تفاوت لوسیون و روغن بدن چیست؟

تفاوت لوسیون و روغن بدن
تفاوت لوسیون و روغن بدن

هم روغن بدن و هم لوسیون بدن برای داشتن پوستی نرم و لطیف عالی هستند. اما اهمیت مرطوب نگه داشتن پوست فراتر از ظاهر آن است.

مرطوب کننده نه تنها برای سلامت پوست شما بلکه برای سلامت کلی نیز اهمیت دارد زیرا پوست شما به عنوان یک سد محافظ برای بقیه بدن عمل می کند. مرطوب نگه داشتن پوست در ماه‌ های سردتر و آب و هوای خشک‌ یا اگر شرایطی دارید که عملکرد سد پوستی شما را مختل می‌ کند مانند اگزما یا پسوریازیس اهمیت ویژه‌ ای پیدا می‌ کند.

در ادامه این مقاله به بررسی فرق بین روغن و لوسیون بدن و همچنین فواید و مضرات آن ها برای سلامتی پوست می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

تفاوت های روغن و لوسیون بدن چیست؟

به طور خلاصه روغن بدن غلیظ تر و سنگین تر از لوسیون بدن است. این یک مانع بر روی لایه بیرونی پوست شما ایجاد می کند که به حفظ رطوبت کمک می کند.

از طرف دیگر لوسیون بدن سبک است و می تواند به تسکین و نرم شدن پوست خشک کمک کند.

روغن بدن

روغن بدن عمدتا از روغن تشکیل شده است.

روغن یک ماده ی نفوذناپذیر است که یک مانع فیزیکی روی سطح پوست شما ایجاد می کند تا از از دست دادن آب از طریق اپیدرم جلوگیری کند. به همین دلیل است که روغن ها معمولا به عنوان مواد تشکیل دهنده مرطوب کننده ها استفاده می شوند.

روغن همچنین می تواند به عنوان یک نرم کننده عمل کند. اگر آب کافی در لایه بالایی پوست خود نداشته باشید ممکن است ترک بخورد و پوسته پوسته شود که باعث ایجاد فضای بین سلول های پوست می شود. هنگامی که از یک نرم کننده استفاده می کنید آن فضاها را با مواد چرب به نام لیپیدها پر می کند تا اثر نرم کنندگی و تسکین دهنده داشته باشد.

اما از آنجایی که روغن بدن غلیظ تر از لوسیون بدن است به این راحتی پخش نمی شود. در نتیجه روغن ممکن است زمان سخت تری برای ورود به آن فضاها نیاز داشته باشد.

لوسیون بدن

لوسیون بدن بیشتر از مواد نرم کننده تشکیل شده است. گفته می‌ شود بسیاری از لوسیون‌ های بدن حاوی مواد نفوذناپذیر مانند روغن هستند.

از آنجایی که لوسیون فرمول سبک تری دارد معمولا پخش کردن آن آسان تر است. به علاوه لوسیون بدن موثرتر از روغن به پوست نفوذ می کند. به همین دلیل است که وقتی آن را روی پوست خشک و سفت استفاده می کنید معمولا اثرات تسکین دهنده و نرم کننده را بلافاصله احساس می کنید.

از کدام یک استفاده کنیم؟

انتخاب محصول مناسب برای پوست به سه عامل اصلی بستگی دارد :

  • اهداف پوست شما
  • هر گونه مشکل پوستی
  • آنچه می خواهید از محصول بدست آورید

به گفته ی آکادمی پوست آمریکا (AAD) اگر خشکی فصلی را در پوست معمولی تجربه می کنید لوسیون راه حل ایده آل است.

اما اگر وارد دوران پیش از یائسگی یا بالای 50 سال هستید ممکن است بهتر باشد روغن و لوسیون بدن را استفاده نکنید در عوض کرم های مرطوب‌ کننده‌ را انتخاب کنید که ممکن است خشکی ناشی از تغییرات هورمونی را به طور موثرتری درمان کند. در مقایسه با لوسیون ها، کرم ها دارای محتوای روغن بیشتری هستند.

لوسیونی که حاوی روغن یا هر ماده ی نفوذناپذیر دیگری باشد نیز می تواند به جلوگیری از کاهش رطوبت کمک کند. در کنار روغن های گیاهی مختلف سایر مواد نفوذناپذیر عبارتند از :

  • موم زنبور عسل
  • سیلیکون
  • کره هایی مانند شی باتر و کره کاکائو
  • وازلین

استفاده از یک ماده ی نفوذناپذیر روی پوستی که از قبل خشک شده است ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد – مانعی که رطوبت را نگه می دارد همچنین می تواند رطوبت مورد نیاز را از بین ببرد.

اگر پوست خشک مزمن دارید کرم ها یا پمادها ممکن است فواید بیشتری برای پوست خشک داشته باشند.

اگر پوست خشکی ندارید و می‌ خواهید رطوبت پوست تان را حفظ کنید تا پوست تان هیدراته بماند ممکن است روغن بدن به خوبی عمل کند.

نکته

برای استفاده موثرتر از روغن بدن آن را روی پوست مرطوب بمالید : زمانی که پوست شما از قبل هیدراته شده است افزودن یک سد محافظ و چرب می تواند به حفظ آب آن کمک کند.

آیا می توانید روغن و لوسیون بدن را با هم مخلوط کنید؟

به گفته گریس کینگ یک شیمیدان آرایشی، می توانید روغن و لوسیون بدن را با هم مخلوط کنید.

هنگامی که به هیدراتاسیون بیشتری نیاز دارید مانند زمستان از مخلوطی از هر دو استفاده کنید. کینگ می گوید این یک رویکرد سفارشی است.

شما می توانید از این ترکیب به دو صورت استفاده کنید : می توانید آن ها را قبل از استفاده مخلوط کنید یا یکی را پس از دیگری استفاده کنید.

صرف نظر از اینکه کدام روش را انتخاب می کنید مهم است که آن را به درستی انجام دهید؛

اگر می خواهید روغن بدن را با لوسیون بدن مخلوط کنید فقط به اندازه ای که برای یک بار مصرف نیاز دارید مخلوط کنید و بلافاصله از آن استفاده کنید. کینگ ذخیره کردن مخلوط را توصیه نمی کند زیرا این می تواند منجر به جدا شدن مواد شود.

اگر می خواهید یکی را پس از دیگری استفاده کنید ابتدا لوسیون و سپس روغن را بر روی پوست بمالید چون روغن اثر نفوذناپذیری بیشتری دارد. اگر این کار را به روش دیگری انجام دهید جذب آن سخت‌ تر است و مالید آن به‌ طور یکنواخت بر روی پوست سخت می شود.

عوارض و مضرات روغن و لوسیون بدن

استفاده از روغن و لوسیون بدن برای اکثر افراد بی خطر است.

فقط بدانید که اگر پوست حساس، آلرژی یا اختلال پوستی دارید همیشه ایده خوبی است که قبل از استفاده از هر محصول مراقبت از پوست با یک متخصص پوست مشورت کنید.

روغن بدن و لوسیون‌های حاوی روغن ممکن است گزینه‌های مناسبی برای افراد دارای پوست چرب یا آکنه نباشند زیرا این محصولات می‌توانند منافذ را مسدود کرده و منجر به جوش‌ های پوستی شوند. در عوض ممکن است بخواهید مرطوب کننده ای را انتخاب کنید که مخصوص پوست های چرب ساخته شده است.

همچنین باید به سایر مواد موجود در روغن یا لوسیون بدنی که مد نظر دارید توجه کنید.

برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده در رنگ ها و عطرها مانند الکل می توانند پوست شما را خشک و تحریک کنند و به طور بالقوه نگرانی های پوستی موجود را بدتر کنند. اگر حساسیت یا نگرانی پوستی دارید سعی کنید از محصولات بدون عطر یا مواد افزودنی استفاده کنید.

خلاصه

روغن بدن و لوسیون بدن هر دو به هیدراته نگه داشتن پوست شما کمک می کنند. انتخاب بین این دو عمدتا به نیازها و ترجیحات خاص شما بستگی دارد.

اگر احساس لوسیون یا روغن را دوست ندارید و همچنان می خواهید پوست خود را هیدراته کنید ممکن است کرم برای شما بهتر باشد. فقط مراقب باشید که هنگام خرید یک محصول هرگونه حساسیت یا نگرانی پوستی موجود را در ذهن داشته باشید.

منبع : healthline