خواص روغن رزماری برای موی سر چیست؟

خواص روغن رزماری برای مو
خواص روغن رزماری برای مو

رزماری یک گیاه مورد استفاده در آشپزی است. این گیاه چند ساله چوبی بومی منطقه مدیترانه است، جایی که قرن ها به عنوان غذا و دارو استفاده می شود.

رزماری نیز مانند پونه کوهی، نعناع فلفلی و دارچین اغلب به شکل روغن ضروری یافت می شود.

روغن های ضروری عصاره های بسیار غلیظ و مقطر ترکیبات فرار گیاهی هستند. از اینها برای پخت و پز، تمیز کردن، زیبایی، سلامتی و اهداف دیگر استفاده می شود.

روغن رزماری یک نوع رایج از روغن های ضروری است که می توانید آن را خریداری کرده و به عنوان یک درمان خانگی استفاده کنید. کاربردهای روغن رزماری برای سلامتی طیف وسیعی از مزایای آنتی اکسیدانی و ضد التهابی تا تقویت حافظه و موارد دیگر را شامل می شود.

در سال های اخیر ادعاهایی مبنی بر اینکه این روغن ممکن است برای رشد مو عالی باشد مطرح شده است. برخی می گویند که حتی می تواند از ریزش مو جلوگیری کند و به عنوان شواهد تایید کننده به استفاده فرهنگ های مدیترانه ای در استفاده از رزماری در شستشوی مو برای تقویت رشد مو برای صدها سال اشاره می کنند.

در ادامه این مقاله به بررسی فواید درمانی روغن رزماری برای سلامت موی سر و همچنین روش های استفاده از آن می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

آیا روغن رزماری می تواند ریزش مو را درمان کند؟

این ایده که روغن رزماری رشد مو را تقویت می‌ کند ممکن است ناشی از فواید روغن رزماری برای سلامتی باشد.

روغن رزماری دارای خواص زیر می باشد :

  • دارای خواص ضد التهابی است
  • رشد عصبی را تقویت می کند
  • باعث بهبود گردش خون می شود

مانند روغن نعناع فلفلی (که برای تقویت رشد مو استفاده می شود)، روغن رزماری گردش خون را تقویت می کند در نتیجه می‌ تواند از کمبود خون و از بین رفتن و ریزش فولیکول‌ های مو جلوگیری کند.

علاوه بر تحریک رشد مو از روغن رزماری برای جلوگیری از سفیدی زودرس موها و شوره سر استفاده می شود. همچنین ممکن است به خشکی یا خارش پوست سر کمک کند.

آیا مطالعات این ادعاها را تایید می کند؟

بر اساس برخی شواهد علمی رزماری ممکن است برای بافت عصبی مفید باشد.

کارنوزیک اسید – یک ماده فعال در گیاه رزماری در یک مطالعه آسیب بافتی و عصبی را التیام بخشید. این توانایی برای التیام پایانه های عصبی ممکن است اعصاب پوست سر را نیز جوان کند و به نوبه خود احتمالا رشد مو را بازیابی کند.

مطالعات اخیر آشکارتر نشان می دهد که رزماری به طور مستقیم به محافظت در برابر ریزش مو کمک می کند. یک منبع مطمئن در سال 2015 روغن رزماری را در برابر ماینوکسیدیل که از نظر تجاری به نام روگین شناخته می شود مقایسه کرد.

هر دو در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک (طاسی با الگوی مردانه یا زنانه) مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد که روغن رزماری به همان اندازه ماینوکسیدیل موثر است. همچنین در طول این فرآیند نسبت به ماینوکسیدیل به عوارض جانبی خارش پوست سر کمک کرد.

یکی دیگر از منابع نشان دارد که عصاره برگ رزماری (متفاوت از اسانس) رشد مو را تحریک می کند. این زمانی اتفاق افتاد که ریزش مو توسط تستوسترون (مانند طاسی الگو) تحریک شد. اما این مطالعه بر روی موش ها انجام شد.

دو بررسی بالینی جداگانه – یکی از در سال 2010 و دیگری در سال 2011 – پتانسیل رشد موی رزماری را تایید می کنند. اولی به مطالعه ای اشاره می کند که با رشد مجدد مو در افراد مبتلا به آلوپسی که از روغن های ضروری استفاده می کردند انجام شد، یکی از این روغن ها رزماری بود.

در بررسی اخیر روغن رزماری به عنوان یک ترمیم کننده ریزش مو توصیف شد. این به دلیل اثرات بهبود گردش خون بود.

روش های استفاده از روغن رزماری برای ریزش مو

1. آن را مستقیما روی پوست سر خود ماساژ دهید

حدود 5 قطره روغن رزماری را کف دست بریزید و بعد از حمام یا دوش گرفتن به طور مساوی روی پوست سر خود ماساژ دهید.

با روغن حامل (مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل) مخلوط کنید. شستشوی روغن بعد از آن اختیاری است – اگر آبکشی می کنید اجازه دهید روغن حداقل 5 تا 10 دقیقه قبل روی پوست سرتان بماند.

2. آن را با شامپو مخلوط کنید

این می تواند با نرم کننده ها، لوسیون ها یا کرم ها نیز ترکیب شود. زیاد اضافه نکنید حدود پنج قطره در هر میلی لیتر محصول کافی است. پس از آن مانند همیشه از محصول استفاده کنید. همچنین می‌ توانید 2 تا 3 قطره را مستقیما به هر محصولی برای مو اضافه کنید.

3. آن را به شامپوی خانگی خود اضافه کنید

دستور العمل های زیادی برای پایه شامپو در اینترنت وجود دارد. همچنین می توانید روغن های ضروری را برای فواید سلامتی و زیبایی دلخواه خود به آن ها اضافه کنید.

یک شامپوی خانگی ممکن است مخلوطی از جوش شیرین، روغن نارگیل، یک روغن ضروری و احتمالا روغن های دیگر باشد.

قبل از استفاده از روغن رزماری چه چیزهایی باید بدانم؟

از ورود روغن رزماری به چشم خودداری کنید. در صورت تماس چشمان خود را به سرعت با آب سرد بشویید.

به همین ترتیب مراقب باشید که آن را بیش از حد به پوست سر خود نمالید.

روغن رزماری پوست را تحریک می کند و ممکن است باعث ناراحتی شود اما هیچ خطری برای سلامتی ندارد. برای جلوگیری از تحریک پوست قبل از استفاده روغن رزماری، آن با روغن حامل یا محصول دیگری رقیق کنید.

اطلاعات کافی در مورد ایمنی استفاده از روغن رزماری در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. اگرچه استفاده از روغن رزماری برای ریزش مو فقط به صورت موضعی انجام می شود اما احتیاط کنید – اثرات آن در این زمینه هنوز ناشناخته است.

خلاصه

رزماری توسط بسیاری برای افزایش موفقیت آمیز رشد مو استفاده شده است. استفاده از روغن رزماری به خوبی می تواند همین کار را برای شما انجام دهد.

علم و تجربه شخصی هر دو قویا نشان می‌دهند که این روغن در برابر ریزش مو به ویژه مواردی که مربوط به طاسی الگوی مردانه یا زنانه است اثر محافظتی دارد. حتی ممکن است برای آلوپسی هم موثر باشد.

روغن رزماری یک درمان ساده است که می توانید در خانه از آن استفاده کنید و حتی ممکن است با محصولات تجاری قابل رقابت باشد. علاوه بر این زمانی که به درستی استفاده شود کاملا ایمن است و عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

همچنین بخوانید : خواص سیر برای موی سر چیست؟

منبع : healthline