خواص استفاده از لیموترش برای موها چیست؟

خواص لیموترش برای مو
خواص لیموترش برای مو

کاربردهای بالقوه لیموترش فراتر از طعم دادن به آب و غذاهاست. این نوع مرکبات محبوب منبع خوبی از ویتامین C هستند که می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و التهاب را کاهش دهند.

لیموترش ها همچنین دارای خواص سفید کنندگی هستند به همین دلیل است که اغلب در محصولات پاک کننده و مراقبت از پوست یافت می شوند.

اما نوبت به موهای شما که می رسد، لیموترش وقتی به صورت موضعی به شکل آب لیموترش استفاده شود بسیار مفید است. آب لیموترش را می توان برای موارد زیر استفاده کرد :

  • روشن کردن طبیعی موها
  • داشتن موهای براق تر
  • کاهش چربی و شوره سر

در ادامه این مقاله با فواید دارویی و درمانی لیموترش و آب لیموترش برای موی سر و همچنین عوارض و مضرات آن ها می پردازیم. با سومیتا همراه باشید؛

فواید و مزایای لیموترش برای موی سر

1. به روشن شدن رنگ مو کمک می کند

اگر در اینترنت به دنبال روشن کننده های طبیعی مو باشید احتمالا با مقاله های حکایتی در مورد اثرات روشن کننده لیموترش بر روی موهای خود مواجه خواهید شد.

بر اساس این مقالات، سیتریک اسید موجود در آب لیموترش یک سفید کننده طبیعی یا عامل اکسید کننده است که با کاهش رنگدانه رنگ مو یا ملانین، موها را روشن تر می کند. هنگامی که سیتریک اسید در معرض نور خورشید قرار می گیرد فرآیند روشن کردن را تسریع می کند.

اثرات روشن‌ کنندگی آب لیموترش برای رنگ‌ های روشن‌ تر مانند بلوند و قهوه‌ ای روشن بهتر عمل می‌ کند. رنگ‌ های قهوه‌ ای تیره و سیاه ممکن است برخی از اثرات را مشاهده کنند اما آن‌ قدرها قابل توجه نخواهند بود.

برای روشن کردن موهای تان با آبلیموترش یکی از این سه روش را امتحان کنید :

  • آب لیموترش تازه را در آب رقیق کرده و موهای خود را با آن آبکشی کنید
  • چند قطره روغن لیموترش را در یک روغن حامل و یک لیوان آب مخلوط کنید و به موهای خود بمالید
  • قرص های ویتامین C را خرد کرده و به شامپوی خود اضافه کنید تا اثر روشن کنندگی تدریجی بیشتری داشته باشید

مهم نیست از چه روشی استفاده می کنید بعد از اینکه موهای شما کمی نور خورشید را دیدند بیشترین نتیجه را خواهید دید.

2. موها را براق تر می کند

فرقی نمی کند موهای شما چه رنگی باشد، آب لیموترش می تواند موهای شما را براق تر نشان دهد به خصوص بعد از اینکه زیر نور خورشید قرار گرفتید.

برای بهترین نتیجه 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را به محلول آب لیموترش خود اضافه کنید، به طور یکنواخت بین موهای خود پخش کنید و اجازه دهید چند دقیقه قبل از نرم کننده و آبکشی بر روی موهای تان بماند.

3. باعث کاهش چربی و درمان شوره سر می شود

خواص سیتریک اسید در لیموترش حتی می تواند ریشه مشکلات موی شما را برطرف کند. این امر به ویژه در صورتی که پوست سر خشک یا شوره سر دارید صادق است.

هنگامی که آب لیموترش را بر روی موها استفاده کردید، مطمئن شوید که مخلوط را روی پوست سر خود ماساژ دهید. اگر نوعی شوره به نام درماتیت سبوره ای دارید، آب لیموترش ممکن است به جذب روغن های اضافی که منجر به این بیماری رایج پوست سر می شود کمک کند.

آیا آب لیموترش می تواند به موها آسیب برساند؟

آب لیموترش تازه موهای شما را خشک نمی کند و به آن ها آسیب نمی رساند. با این حال قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند به غلاف خارجی مو که به آن کوتیکول گفته می شود آسیب برساند.

به همین دلیل باید مدت زمانی را که پس از استفاده از آب لیموترش روی موهای تان در معرض نور خورشید می گذرانید محدود کنید.

سعی کنید فقط تا زمانی که آب لیموترش خشک شود در آفتاب بنشینید – حداکثر یک ساعت – سپس آبکشی کنید و یک نرم کننده به موهای خود بزنید. همچنین می توانید برای محافظت بیشتر یک قاشق چای خوری روغن را به محلول آب لیموترش اضافه کنید.

عوارض و مضرات آب لیموترش برای موها

ممکن است باعث تحریک پوست شود

شواهد حکایتی نشان می دهد که لیموترش می تواند به درمان خشکی پوست و شوره سر کمک کند. با این حال در اینجا باید احتیاط کنید به خصوص اگر اگزما یا پسوریازیس دارید.

سیتریک اسید ممکن است بسیار قوی باشد و باعث تحریک پوست شود. اگر شروع به احساس قرمزی، افزایش تحریک و خارش کردید باید این روند را متوقف کنید.

ممکن است باعث واکنش تماسی شود

احتمال دیگر وضعیتی به نام فیتوفتودرماتیت است که یک واکنش تماسی با گیاهان خاص است. این واکنش با التهاب و تاول و به دنبال آن لکه‌ های تیره روی پوست مشخص می‌شود که می‌ تواند چندین هفته ادامه داشته باشد.

لیموترش – و سایر میوه ها و سبزیجات مانند پرتقال، جعفری و ازگیل – می توانند باعث ایجاد این عارضه در برخی افراد شوند. فیتوفوتودرماتیت نمی تواند روی موهای شما تاثیر بگذارد اما ممکن است روی پوست سر شما تاثیر بگذارد به خصوص اگر در معرض نور خورشید باشد.

بهترین تمرین : تست پچ انجام دهید

یکی از راه‌ های جلوگیری از تحریک و فیتوفوتودرماتیت احتمالی این است که چند روز قبل از استفاده از لیموترش بر روی مو و پوست سر یک تست پچ انجام دهید.

برای انجام تست پچ مقدار کمی از آب لیموترش که قصد استفاده از آن را دارید روی پوست خود بمالید. ناحیه ای را انتخاب کنید که مشخص نیست مانند داخل آرنج خود. اگر هیچ واکنشی رخ ندهد احتمالا بی خطر است.

سیتریک اسید موجود در لیموترش به تنهایی می تواند پوست شما را نسبت به آفتاب حساس تر کند. پس از استفاده از آب لیموترش بر روی موهای خود به خصوص اگر قسمتی از پوست سرتان در معرض دید قرار گرفته باشد باید از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.

ممکن است در نظر داشته باشید که کرم ضدآفتاب را برای هر ناحیه ای که در معرض آن قرار دارد مانند موهای خود بمالید. نرم کننده های حاوی روی اکسید نیز می توانند به محافظت از رنگ مو و پوست سر شما در برابر اشعه های مضر UV کمک کنند.

آیا مصرف آب لیموترش می تواند سلامتی بدن را بهبود بخشد؟

لیموترش سرشار از ویتامین C، فیبر محلول و ترکیبات گیاهی مفید است. این مواد مغذی ممکن است فواید متعددی برای سلامتی داشته باشند از جمله کمک به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به موارد زیر :

  • بیماری قلبی
  • کم خونی
  • سنگ کلیه
  • مسائل گوارشی
  • سرطان بر اساس شواهد حکایتی

اما آیا نوشیدن آب لیموترش تازه می تواند سلامت موهای شما را بهبود بخشد؟ هیچ مطالعه فعلی وجود ندارد که این ارتباط را ثابت کند. با این حال با توجه به مزایای متعدد دیگری که لیموترش می تواند برای سلامتی داشته باشد اضافه کردن این میوه به رژیم غذایی شما ضرری ندارد.

خلاصه

براساس شواهد حکایتی لیموترش به دلیل مقادیر بالای سیتریک اسید می تواند برای روشن کردن طبیعی موهای شما بر استفاده شود. با این حال این روش در رنگ موهای روشن‌ تر بهترین عملکرد را دارد.

علاوه بر این مصرف موضعی آب لیموترش ممکن است خطراتی مانند تحریک پوست یا واکنش تماسی داشته باشد. قبل از استفاده از لیموترش بر روی مو و پوست سر آزمایش پچ را روی بازوی خود انجام دهید.

اگر بعد از استفاده از لیموترش بر روی موها با عوارض جانبی مواجه شدید، باید به متخصص پوست مراجعه کنید.

همچنین بخوانید : خواص لیموترش برای شوره سر

منبع : healthline