5 خاصیت شگفت انگیز میوه درخت بائوباب برای سلامتی بدن

خواص میوه بائوباب
خواص میوه بائوباب

میوه درخت بائوباب (به انگلیسی : Baobab Fruit) می تواند ویتامین ها و مواد معدنی شما را تامین کند، به کاهش التهاب کمک کرده و سطح قند خون را متعادل کند. اما به دلیل برخی مواد ضد مغذی باید مصرف متوسط این میوه را حفظ کنید.

بائوباب درختی بومی مناطق خاصی از آفریقا، عربستان، استرالیا و ماداگاسکار است.

درختان بائوباب که با نام علمی آدانسونیا نیز شناخته می‌ شوند می‌ توانند تا 30 متر رشد کنند و میوه‌ ای بزرگ تولید کنند که معمولا به دلیل طعم و مزه مرکبات مانند آن مورد استقبال قرار می‌ گیرد.

پالپ، برگ‌ ها و دانه‌ های میوه بائوباب – که به صورت پودر نیز موجود است – با فواید سلامتی بسیاری همراه بوده و جز اصلی در دستور العمل‌ ها و غذاهای مختلف هستند.

در ادامه این مقاله با خواص دارویی و درمانی میوه بائوباب برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای میوه و پودر میوه بائوباب برای سلامتی

1. سرشار از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم است

میوه بائوباب منبع خوبی از بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم است.

تحقیقات نشان می‌ دهد که محتوای غذایی میوه بائوباب بسته به موقعیت جغرافیایی که در آن رشد می‌ کند و بین بخش‌ های مختلف گیاه مانند برگ‌ ها، پالپ و دانه‌ ها می‌ تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال پالپ سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان ها و چندین ماده معدنی کلیدی مانند پتاسیم، منیزیم، آهن و روی است.

برگ ها سرشار از کلسیم و پروتئین های باکیفیت هستند که به راحتی قابل هضم هستند.

علاوه بر این دانه‌ ها و هسته‌ های گیاه مملو از فیبر، چربی و ریزمغذی‌ هایی مانند تیامین، کلسیم و آهن هستند.

با این حال در اکثر نقاط جهان که بائوباب تازه در دسترس نیست و بیشتر به صورت پودر خشک یافت می شود.

پودر میوه بائوباب حاوی بسیاری از مواد مغذی و به ویژه سرشار از ویتامین C، ویتامین B6، نیاسین، آهن و پتاسیم است.

دو قاشق غذاخوری (20 گرم) پودر میوه بائوباب تقریبا مواد مغذی زیر را فراهم می کند :

  • کالری : 50
  • پروتئین : 1 گرم
  • کربوهیدرات : 16 گرم
  • چربی : 0 گرم
  • فیبر : 9 گرم
  • ویتامین C : حدود 58 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • ویتامین B6 : حدود 24 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • نیاسین : 20 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • آهن : 9 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • پتاسیم : 9 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • منیزیم : 8 درصد مقدار مورد نیاز روزانه
  • کلسیم : 7 درصد مقدار مورد نیاز روزانه

2. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

برخی تحقیقات نشان داده‌ اند که افزودن میوه بائوباب به رژیم غذایی ممکن است برای لاغری و کاهش وزن مفید باشد.

میوه بائوباب می تواند به کاهش هوس و تقویت احساس سیری کمک کند و به شما کمک کند کمتر غذا بخورید و وزن کم کنید.

یک مطالعه کوچک روی 20 نفر نشان داد که نوشیدن یک اسموتی با 15 گرم عصاره میوه بائوباب به طور قابل توجهی احساس گرسنگی را در مقایسه با یک نوشیدنی دارونما کاهش می دهد.

میوه بائوباب همچنین دارای فیبر بالایی است و پودر آن حدود 4.5 گرم فیبر در هر قاشق غذاخوری (10 گرم) دارد.

فیبر به تدریج در بدن شما حرکت می کند و می تواند به کاهش سرعت تخلیه معده شما کمک کند و مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید.

ثابت شده است که صرفا افزایش مصرف فیبر به میزان 14 گرم در روز باعث کاهش مصرف کالری تا 10 درصد و کاهش وزن بدن به طور متوسط 1.9 کیلوگرم در طی یک دوره چهار ماهه می شود.

3. ممکن است به تعادل سطح قند خون کمک کند

افزودن میوه بائوباب به رژیم غذایی ممکن است برای کنترل قند خون مفید باشد.

در واقع یک مطالعه نشان داد که استفاده از عصاره میوه بائوباب در نان سفید میزان نشاسته سریع هضم شده را کاهش می دهد و افزایش سطح قند خون را در بدن کاهش می دهد.

به طور مشابه یک مطالعه کوچک دیگر روی 13 نفر نشان داد که افزودن بائوباب به نان سفید مقدار انسولین مورد نیاز برای انتقال قند از خون به بافت‌ ها را کاهش می‌ دهد تا به کنترل سطح قند خون کمک کند.

بائوباب به دلیل محتوای فیبر بالایی که دارد، ممکن است به کاهش جذب قند در جریان خون نیز کمک کند، که می تواند از افزایش ناگهانی و سقوط قند خون جلوگیری کند و سطح آن را در درازمدت تثبیت کند.

4. ممکن است التهاب را کاهش دهد

میوه بائوباب مملو از آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها است – ترکیباتی که از سلول های شما در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کنند و التهاب را در بدن شما کاهش می دهند.

برخی از مطالعات نشان می‌ دهند که التهاب مزمن می‌ تواند به فهرست طولانی از بیماری‌ ها از جمله بیماری قلبی، سرطان، اختلالات خودایمنی و دیابت منجر شود.

اگرچه تحقیقات فعلی بیشتر به حیوانات محدود می شود، برخی از مطالعات مشاهده کرده اند که میوه بائوباب ممکن است به کاهش سطح التهاب در بدن کمک کند.

یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد که پالپ میوه بائوباب نشانگرهای التهاب را چندین برابر کاهش می دهد و به محافظت از قلب در برابر آسیب کمک می کند.

یک مطالعه روی موش ها نشان داد که عصاره میوه بائوباب آسیب اکسیداتیو به سلول ها را کاهش می دهد و سطح التهاب را کاهش می دهد.

با این حال علیرغم این یافته‌ های امیدوارکننده، هنوز تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه میوه بائوباب ممکن است بر التهاب در انسان تاثیر بگذارد، مورد نیاز است.

5. ممکن است سلامت دستگاه گوارش را ارتقا دهد

میوه بائوباب منبع خوبی از فیبر است و پودر آن می‌ تواند تا 18 درصد از مقدار توصیه شده روزانه را تنها در یک قاشق غذاخوری (10 گرم) داشته باشد.

فیبر بدون هضم در دستگاه گوارش شما حرکت می کند و برای سلامت گوارش ضروری است.

به عنوان مثال یک بررسی از پنج مطالعه نشان داد که خوردن فیبر بیشتر دفعات مدفوع را در افراد مبتلا به یبوست افزایش می دهد.

فیبر همچنین به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند و باکتری های مفید روده شما را تغذیه می کند و سلامت میکروبیوم روده شما را بهینه می کند.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که افزایش مصرف فیبر ممکن است از شرایطی مانند زخم روده، بیماری التهابی روده و هموروئید جلوگیری کند.

روش های استفاده از میوه بائوباب در رژیم غذایی

بائوباب در سراسر آفریقا، ماداگاسکار و استرالیا رشد می کند و می توان آن را به صورت تازه مصرف کرد یا برای افزودن مقداری طعم و مواد مغذی به دسرها، خورش ها، سوپ ها و اسموتی ها استفاده کرد.

با این حال یافتن بائوباب تازه ممکن است در کشورهایی که این میوه به طور معمول در آنجا رشد نمی کند، چالش برانگیز باشد.

خوشبختانه پودر این میوه به طور گسترده در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی در سراسر جهان در دسترس هستند.

یک راه سریع و راحت برای دریافت دوز روزانه بائوباب، این است که پودر را با نوشیدنی های مورد علاقه خود مانند آب، آبمیوه، چای یا اسموتی مخلوط کنید.

همچنین می توانید پودر را به محصولات پخته شده اضافه کنید یا کمی روی ماست یا بلغور جو دوسر بپاشید تا یک درمان غنی از آنتی اکسیدان داشته باشید.

عوارض و مضرات میوه درخت بائوباب

اگرچه اکثر مردم می توانند با خیال راحت میوه بائوباب را مصرف کنند، برخی از عوارض جانبی بالقوه باید در نظر گرفته شوند.

اول دانه ها و پالپ حاوی مواد ضد مغذی مانند فیتات ها، تانن ها و اگزالیک اسید هستند که می توانند جذب و در دسترس بودن مواد مغذی را کاهش دهند.

با این حال تعداد مواد ضد مغذی موجود در میوه بائوباب بسیار کم است که برای اکثر مردم نگران کننده نیست به خصوص اگر از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از سایر غذاهای سالم پیروی کنید.

همچنین نگرانی هایی در مورد وجود اسیدهای چرب سیکلوپروپنوئید در روغن بائوباب وجود دارد که می تواند در سنتز اسیدهای چرب تداخل داشته باشد و ممکن است به مشکلات سلامتی منجر شود.

با این حال مطالعات نشان می دهد که این ترکیبات مضر به طور قابل توجهی در طول پردازش کاهش می یابند و بعید است که برای اکثر مردم مشکل ساز باشند.

در نهایت تحقیقات در مورد اثرات میوه بائوباب در زنان باردار یا شیرده محدود است. بنابراین بهتر است مصرف را در حد متعادل نگه دارید و در صورت داشتن هر گونه سوال یا نگرانی با پزشک خود مشورت کنید.

خلاصه

بائوباب میوه ای است که با تعدادی از فواید سلامتی چشمگیر همراه بوده است.

علاوه بر تامین بسیاری از مواد مغذی مهم، افزودن بائوباب به رژیم غذایی شما ممکن است به کاهش وزن، تعادل سطح قند خون، کاهش التهاب و بهینه سازی سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

بائوباب – حداقل به شکل پودر – به راحتی پیدا می شود و فوق العاده همه کاره است و اضافه کردن آن به رژیم غذایی و لذت بردن از آن آسان است.

همچنین بخوانید : خواص گیاه لوتوس هندی چیست؟

منبع : healthline