خواص روغن درخت چای برای قارچ ناخن چیست؟

خواص روغن درخت چای برای قارچ ناخن
خواص روغن درخت چای برای قارچ ناخن

روغن درخت چای یک روغن ضروری با فواید درمانی بسیاری است. روغن درخت چای دارای خواص ضد قارچی و ضد عفونی کننده است و ممکن است درمان موثری برای قارچ ناخن باشد.

درمان قارچ ناخن می تواند چالش برانگیز باشد زیرا ممکن است فورا برطرف نشود. اگر به طور مداوم از روغن درخت چای استفاده می کنید باید در طول زمان نتایج را ببینید. فقط به خاطر داشته باشید که نتایج آنی نخواهد بود.

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی روغن درخت چای برای قارچ ناخن و همچنین عوارض و مضرات آن آشنا می شوید. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای روغن درخت چای برای قارچ ناخن

نتایج حاصل از مطالعات علمی که از استفاده از روغن درخت چای برای درمان قارچ ناخن حمایت می‌ کنند ترکیبی هستند.

برخی از تحقیقات به پتانسیل روغن درخت چای به عنوان یک ضد قارچ اشاره می کنند اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

طبق یک مطالعه در سال 2013 روغن درخت چای در کاهش رشد قارچ تریکوفیتون روبروم در عفونت ناخن موثر بود. تریکوفیتون روبروم قارچی است که می تواند باعث عفونت هایی مانند قارچ پای ورزشکاران و ناخن شود. بهبودی پس از 14 روز مشاهده شد.

این مطالعه از یک مدل آزمایشگاهی استفاده کرد که گاهی اوقات آزمایش لوله آزمایش نامیده می شود. در مطالعات آزمایشگاهی از لوله آزمایش به جای حیوان یا انسان انجام می شود. برای گسترش این یافته ها به مطالعات انسانی بیشتر نیاز است.

ترکیب روغن درخت چای با کرم های دارویی استاندارد نیز یک گزینه است. یک مطالعه کوچک در سال 1999 نشان داد که شرکت کنندگان با استفاده از کرم حاوی بوتنافین هیدروکلراید و روغن درخت چای توانستند قارچ ناخن پا را با موفقیت مدیریت کنند.

پس از 16 هفته درمان 80 درصد از شرکت کنندگانی که از این کرم استفاده کردند قارچ ناخن پای خود را بدون عود درمان کردند. هیچ کس در گروه دارونما قارچ ناخن خود را درمان نکرد. مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه کدام یک از این مواد در درمان قارچ ناخن مفیدتر است مورد نیاز است.

نتایج یک مطالعه در سال 1994 نشان داد که روغن خالص درخت چای به همان اندازه کلوتریمازول ضد قارچی در درمان عفونت قارچی ناخن پا موثر است. کلوتریمازول هم بدون نسخه (OTC) و هم با نسخه در دسترس است.

پس از شش ماه درمان دو بار در روز، نتایج هر دو گروه مشابه بود. در حالی که هر دو گروه نتایج مثبت داشتند عود شایع بود. مطالعات بیشتری برای تعیین نحوه درمان قارچ ناخن بدون عود مورد نیاز است.

عوارض و مضرات روغن درخت چای

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از مالیدن روغن درخت چای بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

به طور کلی استفاده از روغن درخت چای به صورت موضعی بی خطر است اما بیش از 3 قطره به طور مستقیم روی پوست نمالید.

هرگز روغن درخت چای را به صورت داخلی مصرف نکنید. از مصرف روغن درخت چای برای کودکان بدون مشورت پزشک خودداری کنید.

روغن های ضروری درخت چای را می توان در روغن حامل مانند روغن بادام شیرین یا روغن نارگیل رقیق کرد.

ممکن است روغن درخت چای باعث واکنش آلرژیک شود. این می تواند باعث تحریک پوست مانند قرمزی، خارش و التهاب در برخی افراد شود.

اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید قبل از استفاده از روغن درخت چای با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای ناخن ها

استفاده از روغن درخت چای آسان است. اگر از روغن درخت چای به صورت رقیق نشده استفاده می کنید، ابتدا یک تست پچ انجام دهید. سپس تا 3 قطره روغن درخت چای رقیق نشده را مستقیما روی قارچ استفاده کنید.

اگر روغن درخت چای را رقیق می کنید آن را به روغن حامل مانند روغن نارگیل اضافه کنید. می توانید از یک سواب پنبه ای برای استفاده از آن استفاده کنید و اجازه دهید خشک شود یا یک پنبه آغشته به روغن درخت چای رقیق شده را برای چند دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

همچنین می توانید چند بار در هفته خیساندن پا را انجام دهید؛ پنج قطره روغن درخت چای را به 14 گرم روغن حامل اضافه کنید، آن ها را مخلوط کنید، در یک سطل آب گرم هم بزنید و پاهای خود را به مدت 20 دقیقه در آن خیس کنید.

ناخن های خود را در طول فرآیند بهبودی مرتب و به خوبی کوتاه کنید. از ناخن گیر تمیز، قیچی یا سوهان ناخن برای از بین بردن ناخن های مرده استفاده کنید.

همچنین ناخن های آسیب دیده خود را تا حد امکان تمیز و خشک نگه دارید. همیشه پس از درمان ناخن دست های خود را به خوبی بشویید تا از گسترش عفونت جلوگیری کنید.

بهبودی چه مدت طول می کشد؟

برای مشاهده نتایج باید با درمان سازگار باشید. معمولا چند ماه طول می کشد تا ناخن به طور کامل بهبود یابد. زمان بهبودی بستگی به شدت عفونت و سرعت پاسخ بدن شما به درمان دارد.

عفونت قارچی زمانی درمان می‌شود که ناخن کاملا جدیدی که عاری از عفونت باشد رشد کرده باشید.

برای اطمینان از عدم بازگشت قارچ ناخن می توانید درمان با روغن درخت چای را پس از بهبودی ناخن ادامه دهید.

نحوه خرید روغن های ضروری

مهم است که از روغن درخت چای با کیفیت بالا برای بهترین نتیجه استفاده کنید. در خرید روغن درخت چای باید به نکات زیر توجه کنید :

  • روغن باید 100 درصد خالص باشد
  • در صورت امکان یک روغن ارگانیک بخرید
  • به دنبال روغن درخت چای با غلظت 10 تا 40 درصد ترپینن باشید. این یکی از اصلی ترین ترکیبات ضد عفونی کننده و ضد قارچ است

می توانید روغن درخت چای را به صورت آنلاین یا در یک فروشگاه بهداشتی محلی خریداری کنید. همیشه از برندی که به آن اعتماد دارید خرید کنید، تامین کننده باید بتواند به هر سوالی که در مورد محصول خود دارید پاسخ دهد.

درباره برندها و تولیدکنندگان خود تحقیق کنید. روغن‌ های ضروری با خلوص، آلودگی و قدرت متفاوت تولید می شوند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) روغن های ضروری را تنظیم نمی کند بنابراین مهم است که از تامین کننده مورد اعتماد خود خریداری کنید.

نحوه نگهداری روغن های ضروری

روغن های ضروری خود را دور از نور مستقیم خورشید، رطوبت و دمای بالا نگهداری کنید. آن ها باید در دمای اتاق خوب باشند. اگر در آب و هوای بسیار گرم یا مرطوب زندگی می کنید، می توانید آن ها را در یخچال نگهداری کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر اقداماتی را برای درمان قارچ ناخن انجام داده اید اما بهبود نمی یابد یا شروع به بدتر شدن می کند مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

قارچ ناخن پتانسیل ایجاد عوارض دیگری را دارد به ویژه برای افرادی که دیابت یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

خلاصه

استفاده از روغن درخت چای باید یک روش ایمن و موثر برای درمان قارچ ناخن باشد اما همچنان مهم است که با احتیاط از آن استفاده کنید.

مراقب تاثیر آن بر روی قارچ ناخن و احتمالا روی پوست اطراف آن باشید. در صورت مشاهده هر گونه عوارض نامطلوب فورا مصرف را قطع کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که درمان کامل قارچ ناخن ممکن است مدتی طول بکشد.

همچنین بخوانید : خواص روغن درخت چای برای پوست

منبع : healthline