4 خاصیت شگفت انگیز آب سیب برای سلامتی بدن

خواص آب سیب
خواص آب سیب

خواص سیب به عنوان یک غذای کامل بر کسی پوشیده نیست اما استفاده از آب سیب موافقان و مخالفانی دارد.

وقتی آب سیب گرفته می شود، کیفیت هیدراتاسیون آن به حداکثر می رسد و برخی از ترکیبات گیاهی حفظ می شوند. با این حال آبمیوه گیری از دیگر فواید سیب کامل از جمله فیبر و توانایی رفع گرسنگی آن می کاهد.

در ادامه این مقاله به بررسی همه ی فواید آب سیب طبیعی برای سلامتی بدن و همچنین عوارض و مضرات آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای آب سیب برای سلامتی بدن

1. از هیدراتاسیون پشتیبانی می کند

آب سیب 88٪ آب است و طعم خوبی دارد. این امر مصرف آن را آسان می کند – خصوصا برای بیمارانی که در معرض خطر کم آبی هستند.

در حقیقت برخی از متخصصان اطفال آب سیب را به صورت ترکیبی از نصف آب، نصف آب سیب برای نوزادان مبتلا به کم خونی که کم آب هستند و حداقل یک سال دارند توصیه می کنند.

در مطالعه ای که روی کودکان کم آب مبتلا به اسهال و استفراغ انجام شد، آن ها 6.5 درصد کمتر از کسانی که یک نوشیدنی الکترولیت دارویی به آن ها داده شده به مایعات منتقل شده از طریق رگ ها نیاز دارند.

اگرچه نوشیدنی های الکترولیت به طور خاص برای آبرسانی بدن تولید شده اند اما برخی از کودکان طعم آن را دوست ندارند و آن را نمی نوشند. آن ها همچنین نسبتا گران هستند.

آب سیب رقیق یک گزینه عالی و دلپذیر برای کودکان و همچنین بزرگسالان است.

برای هیدراته شدن حتما آب سیب رقیق بنوشید زیرا مقدار زیاد قند موجود در آب سیب تنها می تواند آب اضافی را به روده شما بکشاند و اسهال را بدتر کند – به ویژه در دوران بهبودی از بیماری.

در موارد شدیدتر کم آبی بدن هنوز نوشیدنی های الکترولیت دارویی توصیه می شوند. اگرچه مقدار پتاسیم موجود در آب سیب شبیه نوشیدنی های الکترولیتی است اما مقدار کمی سدیم دارد که در صورت بیماری از طریق مایعات بدن از بین می رود.

2. حاوی ترکیبات گیاهی مفید است

سیب سرشار از ترکیبات گیاهی به ویژه پلی فنول هاست. در حالی که اکثر این ترکیبات در پوست سیب هستند برخی دیگر هم در گوشت آن وجود دارند.

این ترکیبات گیاهی ممکن است از سلول های شما در برابر التهاب و آسیب اکسیداتیو محافظت کنند. هر دوی این فرایندها عوامل اساسی در شرایط مزمن از جمله سرطان های خاص و بیماری های قلبی هستند.

در یک مطالعه مردان سالم 2/3 فنجان (160 میلی لیتر) آب سیب نوشیدند سپس دانشمندان خون آن ها را گرفتند. آسیب اکسیداتیو در خون آن ها ظرف 30 دقیقه پس از نوشیدن آب سیب سرکوب شد و این اثر تا 90 دقیقه ادامه داشت.

برای استفاده از پلی فنول های بیشتر به جای صاف کردن آب سیب دارای پالپ، همان آب سیب همراه پالپ را بنوشید. یک تحلیل نشان داد که آب سیب پالپ دار تا 62٪ پلی فنول بیشتری از آب سیب صاف شده دارد.

اکثر آب سیب های فروشگاهی از نظر ظاهری شفاف است اما انواع ارگانیک بیشتر به صورت پالپ دار در دسترس هستند.

3. ممکن است از سلامت قلب حمایت کند

ترکیبات گیاهی – از جمله پلی فنول ها – موجود در آب سیب ممکن است به ویژه برای سلامت قلب مفید باشند.

پلی فنول ها ممکن است از اکسید شدن کلسترول بد خون یا LDL و تجمع در عروق شما جلوگیری کنند. سطوح بالای LDL اکسید شده با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط است.

یک مطالعه مشاهده کرد هنگامی که بزرگسالان سالم روزانه 1.5 فنجان (375 میلی لیتر) آب سیب صاف شده به مدت 6 هفته می نوشند، کلسترول بد خون آن ها در مقایسه با زمان شروع مطالعه 20٪ در برابر اکسیداسیون مقاوم تر است.

علاوه بر این هنگامی که زنان سالم 1 و 1/4 فنجان (310 میلی لیتر) آب سیب صاف شده می نوشیدند، فعالیت آنتی اکسیدانی خون آن ها در عرض 1 ساعت تقریبا 11٪ افزایش می یابد.

این افزایش در فعالیت آنتی اکسیدانی به معنای محافظت بالقوه بیشتر در برابر بیماری های قلبی است. هنوز هم برای تایید این فواید سلامت قلب، مطالعات بیشتری در مورد انسان لازم است.

4. ممکن است از سلامت مغز محافظت کند

مطالعات اولیه نشان می دهد که آب سیب ممکن است از عملکرد مغز و سلامت روان با افزایش سن پشتیبانی کند.

برخی از این محافظت ها ممکن است به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی پلی فنول های موجود در آب سیب باشد. آن ها ممکن است مغز شما را در برابر آسیب مولکول های ناپایدار موسوم به رادیکال های آزاد محافظت کنند.

در یک سری مطالعات به موش های مسن روزانه آب سیب داده می شد که برای انسان معادل 2 تا 3 فنجان (720/480 میلی لیتر) بود.

پس از یک ماه موش ها :

  • در آزمایش های حافظه به طور قابل توجهی بهتر عمل می کنند در مقایسه با گروه کنترل که آب سیب دریافت نکرده اند
  • سطح استیل کولین را حفظ می کنند، یک پیام رسان اعصاب که برای حافظه و سلامت روان مهم است و در پیری کاهش می یابد – همانطور که در گروه کنترل در این مطالعه اتفاق افتاد
  • افزایش سرکوب قطعات پروتئین بتا آمیلوئید در مغز که با آسیب مغزی در بیماری آلزایمر مرتبط هستند، دیده شد

بعلاوه، هنگامی که افراد مبتلا به آلزایمر روزانه 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب سیب به مدت 1 ماه می نوشیدند علائم رفتاری و ذهنی آن ها – مانند اضطراب، بی قراری و باورهای غلط – 27٪ بهبود می یابد. با این حال حافظه و حل مسئله بهبود نیافت.

برای تایید مزایای آب سیب برای عملکرد مغز و روشن کردن مقدار مورد نیاز برای این منظور مطالعات بیشتری در مورد انسان لازم است.

عوارض و مضرات آب سیب

1. ممکن است در افزایش وزن نقش داشته باشد

اگر آب سیب می نوشید کنترل میزان مصرف ضروری است. یک وعده 1 فنجانی (240 میلی لیتر) آب سیب دارای 114 کالری است در حالی که یک سیب با اندازه متوسط ​​95 کالری دارد.

آب سیب سریع تر از یک سیب کامل مصرف می شود  و همین باعث می شود در مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی کالری دریافت کنید.

علاوه بر این، آب میوه به ویژه در رفع گرسنگی یا کمک به احساس سیری خوب نیست. این ممکن است شما را به سمت مصرف کالری اضافی سوق دهد.

در یک مطالعه به بزرگسالان سیب کامل، سس سیب یا آب سیب بر اساس کالری داده شد. سیب کامل گرسنگی را به بهترین وجه برطرف می کنند، آب سیب کمترین اثرا را در این زمینه دارد حتی وقتی فیبر به آن اضافه شد.

به همین دلایل در مقایسه با خوردن سیب کامل، خطر دریافت بیش از حد کالری و افزایش وزن از طریق نوشیدن آب سیب در کودکان و بزرگسالان بیشتر است.

آکادمی اطفال آمریکا محدودیت های روزانه آب میوه را به صورت زیر توصیه می کند :

  • کودکان 1-3 ساله: 1/2 فنجان (120 میلی لیتر)
  • کودکان 3-6 ساله : 1/2 تا 3/4 فنجان (120–175 میلی لیتر)
  • کودکان 7 تا 18 ساله : 1 فنجان (240 میلی لیتر)

یک فنجان (240 میلی لیتر) نیز حد مجاز روزانه برای بزرگسالان است.

2. ویتامین و مواد معدنی کمی دارد

یک لیوان (240 میلی لیتر) آب سیب منبع خوبی از ویتامین ها یا مواد معدنی نیست به این معنی که حداقل 10٪ از مقدار مورد نیاز روزانه را برای عناصر مغذی تامین می کند.

گفته می شود ویتامین C – یا اسید اسکوربیک – معمولا به انواع آب سیب اضافه می شود. در بسیاری از موارد، آب سیب غنی شده 100٪ مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین C را در هر وعده تامین می کند.

اگر آب سیب غنی نشده باشد حدود 2٪ از مقدار مورد نیاز روزانه این ویتامین را در هر وعده تامین می کند. برای مقایسه یک سیب متوسط ​​حدود ​​9٪ مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین C را تامین می کند.

اگر از انواع میوه ها و سبزیجات کامل استفاده می کنید به راحتی می توانید سهمیه ویتامین C خود را بدون نوشیدن آب غنی شده تامین کنید.

3. سرشار از قند بوده و فیبر کمی دارد

سعی کنید آب سیب طبیعی را به جای نوشیدنی هایی که ترکیبی از آب سیب، شکر اضافه شده و آب هستند، انتخاب کنید.

با این حال تقریبا تمام کالری موجود در آب سیب 100٪ از کربوهیدرات ها تامین می شود – بیشتر از فروکتوز و گلوکز که دو قند طبیعی هستند.

یک وعده 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب سیب – چه بدون پالپ و چه پالپ دار – فقط 0.5 گرم فیبر را تامین می کند. برای مقایسه یک سیب متوسط ​​با پوست دارای 4.5 گرم فیبر است.

فیبر همانند پروتئین و چربی باعث تاخیر در تخلیه ی معده شده و در نتیجه باعث کاهش سرعت افزایش ​​قند خون پس از خوردن غذا می شوند. ترکیبی از قند بالا و فیبر کم در آب سیب می تواند قند خون شما را سریع تر افزایش دهد.

اگر آب سیب می نوشید آن را با چیزی که حاوی پروتئین و چربی سالم است همراه کنید تا تاثیر آن بر قند خون شما کاهش یابد.

به عنوان مثال هنگامی که بزرگسالان سالم صبحانه ای از آب سیب، نان و کره بادام زمینی می خوردند افزایش قند خون در مقایسه با همان وعده غذایی بدون کره بادام زمینی 30 درصد کمتر بود.

4. ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود

نوشیدن آب سیب با پوسیدگی دندان ارتباط دارد. باکتری ها در دهان شما قندهای موجود در آب سیب را مصرف کرده و اسیدهایی تولید می کند که می توانند مینای دندان را از بین ببرد و منجر به سوراخ شدن دندان ها شود.

در یک مطالعه آزمایشگاهی که اثرات 12 نوع مختلف آب میوه را بر روی دندان ها ارزیابی کرد، مشخص شد که آب سیب بیشترین فرسایش را در مینای دندان ایجاد می کند.

اگر آب سیب می نوشید از چرخاندن آن در دهان خودداری کنید. هرچه دندان های شما بیشتر در معرض قند قرار گیرند احتمال ایجاد سوراخ بیشتر می شود، استفاده از نی ممکن است خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

5. آلوده به سموم دفع آفات است

اگر آب سیب غیر ارگانیک می نوشید، آلودگی سموم دفع آفات یکی دیگر از نگرانی هاست. آفت کش ها مواد شیمیایی هستند که برای محافظت از محصولات در برابر حشرات، علف های هرز و کپک استفاده می شوند.

هنگامی که وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا 379 نمونه آب سیب غیرارگانیک را آزمایش کرد تقریبا نیمی از آن ها حاوی حداقل یکی از سموم دفع آفات بودند.

اگرچه این بقایا زیر حد تعیین شده توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده بود، کودکان نسبت به بزرگسالان در معرض آفت کش ها آسیب پذیر ترند. اگر کودک شما به طور منظم آب سیب می نوشد، احتمالا بهترین انتخاب سیب های ارگانیک هستند.

آب سیب ارگانیک برای بزرگسالان نیز ترجیح داده می شود زیرا گفته می شود که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مقدار کمی سموم دفع آفات ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها، مشکلات باروری یا سایر نگرانی های سلامتی را افزایش دهد.

خلاصه

آب سیب می تواند برای تامین آب بدن هنگام بیماری مفید باشد. ترکیبات گیاهی ضد بیماری آن نیز ممکن است با افزایش سن از قلب و مغز شما محافظت کنند.

با این حال آب سیب در مقایسه با سیب کامل سیرکننده نیست و همچنین فیبر، ویتامین ها یا مواد معدنی زیادی را ارائه نمی دهد.

هنوز هم اگر واقعا آن را دوست دارید آب سیب همراه پالپ را استفاده کنید که ترکیبات گیاهی مفیدتری دارند.

به دلیل کالری بالایی که دارد، حتما از این آب میوه در حد متوسط ​​لذت ببرید.

همچنین بخوانید : خواص سیب برای لاغری

منبع : healthline