خواص شی باتر برای صورت چیست؟

خواص شی باتر برای صورت
خواص شی باتر برای صورت

شی باتر نوعی چربی است که از آجیل درخت شی استخراج می شود. رنگ آن مایل به سفید یا عاجی است و قوام کرمی دارد که به راحتی روی پوست پخش می شود. بیشتر شی باتر از درختان شی در غرب آفریقا می آید.

غلظت بالای اسیدهای چرب و ویتامین ها، شی باتر را به یک ماده آرایشی ایده آل برای نرم کردن پوست تبدیل می کند. شی باتر همچنین دارای خواص ضد التهابی و درمانی است. استفاده از شی باتر بر روی بدن به خصوص صورت می تواند وضعیت پوست شما را بهبود بخشد.

در ادامه این مقاله با فواید درمانی شی باتر برای پوست صورت و همچنین عوارض و مضرات و روش های استفاده از آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای شی باتر برای صورت

1. خواص ضد التهابی دارد

ثابت شده است که شی باتر دارای خواص ضد التهابی گسترده ای است. قرمزی و تورم صورت شما ممکن است با استفاده از محصولات شی باتر بهبود پیدا کند.

2. خاصیت نرم کنندگی دارد

روغن‌ های غنی از شی باتر می‌ توانند به پوست شما نفوذ کنند و مانعی صاف و نرم ایجاد کنند که رطوبت را مسدود می‌کند. این اثر مرطوب کننده می تواند چندین ساعت دوام داشته باشد.

3. خواص ضد پیری دارد

گزارش شده است که شی باتر دارای خواص ضد پیری است. اگر درست باشد مکانیسم دقیق آن به خوبی شناخته نشده و ممکن است مربوط به بهبود تولید کلاژن یا کاهش تجزیه کلاژن موجود در پوست باشد.

روش استفاده از شی باتر برای صورت

ساده ترین راه برای استفاده از شی باتر برای صورت خرید کرمی است که شامل شی باتر باشد.

شی باتر را می توان قبل از خواب مستقیما روی صورت خود بمالید. استفاده از کرم حاوی شی باتر به عنوان بخشی از روتین مراقبت از پوست شما در صبح ممکن است کمی به عادت کردن نیاز داشته باشد. اسیدهای چرب و روغن های موجود در شی باتر ممکن است آرایش روی آن را دشوار کند.

همچنین می توانید با استفاده از شی باتر و چندین ماده دیگر ماسک صورت درست کنید. ابتدا صورت خود را با کرم پاک کننده یا آب گرم بشویید.

برای درست کردن ماسک خود مواد زیر را با هم مخلوط کنید :

  • 1 قاشق غذاخوری عسل خام
  • 3 تا 4 قطره روغن هسته انگور
  • 1 قاشق غذاخوری شی باتر خالص

خوب مخلوط کنید و روی صورت خود پخش کنید. اجازه دهید ماسک به مدت 10 تا 12 دقیقه روی پوست بماند و سپس صورت خود را به آرامی با آب گرم و یک حوله نرم تمیز کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

مراقب این ماسک های صورت باشید زیرا اگر مستعد ابتلا به آکنه هستید ممکن است باعث ایجاد آکنه شود.

عوارض و مضرات شی باتر برای صورت

شی باتر یک ماده موضعی فوق العاده کم خطر بوده و واکنش های آلرژیک به آن نادر است.

حتی افرادی که به آجیل های درختی حساسیت دارند خطر واکنش کمتری نسبت به شی باتر روی صورت خود دارند. محققان بر این باورند که این به این دلیل است که آجیل شی حاوی مقدار کمی از پروتئین های آجیل درختی است که باعث ایجاد آلرژی می شود.

اما این بدان معنا نیست که هیچ خطری برای استفاده از آن وجود ندارد. شی باتر با توجه به قوامی که دارد احتمالا کومدوژنیک (عامل آکنه و جوش) می شود.

برخی از وب‌ سایت‌ ها در اینترنت ادعا می‌ کنند که شی باتر غیر کومدوژنیک است. مشخص نیست که این شواهد از کجا نشات می‌گیرند زیرا هیچ مطالعه‌ای برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

آکادمی پوست آمریکا از این ایده حمایت می کند که شی باتر می تواند منافذ شما را مسدود کند و باعث آکنه شود. این امر مخصوصا اگر پوست مستعد آکنه دارید صادق است.

خلاصه

شی باتر یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست شماست. محصولات مراقبت از پوست زیادی با قیمت های مختلف وجود دارد که حاوی شی باتر به عنوان یکی از مواد اصلی است.

شی باتر دارای خواص تسکین دهنده و ضد پیری است که ممکن است پوست را صاف تر نشان دهد و پیری را کاهش دهد.

با این حال شی باتر خالص روی صورت شما می تواند منجر به جوش شود. حتی استفاده از برخی محصولاتی که فقط حاوی درصد کمتری شی باتر هستند ممکن است منجر به آکنه شود.

همچنین بخوانید : خواص روغن زیتون برای پوست صورت

منبع : healthline