خواص میوه کوپوآکو برای سلامتی بدن چیست؟

خواص میوه کوپوآکو
خواص میوه کوپوآکو

جنگل های بارانی آمازون مکان غذاهای منحصر به فردی است که یکی از آن ها کوپوآکو است، درختی که میوه ای غنی و خوشمزه به نام میوه کوپوآکو تولید می کند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی میوه کوپوآکو برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

کوپوآکو چیست؟

کوپوآکو (به انگلیسی : Cupuaçu) یکی از درخت های هم خانواده ی درخت کاکائو است.

این درخت بومی آمازون است و ارتفاع آن تا 20 متر می رسد. میوه کوپوآکو میوه ملی برزیل است که بزرگترین تولید کننده آن در جهان می باشد.

این میوه پوست قهوه‌ ای و پالپ سفید و گوشتی حاوی دانه دارد. شبیه میوه کاکائو است و طعم آن با میوه های استوایی مانند آناناس مقایسه می شود.

از کوپوآکو معمولا در دسرها یا به عنوان آبمیوه استفاده می شود. علاوه بر این دانه های آن برای استخراج کره ای غنی از مواد مغذی که به عنوان روغن پخت و پز یا برای زیبایی استفاده می شود، مورد استفاده قرار می گیرند.

فواید و مزایای کوپوآکو برای سلامتی بدن

1. ممکن است به سلامت پوست کمک کند

کره کوپوآکو سرشار از چربی های سالم است و به عنوان یک نرم کننده عالی عمل می کند که ممکن است به بازگرداندن رطوبت طبیعی به پوست شما کمک کند.

با توجه به نقطه ذوب پایین، کره کوپوآکو هنگام استفاده روی پوست نرم می شود و این باعث جذب سریع تر آن می شود.

محتوای چربی بالای آن به افزایش رطوبت برای آبرسانی مجدد به پوست، افزایش انعطاف پذیری و کاهش علائم پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک کمک می کند.

علاوه بر این محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن ممکن است از پوست شما در برابر ترکیبات مضر مانند اشعه ماوراء بنفش، آلاینده های محیطی و دود سیگار محافظت کند.

به خاطر داشته باشید که ممکن است بسته به نوع پوست تان، کره کوپوآکو را متفاوت تحمل کنید. به عنوان مثال اگر پوست چرب دارید آن را فقط در قسمت‌ های خشک‌ تر بدن مانند دست‌ها، پاها و آرنج‌ ها استفاده کنید.

2. ممکن است موها را نرم و سالم نگه دارد

کوپوآکو معمولا به عنوان یک ماده آبرسان در محصولات مو استفاده می شود.

موی خشک ناشی از کمبود رطوبت در ساقه مو است که می تواند منجر به موهای آسیب دیده، کدر یا وز شود.

کوپوآکو سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده و تک غیراشباع است که نشان داده شده است به ساقه مو نفوذ کرده و هیدراتاسیون را افزایش می دهد.

در یک مطالعه نمونه‌ های موی رنگ‌ شده با کره کوپوآکو، روغن آرگان یا یک نرم‌ کننده سنتی درمان شدند.

هر دو محصول کوپوآکو و آرگان به طور قابل توجهی هیدراتاسیون مو را بهبود بخشیدند و از از بین رفتن پروتئین در موهای رنگ شده جلوگیری کردند.

3. سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی متعدد است

کوپوآکو سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است که ممکن است برای سلامتی شما مفید باشند.

آنتی اکسیدان های فلاونوئید موجود در آن با استرس اکسیداتیو مبارزه می کنند که سطوح بالای آن با التهاب، چاقی و بسیاری از بیماری های مزمن دیگر مرتبط است.

داشتن یک رژیم غذایی با مقدار زیادی غذاهای غنی از آنتی اکسیدان با کاهش خطر التهاب و بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت مرتبط است.

علاوه بر این، این میوه منبع عالی فیبر است که از سلامت روده حمایت می کند، احساس سیری را تقویت می کند و به مدیریت قند خون کمک می کند.

روش های استفاده از کوپوآکو

کوپوآکو در اشکال مختلف موجود است و می توان از آن در محصولات غذایی و همچنین لوازم آرایشی استفاده کرد.

جایگزین خوشمزه برای شکلات

اگر می خواهید چیز جدیدی را امتحان کنید، کوپوآکو یک جایگزین عالی برای شکلات است.

از آنجایی که این میوه از خانواده کاکائوست ویژگی‌ های مشابه زیادی با آن دارد و می‌ توان آن را مانند کاکائو برای تهیه خوراکی‌ های خوشمزه فرآوری کرد. در واقع گاهی اوقات به انرژی بارها، نوشیدنی ها و سایر تنقلات اضافه می شود.

علاوه بر این به لطف محتوای چربی طبیعی و شیرینی کمی که دارد می‌ توان آن را به شکل تکه‌ هایی مانند شکلات تلخ تبدیل کرد.

پودر کوپوآکو را می توان در پخت نیز استفاده کرد – اگرچه ممکن است در دستور العمل هایی که به پودر کاکائو شیرین شده نیاز دارند کارایی خوبی نداشته باشد.

محصولات غذایی

کوپوآکو به عنوان یک غذای غنی از آنتی اکسیدان محبوبیت پیدا کرده است.

میوه خام طعم کمی اسیدی و بافت جویدنی دارد. با این حال یافتن آن در خارج از آمریکای جنوبی ممکن است دشوار باشد زیرا معمولا صادر نمی شود – اگرچه برخی از فروشگاه های تخصصی ممکن است آن را عرضه کنند.

می توانید از میوه یا پودر کوپوآکو هم در دسر و هم در اسموتی ها استفاده کنید. علاوه بر این میوه خام گاهی اوقات به صورت آبمیوه استفاده می شود.

علاوه بر این شما می توانید از کره کوپوآکو به عنوان روغن پخت و پز استفاده کنید که به دلیل داشتن اولئیک اسید بالا، بافتی نرم و نقطه ذوب مشابه کره دارد. به این ترتیب برای پخت و پز با حرارت کم تا متوسط مانند تفت دادن مناسب است.

مکمل

اگرچه مکمل های کوپوآکو در دسترس هستند، هیچ مطالعه انسانی استفاده از آن ها را تایید نمی کند.

در یک مطالعه کوچک روی موش ها عصاره کوپوآکو به طور قابل توجهی نشانگرهای التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش داد.

اگرچه این نتایج امیدوار کننده هستند اما تحقیقات انسانی مورد نیاز است و ایمنی و عوارض جانبی مکمل‌ های کوپوآکو ناشناخته است.

همیشه باید قبل از افزودن هر گونه مکملی به برنامه روزانه خود با یک پزشک مشورت کنید.

محصولات آرایشی

با توجه به خاصیت آبرسانی و مرطوب کنندگی کوپوآکو، این میوه به بسیاری از محصولات آرایشی اضافه می شود که شامل موارد زیر می شوند :

  • کره های بدن
  • لوسیون های پوست
  • صابون ها
  • شامپوها
  • نرم کننده ها
  • ماسک های مو
  • بالم لب

اکثر محصولات کوپوآکو حاوی مواد دیگری هستند مانند :

  • شی باتر
  • روغن آرگان
  • سایر روغن های گیاهی

آن ها همچنین ممکن است شامل موارد زیر باشند :

  • عطرها
  • الکل ها
  • سورفکتانت ها
  • مواد دیگر

اگر به موادی که معمولا در محصولات مو و پوست یافت می شوند حساس هستید حتما برچسب را به دقت بخوانید.

خلاصه

کوپوآکو یک میوه  مغذی بومی برزیل است که به دلیل داشتن چربی بالا به طور گسترده در محصولات پوست و مو استفاده می شود و می تواند به مرطوب کردن پوست و مو کمک کند.

همچنین به عنوان یک غذا کاملا همه کاره است.

  • شما می توانید میوه را خام بخورید
  • از کره آن به عنوان روغن پخت و پز استفاده کنید
  • پودر کوپوآکو را به دسرها و اسموتی ها اضافه کنید

کوپوآکو به طور گسترده در آمریکای جنوبی فروخته می شود اما یافتن آن در جاهای دیگر دشوار است. بسته به موقعیت مکانی شما محصولاتی مانند پودر، کره و لوازم آرایشی ممکن است بهترین گزینه برای امتحان این میوه ی منحصر به فرد استوایی باشد.

همچنین بخوانید : خواص پودر کاکائو

منبع : healthline