرار کنید. نگه داشتن ادرار ممکن است مواد شیمیایی را غلیظ کند که بوی ادرار را بیشتر می کند.

علاوه بر این دفع ادرار ممکن است خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد.

مراقب سلامتی خود باشید

مدیریت بیماری های مزمن مانند دیابت ممکن است علائمی مانند ادرار با بوی قوی را کاهش دهد یا از بین ببرد.

درمان های پزشکی بوی بد ادرار بدون درد

اگر درمان‌ های خانگی موفقیت‌ آمیز نباشد ممکن است یک مشکل اساسی داشته باشید که نیاز به درمان توسط یک پزشک دارد. این درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • آنتی بیوتیک ها : آنتی بیوتیک ها می توانند باکتری هایی که ممکن است باعث عفونت ادراری شوند را از بین ببرند. آن ها همچنین ممکن است برخی از بیماری های مقاربتی را از بین ببرند. ممکن است برای درمان عفونت قارچی به درمان ضد قارچی نیاز باشد
  • داروها یا مکمل های جدید : اگر دارویی که برای شما تجویز شده باعث بوی بد ادرار بدون درد می شود پزشک ممکن است بتواند جایگزین مناسبی پیدا کند
  • داروهای دیابت : اگر قند خون شما به درستی مدیریت نشود پزشک ممکن است چندین دارو و تغییرات سبک زندگی را برای کمک به مدیریت سطح قند خون توصیه کند

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

بوی بد ادرار بدون درد معمولا یک مشکل موقتی است. ممکن است ناشی از چیزی باشد که خورده اید یا ناشی از کم آبی است. اما اگر بو از بین نرفت ممکن است زمان تماس با پزشک فرا رسیده باشد.

علائم عفونت نیز مشکل ساز است. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • ادرار کدر
  • ادرار خونی
  • درد
  • تب

اگر بو باقی ماند و هر یک از این علائم یا مسائل دیگر ظاهر شد، برای قرار ملاقات با پزشک خود تماس بگیرید.

تشخیص بوی بد ادرار بدون درد

وقتی به پزشک یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مراجعه می کنید احتمالا چندین سؤال از شما می پرسند. این شامل تغییرات اخیر سلامتی است که تجربه کرده اید.

پزشک همچنین می خواهد بداند اولین بار چه زمانی بو ظاهر شد و چه کاری ممکن است انجام داده باشید یا مصرف کرده باشید که می تواند بر بو تاثیر بگذارد.

کشت ادرار می تواند وجود باکتری یا علائم عفونت را بررسی کند. برای این آزمایش معمولا در یک فنجان ادرار می کنید و نمونه برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود.

اسکن های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا ام آر آی ممکن است به پزشک کمک کند دستگاه ادراری، کبد یا کلیه شما را برای علائم مشکلات بررسی کند.

آزمایش خون همچنین می تواند به پزشک شما کمک کند تا سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری های مقاربتی، مشکلات کبدی یا کلیوی و عدم تعادل شیمیایی را پیدا کند.

خلاصه

در حالی که بوی بد ادرار ممکن است نگران کننده باشد اما اکثر تغییرات در بوی ادرار موقتی هستند حتی اگر به طور منظم اتفاق بیفتد.

نوشیدن آب زیاد می تواند به رقیق شدن مواد شیمیایی ایجاد کننده بو کمک کند. ادرار اغلب بوی کمی دارد بنابراین تغییرات در آن اغلب معمولی است.

اگر علت مشخصی برای بوی بد ادرار بدون بو وجود ندارد، یا اگر بو طی چند روز از بین نرود باید به پزشک مراجعه کنید.

همچنین بخوانید : چرا مارچوبه باعث بوی بد ادرار می شود؟

منبع : healthline