خواص شگفت انگیز آب سبزیجات سبز برای سلامتی بدن

خواص آب سبزیجات سبز
خواص آب سبزیجات سبز

آب سبزیجات یکی از بهترین نوشیدنی هاست که در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است.

افراد مشهور، اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی، متخصصان تغذیه و وبلاگ نویسان سلامتی همه در حال نوشیدن آب سبزیجات هستند – و در مورد نوشیدن آن صحبت می کنند.

علاقه مندان به آب سبزیجات ادعا می کنند که این نوشیدنی مزایای بی شماری برای سلامتی دارد از جمله بهبود هضم غذا، کاهش وزن، کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن. در کنار این فواید سلامتی، آب سبزیجات ممکن است عوارض و مضراتی هم داشته باشند.

در این مقاله به بررسی همه ی فواید آب سبزیجات سبز برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آب سبزیجات سبز چیست؟

آب سبزیجات سبز یک نوشیدنی است که از آب گیری سبزیجات سبز تهیه می شود. هیچ دستورالعمل رسمی وجود ندارد اما ترکیبات رایج آن شامل کرفس، کلم برگ، سوئیس چارد، اسفناج، علف گندم، خیار، جعفری و نعناع است.

با توجه به اینکه آب سبزیجات سبز کمی طعم تلخ دارد، اکثر دستور العمل ها مقدار کمی میوه – که ممکن است سبز باشد یا نباشد – برای شیرین کردن و بهبود طعم کلی به آن اضافه می کنند. گزینه های محبوب در میان میوه ها شامل سیب، توت، کیوی، لیمو ترش، پرتقال و گریپ فروت می باشند.

بیشتر افراد آب سبزیجات سبز خانگی را ترجیح می دهند اما شما می توانید در کافی شاپ ها هم این نوع آب سبزیجات را سفارش دهید.

آب سبزیجات سبز تجاری نیز در دسترس هستند اما برخی از انواع حاوی قند اضافه شده می باشند که باعث کاهش تراکم مواد مغذی نوشیدنی می شود. مصرف بیش از حد قند نیز با چندین اثر سو بر سلامتی مرتبط است.

علاوه بر این، بسیاری از آب سبزیجات بطری شده پاستوریزه می شوند. در طی این فرایند آب سبزیجات را گرم می کنند تا باکتری های مضر را از بین برده و ماندگاری را افزایش دهند اما این ممکن است به برخی از عناصر حساس به گرما و ترکیبات گیاهی موجود در آب سبزیجات تازه آسیب برساند.

فواید و مزایای آب سبزیجات سبز برای سلامتی بدن

آب سبزیجات سبز جایگزین یک رژیم غذایی متعادل و سالم نیست اما دارای بسیاری از فوایدی است که همراه با مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات همراه است.

آب سبزیجات سبز منابع بسیار خوبی از چندین ویتامین ضروری، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید هستند. به عنوان مثال سوئیس چارد و کلم برگ مملو از ویتامین های A و K هستند در حالی که علف گندم مقدار زیادی ویتامین C و آهن دارد.

تحقیقات نشان می دهد که خوردن روزانه سبزیجات سبز می تواند به کاهش التهاب، کاهش خطر بیماری های قلبی و کاهش خطر بیماری های روانی ناشی از افزایش سن کمک کند.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی از ترکیبات موجود در آب سبزیجات تازه می توانند به عنوان پری بیوتیک عمل کرده و از رشد باکتری های مفید ساکن دستگاه گوارش شما پشتیبانی کنند.

مصرف روزانه پری بیوتیک ها با فواید بیشماری از جمله کاهش یبوست، حفظ وزن سالم و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن مرتبط است.

علاوه بر این، بسیاری از مردم دریافتند که نوشیدن آب سبزیجات سبز یک روش آسان و کارآمد برای افزایش مصرف مواد مغذی با ارزش در آن هاست.

سرانجام افراد خاص مانند کسانی که معده یا روده را جراحی کرده اند، می توانند از آب سبزیجات سبز بهره مند شوند زیرا هضم آن آسان تر است. برای این جمعیت ها آب سبزیجات یک گزینه ساده هضم در هنگام بهبودی است.

عوارض و مضرات آب سبزیجات سبز

اگرچه نوشیدن آب سبز یک روش عالی برای افزایش مصرف انواع مواد مغذی است اما اشکالات زیادی وجود دارد که باید قبل از خرید به آن ها توجه کنید.

1. فیبر کمی دارد

آب گرفتن میوه ها و سبزیجات تازه، فیبر آن ها را از بین می برد.

فیبر برای یک رژیم غذایی سالم حیاتی است. مصرف کافی فیبر با کمک به کنترل فشار خون، قند خون و سطح کلسترول از سلامت قلب پشتیبانی می کند.

همچنین ممکن است برخی از اختلالات گوارشی مانند رفلاکس معده، دیورتیکولیت و زخم روده را برطرف کند.

موسسه پزشکی مصرف روزانه فیبر را به میزان 25 گرم برای زنان و 38 گرم برای مردان توصیه می کند. با توجه به اینکه آب سبزیجات حاوی فیبر زیادی نیست، نباید از آن برای جایگزینی سبزیجات یا میوه های تازه استفاده کرد.

اگر قصد افزودن آب سبزیجات به رژیم سلامتی خود را دارید، فراموش نکنید که مقدار زیادی سبزیجات و میوه نیز بخورید.

2. ممکن است قند خون را افزایش دهد

اگر به دیابت یا بیماری پزشکی دیگری مبتلا هستید که باعث کنترل ضعیف قند خون می شود، آب میوه ها  و آب سبزیجات گزینه های خوبی برای شما نیستند.

این نوشیدنی ها فیبر و پروتئین کمی دارند، دو ماده مغذی که از قند خون متعادل پشتیبانی می کنند.

آب سبزیجات سبز که فقط با سبزیجات درست می شود، کربوهیدرات کمتری دارد و بعید است که بر قند خون شما تاثیر منفی بگذارد. با این حال اگر آب سبزیجات خود را با میوه ترجیح می دهید، قندهای موجود در میوه ممکن است به افزایش ناخواسته سطح قند خون شما منجر شوند.

می توانید این اثر را با ترکیب کردن آب سیزیجات سبز با یک وعده غذایی یا میان وعده ای که فیبر و پروتئین  را تامین می کند، کاهش دهید. به عنوان مثال می توانید کراکرهای تهیه شده از دانه کتان را به همراه پنیر، اسنک های گیاهی را با سالاد تن یا بلغور جو دوسر را با شیر گیاهی شیرین نشده و کره بادام ترکیب کنید.

گفته می شود شما باید در مصرف آب سبزیجات سبز فروشگاهی احتیاط کنید زیرا ممکن است حاوی شکر اضافه شده باشند. برچسب را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که میوه ها یا سبزیجات تنها مواد تشکیل دهنده هستند.

همچنین می توانید برچسب تغذیه را از نظر قند اضافه شده بررسی کنید که باید صفر باشد. این از قندهای کل متمایز است که قند طبیعی موجود در میوه ها را تشکیل می دهد.

3. ممکن است به کلیه های شما آسیب برساند

نوشیدن آب سبزیجات سبز به میزان متوسط ​​می تواند باعث افزایش مصرف چندین ماده مغذی شود اما مصرف زیاد آن ممکن است عوارض جانبی جدی در پی داشته باشد.

سبزیجات سبز منبع غنی از اسید اگزالیک یا اگزالات هستند که به دلیل اتصال به مواد معدنی موجود در مواد غذایی، جذب این مواد مغذی را از دستگاه گوارش کاهش می دهند.

مقدار اگزالات مصرفی شما از سبزیجات کامل در یک رژیم غذایی متعادل ضرری ندارد. با این حال آب سبزیجات سبز منابع بسیار غلیظ اگزالات هستند، مقدار زیادی اگزالات می تواند منجر به اثرات سلامتی منفی شود از جمله سنگ کلیه و حتی نارسایی کلیه.

تعداد انگشت شماری از موارد اخیر نارسایی حاد کلیه به مصرف بیش از حد اگزالات از آب میوه ها، آب سبزیجات و اسموتی های موجود در رژیم های پاک سازی نسبت داده شده است.

اگرچه رژیم های سم زدایی، پاک سازی و روزه ها یک روند محبوب هستند اما تکیه بر مصرف آب سبزیجات سبز به عنوان منبع تغذیه ای هرگز ضروری نیست و ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند.

اگر قصد دارید آب سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید، با انجام میانه روی و خوردن وعده های غذایی متعادل که شامل انواع غذاهای کامل است، آن را ایمن کنید.

آیا باید نوشیدن آب سبز را شروع کنید؟

اگرچه نوشیدن آب سبزیجات سبز اغلب به عنوان روشی درمانی شناخته می شود اما نوشیدن آب سبزیجات مانند خوردن سبزیجات و میوه های کامل چیزی به بدن شما نمی دهد.

به همین ترتیب، نوشیدنی تا حد زیادی بیش از حد مصرف می شود.

با این اوصاف تا زمانی که به طور متوسط ​​آن را بنوشید و از آن برای جایگزینی سبزیجات و میوه استفاده نکنید، می تواند یک ماده مغذی در رژیم شما باشد. بعلاوه ممکن است به نظر شما این یک روش ساده برای افزایش مصرف تعدادی از مواد مغذی باشد.

فقط بخاطر بسپارید که اگر انواع فروشگاهی را خریداری می کنید، برچسب های آن را چک کنید زیرا ممکن است قند اضافه شده داشته باشد.

اگر به دیابت یا بیماری دیگری مبتلا هستید، ممکن است بخواهید خود را به مواردی که فقط حاوی آب سبزیجات هستند محدود کنید.

در آخر به یاد داشته باشید که برای تامین تمام نیازهای تغذیه ای بدن نمی توانید به آب سبزیجات وابسته باشید.

خلاصه

آب سبزیجات سبز از سبزیجات سبز مانند کلم برگ، اسفناج و کرفس تهیه می شود. برخی از آب سبزیجات سبز ممکن است شامل میوه نیز باشند.

این نوشیدنی ها منبع غنی از بسیاری از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی هستند که از سلامت قلب، هضم و ایمنی بدن پشتیبانی می کند. اما هنوز هم فاقد فیبر است و اگر بیش از حد مصرف شود ممکن است در کنترل قند خون اثر گذاشته یا مشکلات کلیوی ایجاد کند.

اگر آب سبزیجات سبز می نوشید، حتما مصرف خود را تعدیل کنید و آن را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل قرار دهید.

همچنین بخوانید : سالم ترین و مغذی ترین سبزیجات کدامند؟

منبع : healthline