چرا خون پریود بو می دهد؟

چرا خون پریود بو می دهد؟
چرا خون پریود بو می دهد؟

قاعدگی یا پریود شامل ریزش تخمک های بارور نشده، خون و بافت های داخلی رحم است. کاملا طبیعی است که این ترکیبات پس از خروج از واژن بوی کمی داشته باشند. این بو به احتمال زیاد مربوط به خود ماده واژن است اما باکتری ها و اسیدیته نیز می توانند در آن نقش داشته باشند.

هر بویی که ممکن است در طول قاعدگی خود متوجه شوید، می تواند نوسان داشته باشد. قاعدگی های سالم می توانند بوی خون کمی داشته باشند حتی ممکن است بوی فلزی ناشی از آهن و باکتری را داشته باشند.

به طور کلی بوی پریود برای دیگران قابل توجه نیست. اقدامات بهداشتی خوب می تواند با بوی طبیعی دوره قاعدگی مقابله کند و شما را در طول قاعدگی راحت تر کند.

بوی گند واژن ممکن است باعث نگرانی شود زیرا می تواند نشانه عفونت باشد. در چنین مواردی بوها با علائم دیگری مانند ترشحات واژن یا درد لگنی که به قاعدگی طبیعی مربوط نمی شود همراه است.

در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا خون پریود بوی بد می دهد؟ با سومیتا همراه باشید؛

چرا پریود بوی گندیدگی (فاسد شدن) می دهد؟

پریود شما می تواند بویی ایجاد کند که حتی ممکن است ماه به ماه متفاوت باشد.

برخی از زنان گزارش می دهند که قاعدگی آن ها بوی فاسد شدن و گندیدگی می دهد اگرچه این لزوما دلیلی برای نگرانی نیست.

بوی قوی واژن احتمالا به دلیل خروج خون و بافت‌ ها از واژن همراه با باکتری است. وجود باکتری برای واژن طبیعی است اگرچه مقدار آن می تواند متغیر باشد.

بوی گندیدگی حاصل از باکتری های مخلوط با جریان قاعدگی نباید آنقدر قوی باشد که دیگران آن را تشخیص دهند. ممکن است بتوانید با تعویض مکرر پدها و تامپون ها به ویژه در روزهایی که خونریزی زیاد دارید چنین بوهایی را کنترل کنید.

زمانی که یک تامپون برای مدت طولانی باقی بماند یا فراموش شود، ممکن است بوی گندیدگی ایجاد شود. این می تواند در پایان دوره قاعدگی، زمانی اتفاق بیفتد زمانی که مجبور نیستید تامپون جدید را به تعویض کنید.

اگر نگران این هستید که فراموش کرده اید تامپون را بردارید سعی کنید تامپون را در دهانه واژن خود پیدا کنید. اگر نمی توانید آن ها را احساس کنید برای تایید به پزشک مراجعه کنید تا یک معاینه واژینال انجام دهد.

اگر پریود شما بو می دهد و متوجه علائم غیرعادی می شوید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است چیز دیگری در جریان باشد.

چرا پریود بوی ماهی می دهد؟

برخی از زنان در طول قاعدگی بوی ماهی را گزارش می کنند. بر خلاف سایر بوهای رایج، بوی ماهی معمولا نشان دهنده یک مشکل پزشکی است که باید برای آن به پزشک مراجعه کنید. این بو اغلب به واژینوز باکتریایی، نوعی عفونت نسبت داده می شود. همچنین بسیار قوی تر از بوی معمولی پریود است.

اگر بوی ماهی با موارد زیر همراه باشد ممکن است واژینوز باکتریایی داشته باشید :

  • سوزش ادرار
  • تحریک
  • خارش
  • ترشحات واژن خارج از خونریزی قاعدگی

واژینوز باکتریایی ممکن است در طول قاعدگی شما قابل توجه باشد اما علت آن چرخه قاعدگی نیست. ناشی از رشد بیش از حد باکتری های طبیعی واژن است.

در حالی که علت دقیق این رشد بیش از حد شناخته نشده است به نظر می رسد واژینوز باکتریایی در زنانی که از نظر جنسی فعال هستند شایع تر است. دوش واژینال نیز ممکن است خطر ابتلا به این نوع عفونت را افزایش دهد.

واژینوز باکتریایی با آنتی بیوتیک درمان می شود. هنگامی که باکتری ها پس از درمان متعادل شدند دیگر نباید در طول دوره قاعدگی خود متوجه بوی غیرعادی یا علائم دیگر شوید.

علل دیگر تغییر بو در دوران پریود

تغییرات بو در طول قاعدگی می تواند مانند بوی عرق بدن یا بوی پیاز یا نمک باشد. اینها به احتمال زیاد به دلیل عدم رعایت بهداشت خوب در طول چرخه قاعدگی ایجاد می شوند.

عادات بهداشتی مناسب می تواند به مبارزه با بوهای معمول مرتبط با قاعدگی کمک کند. این می تواند به سادگی اطمینان از تعویض تامپون یا پدها هر چند ساعت یکبار باشد.

دوش گرفتن روزانه نیز مهم است و شما می توانید تنها با تمیز کردن بیرون واژن خود از بوی بد پریود جلوگیری کنید. محصولات خوشبو کننده مانند دستمال مرطوب و اسپری به دلیل احتمال تحریک توصیه نمی شوند. همچنین شما نباید دوش واژینال استفاده کنید زیرا این فرآیند می تواند باکتری های سالم واژن را از بین ببرد و منجر به عفونت شود.

از تامپون های معطر و سایر محصولات خودداری کنید زیرا می توانند باعث تحریک و واکنش های آلرژیک شوند. بهتر است از محصولات بدون عطر استفاده کنید و لباس زیر نخی بپوشید تا از بوهای نامطبوع جلوگیری کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در حالی که برخی از بوها هنگام پریود کاملا طبیعی هستند، برخی دیگر ممکن است نشانه ای از نیاز به مراجعه به پزشک باشند. این امر به ویژه در صورتی اتفاق می‌ افتد که هر گونه بوی غیرعادی همراه با علائم زیر باشد :

  • مایعات واژن زرد یا سبز
  • خونریزی شدیدتر از حد طبیعی
  • درد شکم یا لگن
  • گرفتگی هایی که بدتر از حد طبیعی هستند
  • تب

به عنوان یک قاعده کلی هر زمان که مشکوک به مشکلات مربوط به سلامت باروری هستید باید به متخصص زنان مراجعه کنید. در حالی که بیشتر بوها سالم هستند برخی ممکن است نشانه های عفونت باشند. پزشک شما همچنین می تواند شرایط جدی تری مانند بیماری التهابی لگن را شناسایی یا رد کند.

همچنین بخوانید : در دوران پریودی چه چیزهایی بخوریم و چه چیزهایی نخوریم؟

منبع : healthline