خواص میوه کامو کامو برای سلامتی بدن چیست؟

خواص میوه کامو کامو
خواص میوه کامو کامو

کامو کامو (به انگلیسی : Camu camu) (نام علمی : Myrciaria dubia) نوعی توت ترش است که رنگ آن شبیه به گیلاس می باشد.

این گیاه بومی جنگل های بارانی آمازون است اما به دلیل فواید سلامتی زیادی که دارد در سراسر جهان محبوبیت پیدا کرده است.

توت کامو کامو تازه طعم ترش دارد به همین دلیل است که معمولا به شکل مکمل به صورت پودر، قرص یا به عنوان آبمیوه یافت می شود.

کامو کامو به عنوان یک غذای فوق العاده در نظر گرفته می شود – عمدتا به دلیل محتوای بالای برخی از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی قدرتمند از جمله ویتامین C.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی میوه کامو کامو برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای میوه کامو کامو برای سلامتی بدن

1. سرشار از ویتامین C است

کامو کامو سرشار از ویتامین C است.

ویتامین C نقش های مهمی در بدن شما ایفا می کند. به عنوان مثال به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند و برای تشکیل کلاژن پروتئینی که از پوست، استخوان ها و ماهیچه های شما پشتیبانی می کند مورد نیاز است.

علاوه بر این ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و از سلول های شما در برابر مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد محافظت می کند. اگرچه رادیکال های آزاد محصول جانبی طبیعی عملکرد سلولی هستند اما تعداد زیادی از آن ها می توانند در نتیجه استرس، رژیم غذایی نامناسب و قرار گرفتن در معرض آلودگی ایجاد شوند.

وقتی تعداد رادیکال‌ های آزاد از آنتی‌اکسیدان‌ ها در بدن شما بیشتر باشد منجر به وضعیتی به نام استرس اکسیداتیو می‌شود که با شرایط مزمنی مانند دیابت، بیماری قلبی و سرطان مرتبط است.

خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C می تواند به جلوگیری از استرس اکسیداتیو و مبارزه با آسیب رادیکال های آزاد کمک کند.

تخمین زده می شود که کامو کامو حاوی حداکثر 3 گرم ویتامین C در هر 100 گرم میوه باشد.

با این حال به دلیل طعم ترش قوی آن به ندرت به صورت تازه مصرف می شود و معمولا به صورت پودر فروخته می شود. از آنجایی که تمام آب پودر حذف شده است در مقایسه با میوه تازه حاوی ویتامین C بیشتری در هر گرم است.

با توجه به برچسب های تغذیه ای محصول پودر کامو کامو می تواند تا 750 درصد از میزان مورد نیاز روزانه ویتامین C در هر قاشق چای خوری (5 گرم) را تامین کند.

به خاطر داشته باشید که سطح ویتامین C در محصولات کامو کامو می تواند بسته به مکان رشد میوه متفاوت باشد.

2. حاوی آنتی اکسیدان های قوی است

کامو کامو دارای ظرفیت های آنتی اکسیدانی چشمگیری است زیرا سرشار از ویتامین C همراه با بسیاری از ترکیبات قوی دیگر مانند آنتی اکسیدان های فلاونوئید از جمله آنتوسیانین ها و الاژیک اسید است.

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که از سلول های شما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. رادیکال های آزاد اضافی در بدن شما می توانند به مرور زمان منجر به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان شوند.

محتوای آنتی اکسیدانی بالای کامو کامو ممکن است به ویژه برای کسانی که سیگار می کشند مفید باشد زیرا سیگار باعث ایجاد مقادیر بیش از حد رادیکال های آزاد می شود که منجر به استرس اکسیداتیو می شوند.

در یک مطالعه 1 هفته ای بر روی 20 مرد سیگاری کسانی که روزانه 0.3 فنجان (70 میلی لیتر) آب کامو کامو حاوی 1050 میلی گرم ویتامین C مصرف می کردند استرس اکسیداتیو و نشانگرهای التهابی مانند پروتئین واکنشی C را به طور قابل توجهی کاهش دادند.

علاوه بر این در گروه دارونما که قرص ویتامین C دریافت کرده بودند هیچ تغییری در این نشانگرها وجود نداشت. این نشان می دهد که ترکیب سایر آنتی اکسیدان ها از کامو کامو اثرات آنتی اکسیدانی قوی تری نسبت به ویتامین C به تنهایی دارد.

3. ممکن است با التهاب مبارزه کند

کامو کامو ممکن است در کاهش التهاب در بدن شما موثر باشد.

التهاب مزمن بر سلامت سلول‌ های شما تاثیر منفی می‌ گذارد و با شرایطی مانند سرطان، بیماری قلبی و بیماری خود ایمنی مرتبط است.

پالپ میوه کامو کامو حاوی الاژیک اسید است – یک آنتی اکسیدان که نشان داده شده است آنزیم محرک التهاب آلدوز ردوکتاز را مهار می کند.

یک مطالعه بر روی مردان سیگاری نشان داد که نوشیدن 0.3 فنجان (70 میلی لیتر) آب کامو کامو حاوی 1050 میلی گرم ویتامین C به مدت یک هفته به طور قابل توجهی نشانگرهای التهابی اینترلوکین 6 (IL-6) و پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا (CRP) را کاهش داد.

اثرات مشابهی در گروه کنترلی که قرصی با همان مقدار ویتامین C مصرف کرده بودند مشاهده نشد. این نشان می‌ دهد که ممکن است ترکیبی از اجزای مفید در کامو کامو وجود داشته باشد که به بدن شما در مبارزه با التهاب کمک می‌ کند.

دانه‌ های میوه کامو کامو حاوی ترکیبات ضد التهابی قدرتمندی نیز هستند و یک مطالعه روی موش نشان داد که عصاره دانه‌ ها التهاب را سرکوب می‌ کند.

اگرچه این نتایج امیدوار کننده هستند اما تحقیقات بیشتری برای درک بهتر مزایای ضد التهابی بالقوه کامو کامو مورد نیاز است.

4. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

مطالعات حیوانی نشان می‌ دهد که کامو کامو می‌ تواند با افزایش تعداد کالری‌ های سوزانده شده و تغییر مثبت باکتری‌ های روده وزن بدن را کاهش دهد.

5. سطح قند خون را کاهش می دهد

تحقیقات روی 23 فرد سالم نشان داد که کامو کامو ممکن است افزایش قند خون را پس از خوردن یک وعده غذایی پر کربوهیدرات به حداقل برساند.

6. خواص ضد میکروبی دارد

در یک مطالعه لوله آزمایشی پوست و دانه های کامو کامو رشد باکتری های بالقوه مضر اشریشیا کلی و استرپتوکوک موتانس را کاهش داد.

7. فشار خون را کاهش می دهد

مطالعات آزمایشگاهی و انسانی مشاهده کرده اند که کامو کامو ممکن است با افزایش گشاد شدن رگ های خونی به کاهش فشار خون کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که مطالعات در این زمینه ها محدود است و بسیاری از تحقیقات موجود در مورد کامو کامو از مطالعات لوله آزمایش و حیوانات است.

بنابراین مطالعات باکیفیت بیشتری برای تایید مزایای بالقوه سلامتی کامو کامو مورد نیاز است.

روش های استفاده از کامو کامو در رژیم غذایی

کامو کامو بسیار ترش است و خوردن آن به تنهایی برای اکثر مردم ناخوشایند است.

در عوض می توانید کامو کامو را به شکل پوره و آبمیوه پیدا کنید که اغلب برای بهبود طعم شیرین شده است.

با این حال بیشتر به شکل پودر محبوب است. این امر منطقی است زیرا آب حذف می شود و غلظت کامو کامو را بیشتر  و ماندگاری را طولانی می کند.

پودر کامو کامو را می توان به راحتی به اسموتی ها، جو دوسر، موسلی، ماست و سس های سالاد اضافه کرد. ترکیب آن با طعم های دیگر طعم ترش را پوشانده و آن را خوش طعم تر می کند.

یک نکته خوب این است که همیشه پس از پختن غذا آن را به غذا اضافه کنید تا از هدر رفتن مواد مغذی به ویژه ویتامین C در اثر حرارت جلوگیری کنید.

جدا از این اشکال، کامو کامو به عنوان عصاره و مکمل های غلیظ موجود است.

عوارض و مضرات کامو کامو

عوارض جانبی بالقوه کامو کامو به محتوای بالای ویتامین C آن مربوط می شود.

فقط 1 قاشق چای خوری (5 گرم) کامو کامو می تواند 682 میلی گرم ویتامین C را فراهم کند که 760 درصد مقدار مورد نیاز روزانه برای این ماده مغذی است.

حد بالای قابل تحمل (TUL) برای ویتامین C حدود 2000 میلی گرم در روز است. مقادیر کمتر از این برای اکثر مردم بی خطر در نظر گرفته می شود.

مصرف بیش از حد ویتامین C ممکن است باعث ناراحتی های گوارشی مانند اسهال و حالت تهوع شود. این علائم معمولا پس از کاهش مصرف ویتامین C برطرف می شوند.

ویتامین C جذب آهن را تقویت می کند بنابراین افرادی که دارای شرایط اضافه بار آهن هستند – مانند هموکروماتوز – ممکن است لازم باشد از مصرف کامو کامو خودداری کنند.

با این حال کامو کامو برای اکثر افراد بی‌خطر است و اضافه بار ویتامین C نادر است زیرا یک ماده مغذی محلول در آب است و بنابراین در بدن شما ذخیره نمی‌ شود.

تا زمانی که به اندازه وعده توصیه شده پایبند باشید بعید است که ویتامین C بیش از حد مصرف کنید. با این حال خوب است که برچسب را بررسی کنید زیرا مارک های مختلف ممکن است حاوی مقادیر متفاوتی ویتامین C باشند.

علاوه بر این اگر دارو مصرف می کنید توصیه می شود قبل از مصرف پودر یا مکمل کامو کامو با پزشک خود مشورت کنید.

خلاصه

هم میوه کامو کامو و هم دانه ها سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان های قوی از جمله ویتامین C و فلاونوئیدها هستند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که کامو کامو ممکن است در مبارزه با التهاب و کاهش قند خون و فشار خون موثر باشد.

اگرچه میوه کامو کامو تازه طعم ترش دارد اما به راحتی می توان آن را به صورت پودر یا مکمل غلیظ به رژیم غذایی خود اضافه کرد.

همچنین بخوانید : خواص میوه سورسوپ چیست؟

منبع : healthline