خواص نیاسینامید برای پوست چیست؟

خواص نیاسینامید برای پوست
خواص نیاسینامید برای پوست

نیاسینامید چیست؟

نیاسینامید که نیکوتین آمید نیز نامیده می شود، نوعی ویتامین B3 است. کمبود ویتامین B3 می تواند منجر به اختلالات پوستی، کلیه و مغز شود. مصرف نیاسینامید می تواند به جلوگیری از کمبود B3 کمک کند.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است اما نیاسینامید موضعی ممکن است به درمان برخی بیماری‌ های پوستی از جمله آکنه و اگزما کمک کند.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی نیاسینامید برای سلامتی پوست و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

آیا نیاسینامید همان نیاسین است؟

علیرغم شباهت ها در نام ها، نیاسینامید مشابه نیاسین نیست. آن ها دو نوع مختلف ویتامین B3 هستند.

با این حال بدن شما می تواند نیاسینامید را از مکمل های نیاسینی که مصرف کرده اید بسازد. این زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی نیاسین در بدن وجود داشته باشد. تریپتوفان هم در بدن می تواند به نیاسینامید تبدیل شود.

همیشه باید قبل از مصرف ویتامین B3 یا سایر مکمل ها با پزشک مشورت کنید.

فواید و مزایای نیاسینامید برای سلامت پوست

  • مصونیت : نیاسینامید به ساخت کراتین کمک می کند، نوعی پروتئین که پوست شما را محکم و سالم نگه می دارد
  • سد چربی است : نیاسینامید می تواند به پوست شما کمک کند تا یک سد سرامیدی (لیپیدی) ایجاد کند که به نوبه خود می تواند به حفظ رطوبت کمک کند. این برای انواع پوست مفید است، به خصوص اگر اگزما دارید
  • کاهش قرمزی و لکه های پوستی : نیاسینامید التهاب را کاهش می دهد که ممکن است به کاهش قرمزی ناشی از اگزما، آکنه و سایر بیماری های التهابی پوست کمک کند
  • کاهش ظاهر منافذ پوست : نرم و مرطوب نگه داشتن پوست ممکن است یک مزیت ثانویه داشته باشد – کاهش طبیعی اندازه منافذ در طول زمان
  • تنظیم چربی پوست : مزایای حفظ رطوبت فقط برای افرادی که دارای انواع پوست خشک هستند نیست. نیاسینامید همچنین می تواند به تنظیم میزان چربی تولید شده توسط غدد چربی کمک کند و از فعالیت بیش از حد غدد تولید کننده چربی جلوگیری کند
  • اثر محافظتی در برابر آسیب خورشید : نیاسینامید می تواند همزمان سلول های سالم پوست را بازسازی کند و در عین حال از آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت کند
  • درمان هایپرپیگمانتاسیون : برخی تحقیقات نشان داده اند که غلظت 5 درصد نیاسینامید می تواند برای روشن کردن لکه های تیره مفید باشد. مزایا پس از چهار هفته مشاهده شد، این مزیت ممکن است به دلیل افزایش تولید کلاژن باشد
  • کاهش چین و چروک ها : تحقیقات نشان داده است که غلظت 5 درصد نیاسینامید در کاهش برخی از علائم آسیب خورشید که با افزایش سن ایجاد می شوند مانند چین و چروک ها مفید است
  • اثر محافظتی در برابر استرس اکسیداتیو : نیاسینامید به ساخت سلول ها در پوست کمک می کند و در عین حال از آن ها در برابر استرس های محیطی مانند نور خورشید، آلودگی و سموم محافظت می کند
  • درمان آکنه : نیاسینامید ممکن است برای آکنه های شدید به ویژه اشکال التهابی مانند پاپول و چرک دانه یا پوستول مفید باشد. با گذشت زمان ممکن است شاهد ضایعات کمتر و بهبود بافت پوست باشید

آیا محصولات پوستی بهتر از غذاها و مکمل ها هستند؟

داشتن یک رژیم غذایی متعادل بهترین راه برای دریافت ریزمغذی هایی مانند ویتامین B3 است. برای درمان کمبود مواد مغذی فقط باید تحت نظارت پزشک مکمل ها را مصرف کنید.

وقتی صحبت از سلامت عمومی پوست می شود، ممکن است برخی از مزایای نیاسینامید را از غذاهایی که می خورید به دست آورید.

ویتامین B3 در غذاهای زیر یافت می شود :

  • تخم مرغ
  • غلات
  • سبزیجات سبز
  • لوبیا
  • ماهی
  • شیر

با این حال هیچ راهی برای تضمین تاثیر مواد مغذی موجود در رژیم غذایی بر سلامت کلی پوست وجود ندارد. تنها راه برای اطمینان از اینکه نیاسینامید نگرانی های مراقبت از پوست شما را هدف قرار می دهد استفاده موضعی از آن است.

آیا نوع محصول مراقبت از پوست یا زمان استفاده از آن اهمیت دارد؟

بسیاری از محصولات موضعی نیاسینامید به شکل سرم عرضه می شوند. سرم نیاسینامید شما باید بعد از استفاده از تونر اما قبل از مرطوب کننده استفاده شود.

برخی از پاک کننده ها و کرم ها نیز حاوی نیاسینامید هستند. این ماده در برخی از ماسک های صورت نیز یافت می شود که پس از هر بار استفاده شسته می شوند.

برچسب هر محصول را به دقت بخوانید و تمام دستورالعمل های استفاده را دنبال کنید.

هنگام انتخاب محصول باید به چه نکاتی توجه کنم؟

غلظت نیاسینامید می تواند در محصولات مختلف متفاوت باشد، اگرچه بیشتر فرمولاسیون ها 5 درصد یا کمتر هستند.

برخی گزارش‌ ها نشان می‌ دهند که فرمول‌های 5 درصدی در درمان هایپرپیگمانتاسیون و آسیب‌ های ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید موثر هستند.

اگر پوست حساسی دارید، ممکن است بخواهید با غلظت کمتر شروع کنید. فرمول های حاوی 2 درصد نیاسینامید ممکن است به کاهش علائم اگزما و شرایط مشابه کمک کنند.

نیاسینامید ممکن است به عنوان نیاسین و نیکوتین آمید در برچسب محصولات ذکر شود.

آیا می توان نیاسینامید را با سایر محصولات پوستی ترکیب کرد تا بیشترین اثر را داشته باشد؟

نیاسینامید ممکن است در کنار سایر مواد فعال برای نتایج مطلوب استفاده شود.

برای مثال برخی گزارش‌ ها نشان می‌ دهند که نیاسینامید ممکن است به خوبی در کنار مکمل های مس، فولیک اسید و روی برای درمان آکنه عمل کند.

ممکن است بتوانید با استفاده از آن در کنار هیالورونیک اسید، از سرم نیاسینامید خود بهره بیشتری ببرید. گفته می شود هیالورونیک اسید جذب محصول را افزایش می دهد.

عوارض و مضرات نیاسینامید

نیاسینامید موضعی معمولا برای استفاده بی خطر در نظر گرفته می شود.

افرادی که از قبل آلرژی دارند ممکن است بیشتر دچار واکنش آلرژیک شوند. این به این دلیل است که نیاسینامید می تواند باعث ترشح هیستامین در بدن شود.

با انجام تست پچ می توانید از واکنش های آلرژیک گسترده و حساسیت به محصول جلوگیری کنید :

  • مقداری از محصول را روی ساعد خود بمالید (به اندازه ی یک سکه)
  • 24 ساعت صبر کنید
  • اگر شروع به احساس قرمزی، خارش یا تورم کرد محل را بشویید و مصرف را قطع کنید
  • اگر هیچ عارضه جانبی را تجربه نکردید، می توانید در جای دیگری استفاده کنید

چه نتایجی می توانید انتظار داشته باشید؟

مانند هر محصول جدید مراقبت از پوست، احتمالا برای چندین هفته هیچ نتیجه قابل توجهی نخواهید دید.

اگرچه اکثر تحقیقات موجود بهبودهای قابل توجهی را پس از چهار هفته استفاده توصیف می کنند اما جدول زمانی دقیقی وجود ندارد.

ممکن است بعد از هشت هفته تغییرات بیشتری در پوست خود مشاهده کنید. این شامل پوستی صاف تر، شاداب تر و مرطوب تر می شود.

اگر در عرض چند ماه هیچ تغییری مشاهده نکردید ممکن است وقت آن رسیده باشد که با یک متخصص پوست مشورت کنید.

متخصص پوست می تواند روتین مراقبت از پوست شما را ارزیابی کند و به شما در مورد محصولاتی که باید استفاده کنید، تغییرات رژیم غذایی که ممکن است سلامت پوست شما را بهبود بخشد و موارد دیگر را توصیه کند.

خلاصه

زمانی که نیاسینامید هر روز به صورت موضعی استفاده شود، ممکن است تاثیر مثبتی بر سلامت کلی پوست شما داشته باشد. این ماده می تواند به کاهش التهاب و هایپرپیگمانتاسیون کمک کند، بافت کلی پوست شما را صاف کرده و پوست شما را روشن کند.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بهبود قابل توجهی مشاهده شود، بنابراین مهم است که صبور باشید و به روال خود ادامه دهید.

شما نباید مکمل های نیاسینامید را مصرف کنید مگر اینکه پزشک آن ها را برای درمان کمبود B3 یا سایر بیماری های زمینه ای تجویز کند.

همچنین بخوانید : بهترین ویتامین ها برای پوست

منبع : healthline